Het kruispunt N19-R14-Pas is opgenomen op de dynamische zwarte puntenlijst van AWV. Hierop staan 301 kruispunten die op basis van de ongevalsstatistieken van de laatste drie jaar bestempeld zijn als gevaarlijk kruispunt.
AWV benoemt een punt als ‘gevaarlijk’ van zodra er minstens drie ongevallen plaatsvinden met letsels. Hierbij werken we met een zogenaamde ‘531-score’; een lichtgewonde staat voor 1 punt, een zwaargewonde voor 3 punten, en een dodelijk slachtoffer voor 5 punten. Om op de lijst te komen van gevaarlijke punten moet er sprake zijn van minstens een score van 15.
Het kruispunt N19-R14-Pas heeft een score van 25,5.
Het Agentschap Wegen en verkeer wenst de rotonde op het kruispunt N19-R14-Pas om te vormen tot een volledig conflictvrij lichtengeregeld kruispunt. Dit kadert in de Vlaamse verkeersveiligheidsdoelstellingen die zijn vastgelegd in het Vlaams verkeersveiligheidsplan 2021 - 2025.
In dit verkeersveiligheidsplan Vlaanderen wordt met 6 streefcijfers gewerkt:
Drie van deze streefcijfers zijn nieuw: aantal dode en zwaargewonde voetgangers, aantal dode en zwaargewonde fietsers en aantal doden en zwaargewonden bij ongevallen met jonge autobestuurders. De 2 nieuwe streefcijfers voor de voetgangers en fietsers sluiten aan op de promotie van duurzame vervoersmodi en het STOP-principe, met specifieke aandacht voor de stappers en trappers.
Voor deze 6 streefcijfers wordt gestreefd naar een reductiepercentage van -25% tegen 2025 en van -50% tegen 2030, met 2019 als referentiejaar. In 2040 mogen er geen voetgangers- en fietsdoden meer vallen op Vlaamse wegen.
In het verkeersveiligheidsplan werden 37 maatregelen opgenomen om deze doelstellingen te behalen.
De voorgestelde heraanleg van het kruispunt N19-R14-Pas passen in twee van deze maatregelen:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de toelichting van AWV over de voorgestelde oplossing voor het kruispunt N19-R14-Pas.