Terug
Gepubliceerd op 06/11/2024

2024_CBS_02829 - Omgevingsvergunning - het uitbreiden van een loods langs Hagelberg 27 (202400440IV) - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/11/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02829 - Omgevingsvergunning - het uitbreiden van een loods langs Hagelberg 27 (202400440IV) - Advies 2024_CBS_02829 - Omgevingsvergunning - het uitbreiden van een loods langs Hagelberg 27 (202400440IV) - Advies

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 6/11/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024109103

Dossiernummer gemeente: 202400440

 

De gemeente Geel heeft op 20 augustus 2024 een aanvraag ontvangen voor het uitbreiden van een loods. De aanvraag werd op 17 september 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

MERTENS IMMO & CO BV gevestigd Ring(NDW) 19 te 2200 Herentals

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Hagelberg 27

Kadastrale ligging:  sectie E nrs. 508F2 en afdeling 3 sectie A nrs. 469R

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

industriegebied

De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 10 februari 2023.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (2003/00316) voor het oprichten van een kmo-gebouw met conciërgewoning - goedgekeurd op 15/12/2003.
  • Milieuvergunning 2004/M3/03598 voor schrijnwerkerij - goedgekeurd op 28/06/2004.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

 

De aanvraag betreft het uitbreiden van de loods.

De loods bevindt zich op de grens tussen grondgebied Geel en grondgebied Olen.

De uitbreiding van de loods gebeurt achteraan, op grondgebied Olen.

In Geel gebeuren volgende werken: de groenstrook ter hoogte van de linkerperceelgrens wordt ingericht als parkeerstrook voor de auto’s. De autostaanplaatsen worden voorzien in een kiezelverharding. Er worden eveneens enkele laadpalen voorzien.

De 4 parkeerplaatsen in de voortuin blijven behouden.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 27 september 2024 t.e.m. 26 oktober 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 15 oktober 2024 werd het advies ontvangen van Fluvius

Op deze locatie is er voor de bestaande gebouwen een elektriciteitsaansluiting en gasaansluiting aanwezig. Als er noodzaak is aan bijkomend vermogen kan de klant hiervoor met ons contact opnemen via tboturnhout@fluvius.be. 

Hierbij wordt een gunstig advies met voorwaarden verleend. Dit advies blijft 1 jaar geldig.

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 3 oktober 2024 werd het advies ontvangen van AQUAFIN

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 23 oktober 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team grijs

Riolering

Er wordt een gescheiden afvoer voorzien voor het afval- en het hemelwater.

De bijkomende DWA-leiding wordt aangesloten op de reeds bestaande DWA

Een septische put is toegelaten maar niet verplicht. Er is reeds een septische put aanwezig. Zowel het grijs afvalwater als het fecaal afvalwater worden hierop aangesloten.

Het hemelwater afkomstig van het bestaande gebouwgedeelte wordt volgens plan rechtstreeks aangesloten op de openbare riolering. Van het bestaande dakoppervlak moet echter ook 2 maal de oppervlakte  (- 30 m² voor hergebruik) van het nieuw te bouwen gedeelte aangesloten worden op de hemelwaterput

De infiltratievoorziening is correct gedimensioneerd (zie advies Aquafin).

Toegangen

De bestaande toegangen naar het perceel blijven behouden. Gezien de functie van de gebouwen kan een dubbele oprit toegestaan worden.

Advies: gedeeltelijk gunstig

 

Op 26 september 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobiliteit

Fietsen

Op dit ogenblik worden er 5 voorzien, wat te weinig is. Er zouden er 6 dienen bij te worden voorzien. Om fietsgebruik voor de bestaande werknemers aan te moedigen, is het immers belangrijk dat er voldoende plaatsen beschikbaar zijn om fietsen veilig en comfortabel te stallen.

Om ervoor te zorgen dat de fietsen niet voor lange tijd blootgesteld worden aan het weer of aan diefstal, raden we aan om de fietsstalplaatsen overdekt te voorzien. Dat kan inpandig via een fietsenstalling aan het gebouw te voorzien of via een fietsenstalling in een afzonderlijke constructie of kunnen worden opgenomen in een ander daarvoor geschikte ruimte. Verder dienen de fietsstalplaatsen overdekt en afsluitbaar te zijn, met voldoende ruimte voor verschillende type fietsen zoals elektrische fietsen. Fietsstalplaatsen bevinden zich op een logische locatie zo dicht mogelijk bij de ingang van het gebouw waar ze bij horen. Als je de fiets ergens aan de deur kan stallen, wordt het aantrekkelijk om er met de fiets naartoe te kunnen gaan. Daarom adviseren we om de fietsenstallingen tegen het gebouw aan te plaatsen en tegen de toegang van het gebouw aan te plaatsen i.t.t. tegen de 4 parkeermogelijkheden aan de voorzijde. Op die manier is de wandelafstand tussen fietsstalplaatsen en ingang van het gebouw niet groter dan de afstand tussen de autoparkeerplaatsen en de ingang van het gebouw. De toegang tot de fietsstalplaatsen verloopt via een obstakelvrije doorgang van minimum 1,50 m. De inrit bedraagt hier een breedte van 4,00m wat acceptabel is.

Fietsstalplaatsen hebben bij voorkeur een lengte van 2,00 m en een breedte van minimaal 1,00 m.  De in- en uitrijruimte achter elke fietsstalplaats heeft een lengte van minimaal 1,80m. De in-en uitrijruimte op het inplantingsplan is in orde. Wanneer de fietsenstalling tegen het gebouw aan zou geplaatst worden, moet voorzien worden in minimaal 1,80 m in- en uitrijruimte. Aangezien de fietsstalplaatsen hier niet inpandig zijn, worden voorzien in fietsbeugels die aan de fiets voldoende stabiliteit geven, en waaraan het fietsframe met een fietsslot kan worden vastgemaakt. Het aantal te voorziene fietsbeugels is minstens gelijk aan de helft van het totaal aantal fietsstalplaatsen (11 in totaal). In dit geval naar boven af te ronden, dus 6 fietsstalplaatsen (zoals ook gerealiseerd op het plan).

Auto’s

Er worden echter in totaal 12 parkeerplaatsen voorzien. De aanvrager toont ook aan dat de parkeernorm niet zal leiden tot een hogere parkeerdruk op het openbaar domein, gezien het hier gaat om extra ruimte voor een opslagplaats/loods zonder aantrek van autoparkeergelegenheid, maar een aantrek van extra vrachtwagens. Er wordt geen bijkomende administratieve ruimte ingericht, bijgevolg geen extra administratief personeel. Er worden geen bijkomende werknemers voorzien om de stookvoorraad te beheren, bijgevolg geen extra werknemers. De bijkomende opslag ruimte voorziet in meer ruimte voor een grotere stookvoorraad, om zodoende efficiënter om te gaan met de vervoersbewegingen van het vrachtverkeer. Er wordt een enkele bijkomende vervoersbeweging verwacht. Wat dermate beperkt is dat het als niet aanzienlijk opgevat wordt.

De autoparkeerplaatsen hebben een breedte van minimaal 2,50 m en een lengte van minimaal 5,00 m, wanneer ze in een hoek t.o.v. de rijbaan worden gerealiseerd. De breedte van de in-en uitrit naar de autoparkeerplaatsen bedraagt bij een in-of uitrit met hoek van 90 graden t.o.v. de parkeerplaats: minimaal 6,00 m en bij een hoek van 0 graden t.o.v. de parkeerplaats minimaal 3,00 m. De breedte van de parkeerplaatsen bedraagt hier 2,50m en de lengte bedraagt 5,50 t.e.m. 6,00 m. Hieraan wordt voldaan. Aan de breedte van de in-en uitrijmogelijkheden wordt niet voldaan: de eerste 4 parkeerplaatsen voorraan rechts hebben maar een uitrijmogelijkheid van ongeveer 4,00 - 5,00 m, wat tekort is om te voldoen aan een uit -en inritmogelijkheid van minimaal 6,00 m breedte.

Er wordt wel voldaan aan de parkeerplaatsen aan de zij-oprit: de breedte bedraagt hier 4,00 m, terwijl het minimum opgelegd is bij 3,00 m. Echter denken we dat parkeerplaats P12 en P11 voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen wanneer hier auto's geparkeerd staan en draaiende vrachtwagens rakelings naast de wagens zullen passeren met maar een breedte van 4m voor in/uitrit. Het is verder ook niet echt aangenaam wanneer uitgestapt moet worden met een uitstapbreedte van 50 centimeter tegen de perceelsgrens/omheining. Het kan voor gevaarlijke situaties zorgen wanneer passagiers uitstappen op parkeerplaatsen P7 tot P12 wanneer vrachtwagens hier rakelings passeren langs de inrit en uitrit. Daarom is het niet aan te raden om parkeerplaatsen hier P7 t.e.m. P12 op deze locatie te gaan voorzien zoals volgens inplantingsplan.

 

Bij elke niet-inpandige parking met vier of meer parkeerplaatsen is er een aansluitingsmogelijkheid voor het opladen van elektrische wagens voorzien. Niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen (nieuwe of bestaande die ingrijpend gerenoveerd worden) met een parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen worden cumulatief voorzien van: minstens 2 oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig

infrastructuur voor leidingen (of op zijn minst goten voor elektrische kabels) voor minstens 1 op 4 parkeerplaatsen, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken. Er worden 2 oplaadpunten voorzien, wat volgens de wetgeving correct is. Er dient wel op toegezien te worden dat voor minstens 1 op 4 parkeerplaatsen infrastructuur voor leidingen mogelijk is om elektrisch te kunnen aansluiten.

Bij parkings voor andere functies dan wonen wordt minstens 1 voetgangerstoegang tot de parking voorzien die rechtstreeks bereikbaar is vanaf het openbaar domein. Dit is het geval bij het projectgebied.

Advies: ongunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Hagelberg).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 3, Sectie A, nr. 469R stroomt af naar het Alberkanaal, een bevaarbare waterloop die beheerd wordt door De Vlaamse Waterweg. De locatie is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig.

Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.

De watertoets zal beoordeeld worden door de vergunningverlenende overheid.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft het uitbreiden van een vergunde industriehal.

De hal bevindt zich in een groot industriegebied.

De aanvraag is inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact

De parkeerplaatsen die achteraan op het perceel aanwezig waren, worden aangelegd ter hoogte van de grasstrook op de linkerperceelsgrens.

Deze parkeerplaatsen worden uitgerust met een kiezelverharding.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Industriegebied is eerder schaars. Het is belangrijk om deze zo functioneel mogelijk in te vullen.

De parkeerstrook wordt in een kiezelverharding aangelegd. Kiezels verspreiden zich vrij snel over de rest van de oprit, tot zelfs op het openbaar domein. Dat is niet gewenst. Er wordt daarom geadviseerd om een soort waterdoorlatende verharding te voorzien, zoals bijv. grasdallen, grindgazon,…

 

Visueel-vormelijke elementen

Voor de uitbreiding worden dezelfde gevelmaterialen gebruikt als de rest van gebouw.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

Het gebruik van een kiezelverharding voor de parkeerplaatsen is geen meerwaarde voor het gebruikgenot van de werknemers. Kiezels blijven niet op hun plaats en verplaatsen zich snel over de rest van de oprit.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 27 september 2024 tot en met 26 oktober 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Fluvius, afgeleverd op 15 oktober 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van AQUAFIN, afgeleverd op 3 oktober 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team grijs afgeleverd op 23 oktober 2024 is gedeeltelijk gunstig.
  • Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobiliteit  afgeleverd op 26 september 2024 is ongunstig.
    Het project voorziet in een beperkte stijging van de vrachtverkeerbewegingen, wat op basis van de beschikbare informatie als niet aanzienlijk wordt beschouwd. Er worden geen extra personeelsleden of bezoekers verwacht, dus er is geen extra druk op het autoverkeer.

Gezien de beperkte vervoersbewegingen van personenwagens en de aandacht voor elektrische laadpunten, lijkt het project geen negatieve impact te hebben op de verkeersdruk. Graag zou ik wel nog het aantal extra vrachtwagens die worden aangetrokken meegedeeld krijgen om te kunnen inschatten over hoeveel extra vervoersbewegingen het gaat.

Aanpassing fietsstallingen: Verhoog het aantal fietsstalplaatsen naar minimaal 11 en zorg dat deze voldoen aan de bouwcodevereisten voor overdekking, toegankelijkheid en voorzieningen voor elektrische fietsen (zie omschrijving advies).

Parkeerplaatsen P7 t.e.m. P12: Gezien de beperkte ruimte van 4 meter voor de in- en uitrit en de nauwe doorgang langs de perceelsgrens, is er een verhoogd risico op gevaarlijke situaties wanneer vrachtwagens rakelings langs geparkeerde auto's rijden. Daarnaast is de uitstapbreedte van 50 centimeter bij de perceelsgrens onvoldoende om comfortabel en veilig uit te stappen. Passagiers die uitstappen op deze parkeerplaatsen kunnen hierdoor blootgesteld worden aan gevaarlijke omstandigheden wanneer vrachtwagens passeren.

Advies: Het is niet aan te raden om parkeerplaatsen P7 t.e.m. P12 op deze locatie te voorzien zoals aangegeven in het inplantingsplan. Alternatieve locaties of aanpassingen aan het ontwerp van de parkeerplaatsen dienen overwogen te worden om de veiligheid en het gebruiksgemak te waarborgen.

De opmerkingen van dienst mobiliteit worden als voorwaarden/aandachtspunten meegegeven in het advies van de omgevingsambtenaar.


 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden:

 

Er dient voldaan aan het advies van Fluvius, dd. 15/10/2024

Er dient voldaan aan het advies van Aquafin, dd. 3/10/2024

 

Er dient voldaan aan het advies van Stad Geel, dienst Openbaar Domein, team grijs:

Riolering

  • Behalve het nieuw te bouwen gedeelte wordt min. 558 m² van de bestaande dakoppervlakte aangesloten op de hemelwaterput.
  • De hemelwaterput wordt voor een max. gebruik van hemelwater aangesloten op toiletten, buitendienstkranen en wasmachines.
  • De overloop van de hemelwaterput moet aangesloten worden op de infiltratievoorziening op eigen terrein.
  • Het hemelwater moet apart van  het afvalwater afgevoerd worden.
  • Indien de septische put behouden blijft, wordt behalve het fecaal afvalwater wordt ook het grijs afvalwater daar op aangesloten.

Toegangen

  • De breedte van de huidige opritten blijft onveranderd.

 

Er dient voldaan aan het bemerkingen/aanbevelingen uit het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobliteit:

Fietsen: 

  • Aanpassing fietsstallingen: Verhoog het aantal fietsstalplaatsen naar minimaal 11 en zorg dat deze voldoen aan de vereisten voor overdekking, toegankelijkheid en voorzieningen voor elektrische fietsen (zie omschrijving advies).

Auto’s:

  • Parkeerplaatsen P7 t.e.m. P12: Gezien de beperkte ruimte van 4 meter voor de in- en uitrit en de nauwe doorgang langs de perceelsgrens, is er een verhoogd risico op gevaarlijke situaties wanneer vrachtwagens rakelings langs geparkeerde auto's rijden. Daarnaast is de uitstapbreedte van 50 centimeter bij de perceelsgrens onvoldoende om comfortabel en veilig uit te stappen. Passagiers die uitstappen op deze parkeerplaatsen kunnen hierdoor blootgesteld worden aan gevaarlijke omstandigheden wanneer vrachtwagens passeren.

Het is niet aan te raden om parkeerplaatsen P7 t.e.m. P12 op deze locatie te voorzien zoals aangegeven in het inplantingsplan. Alternatieve locaties of aanpassingen aan het ontwerp van de parkeerplaatsen dienen overwogen te worden om de veiligheid en het gebruiksgemak te waarborgen.


Alle bijkomende verhardingen voor de parkeerplaatsen mogen niet uitgevoerd worden in kiezel, maar in een ander soort verhard zoals grasdallen, grindgazon, …

 

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist een gunstig advies te verlenen mits voldaan aan volgende voorwaarden:

  

Er dient voldaan aan het advies van Fluvius, dd. 15/10/2024

Er dient voldaan aan het advies van Aquafin, dd. 3/10/2024

 

Er dient voldaan aan het advies van Stad Geel, dienst Openbaar Domein, team grijs:

Riolering

  • Behalve het nieuw te bouwen gedeelte wordt min. 558 m² van de bestaande dakoppervlakte aangesloten op de hemelwaterput.
  • De hemelwaterput wordt voor een max. gebruik van hemelwater aangesloten op toiletten, buitendienstkranen en wasmachines.
  • De overloop van de hemelwaterput moet aangesloten worden op de infiltratievoorziening op eigen terrein.
  • Het hemelwater moet apart van  het afvalwater afgevoerd worden.
  • Indien de septische put behouden blijft, wordt behalve het fecaal afvalwater wordt ook het grijs afvalwater daar op aangesloten.

Toegangen

  • De breedte van de huidige opritten blijft onveranderd.

 

Er dient voldaan aan het bemerkingen/aanbevelingen uit het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobliteit:

Fietsen: 

  • Aanpassing fietsstallingen: Verhoog het aantal fietsstalplaatsen naar minimaal 11 en zorg dat deze voldoen aan de vereisten voor overdekking, toegankelijkheid en voorzieningen voor elektrische fietsen (zie omschrijving advies).

Auto’s:

  • Parkeerplaatsen P7 t.e.m. P12: Gezien de beperkte ruimte van 4 meter voor de in- en uitrit en de nauwe doorgang langs de perceelsgrens, is er een verhoogd risico op gevaarlijke situaties wanneer vrachtwagens rakelings langs geparkeerde auto's rijden. Daarnaast is de uitstapbreedte van 50 centimeter bij de perceelsgrens onvoldoende om comfortabel en veilig uit te stappen. Passagiers die uitstappen op deze parkeerplaatsen kunnen hierdoor blootgesteld worden aan gevaarlijke omstandigheden wanneer vrachtwagens passeren.

Het is niet aan te raden om parkeerplaatsen P7 t.e.m. P12 op deze locatie te voorzien zoals aangegeven in het inplantingsplan. Alternatieve locaties of aanpassingen aan het ontwerp van de parkeerplaatsen dienen overwogen te worden om de veiligheid en het gebruiksgemak te waarborgen.


Alle bijkomende verhardingen voor de parkeerplaatsen mogen niet uitgevoerd worden in kiezel, maar in een ander soort verhard zoals grasdallen, grindgazon, …