UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER:24/10/2022
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022103564
Dossiernummer gemeente: 202200375
De gemeente Geel heeft op 28 juli 2022 een aanvraag ontvangen voor het overwelven van een gracht plus extra parkeerplaats in de voortuin. De aanvraag werd op 25 augustus 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
de heer Jef Van de Water wonende te Oude Brugweg 45 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Oude-Brugweg 45
Kadastrale ligging: afdeling 2 sectie C nr. 188P
Verslag
1. Stedenbouwkundige basisgegevens
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebieden met landelijk karakter
de woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven;
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het bouwterrein maakt als lot 2 deel uit van de goedgekeurde verkaveling d.d. 10/12/2012 met kenmerk gemeente 2038. Deze verkaveling is voor he tterrein van de aanvraag niet vervallen
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van de goedgekeurde niet vervallen verkaveling 2038
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
2. Historiek
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
• Stedenbouwkundige vergunning (2012/00455) voor het slopen van een ééngezinswoning - goedgekeurd op 07/01/2013.
• Stedenbouwkundige vergunning (2014/00199) voor het bouwen van een woonhuis met kapsalon - goedgekeurd op 04/08/2014.
• Stedenbouwkundige vergunning (2014/00173) voor het bouwen van een bijgebouw - goedgekeurd op 04/08/2014.
• Verkavelingsvergunning (2038) voor aanvraag voor een nieuwe verkaveling (wonen of industrie) - goedgekeurd op 10/12/2012.
3. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
Het ontwerp
De aanvraag voorziet het wijzigen van een bestaande overwelving en bijkomende verharding in de voortuinstrook.
De aanvrager wenst een bijkomede parkeerplaats aan te leggen voor het kapsalon in de woning.
Men geeft bij de aanvraag 2 opties.
Optie 1: De bestaande overwelving verbreden met 3m.
Optie 2: Een nieuwe bijkomende overwelving van 3m, een 5-tal meter verder dan de bestaande overwelving
4. Openbaar onderzoek
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
5. Adviezen
Op 10 oktober 2022 werd het advies ontvangen van Openbare Werken
Advies aanvraag overwelving
Huidige situatie/context
Er is reeds één overwelving aanwezig met een breedte van 6m. In 2020 werd er door de eigenaar reeds de vraag gesteld om de overwelving uit te breiden of een bijkomende overwelving te voorzien in functie van het kapsalon. Dit werd besproken op een intern overleg van de dienst Openbaar domein waarbij het diensthoofd en de schepen aanwezig waren. Er werd beslist dat de algemene regel van toepassing blijft: 6m toegang blijft het maximum.
Aanvraag
Men vraagt nu een vergunning aan voor extra verharding op het private perceel en voor een verbreding/bijkomende overwelving. Sinds mei 2021 is men door de hogere overheid verplicht om een vergunning aan te vragen voor een overwelving. Volgens het Uitvoeringsbesluit van 7 mei 2021 betreft de onbevaarbare waterlopen mag er per perceel slechts 1 overwelving worden voorzien met een maximale breedte van 5m (gemeten van buitenkant kopmuur tot buitenkant kopmuur). Als er uit de aanvraag kan worden opgemaakt dat het perceel toegankelijk moet zijn voor andere voertuigen dan personenwagens en lichte bestelwagens dan wordt een breedte van 7,5m toegestaan.
Men geeft bij de aanvraag 2 opties.
Optie 1: De bestaande overwelving verbreden met 3m.
Optie 2: Een nieuwe bijkomende overwelving van 3m, een 5-tal meter verder dan de bestaande overwelving
Evaluatie van de aanvraag
Optie 1: De toegang dient volgens het dossier enkel voor personenwagens en niet voor andere voertuigen. Er kan dus niet ingegaan worden op het verbreden van de toegang. De toegang is bovendien al 1m breder dan de maximale toegestane breedte volgens de huidige regelgeving.
Optie 2: Men kan geen bijkomende overwelving krijgen, per perceel wordt maar 1 overwelving toegestaan volgens de huidige wetgeving.
Besluit van het advies
Geen van beide opties kan worden toegestaan gezien de nieuwe wetgeving betreft de onbevaarbare waterlopen. Er is reeds één overwelving aanwezig waarvan de breedte 6m is. Hier kan niet van afgeweken worden.
Advies: ongunstig
6. Project-MER
Niet van toepassing
7. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening wordt omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.
1. Functionele inpasbaarheid
De aanvraag speelt zich af binnen gewestplanbestemming woongebied met landelijk karakter. De aangevraagde werken zijn niet toegelaten voor wat betreft de bijkomende overwelving. Op het perceel is de maximaal toegelaten breedte van overwelving reeds uitgevoerd, de aanvraag voor dit aspect principieel niet functioneel inpasbaar. Volgens het Uitvoeringsbesluit van 7 mei 2021 betreft de onbevaarbare waterlopen mag er per perceel slechts 1 overwelving worden voorzien met een maximale breedte van 5 meter.
De aanleg van een bijkomende parkeerplaats in functie van het kapsalon in de woning is niet mogelijk volgens de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake stallen van auto’s en fietsen volgens de voorgestelde manier.
2. Mobiliteitsimpact
De aanvraag heeft een beperkte invloed op de mobiliteit, het aantal wooneenheden en kapsalon blijven ongewijzigd.
3. Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
De aanvraag voorziet het wijzigen van een bestaande overwelving en bijkomende verharding in de voortuinstrook. Volgens het Uitvoeringsbesluit van 7 mei 2021 betreft de onbevaarbare waterlopen mag er per perceel slechts 1 overwelving worden voorzien met een maximale breedte van 5 meter en is een verbreding bijgevolg niet mogelijk.
De verharde oppervlakte in voortuinen moet beperkt blijven tot deze welke strikt noodzakelijk is voor de toegang van het gebouw met een maximale breedte van 6 meter en een maximale oppervlakte de helft van de voortuin wordt verhard, tenzij reeds eerder anders vergund. (Art.20)
Zelfs al zouden de parkeerplaatsen evenwijdig met de woning worden aangelegd zijn ze in strijd met de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening Art. 6 en 8 die een minimale afmeting van parkeerplaats in openlucht oplegt van 2,50 x 5,50 meter en een minimale in- en uitrit van 6 meter voorziet onder een hoek van 90° wat resulteert in een verharding van 11,50 meter breedte wat meer is dan de helft van de voortuin. Het perceel heeft een breedte van 18,08 meter.
De aanvraag heeft een impact op het ruimtegebruik van de percelen.
4. Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag heeft een impact op de visueel-vormelijke uitstraling van de percelen.
5. Cultuurhistorische elementen
Niet van toepassing.
De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.
6. Bodemreliëf
De aanvraag voorziet een reliëfwijziging door het wijzigen van de verhardingen in de voortuinstrook.
7. Hinderaspecten
De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten zijn verwaarloosbaar.
8. Conclusie
Omwille van het voorgaande is het voorstel planologisch en stedenbouwkundig niet verenigbaar met de omgeving.
Resultaten openbaar onderzoek
Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.
Niet van toepassing.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
• Het advies van Openbare Werken afgeleverd op 10 oktober 2022 is ongunstig.
Conclusie
weigering omwille van:
Optie 1: De toegang dient volgens het dossier enkel voor personenwagens en niet voor andere voertuigen. Er kan dus niet ingegaan worden op het verbreden van de toegang. De toegang is bovendien al 1m breder dan de maximale toegestane breedte volgens de huidige regelgeving.
Volgens het Uitvoeringsbesluit van 7 mei 2021 betreft de onbevaarbare waterlopen mag er per perceel slechts 1 overwelving worden voorzien met een maximale breedte van 5 meter.
Optie 2: Men kan geen bijkomende overwelving krijgen, per perceel wordt maar 1 overwelving toegestaan volgens de huidige wetgeving.
De bijkomende parkeerplaats is niet bereikbaar en kan bijgevolg niet aangelegd worden.
Verhardingen in de voortuin zijn mogelijk mits vergunning indien ze voldoen aan de gemeentelijke stedenbouwkundige parkeerverordening Art.20 : De verharde oppervlakte in voortuinen moet beperkt blijven tot deze welke strikt noodzakelijk is voor de toegang van het gebouw met een maximale breedte van 6 meter en een maximale oppervlakte de helft van de voortuin wordt verhard en Art. 6 en 8 die een minimale afmetingen voor parkeerplaatsen en een minimale in- en uitrit voorschrijft.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning niet goed te keuren en weigering af te leveren aan de aanvrager.
weigering omwille van:
Optie 1: De toegang dient volgens het dossier enkel voor personenwagens en niet voor andere voertuigen. Er kan dus niet ingegaan worden op het verbreden van de toegang. De toegang is bovendien al 1m breder dan de maximale toegestane breedte volgens de huidige regelgeving.
Volgens het Uitvoeringsbesluit van 7 mei 2021 betreft de onbevaarbare waterlopen mag er per perceel slechts 1 overwelving worden voorzien met een maximale breedte van 5 meter.
Optie 2: Men kan geen bijkomende overwelving krijgen, per perceel wordt maar 1 overwelving toegestaan volgens de huidige wetgeving.
De bijkomende parkeerplaats is niet bereikbaar en kan bijgevolg niet aangelegd worden.
Verhardingen in de voortuin zijn mogelijk mits vergunning indien ze voldoen aan de gemeentelijke stedenbouwkundige parkeerverordening Art.20 : De verharde oppervlakte in voortuinen moet beperkt blijven tot deze welke strikt noodzakelijk is voor de toegang van het gebouw met een maximale breedte van 6 meter en een maximale oppervlakte de helft van de voortuin wordt verhard en Art. 6 en 8 die een minimale afmetingen voor parkeerplaatsen en een minimale in- en uitrit voorschrijft.