Decreet lokaal bestuur
Het decreet lokaal bestuur heeft als doel een soepele en transparante werking van de lokale overheid te bewerkstelligen. Op het vlak van personeelsbeleid kunnen volgende bevoegdheden worden gedelegeerd:
De artikelen 41 en 57 van het decreet lokaal bestuur bepalen dat de gemeenteraad het aangaan van dadingen met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband als voorwerp hebben, kan delegeren naar het college van burgemeester en schepenen. Deze bevoegdheid kan niet verder naar de algemeen directeur worden gedelegeerd.
Wat de terbeschikkingstelling van personeelsleden als onderdeel van de rechtspositieregeling betreft, kan volgens artikel 41 van het decreet lokaal bestuur de gemeenteraad deze bevoegdheid delegeren naar het college van burgemeester en schepenen. Deze bevoegdheid kan niet verder naar de algemeen directeur worden gedelegeerd.
Volgens artikel 57 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad haar bevoegdheid tot het vaststellen van de rechtspositieregeling delegeren naar het college van burgemeester en schepenen. Deze bevoegdheid kan niet verder naar de algemeen directeur gedelegeerd worden, maar de opmaak van het voorontwerp van de rechtspositieregeling is wel een bevoegdheid van de algemeen directeur samen met het managementteam.
De bevoegdheid van de gemeenteraad tot het vaststellen van het organogram kan volgens artikel 41 van het decreet lokaal bestuur naar het college van burgemeester en schepenen worden gedelegeerd. Deze bevoegdheid kan wel naar de algemeen directeur gedelegeerd worden. De opmaak van het voorontwerp van het organogram is een bevoegdheid van de algemeen directeur samen met het managementteam.
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad de bevoegdheid tot het vaststellen van het arbeidsreglement kan delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.
Ook het vaststellen van de personeelsformatie als bevoegdheid van de gemeenteraad kan gedelegeerd worden naar het college van burgemeester en schepenen. Dit laat artikel 41 van het decreet lokaal bestuur toe.
Volgens artikel 41 van het decreet lokaal bestuur kan het college van burgemeester en schepenen bevoegd worden verklaard om het begrip dagelijks personeelsbeheer te definiëren.
Advies managementteam
Het managementteam heeft op 13 december 2018 geadviseerd om te evolueren naar een maximale toepassing van de delegatiemogelijkheden voor de bevoegdheden personeelsbeleid die in het decreet lokaal bestuur voorzien zijn. Hierbij wil het managementteam erover waken dat er voldoende transparantie en rapportering is over de manier waarop de algemeen directeur het personeelsbeleid voert.
Voorstel college van burgemeester en schepenen
Het dossier werd besproken op het beleidsoverleg van 3 mei 2019 waarbij het college van burgemeester en schepenen volgende delegaties van bevoegdheden van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen voorstelt:
De artikelen 41, 57 en 166 van het decreet lokaal bestuur.
Bij het aantreden van een nieuwe raad moeten de bestuursorganen opnieuw beslissen over de delegatie van bevoegdheden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bevat een aantal bepalingen die op vlak van personeelszaken wijzigingen mogelijk maken rond de delegatie van bevoegdheden.
De besluiten van de raden van maart 2017 over de delegatie van bevoegdheden werden op 26 juni 2019 vervangen. Er is echter één begrip over het hoofd gezien: het definiëren van het begrip dagelijks personeelsbeheer.
We hernemen het volledige besluit met deze aanvulling zodat alles in één besluit terugvindbaar is.
De gemeenteraad gaat over tot openbare stemming. Het delegatiebesluit over de bevoegdheden op het vlak van personeelsbeleid krijgt … ja-stemmen en … nee-stemmen.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de vervangingsregeling van de algemeen directeur en de financieel directeur.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de aanstelling en het ontslag van de waarnemend algemeen directeur en de waarnemend financieel directeur.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het aangaan van dadingen met personeelsleden.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de terbeschikkingstelling van personeelsleden als onderdeel van de rechtspositieregeling.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het vaststellen van de rechtspositieregeling. De opmaak van het voorontwerp van de rechtspositieregeling blijft wel een bevoegdheid van de algemeen directeur samen met het managementteam.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het vaststellen van het organogram. De opmaak van het voorontwerp van het organogram blijft wel een bevoegdheid van de algemeen directeur samen met het managementteam.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het vaststellen van het arbeidsreglement.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het vaststellen van de personeelsformatie.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de definitie van het begrip dagelijks personeelsbeheer vast te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen rapporteert één keer per jaar aan de raad over de toepassing van deze delegatie.
Dit besluit treedt in werking vanaf 30 september 2019.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 wordt door dit besluit vervangen.