Oorspronkelijk zouden de sociale woningen van de Vidse en de Meidoornstraat in 2016 al afgebroken worden om nieuwe woningen te bouwen. Het is nu 2019 en er wordt al gesproken over een verschuiving naar 2021.
Wat zijn de concrete plannen voor de woningen en de nog resterende bewoners?
Wanneer start de afbraak?
Wat is het plan van aanpak?
Welke concrete acties zullen er genomen worden in afwachting van de afbraak en herhuisvesting? Rekening houdende met de staat waarin de meeste woningen zich bevinden. (Bijvoorbeeld vocht en schimmelproblemen)
De voorzitter: Goed, dan gaan we verder met de tweede interpellatie. Aan de agenda gebracht door Greet Daems over de Bouw- en verbouwplannen van de sociale woningen in de Vidse en de Meidoornstraat. Greet?
Mevrouw Daems: Ja, dank je wel. Wij zijn met de PVDA op ronde gegaan, vorige week en de week daarvoor, in sociale woningen van de Vidse. Wij zijn van deur tot deur gegaan om te kijken wat de situatie nu eigenlijk is in de woningen, die eigenlijk in 2016 al moesten afgebroken worden. Wij hebben dat niet zomaar gedaan, want begin juli werden wij gecontacteerd door een bewoner daar. Hij sprak over structurele problemen aan deze woningen, vochtproblemen, problemen met de verwarming en de moeizame communicatie met de stad en met de Geelse Huisvesting. En dat vonden wij wel bijzonder vreemd, want op de gemeenteraad van 2 februari van dit jaar heb jij, Ben, al aangegeven, als antwoord op de interpellatie van Lieselotte, dat je op de hoogte was van de problemen in de Vidse. Maar dat zeker geen tientallen woningen zijn die onder de norm zitten. En erger nog, niemand zou u gewezen hebben op enig acuut probleem. U heeft toen ook gezegd, alles zou worden opgevolgd en dat er wooncontroles zouden worden gevoerd. Nu een half jaar na deze uitspraken bereikte ons dan toch nog ernstige klachten. Wij zijn op ronde gegaan en achter elke deur zit daar wel een verhaal. Verwarmingen die enkele weken kapot waren in de winterperiode. Barsten in de muren, vochtproblemen, bijhorende schimmel. En wanneer die problemen gerapporteerd worden, duurt het vaak lang vooraleer dat ze kunnen opgelost worden. Een alleenstaande moeder die signaleert dat ze vocht- en schimmelproblemen heeft en de raad krijgt het raam open te zetten en er eens met javel over te gaan. Een bejaarde vrouw die zelf iemand moest laten opdraven om barsten in haar gang te laten repareren. Zo krijgen we meerdere verhalen te horen die je te weten komt als je bij de mensen langsgaat. En dus in tegenstelling tot wat het stadsbestuur lijkt te denken, zijn er dus wel degelijk acute problemen daar in die sociale woningen. De meeste bewoners krijgen ook nauwelijks nog informatie over de huidige stand van zaken. Alleenstaande ouders die maken zich zorgen over wanneer, hoe en naar waar ze moeten verhuizen. En die onzekerheid die vreet ook aan hen. Af en toe wordt er een vergadering ingelast, maar de enige zekere informatie die ze nu hebben, is dat ze een jaar voor de afbraak gecontacteerd zullen worden. En tot dan is het voor de meesten gewoon afwachten. Deze situatie is voor ons onaanvaardbaar en graag zouden wij dan ook een duidelijk antwoord krijgen op een paar vragen. Dus wat zijn de concrete plannen voor de woningen en voor de nog resterende bewoners? Wij willen ook graag een datum weten, wanneer de afbraak start. Wat is het plan van aanpak? En welke concrete acties zullen er genomen worden in afwachting van de afbraak en herhuisvesting? Rekening houdende met de staat waarin de meeste woningen zich bevinden. En ik heb nog één bijkomende vraag, de woningen die leegstaan, gaan die nu nog verder verhuurd worden, of niet? Dank u wel.
De voorzitter: Ben Van Looveren?
De heer Van Looveren: Goed. Greet, dank u wel voor uw interpellatie. De bezorgdheid daar is mij niet onbekend overigens. Ik denk dat het des mensen is dat onzekerheid, voor een belangrijk gegeven als uw woning, dat dat niet plezant is. Maar ik ga toch dadelijk in mijn toelichting ook proberen om te duiden waarom het ook moeilijk is. Want we kunnen - Ik denk dat de Geelse Huisvesting ook zijn taak probeert ter harte te nemen. En als er te veel woningen leegstaan bijvoorbeeld, dat er zeker ook veel kritiek komt over het beleid. En dat is denk ik een evenwicht zoeken. En ik zal proberen te duiden waarom dat die onzekerheid er is en het een en ander langer schijnt te duren. Wat zijn de concrete plannen voor de woningen en de nog resterende bewoners, was een van uw vragen. Dus de Geelse Huisvesting verhuurt de leegstaande woningen die vandaag nog vrijkomen nog steeds. Dus er komen nog steeds nieuwe huurders in. Zij weten van bij de start perfect dat ze in de toekomst, en ik zal dadelijk melden dat dat ergens 2021 gepland is, dat ze zullen moeten verhuizen en dat ze zelfs geen verhuispremie kunnen krijgen. Daar waar bewoners hier reeds langer woonachtig zijn in de panden wel aanspraak kunnen maken op een verhuispremie van 655 euro, indien men moet verhuizen voor renovatie. Alle andere info wordt meegedeeld tijdens het huisbezoek. Het is zo, inderdaad zoals u ook zegt, dat de Geelse Huisvesting het verzoek om één jaar voor de verhuis. Bewoners kunnen dan ook hun wensen doorgeven naar waar men wilt verhuizen. Men mag kiezen uit alle woongelegenheden van de Geelse Huisvesting. Enkel uit de rationele bezetting bijvoorbeeld, ‘…’ het aantal slaapkamers ten opzichte van het aantal bewoners waar over gaat. Recent zijn er nog twee woningen waarvan de huurders vertrokken zijn, heel vlot terug verhuurd. Dit is een tijdelijke verhuur en de bewoners weten dat ze in 2021 terug moeten verhuizen en dit zelfs zonder verhuispremie. En men zegt dat de nieuwe inwoners blij zijn met hun nieuwe woonst. De afbraak zelf, vandaag zijn er 32 woongelegenheden, er zullen 51 in de plaats komen. Dat zijn 42 huurwoongelegenheden en 9 koopwoongelegenheden. De planning is nog steeds om in 2021 te starten met de eerste fase van de afwerkende bouwwerken. Plan van aanpak, dus in 2017 zijn er twee ontwerpen afgeleverd. Het was te duur, de architect had - de interactie tussen de architect en de mensen van de Geelse Huisvesting, scheen niet goed te gaan, waardoor het plan ook niet helemaal was wat men wilde, dat het te duur uitviel. Kortom, men heeft daar de stekker uit moeten trekken. En dus niet samen te werken met de architect. Dan is er een nieuwe architect gezocht moeten worden, eind 2017. Eerst het contract nog proberen te verbreken, of is verbroken in maart 2018. De selectieprocedure is dan gestart. Tussen eind 2018 en heden werd ook naar landschapsarchitect en een dossier VMSW ingediend. En nu, begin eerste week september 2019, is de eerste vergadering met het volledige projectteam voorzien en kan gestart worden aan het nieuwe schetsontwerp. De planning is dus 2021. De huurwoningen worden in twee fases gebouwd, met een derde fase, dat zijn de koopwoningen. Naar de bewoners toe, dus één jaar voor de verhuizing dat huisbezoek. En ze kunnen kiezen tussen alle vrijkomende woningen. Voor fase twee is het zo dat de personen, dat men al kan doorschuiven naar fase één eventueel. Welke concrete acties zullen genomen worden in afwachting van de afbraak naar huisvesting? Dus er zal rekening gehouden worden met de staat waarin de meeste woningen zich bevinden. Dat zijn er van de Geelse Huisvesting. We hebben daarover vernomen dat dat geen goede woningen zijn, dat is ook de reden dat ze vernieuwd gaan worden, dat zijn woningen die dateren van 1960. Maar EPC-gewijs zijn ze in orde. Er is dubbele beglazing, een condensatieverwarmingsketel, sommige zijn vorig jaar ook zelfs nog vernieuwd. Dakisolatie is wel een probleem, in heel wat van die panden, maar daar gaat men niet meer in investeren. Dat is wel verplicht om als verhuurd te hebben, vanaf 2023. Maar voordien zullen die woningen dus vernieuwd zijn. En daar is dan beslist om die investering niet meer uit te voeren. In recente woningonderzoek in het kader van conditiemetingen is vastgesteld dat aan de noordkant van de huizenblok, sommige woningen wel wat last hebben van optrekkend vocht. Dit zijn een viertal woningen van de volledige wijk. Door storm, deze winter, zijn inderdaad een aantal dakpannen weggewaaid, heft men mij gemeld. Is voorlopig hersteld. Maar zeker één woning, dat is nog noodherstel nodig aan de schouw. Daar is al zes maanden een dakwerker voor aangesteld en men krijgt die niet aan kant. Het is zeer lastig om voor kleine herstellingen van die aard een aannemer ter plaatse te krijgen. Eén zaak wil ik hier ook nog meegeven, ik denk dat het ook wat ingaat op hetgeen u meldt over- Men zegt dat men de ramen moet opendoen. Een gekend probleem, waar dat we ook een actie voor hebben lopen met de stad, dat ze het verluchten van woningen, vochtproblematiek, heeft dikwijls toch met verluchting te maken. We stellen vast dat heel wat mensen eigenlijk niet goed het klimaat van een woning in orde kunnen houden. En dat is geen verwijt, dat is ook niet zo evident om te begrijpen dat je in de winter zul je ook de ramen eens moeten openzetten. Dat dat energie spaart, dat uw ruimteklimaat veel beter is. Dat is toch wel een tip dat we zeker eigenlijk willen delen, vooral omdat je daar vragen over krijgt, van dat de mensen voldoende te duiden. We hebben daar woonmeters voor, we hebben daar - Ik denk dat die voor tien euro ter beschikking zijn. We investeren er als stad in, want ze kosten een veelvoud. Om mensen te duiden, kijk de vochtigheidsgraad en de temperatuur van mijn woning is zoveel en zorg alsjeblieft dat die vochtigheidsgraad rond de 60%, 70% zit, en niet dat die richting de 70%, 80%, 90% zit. Want dan gaat u meer energie verbruiken, ga je schimmel- en vochtproblemen krijgen. Dus dat is wel iets waar dat ik van weet dat de Geelse Huisvesting ook systematisch op hamert. En ik vind dat terecht, om het proberen de mensen eigenlijk energiezuinig te laten om gaan en hun ruimteklimaat in orde te hebben. Dus dan kan ik daar wel op repliceren, op de zaken die u stelt, dat er gemeld zouden worden. Die dat ik overigens uiteraard niet kan controleren. Maar ik weet wel dat dat met feedback is die systematisch wordt gegeven. Dat is een kort antwoord op uw vragen.
Mevrouw Daems: Ja, dank u wel. Het klopt inderdaad dat een raam openzetten heel goed is om te verluchten, om schimmel tegen te gaan. Maar ik weet niet of u de RTV-reportage heeft gezien, van vrijdag vorige week. Dat is een meisje die er woont met haar moeder, als je daar het bed opzij trekt, een hele muur vol schimmel, dat is gewoon niet gezond. En dat komt niet omdat het raam daar te weinig heeft openstaan. Heel de muren vol schimmel, is gewoon echt ongezond. Daarnaast wil ik ook nog opmerken, dus er zijn ook inderdaad mensen die de kans hebben om te vertrekken. Die vertrokken zijn. Maar bijvoorbeeld naar de sociale woningen in ‘…’, zijn moesten tweehonderd euro meer betalen dan wat ze nu betalen. En degene die geweigerd hebben om te vertrekken, heb ik gehoord, zij moeten een dubbele waarborg betalen. Dus zij moeten eerst de waarborg betalen in de andere sociale woning, voordat ze de eerste terugkrijgen. Dat zijn bedragen, dat sommige mensen niet kunnen betalen. En dat is problematisch.
De heer Van Looveren: We zullen het antwoord in twee rondes doen want collega Smaers meldt mij ook dat ze rond de huurwaarborg iets kan melden vanuit het OCMW. Maar wat betreft huur, denk ik toch, dan moeten ze verkeerd ingelicht zijn, ik heb dat niet specifiek voor dit punt meegekregen. Maar dat dat gebonden is aan uw inkomen. Wat dan wel zo is, is dat afhankelijk van de staat van de woning en de waarde van de energiezuinigheid en dergelijke, dat het inderdaad kan zijn dat de huur omhoog gaat. Maar dat dat wel in principe dekkend is ten opzichte van het minder energieverbruik en dergelijke. Dus in die zin vind ik dat wel vreemd. Ik zou voorstellen dat u dat specifieke geval mij bezorgt en dan kan ik dat juist laten duiden waarom dat komt. Want ik vind het wel interessant. En tweehonderd euro lijkt me ook veel eerlijk gezegd. Voor enkel bijvoorbeeld isolatienormen die veel beter zijn waardoor men dat bespaart. Maar dat moet ik dan specifiek eens opzoeken of later bekijken. Dus ik zou voorstellen dat u die zaak punctueel mij bezorgt. En dan laat ik het woord aan collega Smaers.
Mevrouw Smaers: Ja voor alle zekerheid en de volledigheid, het klopt dat die waardes kunnen stijgen, afhankelijk van de verbetering van een pand. Wij hebben dat de voorbije jaren nog gezien met den Drijhoek bijvoorbeeld. Al wanneer dat die vernieuwd zijn, zijn die woningen ook hoger gewaardeerd geworden. En kan het zijn, afhankelijk van uw inkomsten, men ook meer moet betalen. Maar er wordt altijd gekeken op basis van uw inkomsten, wat dan het uiteindelijke huurbedrag is. Er zijn ook mensen die de volle pot betalen, als zij voldoende inkomsten hebben, om in een sociale huurwoning te wonen. Het is wel zo dat als er problemen zijn wat betreft het inkomen en de storting van de huurwaarborg, het OCMW huurwaarborgen kan voorschieten. Dat gebeurt allang, dat gebeurt nu ook steeds, ook voor een sociale woning, het sociaal comité beslist daarover mede. Bij de toekenning van huurwaardeborgen die terug betaalbaar zijn. Dus als men dat in een keer kan ophoesten kan het terug betaalbaar door het OCMW worden voorgeschoten. Bovendien hebben we een aantal jaar geleden, ook in ons waarborgensysteem een steunmechanisme, een wijziging voorzien zodat wij ook als lokale overheid en OCMW zelf een huurtoelage kunnen toekennen, wanneer men te lang moet wachten op een sociale woning. En dus zijn uitgaven nogal hoog zouden liggen in het budget, voorzien wij naast Vlaamse huurtoelage een eigen mogelijke huurtoelage om tussen te komen in de kosten van huisvesting. Dus het beste wat u kan doen is de mensen adviseren om ze naar het OCMW dan te sturen, als er effectieve problemen zijn, want daar kunnen heel wat dossiers bekeken worden.
Mevrouw Daems: Ik denk toch ook dat dat tot de communicatie van de stad behoort, dat de bewoner daarvan op de hoogte zijn.
Mevrouw Smaers: Ja maar iedereen die hieraan kan bijdragen, dat is juist de drempelverlagende verantwoordelijkheid vind ik die we allemaal hebben. Als iemand vragen stelt daarover, moeten wij hen allemaal informeren over de juiste toedracht en de drempels voor hen allemaal zo laag mogelijk maken. En ik vind dat heel nobel dat je die vbezoeken doet, maar het zou ook fijn zijn dat ze dan de informatie krijgen waar dat ze het best en zo snel mogelijk geholpen zijn.
De voorzitter: Goed, nog vragen daarover?