De Vlaamse Regering heeft in het Regeerakkoord 2019-2024 beslist om over te gaan naar een nieuwe wegencategorisering. De nieuwe wegencategorisering bestaat uit een hoofdwegennet, een dragend wegennet en een lokaal wegennet.
De Europese hoofdwegen vormen een zelfstandig grofmazig raster van verbindingswegen. De Europese hoofdwegen zijn drager van internationaal verkeer en verbinden de internationale knooppunten met het buitenland. De Europese hoofdwegen behoren tot het Europese TEN-T-netwerk. De Vlaamse hoofdwegen zijn verbindingen tussen de Europese hoofdwegen. Ze vormen op zich geen zelfstandig netwerk, maar verfijnen samen met de Europese hoofdwegen een raster van hoofdwegen. Vlaamse hoofdwegen kunnen deel uitmaken van het Europese TEN-T-netwerk.
Het dragende netwerk kan bij capaciteitsproblemen van het hoofdwegennet ingeschakeld worden om het hoofdwegennet te ondersteunen, waarbij de lokale wegen vrij van doorgaand verkeer blijven. De regionale wegen vormen verbindingen tussen gemeenten onderling en het hoofdwegennet enerzijds en tussen het hoofdwegennet en de regionale logistieke knopen anderzijds. De interlokale wegen verbinden niet-aanpalende gemeenten. Ze ontsluiten belangrijke recreatieve en economische attractiepolen.
De lokale wegen hebben geen verbindingsfunctie. Ze ontsluiten aanpalende gemeenten voor elkaar. Ze ontsluiten het gebied tussen de wegen die de Vlaamse Regering selecteert binnen de hoofdwegen of het dragend net, of functioneren als erftoegangswegen. De lokale wegen vormen boomstructuren.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid heeft met verschillende partners een evaluatie uitgevoerd van de bestaande wegencategorisering. Er was nood aan een nieuw theoretisch model waarbinnen nieuwe beleidsontwikkelingen ingebed kunnen worden.
Dat heeft geleid tot de studie ‘Naar een slim, veilig en robuust wegennet als onderdeel van een geïntegreerde visie op mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling (2019)’. Die studie is uitgevoerd door de Onderzoeksgroep voor Stadsontwikkeling van de Universiteit Antwerpen, in samenwerking met MINT nv en Patrick Maes.
Na deze studie zijn de bevoegde en betrokken actoren met de methodiek verder aan de slag gegaan. Dit heeft geleid tot de kaart in bijlage.
Belangrijk hierbij is dat de nieuwe wegencategorisering niet vertrekt vanuit een wensbeeld, maar is gebaseerd op hoe het gemotoriseerd verkeer vandaag rijdt.
Voor de vervoerregio Kempen werden op basis van deze studie volgende wegen geselecteerd:
Europese hoofdwegen:
Vlaamse hoofdwegen:
Regionale wegen:
Interlokale wegen:
Op basis van overleg met de gemeenten van de Regio in Transitie (Kasterlee, Lille, Turnhout, Beerse, Oud-Turnhout en Vosselaar) en advies van een mobiliteitsexpert van de UA en AWV stelt de dienst openbaar domein - team mobiliteit volgend advies voor voor de Europese en Vlaamse hoofdwegen:
De dienst openbaar domein - team mobiliteit stelt voor om akkoord te gaan met het voorstel van Regionale en Interlokale wegen voor de vervoerregio Kempen.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorgestelde advies over de Europese en Vlaamse hoofdwegen in de vervoerregio Kempen.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorstel van selectie van Regionale en Interlokale wegen in de vervoerregio Kempen.