Terug
Gepubliceerd op 16/09/2019

2019_IP_00043 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Ontsluiting site mega-stal Fransebaan

Gemeenteraad
ma 02/09/2019 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, Greet Daems, Gareth Van der Velde, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle

Afwezig

Elhasbia Zayou, Patrick Graux

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer
2019_IP_00043 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Ontsluiting site mega-stal Fransebaan 2019_IP_00043 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Ontsluiting site mega-stal Fransebaan

Motivering

Indiener(s)

Dirk Kennis

Gericht aan

Ben Van Looveren

Tijdstip van indienen

do 08/08/2019 - 09:00

Toelichting

Het dossier voor de mega-varkensstal in de Fransebaan is inmiddels vergund. Niettemin blijven er twijfels inzake de mobiliteitsafwikkeling. Het is duidelijk dat de weginfrastructuur van de Fransebaan en enkele straten die daar op aansluiten niet voorzien is op de vele zware transporten die er te verwachten zijn.

Overweegt het stadsbestuur in de verre of nabije toekomst aanpassingen aan die wegels om de mobiliteit daar vlot en veilig te laten geschieden?

 

 

 

De voorzitter: Dan zijn we bij de eerste interpellatie. Aan de agenda gebracht door Dirk Kennis over de ontsluiting van de site van de mega-stal aan de Fransebaan. Dirk Kennis.

De heer Kennis: Het is een vrij simpele vraag, de toestand lijkt mij ook vrij simpel. We gaan er vanuit dat er veel kans is dat dat project daar gaat komen. Inclusief de te verwachte mobiliteit op wegen, die helaas zijn wat ze zijn. En dan is mijn vraag, wat is uw plan? Het zijn gemeentewegen, het zijn uw wegen.Gaat u daar iets aan doen of gaat u dat laten liggen zoals dat ligt?

De voorzitter: Ben Van Looveren?

De heer Van Looveren: Ja Dirk, dank u wel. De vraag is aan mij gericht hoewel dat ik denk ik niet helemaal betrokken ben gezien dat de mobiliteits- en vergunningskwestie is. Maar gezien de specifieke vraag wil ik hierop wel antwoorden. In het kader van het project-MER heeft het dossier, is het dossier ook besproken met de diensten van mobiliteit. Dus het gaat over vijftien transporten per week, of gemiddeld zo’n drie voertuigen per dag. Men heeft gesteld dat dat geen buitensporige belasting aan onze wegen is en dat de geasfalteerde straten dit verkeer aankunnen. Met de mobiliteitsambtenaar werden twee hoofdroutes voor deze transporten afgesproken. Een van en naar de Retieseweg en een van en naar de Dr. Van de Perrestraat. Het bijkomend verkeer wordt dus gespreid, dit is niet een functie van een belasting van de wegen infrastructuur maar om de hinder voor de omwonenden te beperken. De bochtstralen en de breedte van de weg werd ook bekeken. Dus wij stellen dat wij eigenlijk geen plannen hebben om de Fransebaan aan te passen. Maar naar aanleiding van deze vergunning, als ze er al komt, want er is ook beroep aangetekend, dus wat mij betreft is dat nog af te wachten. De Fransebaan is nog in goede staat, ook de wegen die de transporten, richting Dr. van de Perrestraat moeten nemen, zullen voor alsnog niet aangepast worden. Het is enkel routinematig onderhoud van de asfaltlaag gepland. En ik denk dat u ook die langetermijn-plannen al eerder hebben bezorgd. Dus die zullen daarin staan, ik heb dat zelf niet nagekeken, dat heeft de dienst zo laten weten. Qua fietsers is het zo dat het Bovenlokaal Fietsroutenetwerk hier niet loopt. Voor het fietsverkeer dat de kooppunt-route volgt, en uit de Kastermanstraat komt, deze rijden noordwaarts linksaf. De landbouwvoertuigen die dan komen, van de Dr. Van de Perrestraat rijden omwille van de bochtstructuur van de weg, sowieso traag op dat punt. Omgekeerd zullen de fietsers vanuit Ten Aard de voertuigen die komen van de Retieseweg niet kruisen. Ik denk dat daar - er is zeker een chicane die niet evident is. Het is niet zo dat die niet te nemen is. Er is nu ook een landbouwbedrijf waar dat transporten komen. Het is nu eenmaal zo dat landbouwbedrijven in zijn algemeenheid - dat verkeer - zwaarder is dan het ooit was. Maar ons is dus niet bekend dat daar problemen zijn en wij gaan er dus van uit dat dat mogelijk moet zijn. En ik denk dat ook, ja.

De voorzitter: Is dat voldoende Dirk?

De heer Kennis: Ja het is zoals de schepen zei, de Fransebaan is nog in goede staat.