Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

2022_CBS_02702 - Vogelzang - Project veilige schoolomgeving: VBS Toppunt - evaluatie 2de proefopstelling - definitieve maatregelen - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Berno Bosch, Sweco

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02702 - Vogelzang - Project veilige schoolomgeving: VBS Toppunt - evaluatie 2de proefopstelling - definitieve maatregelen - Goedkeuren 2022_CBS_02702 - Vogelzang - Project veilige schoolomgeving: VBS Toppunt - evaluatie 2de proefopstelling - definitieve maatregelen - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op 7 maart 2022 ging er een tweede proefopstelling van start in de schoolomgeving van VBS Top@Punt.

Volgende maatregelen uit proefopstelling 1 bleven behouden:

  • Enkelrichting in Vogelzang van Herentalseweg tot aan Steenovens.
  • Extra signalisatie op het fietspad.

Volgende maatregelen werden aangepast of ingevoerd:

  • Parking Vogelzang blijft altijd open. Ook de doorgang tussen Kerkstraat en parking blijft open. De parking wordt 2 keer per dag afgesloten gedurende 15 minuten:
    1. ’s morgens van 8.30-8.45 u.
    2. ’s avonds van 15.30-15.45 u.
    3. op woensdagmiddag van 12-12.15 u.
  • Parkeren aan de linkerzijde van de straat (Vogelzang):
    1. Ter hoogte van de drempels bij de twee scholen, worden verkeersborden aangebracht die toelaten om aan de linkerzijde van de rijbaan op deze drempels te parkeren.
    2. Aan de rechterkant wordt op twee plaatsen een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd.

Argumentatie

1/ Door de jeugddienst werd er in september terug een bevraging uitgevoerd bij de kinderen over hoe zij de proefopstelling ervaren. Zie bijlage.

Uit de kinderbevraging komt niet echt een modal shift naar voor, de vervoerwijzen blijven ongeveer stabiel in percentages.  Op de vragen op het veiliger is om naar school te komen en of de proefopstelling goed is, is het 60-40. 

60% van de kinderen geeft aan dat het veiliger voelt om naar school te komen en 57% vindt de nieuwe proefopstelling beter dan de vorige. Het zesde leerjaar springt er wel uit. Zij vinden als enige dat het niet veiliger aanvoelt om naar school te komen en dat de nieuwe proefopstelling niet beter is dan de vorige. Dit komt mogelijks doordat zij vaker alleen naar school komen.


2/ Er werd geopteerd voor een online enquête in september omdat dit een doeltreffende manier is om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Die enquête was bij de evaluatie van de eerste proefopstelling ingevoerd omdat een fysiek participatiemoment toen niet mogelijk was owv corona. De online enquête was toen zeer succesvol waardoor de werkgroep besliste om deze tool opnieuw te gebruiken. Zie bijlage voor de resultaten.

Bij deze enquête zien we dat de gemiddelde tevredenheid 6,6/10 is. Op de vraag of de proefopstelling een positieve invloed heeft op de ruimte en veiligheid voor de kinderen bedraagt de score gemiddeld 7,1/10.  

Bij de vraag naar definitieve inrichting van bepaalde maatregelen is 26% het ermee eens dat de parking aan de Vogelzang aan het begin en einde van de schooltijd moet afgesloten worden. De overige 74% wil dat de parking niet wordt afgesloten. Daarnaast vindt de meerderheid dat het parkeren ter hoogte van de twee schoolomgevingen goed gereglementeerd werd.


Bij de suggesties die mensen in de enquête konden meegeven, kwamen volgende zaken regelmatig naar voor:

  • Het uitvoeren van gerichte controles naar snelheid en enkelrichting.
  • Het toevoegen van vergroening in Vogelzang zoals bloembakken of plantenvakken om de snelheid te verlagen.
  • Het fietspad duidelijk aangeven.

De resultaten werden besproken tijdens het expertenoverleg op 30/09/2022.


1. Enkelrichting in Vogelzang van Herentalseweg tot aan Steenovens

De enkelrichting werd behouden omdat deze als positief ervaren werd. Er zijn geen meldingen meer binnen gekomen in het meldingssysteem van de stad. In de enquête werd wel meermaals aangegeven dat de enkelrichting vaak genegeerd wordt en dat er te snel gereden wordt.

Controle op het negeren van de enkelrichting is moeilijk omdat de politiediensten op het juiste moment daar moeten zijn, namelijk wanneer de overtreding plaatsvindt. De politie kan wel snelheidsacties combineren met het controleren van de enkelrichting. Meer controleren in zone 50 en zone 30 staat op de agenda van de politie.

Een burger had een melding gemaakt over de betonblokken bij Steenovens en de Herentalseweg. Deze stonden op het einde van vorig schooljaar redelijk rechts. De burger stelde voor om betonblokken langs beide kanten van de weg te plaatsen om een soort poorteffect te creëren.  Er moet echter steeds een bus of vrachtwagen kunnen in-en uitrijden. Aan Steenovens zou een poorteffect een probleem vormen voor de schoolbus van het zwemmen.

Voorlopig wordt hier niets mee gedaan. Dit moet algemeen bekeken worden (er zijn nog meerdere enkelrichtingsstraten in Geel waar nu betonblokken of bloembakken staan). De draaicirkels moeten nagekeken worden en ook hoe dit structureel verankerd kan worden in het straatbeeld. Momenteel zijn de budgetten er niet voor een structurele herinrichtingen.


Advies/voorstellen werkgroep:

  • Enkelrichting blijft behouden.
  • Politie zal extra snelheidscontroles uitvoeren.

 

2. Parking Vogelzang

De parking werd tijdens de tweede proefopstelling terug opengesteld. De parking bleef dus standaard open aan de kant van de Vogelzang. Daarnaast bleef ook de doorgang tussen de Kerkstraat en de parking open. De parking werd wel 2 keer per dag afgesloten gedurende 15 minuten: ’s morgens van 8.30u - 8.45u, ’s avonds van 15.30u - 15.45u en op woensdagmiddag van 12.00u - 12.15u.

Tijdens de loop van de tweede proefopstelling werd de parking echter nauwelijks nog afgesloten. Dit bleek niet nodig omwille van de drempel en de verkeersborden die de snelheid eruit haalden. De parking bleef open en werd niet meer afgesloten.

De beplanting in de nieuwe plantvakken mag niet te hoog komen bij de in- en uitrit want dit verlaagt de zichtbaarheid. Dit is doorgegeven aan openbaar domein/team groen. Er komt een bodembedekker met een paar solitaire bomen/planten.

Ouders staan hun kinderen (die komen van vestiging Vogelzang 81) op te wachten bij de uitgang van de parking aan het kleine plantvak. Dit zorgt ervoor dat het zicht (op oa fietspad) belemmerd wordt voor auto's die van de parking rijden. Doen ouders dit om hun kinderen tegen te houden of is dit een gewoonte? Als de ouders aan de andere kant van de uitrit gaan staan wordt het zicht minder belemmerd. 

Voorstel van de school: als je daar een zithoekje maakt, kan je suggereren dat ze daar moeten wachten. Hierbij kan het grote plantenvak ingericht worden als wachtplek.

Dit werd doorgesproken met team groen en zij willen een zitbank integreren in het grote plantvak. Deze zitbank kan ongeveer in het midden van het plantvak geplaatst worden en is toegankelijk via de stoepkant. Een zitbank is nog voorradig op de stedelijke werkplaats en team groen gaat het beplantingsplan aanpassen.


Advies/voorstellen werkgroep:

  • De parking blijft altijd open zoals nu het geval is.
  • Bij de groenaanleg van de 2 plantvakken wordt een zitbank geïntegreerd.

 

3. Verplicht links parkeren t.h.v. drempels Vogelzang 64 en 81

Deze maatregel werd ingevoerd zodat leerlingen thv nummer 81 aan de kant van de school uitstappen en het fietspad aan de rechterkant vrij blijft. Linksparkeren thv nummer 64 stimuleert ouders misschien om toch op de parking te gaan staan. Dit is minder storend.

In de enquête werd er wel aangegeven dat dit niet altijd gerespecteerd wordt. Soms wordt er nog aan de rechterkant van de straat geparkeerd of voor de opritten van de buurtbewoners. Dit is moeilijk te controleren want politiediensten moeten op het juiste moment daar zijn. In de ochtend is dit niet zo een groot probleem omdat de kinderen afgezet worden en er direct verder gereden wordt.

Daarnaast wordt er thv nummer 64 als men links parkeert, toch nog rechts uitgestapt. Dit moet zo veel mogelijk vermeden worden omdat de kinderen dan op straat uitstappen. Als men links parkeert moeten de kinderen links uitstappen zodat ze op het voetpad terechtkomen. Dit kan eventueel door de school gecommuniceerd worden naar de ouders toe, zodat de ouders gesensibiliseerd kunnen worden.


Advies/voorstellen werkgroep:

  • Links parkeren blijft behouden. De bebording wordt definitief gemaakt.

 

4. Signalisatie fietspad

Een aantal buurtbewoners blijven vragende partij om het fietspad duidelijk aan te geven.  Tijdens de eerste proefopstelling werden er dubbele pijlen op het fietspad aangebracht om duidelijk te maken dat het om een dubbelrichtingsfietspad gaat.  Het voldoet echter niet aan de geldende richtlijnen uit het fietsvademecum. Daarnaast is het niet zeer duidelijk dat het een fietspad is, het lijkt aan beide kanten een voetpad. De klinkerkleur is vervaagd waardoor dit niet meer duidelijk is.

Het blijft ook onnatuurlijk om bij het nemen van de bocht vanop de Antwerpseweg het fietspad aan de linkerkant op te rijden en het voelt veiliger om gewoon de bocht te nemen en aan de rechterkant op de rijbaan te fietsen. Dit fietsen op de rijbaan wordt veelvuldig gedaan en levert gevaarlijke situaties op aangezien bewoners geen rekening houden met deze fietsers die in fout zijn.

Het fietspad kan duidelijker aangegeven worden door een fietslogo bij beide pijlen te zetten die nu al aangebracht zijn. Wegmarkeringen om een fietspad aan te duiden is duidelijker maar mag niet gebruikt worden voor een dubbelrichtingsfietspad volgens de wetgeving. Het dubbelrichtingsfietspad is er over de volledige lengte van Vogelzang (van Antwerpseweg tot Herentalseweg). Als men het markeert dan moet het niet gebruikt worden als men richting Herentalseweg rijdt aangezien het dan aan de linkerkant gelegen is. Een laatste optie is het volledig herinrichten van de straat maar dit kost enorm veel geld.


Advies/voorstellen werkgroep:

  • Een fietserslogo bij elke pijl zetten.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de resultaten van de evaluatie van de 2de proefopstelling aan VBS toppunt in het kader van het project veilige schoolomgeving.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen is akkoord dat volgende maatregelen definitief van kracht gaan:

  • Enkelrichting in Vogelzang van Herentalseweg tot aan Steenovens
  • Parking Vogelzang blijft altijd open. Ook de doorgang tussen Kerkstraat en parking blijft open. 
  • Links parkeren in Vogelzang toelaten thv de drempels en een gedeeltelijk parkeerverbod aan de rechterkant thv de 2 schoollocaties.
  • Extra signalisatie op het fietspad, met name het toevoegen van de fietserslogo’s