Terug
Gepubliceerd op 11/10/2022

2022_CBS_02540 - Omgevingsvergunning - toegang tot de personeelsparking en het plaatsen van een fietsenstalling langs Hondstraat 11 (202200405IV) - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne Depoorter, Financieel directeur; stijn  valgaeren, sectormanager grondgebiedszaken; Pieterjan Descheemaeker, MOW; Nica Curinckx, AWV

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02540 - Omgevingsvergunning - toegang tot de personeelsparking en het plaatsen van een fietsenstalling langs Hondstraat 11 (202200405IV) - Advies 2022_CBS_02540 - Omgevingsvergunning - toegang tot de personeelsparking en het plaatsen van een fietsenstalling langs Hondstraat 11 (202200405IV) - Advies

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 6/10/2022

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022032353

Dossiernummer gemeente: 202200405

 

De Provincie heeft op 5 augustus 2022 een aanvraag ontvangen voor toegang tot de personeelsparking en het plaatsen van een fietsenstalling. De aanvraag werd op 17 augustus 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.


De Provincie is bevoegd om te beslissen over de vergunningsaanvraag. Het advies van de stad Geel wordt hierin gevraagd.

 

Gegevens van de aanvrager

COBENIFOND NV gevestigd te Kalverstraat 1 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Hondstraat 11

Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie K nrs. 341E, 341/2 D, 350D en 352H

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

agrarisch gebied

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg Slachthuis goedgekeurd op 6 juli 1998

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een RUP.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing

 

Verordeningen

  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 201800043/OMV_2018006152 voor het uitbreiden van een vleesbedrijf sopraco nv goedgekeurd op 18/04/2019.
  • Omgevingsvergunning 202000269/OMV_2020061145 voor ven  ontheffing kruidruimingen molse nete te geel en mol, vegetatiewijziging goedgekeurd op 10/08/2020.
  • Omgevingsvergunning 202000666/OMV_2020164847 voor aanleggen van een personeelsparking en het plaatsen van geluidsschermen goedgekeurd op 06/01/2022.
  • Omgevingsvergunning 202100394/OMV_2021087896 voor bijstelling van de bijzondere voorwaarden van een vleesverwerkend bedrijf goedgekeurd op 14/10/2021.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2002/00351) voor het bouwen van een frigogebouw en het omvormen van een snijzaal - goedgekeurd op 06/01/2003.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2002/00369) voor het bouwen van een gebouw voor het reinigen van vrachwagens - goedgekeurd op 06/01/2003.
  • Stedenbouwkundige vergunning (06195) voor uitbreiding slachthuisbedrijf - goedgekeurd op 05/06/1975.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09094) voor het uitbreiden van een bedieningsgebouw - goedgekeurd op 20/04/1988.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2004/00260) voor het bouwen van een tankstation en een portiersloge - goedgekeurd op 23/08/2004.
  • Stedenbouwkundige vergunning (14288) voor verbouwing woonhuis - goedgekeurd op 17/12/2001.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2004/00418) voor oprichten bureelgebouw-productieruimte en afbraak bestaand kantoorgebouw - goedgekeurd op 18/04/2005.
  • Stedenbouwkundige vergunning (12485) voor verbouwen van/tot of uitbreiden van industrie, ambacht - GEEN BESLISSING op .
  • Stedenbouwkundige vergunning (13528) voor het bouwen van een berging - goedgekeurd op 04/04/2000.
  • Stedenbouwkundige vergunning (13594) voor het oprichten van een voorraadsilo - goedgekeurd op 10/01/2000.
  • Stedenbouwkundige vergunning (13094) voor het oprichten van een vleesverwerkend bedrijf - goedgekeurd op 28/12/1998.
  • Stedenbouwkundige vergunning (08519) voor het uitbreiden van een bedrijfsruimte - goedgekeurd op 10/02/1986.
  • Stedenbouwkundige vergunning (07898) voor het aanbouwen van een huidenopslagplaats - goedgekeurd op 16/08/1982.
  • Stedenbouwkundige vergunning (07765) voor het uitbreiden van het slachthuis - goedgekeurd op 14/12/1981.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2011/00299) voor het kappen van bomen - goedgekeurd op 29/08/2011.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2017/00025) voor slopen van een garage en veranda en het uitbreiden van een horecazaak - goedgekeurd op 27/02/2017.
  • Verkavelingsvergunning (0230) voor nieuwe verkaveling - geweigerd op 12/07/1965.
  • Milieuvergunning 2002/V1/00509 voor vleesverwerking - goedgekeurd op 07/11/2002.
  • Milieuvergunning 2001/V1/00474 voor vleesverwerking - goedgekeurd op 10/01/2002.
  • Milieuvergunning 2001/M3/03205 voor afvalwaterzuiveringsinstallatie - goedgekeurd op 24/08/2001.
  • Milieuvergunning 2007/V1/00704 voor slachthuis - goedgekeurd op 31/10/2007.
  • Milieuvergunning 2004/V1/00558 voor stedelijk slachthuis - goedgekeurd op 24/08/2004.
  • Milieuvergunning 2009/V1/00771 voor slachthuis - goedgekeurd op 06/08/2009.
  • Milieuvergunning 2007/V1/00689 voor slachthuis - goedgekeurd op 11/04/2007.
  • Milieuvergunning 2015/V1/01054 voor slachthuis - goedgekeurd op 27/08/2015.
  • Milieuvergunning 2014/M3/04836 voor slachthuis - gedeeltelijk gunstig op 11/09/2014.
  • Milieuvergunning 1995/M3/02025 voor lpg - goedgekeurd op 18/05/1995.
  • Milieuvergunning 2013/V1/00990 voor vleesverwerking - goedgekeurd op 20/03/2014.
  • Milieuvergunning 2017/M3/05047 voor slachthuis - goedgekeurd op 27/07/2017.
  • Milieuvergunning 2017/M3/05048 voor vleesverwerkend bedrijf - goedgekeurd op 27/07/2017.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het realiseren van een toegang tot de bestaande personeelsparking en het realiseren van een fietsenstalling en verharding.

 

Bijkomende toegangsweg

Om het doorgaand verkeer op de site te beperken en om de verkeersstromen (bezoekers, personeel, vrachtwagens) te scheiden is het nodig om een bijkomende toegang tot de site te realiseren.

De nieuwe toegang via de Hondstraat stuurt het personeel onmiddellijk naar de grote parking. Het personeel moet dan niet meer via dezelfde toegang in Winkelom als de vrachtwagens de site oprijden.

De nieuwe toegang bevindt zich gedeeltelijk op het perceel van de naastgelegen bistro in Hondstraat. De parking zal voortaan ook via de nieuwe toegang ontsloten worden.

Het BPA Slachthuis voorziet een bijkomende toegang langs Hondstraat. Enkel de uitbreiding richting de site van de bistro is niet opgenomen in het BPA.

De wegenis wordt aangelegd in betonstraatstenen. Voor de fietsers komt er een fietssuggestiestrook.

 

Groenbuffer

Om de impact op de omgeving te beperking worden langs de weg bomen aangeplant (hazelaar, kers, els, haagbeuk, linde). De groenbuffer wordt voorzien rond de ganse site (hazelaar, liguster, gele kornoelje).

Aan de noordzijde worden er op expliciete vraag van Eandis geen hoogstammen voorzien.

 

Fietsenstalling

De fietsenstalling komt naast de personeelsparking. Tussen de personeelsparking en de fietsenstalling is een bijkomende verharding nodig.

De stalling heeft een oppervlakte van 72m² en biedt ruimte aan 60 fietsen.

Het gebouw heeft een hoogte van 2,4m en bestaat uit een overdekte staalconstructie met houten lattenwerk.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 31 augustus 2022 t.e.m. 29 september 2022. De termijn is nog niet afgelopen, maar er werden voorlopig nog geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

 

  1. Adviezen

Er werd advies gevraagd aan Openbare Werken maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn.  Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

Mer-screening

Niet van toepassing

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het aanleggen van een inrit naar de personeelsparking en het plaatsen van een fietsenstalling. Door het creëren van een nieuwe toegangsweg op een andere locatie, wordt het verkeer van de werknemers op de site vermeden. Dit zorgt voor meer veiligheid op de site. De overlast naar de buren langs Winkelom zal ook verminderen.

In het BPA Slachthuis is deze toegangsweg voorzien.

 

Mobiliteitsimpact

Het verkeer zal niet meer via Winkelom de site moeten oprijden, maar via Hondstraat. Dit zal bijkomend verkeer creëren in Hondstraat.

De veiligheid op de site zal verbeteren. Het personeel moet nu via de site naar de parking rijden, wat problemen veroorzaakt met het vrachtverkeer.

Er wordt eveneens een fietsenstalling voorzien voor het personeel.

De ingangscontrole voor het personeel gebeurt ter hoogte van de fietsenstalling.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Er is een bijkomende verharding / toegangsweg nodig vanaf Hondstraat naar de parking.

Dit is zo voorzien in het BPA Slachthuis.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er wordt een groenbuffer aangeplant langs deze toegangsweg en rondom de ganse site. Op deze manier wordt de impact naar de omgeving beperkt.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er niet veel verdere hinder verwacht.

De inrit ter hoogte van Winkelom wordt gedeeltelijk ontlast, waardoor er minder hinder zal zijn voor de bewoners langs Winkelom.

De bewoners van o.a. Hondstraat 9 zullen daarentegen meer hinder krijgen, door de toegangsweg naast hun perceel. Deze woning is echter in eigendom van Cobenifond.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 31 augustus 2022 tot en met 29 september 2022.

De termijn is nog niet afgelopen, maar er werden voorlopig nog geen bezwaarschriften ingediend.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van het volgend advies en beoordeeld deze als volgt:

  •  Het advies van Openbare Werken . Er werd geen advies ontvangen binnen de termijn.

 


In een eerder dossier van dezelfde site uit 2021 dat de deputatie deels vergunde, deels weigerde (o.a. voor het luik parking) heeft de stad toen ook als advies aan de deputatie gegeven (zie ook in link bij dit dossier) om, ingeval een vergunning zou worden verleend aan de aanvrager, als vergunningsvoorwaarde op te leggen dat de aanvrager 1) een mobiliteitsstudie laat uitvoeren en op basis van de resultaten hiervan, 2) de nodige maatregelen neemt om de ongunstige effecten op de mobiliteit te beperken. Dit is als dusdanig overeengekomen tussen het bestuur van Geel en de aanvrager. 


Het resultaat van deze 2 voorwaarden uit het verleden/ een vorige vergunning werden nog niet tot uitvoering gebracht. Het is aangewezen dit nog in herinnering te brengen bij deze vergunning. 



Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met voorwaarden.

 

De werken dienen uitgevoerd volgens de goedgekeurde plannen.

 

Het groenscherm moet bestaan uit een streekeigen beplanting van  hoogstammige bomen aangevuld met een dichte onderbegroeiing van streekeigen struiken dient aangeplant zoals voorzien op het inplantingsplan. Een dichte houtkant als zichtscherm moet worden ontwikkeld. De beplanting moet doorlopend en op vakkundige wijze onderhouden worden teneinde zijn afschermende functie optimaal te behouden. Deze beplanting dient uitgevoerd het eerstvolgend plantseizoen na uitvoering van de werken. Bij uitval dient deze vervangen te worden het eerstvolgende plantseizoen

 

Lasten

Niet van toepassing


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een gunstig advies te verlenen onder volgende voorwaarden:

 

De werken dienen uitgevoerd volgens de goedgekeurde plannen.

De nieuwe wegenis vanuit Hondstraat naar de personeelsparking is een doorgang enkel voor personeelsleden. De vrachtwagens mogen geen gebruik maken van de nieuwe wegenis vanuit de Hondstraat en mogen de site enkel oprijden via de hoofdingang langs Winkelom.

Het groenscherm moet bestaan uit een streekeigen beplanting van  hoogstammige bomen aangevuld met een dichte onderbegroeiing van streekeigen struiken dient aangeplant zoals voorzien op het inplantingsplan. Een dichte houtkant als zichtscherm moet worden ontwikkeld. De beplanting moet doorlopend en op vakkundige wijze onderhouden worden teneinde zijn afschermende functie optimaal te behouden. Deze beplanting dient uitgevoerd het eerstvolgend plantseizoen na uitvoering van de werken. Bij uitval dient deze vervangen te worden het eerstvolgende plantseizoen.

De stad brengt in herinnering dat eerder al werd opgelegd als voorwaarde dat de aanvrager een mobiliteitsstudie dient te laten uitvoeren. Op basis van de resultaten hiervan moeten door de aanvrager de nodige maatregelen genomen worden om de ongunstige effecten op de mobiliteit te beperken. Dit is als dusdanig overeengekomen tussen het bestuur van Geel en de aanvrager. Het resultaat van deze voorwaarden uit het verleden/ een vorige vergunning werden onvoldoende/nog niet tot uitvoering gebracht. Het is aangewezen dit nog in herinnering te brengen bij deze vergunning.