Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

2022_CBS_02701 - vervoerregio Kempen - Wegencategorisering vervoerregio Kempen - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Berno Bosch, Sweco

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02701 - vervoerregio Kempen - Wegencategorisering vervoerregio Kempen - Goedkeuren 2022_CBS_02701 - vervoerregio Kempen - Wegencategorisering vervoerregio Kempen - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De Vlaamse Regering heeft in het Regeerakkoord 2019-2024 beslist om over te gaan naar een nieuwe wegencategorisering. De nieuwe wegencategorisering bestaat uit een hoofdwegennet, een dragend wegennet en een lokaal wegennet.

  • Hoofdwegennet: Europese hoofdwegen (EHW) & Vlaamse hoofdwegen (VHW)

De Europese hoofdwegen vormen een zelfstandig grofmazig raster van verbindingswegen. De Europese hoofdwegen zijn drager van internationaal verkeer en verbinden de internationale knooppunten met het buitenland. De Europese hoofdwegen behoren tot het Europese TEN-T-netwerk. De Vlaamse hoofdwegen zijn verbindingen tussen de Europese hoofdwegen. Ze vormen op zich geen zelfstandig netwerk, maar verfijnen samen met de Europese hoofdwegen een raster van hoofdwegen. Vlaamse hoofdwegen kunnen deel uitmaken van het Europese TEN-T-netwerk.

  • Dragend wegennet: Regionale wegen (RW) & Interlokale wegen (IW)

Het dragende netwerk kan bij capaciteitsproblemen van het hoofdwegennet ingeschakeld worden om het hoofdwegennet te ondersteunen, waarbij de lokale wegen vrij van doorgaand verkeer blijven. De regionale wegen vormen verbindingen tussen gemeenten onderling en het hoofdwegennet enerzijds en tussen het hoofdwegennet en de regionale logistieke knopen anderzijds. De interlokale wegen verbinden niet-aanpalende gemeenten. Ze ontsluiten belangrijke recreatieve en economische attractiepolen.

  • Lokaal wegennet: Lokale ontsluitingswegen & Lokale erftoegangswegen

De lokale wegen hebben geen verbindingsfunctie. Ze ontsluiten aanpalende gemeenten voor elkaar. Ze ontsluiten het gebied tussen de wegen die de Vlaamse Regering selecteert binnen de hoofdwegen of het dragend net, of functioneren als erftoegangswegen. De lokale wegen vormen boomstructuren.


Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid heeft met verschillende partners een evaluatie uitgevoerd van de bestaande wegencategorisering. Er was nood aan een nieuw theoretisch model waarbinnen nieuwe beleidsontwikkelingen ingebed kunnen worden.

Dat heeft geleid tot de studie ‘Naar een slim, veilig en robuust wegennet als onderdeel van een geïntegreerde visie op mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling (2019)’. Die studie is uitgevoerd door de Onderzoeksgroep voor Stadsontwikkeling van de Universiteit Antwerpen, in samenwerking met MINT nv en Patrick Maes.

Na deze studie zijn de bevoegde en betrokken actoren met de methodiek verder aan de slag gegaan. Dit heeft geleid tot de kaart in bijlage.

Belangrijk hierbij is dat de nieuwe wegencategorisering niet vertrekt vanuit een wensbeeld, maar is gebaseerd op hoe het gemotoriseerd verkeer vandaag rijdt.

Voor de vervoerregio Kempen werden op basis van deze studie volgende wegen geselecteerd:

Europese hoofdwegen:

  • E34
  • E313

Vlaamse hoofdwegen:

  • N19 (Antwerpseweg)
  • R14
  • N19g
  • N19 (tussen Kasterlee en Turnhout)
  • N71 (tot N74)

Regionale wegen:

  • N19 (Steenweg op Zevendonk)
  • R13 (tussen kruispunt N19 -R13 en aansluiting N119)
  • N119 tot aan de grens met Nederland
  • N18 tussen N71 en N73
  • N19 (Grote Steenweg)
  • N127 (Grote Steenweg –Diestsebaan)
  • N19 tussen E313 en N10
  • N144 (tussen E19 en Hinnenboomstraat)-Hinnenboomstraat-verbinding naar N14 nog te onderzoeken

Interlokale wegen:

  • R13 tussen N19 en de N124
  • N124 tussen R13 en Hoogstraten
  • N131 tussen Merksplas en Rijkevorsel
  • N131 tussen Rijkevorsel en N115
  • N115 tussen N131 en N153
  • N14 tussen N144 en de  E34
  • N12 tussen Malle en R13 in Turnhout
  • N132 tussen N12 en E34
  • Steenweg op Gierle ( N140) tussen  R13 en de E34
  • N12 tussen R13 en de grens met Nederland
  • N18 tussen Turnhout en Retie
  • N118 tussen Retie en Geel aansluitend op de toekomstige oost-westverbinding tussen de N118 en de N19g
  • N18 tussen Retie en Keirlandse Zillen
  • Keirlandse Zillen
  • Martelarenstraat-Molderdijk
  • N153 tussen E34 en de N123
  • R15
  • N13 (Herentalsesteenweg) tussen R15-E313
  • N13 tussen E34 en Broechemsesteenweg
  • Broechemsesteenweg tussen N13 en de N14
  • Herentalsesteenweg -Herenthoutseweg tussen Boudewijnlaan en Toekomstlaan
  • Toekomstlaan –Wolfstee
  • Boudewijnlaan -Uilenberg
  • Itegemsesteenweg ’s Herenweg
  • Krombeekweg –Hulshoutsesteenweg
  • Lostraat –N15-nieuwe omleidingsweg Heist-Op-Den-Berg –Herentalsesteenweg
  • N152 tussen R15 en N15
  • N15 tussen N152 en N19 
  • N13 tussen N152 en N19
  • N126 tussen R14 en N102
  • N102 tussen N126 en N174
  • N174 tussen N102 en E313

Argumentatie

Op basis van overleg met de gemeenten van de Regio in Transitie (Kasterlee, Lille, Turnhout, Beerse, Oud-Turnhout en Vosselaar) en advies van een mobiliteitsexpert van de UA en AWV stelt de dienst openbaar domein - team mobiliteit volgend advies voor voor de Europese en Vlaamse hoofdwegen:

  • N19g als Vlaamse hoofdweg, maar niet inrichten als Europese hoofdweg. Behoud van 2x1 rijstroken op N19g en onderzoek naar het doortrekken van dit wegbeeld tot aan de E34. Vraag om bijkomend maatregelen op te nemen in het regionaal mobiliteitsplan om het op- en afrittencomplex 24 heraan te leggen, zodat verkeer dat geen bestemming heeft in het Turnhoutse, naar de snelwegen wordt geleid (cfr. visie Noorderkempen). 
  • N71 als Vlaamse hoofdweg, maar niet inrichten als Europese hoofdweg. Suggestie om de N71 op grondgebied Lommel ook als Vlaamse hoofdweg in te richten, en snelheidsregime van 90 km/u toe te passen. 
  • Behoud van, en indien nodig investering in, 2x2 rijrichtingen en ongelijkvloerse kruisingen op regionale wegen waar dit nodig is gezien de ontwikkelingen in de omgeving (vb. R13). Op regionale wegen moet het ook mogelijk blijven om een verkeersremmende weginrichting te voorzien. Bovendien moet het ook mogelijk zijn om een 2x2 herin te richten als een 2x1 met ventwegen, waar dit ruimtelijk wenselijk is. De kwaliteit van de omgeving moet steeds bepalend zijn. 
  • Geen verbinding maken tussen N71 en A2 in Nederland. 
  • Vraag om slimme kilometerheffing op te nemen in advies aan Vlaamse overheid, waarbij extra aandacht gaat naar het voorkomen van het verschuiven van vrachtverkeer naar lokale wegen.

De dienst openbaar domein - team mobiliteit stelt voor om akkoord te gaan met het voorstel van Regionale en Interlokale wegen voor de vervoerregio Kempen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorgestelde advies over de Europese en Vlaamse hoofdwegen in de vervoerregio Kempen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorstel van selectie van Regionale en Interlokale wegen in de vervoerregio Kempen.