Terug
Gepubliceerd op 11/10/2022

2022_CBS_02538 - Toelichting AWV voorgestelde ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - Toelichting AWV voorgestelde ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - kennisnemen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne Depoorter, Financieel directeur; stijn  valgaeren, sectormanager grondgebiedszaken; Pieterjan Descheemaeker, MOW; Nica Curinckx, AWV

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02538 - Toelichting AWV voorgestelde ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - Toelichting AWV voorgestelde ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - kennisnemen 2022_CBS_02538 - Toelichting AWV voorgestelde ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - Toelichting AWV voorgestelde ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - kennisnemen

Motivering

Aanleiding en context

Het kruispunt N19-R14-Pas is opgenomen op de dynamische zwarte puntenlijst van AWV. Hierop staan 301 kruispunten die op basis van de ongevalsstatistieken van de laatste drie jaar bestempeld zijn als gevaarlijk kruispunt.

AWV benoemt een punt als ‘gevaarlijk’ van zodra er minstens drie ongevallen plaatsvinden met letsels. Hierbij werken we met een zogenaamde ‘531-score’;  een lichtgewonde staat voor 1 punt, een zwaargewonde voor 3 punten, en een dodelijk slachtoffer voor 5 punten. Om op de lijst te komen van gevaarlijke punten moet er sprake zijn van minstens een score van 15.

Het kruispunt N19-R14-Pas heeft een score van 25,5.

Argumentatie

Het Agentschap Wegen en verkeer wenst de rotonde op het kruispunt N19-R14-Pas om te vormen tot een volledig conflictvrij lichtengeregeld kruispunt. Dit kadert in de Vlaamse verkeersveiligheidsdoelstellingen die zijn vastgelegd in het Vlaams verkeersveiligheidsplan 2021 - 2025.

In dit verkeersveiligheidsplan Vlaanderen wordt met 6 streefcijfers gewerkt:

  • aantal verkeersdoden
  • aantal zwaargewonden
  • aantal letselongevallen
  • aantal dode en zwaargewonde voetgangers
  • aantal dode en zwaargewonde fietsers
  • aantal doden en zwaargewonden bij ongevallen met jonge autobestuurders

Drie van deze streefcijfers zijn nieuw: aantal dode en zwaargewonde voetgangers, aantal dode en zwaargewonde fietsers en aantal doden en zwaargewonden bij ongevallen met jonge autobestuurders. De 2 nieuwe streefcijfers voor de voetgangers en fietsers sluiten aan op de promotie van duurzame vervoersmodi en het STOP-principe, met specifieke aandacht voor de stappers en trappers.

Voor deze 6 streefcijfers wordt gestreefd naar een reductiepercentage van -25% tegen 2025 en van -50% tegen 2030, met 2019 als referentiejaar. In 2040 mogen er geen voetgangers- en fietsdoden meer vallen op Vlaamse wegen.

In het verkeersveiligheidsplan werden 37 maatregelen opgenomen om deze doelstellingen te behalen.

De voorgestelde heraanleg van het kruispunt N19-R14-Pas passen in twee van deze maatregelen:

  • Gevaarlijke punten op de dynamische lijst worden sneller aangepakt (maatregel 2)
  • Conflictvrije & slimme lichtenregelingen krijgen absolute voorrang (maatregel 3)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de toelichting van AWV over de voorgestelde oplossing voor het kruispunt N19-R14-Pas.