Uiterste uitspraakdatum: 8 oktober 2022
Stad Geel is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande “raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het sluiten van een raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens, met één opdrachtnemer, waarmee IOK samen met de Kempense lokale besturen de acties uit het actieplan deelmobiliteit en mobipunten wil uitvoeren met betrekking tot de installatie van elektrische deelwagens voor inwoners, de inkanteling van eigen dienstwagens in een deelsysteem en het gebruik van deelwagens voor dienstverplaatsingen van het gemeentebestuur. De opdracht omvat een voorafgaande opstartfase (max 12 maanden) gevolgd door de ingebruikname van de deelvoertuigen (ongeveer 60 maanden), voor een totale periode van maximaal 72 maanden.
De voorziene startdatum is 17 oktober 2022.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Op 17 juni 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens” gegund aan Optimobil Vlaanderen nv.
Stad Geel wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.Op 24 januari 2022 gunde het college van burgemeester en schepenen een raamovereenkomst voor een autodeelsysteem aan OPTIMOBIL VLAANDEREN NV. Binnen deze raamovereenkomst van stad Geel werden begin juni reeds drie deelwagens van Cambio geplaatst. IOK selecteerde voor hun groepsaankoop dezelfde aanbieder. Hieronder een overzicht van de belangrijkste gelijkenissen en verschillen tussen beide raamovereenkomsten:
Het is niet mogelijk om later in te stappen. Stad Geel heeft ongeveer hetzelfde contract met dezelfde leverancier. Het contract van IOK loopt ongeveer 1,5 jaar langer dan dat van stad Geel. Als de evaluatie van deelwagens in Geel op dat moment positief is, is het nuttiger om ofwel enkel verder gebruik te maken van de deelwagens van de vervoerregio, ofwel een nieuwe overeenkomst voor x jaren af te sluiten. Nog een klein jaar gebruik maken van het contract met IOK lijkt niet zinvol.
Als stad Geel instapt in het contract van IOK dient de stad hiervoor een extra communicatiekost van éénmalig 2500 euro en jaarlijks (gedurende 5 jaar) 1000 euro te betalen, ook al neemt de stad geen wagens af via dit bestek. Geel betaalt dan als stad twee keer een communicatiekost voor hetzelfde deelwagensysteem.
Het advies van de dienst openbaar domein - team mobiliteit is om niet in te stappen in dit contract. Uit recente cijfers die we kregen van Cambio is de eerste inschatting dat elke deelwagen minstens 17.000 km per jaar zal rijden en sinds juni zijn er al 50 effectieve gebruikers van de deelwagens. Geel heeft voldoende potentieel om een eigen overeenkomst af te sluiten.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om niet toe te treden tot de groepsaankoop van IOK voor het faciliteren van elektrische deelwagens.