Terug
Gepubliceerd op 11/10/2022

2022_CBS_02602 - Groepsaankoop voor het faciliteren van elektrische deelwagens - Beslissen - Beslissen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne Depoorter, Financieel directeur; stijn  valgaeren, sectormanager grondgebiedszaken; Pieterjan Descheemaeker, MOW; Nica Curinckx, AWV

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02602 - Groepsaankoop voor het faciliteren van elektrische deelwagens - Beslissen - Beslissen 2022_CBS_02602 - Groepsaankoop voor het faciliteren van elektrische deelwagens - Beslissen - Beslissen

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0035

Aanleiding en context

Uiterste uitspraakdatum: 8 oktober 2022


Stad Geel is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.

IOK heeft een groepsaankoop aangaande “raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het sluiten van een raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens, met één opdrachtnemer, waarmee IOK samen met de Kempense lokale besturen de acties uit het actieplan deelmobiliteit en mobipunten wil uitvoeren met betrekking tot de installatie van elektrische deelwagens voor inwoners, de inkanteling van eigen dienstwagens in een deelsysteem en het gebruik van deelwagens voor dienstverplaatsingen van het gemeentebestuur. De opdracht omvat een voorafgaande opstartfase (max 12 maanden) gevolgd door de ingebruikname van de deelvoertuigen (ongeveer 60 maanden), voor een totale periode van maximaal 72 maanden.

De voorziene startdatum is 17 oktober 2022.

De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.

Op 17 juni 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “raamovereenkomst voor het faciliteren van elektrische deelwagens” gegund aan Optimobil Vlaanderen nv.

Stad Geel wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.

Argumentatie

Op 24 januari 2022 gunde het college van burgemeester en schepenen een raamovereenkomst voor een autodeelsysteem aan OPTIMOBIL VLAANDEREN NV. Binnen deze raamovereenkomst van stad Geel werden begin juni reeds drie deelwagens van Cambio geplaatst. IOK selecteerde voor hun groepsaankoop dezelfde aanbieder. Hieronder een overzicht van de belangrijkste gelijkenissen en verschillen tussen beide raamovereenkomsten:

  • Bestek van IOK heeft enkel een elektrische stadswagen en bestelwagen. De maandelijkse kostprijs voor beide wagens is dezelfde als de offerte die stad Geel kreeg. Wel extra opstartkost van 400 euro bij bestek IOK. Geen opstartkost in overeenkomst stad Geel.
  • Bestek IOK heeft de mogelijkheid om dienstwagens, die voldoen aan de opgenomen criteria in het bestek, in te zetten als deelwagen. Kostprijs is 1000 euro opstart + maandelijks 72 excl btw euro in worst-case scenario. In bestek stad Geel zijn er geen criteria voor de dienstwagens opgenomen. Kostprijs is eenmalig 1500 euro, geen maandelijkse kosten.
  • Bestek IOK heeft een communicatiekost van 7500 euro excl btw voor een jaarlijkse campagne (2500 euro opstart + 5 jaar jaarlijks 1000 euro). In bestek stad Geel is een eenmalige kost van 1500 euro voorzien bij de opstart. Nadien is het aan stad Geel om te communiceren. Uiteraard zijn er ook nationale campagnes die sowieso zonder kosten ook in Geel zullen verschijnen.
  • Looptijd van bestek stad Geel is 3 jaar + 2 jaar verlengbaar (met telkens een jaar). Looptijd IOK is 6 jaar met deze timing:
  • In het bestek van IOK is een eenmalige kost van 900 euro voorzien per deelwagen voor de aanvraag van een laadpaal via het loket van MOW. Bij bestek stad Geel is dit niet voorzien. Stad Geel zal de aanvraag dan zelf moeten doen.


Het is niet mogelijk om later in te stappen.  Stad Geel heeft ongeveer hetzelfde contract met dezelfde leverancier. Het contract van IOK loopt ongeveer 1,5 jaar langer dan dat van stad Geel. Als de evaluatie van deelwagens in Geel op dat moment positief is, is het nuttiger om ofwel enkel verder gebruik te maken van de deelwagens van de vervoerregio, ofwel een nieuwe overeenkomst voor x jaren af te sluiten. Nog een klein jaar gebruik maken van het contract met IOK lijkt niet zinvol.

Als stad Geel instapt in het contract van IOK dient de stad hiervoor een extra communicatiekost van éénmalig 2500 euro en jaarlijks (gedurende 5 jaar) 1000 euro te betalen, ook al neemt de stad geen wagens af via dit bestek. Geel betaalt dan als stad twee keer een communicatiekost voor hetzelfde deelwagensysteem.

 

Het advies van de dienst openbaar domein - team mobiliteit is om niet in te stappen in dit contract. Uit recente cijfers die we kregen van Cambio is de eerste inschatting dat elke deelwagen minstens 17.000 km per jaar zal rijden en sinds juni zijn er al 50 effectieve gebruikers van de deelwagens. Geel heeft voldoende potentieel om een eigen overeenkomst af te sluiten.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 4° van het decreet lokaal bestuur - voeren van plaatsingsprocedure, gunning en uitvoering overheidsopdrachten
<p>Artikel 56 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om niet toe te treden tot de groepsaankoop van IOK voor het faciliteren van elektrische deelwagens.