Terug
Gepubliceerd op 03/11/2022

2022_CBS_02748 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Hart voor Ten Aard’ - scopingnota - kennisnemen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Raissa Raissa Bratkowski ; Febe  Viaene, bureau Buur; Bart Verachtert, Diensthoofd stadsontwikkeling; lucas Cools, beleidsadviseur stadsontwikkeling ; Berno Bosch, Sweco

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02748 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Hart voor Ten Aard’ - scopingnota - kennisnemen 2022_CBS_02748 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Hart voor Ten Aard’ - scopingnota - kennisnemen

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

In 2015 besliste het college van burgemeester en schepenen om de mogelijkheden voor het “Hart voor Ten Aard” verder te onderzoeken. Samen met de bewoners van het dorp en ondersteund door ontwerpers van bureau Buur en Omgeving werden voorstellen voorbereid die de woon- en leefkwaliteit van het dorp verder zouden kunnen verhogen. Na twee ontwerpateliers en twee bewonersavonden werd het traject van het ontwerpend onderzoek in oktober van 2015 afgerond met de oplevering van de nota met de conclusies van het onderzoek door bureau Omgeving. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de realisatie van een nieuw dorpscentrum met bijkomende woningen en voorzieningen gewenst is.

Het college van burgemeester en schepenen stemde in zitting van 11 april 2016 in met de voorlopige afbakening van het studiegebied, stelde de projectschepen aan en stemde in met het voorstel voor de vervolgstappen in het project. Onderdelen daarvan moesten zijn: het betrekken van alle eigenaars in het projectgebied bij het plan, het verder uitwerken van het ontwerpend onderzoek tot een masterplan, het continueren van het open planproces met de dorpsbewoners en het opstellen van een RUP voor de herbestemming van de ambachtelijke zone ten noorden van het kanaal naar een andere functie.

Op 11 april 2017 besliste het college van burgemeester en schepenen om bureau Omgeving op basis van de raamovereenkomst voor de ondersteuning van de dienst stadsontwikkeling aan te stellen als ontwerpbureau voor de opmaak van het Masterplan voor het Hart voor Ten Aard.

Het beleidsplan ruimte Geel dat op 4 september 2017 door de gemeenteraad werd vastgesteld als beleidsmatig gewenste ontwikkeling (en intussen definitief werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2021), voorziet in vijf strategische projecten waarvan de uitvoering een belangrijke impact heeft op de ruimtelijke ontwikkeling van Geel. Eén daarvan is het strategisch project “Hart voor Ten Aard” (beleidskader “leefbare dorpen”, hoofdstuk 6.3.1).

Tijdens het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 oktober 2017 werd de stedenbouwkundige visie, alsook een voorstel m.b.t. de maximale woondichtheid voor dit project, principieel goedgekeurd door het college. De maximale woondichtheid (40 won./ha) moest duidelijkheid scheppen bij verdere gesprekken met geïnteresseerde projectontwikkelaars.

In 2020 hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen projectontwikkelaar ‘J&W woonprojecten’ en de belangrijkste grondeigenaars. Uit deze gesprekken is naar voor gekomen dat deze grondeigenaars hun eigendommen wensen te verkopen aan de projectontwikkelaar voor de realisatie van een totaalproject.

In zitting van 11 januari 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen een aantal principiële standpunten ingenomen met betrekking tot de maximale woondichtheid (40 won./ha), de volumes van de voorgestelde woontorens, de aanleg van verharde en onverharde publieke ruimten en de opmaak van een samenwerkingsovereenkomst.

Tijdens een beleidsoverleg op 12 maart 2021 heeft de ontwikkelaar ‘J&W woonprojecten’ een aangepast inrichtingsvoorstel toegelicht aangaande o.a. de afbakening van de projectzone (met inbegrip van het onderzoek m.b.t. een mogelijke uitbreiding van de projectsite richting de kerk en de kerktuin van Ten Aard), de gewenste woondichtheid en bouwvolumes, de uitwerking van een visie m.b.t. de mobiliteitsafwikkeling en een parkeerbalans, voorstel tot invulling van de Pastorie/pastorietuin, de invulling van de publieke groene ruimtes en de verharde publieke pleinfuncties, de concrete invulling van kernversterkende functies en voorzieningen en het geven van een tijdelijke invulling aan de Bloemmolens tijdens de RUP-procedure.

Voorafgaand aan de opmaak van het RUP heeft BUUR Part of Sweco een onafhankelijke analyse gevoerd naar zowel het masterplan Ten Aard (Omgeving, 2017) als het inrichtingsvoorstel van TRiAS architecten (2021). Beide plannen werden op een kritische manier gescreend, waaruit gebleken is dat beide kwaliteiten bevatten maar ook werkpunten. Er werd aan Buur part of Sweco gevraagd om bijkomend ontwerpend onderzoek te doen op basis van de bestaande plannen om over een solide basis te kunnen beschikken voor het RUP en de juiste klemtonen te kunnen leggen in de voorschriften.

Er dient een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) opgemaakt te worden omwille van een noodzakelijke herbestemming van een deel van de percelen in het gebied van KMO-zone naar een gemengde projectzone. De stad neemt de projectregie voor de opmaak van het RUP op zich vanuit haar taak om de ontwikkeling van strategische projecten van derden te begeleiden naar een kwaliteitsvol en uitvoeringsgericht stedenbouwkundig plan en stadsproject. De dienst stadsontwikkeling beroept zich voor de opmaak van het RUP op het raamcontract met BUUR Part of Sweco.

‘J&W Woonprojecten’ verbinden zich ertoe een financiële bijdrage te leveren voor alle kosten inherent aan de opmaak van het RUP én desgevallend de projectregiekosten. Deze overeenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 3 juni 2021 en werd ondertekend door de partijen.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 19 april 2022 de startnota en de procesnota goed voor de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Hart voor Ten Aard. De goedkeuring van de startnota vormt de eerste formele stap in de procedure van de opmaak van het RUP.

Er werd een inspraak- en adviesronde voor het publiek georganiseerd van 3 mei t.e.m. 1 juli 2022. Tijdens de inspraak- en adviesronde van 60 dagen werd tevens een inspraakmoment voor de bevolking georganiseerd op 11 mei 2022 . Dit inspraakmoment vond plaats in de serre van De Bloemfabriek. De bekendmaking van de publieke raadpleging en het inspraakmoment gebeurde zoals decretaal bepaald. De omwonenden werden bijkomend per brief op de hoogte gesteld.

Het inspraakmoment heeft plaats gevonden in de vorm van een infomarkt. Aan de hand van 13 posters werden het planinitiatief en de resultaten van het bijkomend ontwerpend onderzoek stapsgewijs toegelicht. Daarnaast werd een grondplan, met het resultaat van het bijkomend ontwerpend onderzoek, op tafel gelegd als praatprent. Op de infomarkt was een afvaardiging van de stad aanwezig en van studiebureau BUUR Part of Sweco die de bezoekers te woord stonden en uitleg verschaften bij het getoonde materiaal. Participanten konden mondeling reacties meegeven, kregen de kans om op een poster post-its na te laten en er was een “postbus” aanwezig waarin mensen hun bedenkingen en suggesties schriftelijk konden nalaten.

Er werd van de volgende publieke instanties een advies/reactie ontvangen binnen de termijn van inspraak- en adviesronde: Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, Vlaamse landmaatschappij, Fluxys Belgium, Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, Provincie Antwerpen, Agentschap Innoveren en Ondernemen en Elia. Op vraag van het college van burgemeester en schepenen werd bijkomend advies ingewonnen op de startnota bij de dienst Openbare werken en verkeer van de stad Geel. Verder werd een advies ontvangen van de dienst Toerisme (stad Geel). Ten slotte werd in zitting van 14 juni een advies geformuleerd door de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) van de stad Geel.

De adviezen, reacties en het verslag van het inspraakmoment op 11 mei 2022 werden in zitting van 4 juli 2022 ter kennisname gebracht aan het college van burgemeester en schepenen. Vervolgens werden de startnota, adviezen, reacties en het verslag over het inspraakmoment op 5 juli 2022 aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage overgemaakt.

Argumentatie

De scopingnota (zie bijlage) bouwt voort op de startnota en bevat een verwerking van de adviezen en inspraakreacties, en geeft aan welke overwegingen hierbij hebben meegespeeld. Er wordt aangegeven in welke hoedanigheid inspraakreacties of adviezen in rekening worden gebracht en welke opmerkingen wel of niet betrekking hebben op het planniveau (bv. elementen die op het niveau van vergunningverlening, of buiten de mogelijkheden van het planniveau vallen; enz).

Aangezien, conform de handleiding ‘integratie van de milieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het RUP’, de scopingnota voortbouwt op de startnota en minstens dezelfde onderdelen omvat, volgt de bespreking van de inspraak- en adviesronde op de onderdelen die deel uitmaakten van de startnota (aangevuld of aangepast met de elementen die betrekking hebben op de inspraakreacties en adviezen)

Wanneer het college voorliggende scopingnota heeft goedgekeurd, wordt het voorontwerp RUP opgesteld rekening houdende met antwoorden op de adviezen en reacties.

Bespreking voornaamste resultaten inspraak- en adviesronde

 Uitdrukkelijke vraag behoud bestemming ‘bedrijvigheid’

De vraag naar het behoud van de bestemming ‘bedrijvigheid’ werd naar voor gebracht door meerdere adviesinstanties (VLAIO, Vlaamse Waterweg en Provincie Antwerpen). In de scopingnota wordt gemotiveerd het opzet van het RUP niet te wijzigen in functie van bedrijvigheid, en om volledig op de gebiedscategorie ‘wonen’ in te zetten. Dit op basis van de volgende argumenten:

  • Er is reeds voldoende (gedifferentieerd en goed gelegen) aanbod aan bedrijventerreinen;
  • Sinds de stopzetting van de voormalige bedrijfsactiviteiten is er nog geen enkel initiatief geweest in functie van een heringebruikname van de site;
  • Het plangebied is vanwege zijn ligging van strategisch belang om de ruimtelijke kwaliteit en de leefkwaliteit van Ten Aard te versterken. Uit de publieke raadpleging blijkt dat er draagvlak is bij de bevolking voor de geplande kernversterking;
  • De Vlarem-wetgeving en de VCRO bieden niet de mogelijkheid om een bepaalde mate van verweving wonen met bedrijvigheid toe te laten die verder reikt dan wat er standaard binnen de gebiedscategorie wonen toelaatbaar is. Het RUP kan bijgevolg dergelijke flexibiliteit (qua gebruik in tijd en ruimte) niet voorzien.

Binnen de gebiedscategorie wonen worden handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf toegestaan, voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, sociaal-culturele inrichtingen, openbare nutsvoorzieningen, toeristische voorzieningen, en agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

Jaagpad: in eerste instantie dienstweg Vlaamse Waterweg & gedoogbeleid langzaam verkeer

Voor wat betreft het jaagpad langs het kanaal duidt de Vlaamse waterweg (DVW) dat deze in eerste instantie bedoeld is als dienstweg voor DVW en bijgevolg verboden is voor alle verkeer met uitzondering van een gedoogbeleid voor langzaam verkeer, dit terwijl er momenteel geen duidelijk gedefinieerd jaagpad terug te vinden zou zijn in het visiebeeld uit de startnota.

Echter zijn de dienst stadsontwikkeling en BUUR PoS van mening dat het niet het doel is om het gebruik van het jaagpad te belemmeren, of om het beheer en onderhoudswerken in het gedrang te brengen. Als argumentatie kan gelden dat het ontwerpend onderzoek verenigbaar is met de eisen van DVW aangaande het jaagpad en dat het de intentie is om het jaagpad her in te richten waarbij een evenwicht wordt gezocht tussen de functionele eisen van DVW en een verhoging van de uitstraling als onderdeel van een grotere kwalitatief ingerichte publieke ruimte bij de Bloemmolens. Bovendien gebeurt de ontsluiting van de wooneenheden via de Turnhoutseweg en Vaartstraat, niet via het jaagpad.

In de volgende fasen van de RUP procedure zal de nodige aandacht gaan naar afstemming tussen (de werking van) het jaagpad en het RUP, zodoende het RUP geen belemmering vormt voor het beheer van de waterloop.

Juridische grond

VCRO Artikel 2.2.4. § 3. De scopingnota bouwt voort op de startnota en bevat minstens dezelfde onderdelen als de startnota. De scopingnota bepaalt de te onderzoeken ruimtelijke aspecten en de effectbeoordelingen die moeten worden uitgevoerd, alsook de methode ervan. Bij de opmaak wordt rekening gehouden met de adviezen en het resultaat van de participatie, vermeld in artikel 2.2.7, § 2, artikel 2.2.12, § 2, en artikel 2.2.18, § 2, van de codex. De diensten, bevoegd voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage, integreren hun kwaliteitsbeoordeling over de inhoudsafbakening van het planmilieueffectrapport conform artikel 4.2.8, § 6, van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, respectievelijk van het ruimtelijk veiligheidsrapport conform artikel 4.4.2, § 3, van het voormelde decreet, in de scopingnota. De scopingnota is samen met de procesnota de leidraad voor het verdere verloop van het geïntegreerde planningsproces dat leidt tot de opmaak van het voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan.

Uiterlijk voor de voorlopige vaststelling van het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan wordt in de scopingnota door de dienst bevoegd voor milieueffectrapportage bepaald of een milieueffectrapport moet worden opgemaakt.

De scopingnota kan tijdens het geïntegreerde planningsproces aangevuld worden. De aangevulde scopingnota wordt op dezelfde wijze gepubliceerd als de oorspronkelijke scopingnota.

VCRO Artikel 2.2.19. Het college van burgemeester en schepenen neemt de nodige maatregelen voor de opmaak van de scopingnota.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de toelichting van bureau BUUR Part of Sweco over de scopingsnota van het RUP Hart voor Ten Aard