Decreet lokaal bestuur
Statuten van IOK Afvalbeheer
Op dinsdag 5 november 2019 om 19.15 uur vindt in het kantoorgebouw van IOK (zaal Kamperfoelie) een buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer plaats.
De agenda van de algemene vergadering van 5 november 2019 van IOK Afvalbeheer bevat volgende agendapunten:
1. Verlenging IOK Afvalbeheer
2. Vervanging bestuurder
3. Samenstelling adviescomité/algemeen comité
4. Goedkeuring huishoudelijk reglement raad van bestuur
5. Bevestiging aanstelling commissaris-revisor
6. Varia
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) d.d. 26 juli 2019 ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 5 november 2019.
De als bijlage gevoegde motiveringsnota, de financiële meerjarenplanning, de evaluatierapporten 2013-2018, 2007-2012 en 2001-2006 kaderen in het decretaal voorziene onderzoek door de deelnemers, waarin naast een uitgebreide motivering tot verlenging en grondige evaluatie, ook bijzondere aandacht wordt besteed aan de financiële meerjarenplanning en begroting.
De motiveringsnota bevat hiernavolgende hoofdstukken.
1. Consultatie van de stakeholders
2. Algemeen kader
3. Evaluatie 2001-2018
4. Missie en visie
5. Strategische doelstellingen tot 2037
6. Activiteitenprogramma 2019-2024
7. Statuten
8. Besluit
9. Bijlagen
Met de evaluatierapporten 2013-2018 en het activiteitenprogramma 2019-2024 wordt tevens invulling gegeven aan de evaluatie en het ondernemingsplan voor de komende zes jaar, zoals voorzien in artikel 459 van het decreet lokaal bestuur. Het hoofdstuk VI van de motiveringsnota bevat het activiteitenprogramma 2019-2024 met daarin een ondernemingsplan en een financiële meerjarenplanning (inclusief begroting).
De gemeenteraad neemt kennis van het mailbericht d.d. 17 september 2019 vanwege de voorzitter van de Conferentie van Kempense Burgemeester Ward Kennes met als bijlage het document ter ondersteuning van gemeenten bij de verlenging intergemeentelijk samenwerkingsverband inzake afvalbeheer van VVSG dd. 18 juni 2019.
Het voorstel van statutenwijziging houdt de verlenging van de duurtijd met 18 jaar ingaand op 10 november 2019.
Het decreet lokaal bestuur vraagt dat gemeenteraadsbeslissingen tot toetreding aan of verlenging van een intergemeentelijk samenwerkingsverband gebaseerd zijn op een onderzoek, in voorkomend geval vergelijkend, van diverse beheersvormen die zich mogelijkerwijs aandienen. Dit betreft evenwel geen voorafgaande overheidsopdracht (toepassing artikel 423 decreet over het lokaal bestuur).
Specifiek voor afvalbeheer blijkt dat er geen aantoonbaar verband is tussen het uitbesteden van het afvalbeheer en mogelijke kostenbesparingen. Dat is wel het geval bij intergemeentelijke samenwerking. De dienstverlening kenmerkt zich daarenboven steeds meer door gemeentegrensoverschrijdende aspecten. Intergemeentelijke samenwerking laat structurele afspraken over tarifering toe en stelt de gemeenten in staat de optimale schaal te bereiken voor een geïntegreerde aanpak van het afvalbeheer. Daarom geeft een intergemeentelijke aanpak van het afvalbeleid en -beheer veel voordelen. Ook op dat intergemeentelijke niveau kan men achteraf dan nog altijd de keuze maken om (een deel van) de activiteiten via een overheidsopdracht uit te besteden en uit te voeren in nauwe samenwerking met marktspelers.
Als gevolg van de decretale onverenigbaarheid van federaal parlementslid en bestuurder bij een dienstverlenende vereniging kan mevrouw Marianne Verhaert niet langer zetelen als bestuurder bij IOK Afvalbeheer.
De vergadering van formateurs voorzien in artikel 18 van de statuten van IOK Afvalbeheer stellen voor om mevrouw Martine Taelman als bestuurder te benoemen; wat gevolgd werd door een voordacht vanuit de gemeenteraad van Grobbendonk op 27 juni 2019.
Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid van de oprichting van een algemeen comité om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen.
In de statutenwijziging die eenparig werd goedgekeurd door de algemene vergadering van 27 juni en en die daarna werd goedgekeurd door Minister Homans op 22 augustus 2019, wordt voorzien in de oprichting van dit algemeen comité.
Artikel 43 – Algemeen comité
Een algemeen comité zal de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers faciliteren en stroomlijnen en zorgen voor de informatiedoorstroming.
Wanneer de raad van bestuur of één of meerdere deelnemers een dossier in functie van deze verbinding of dit overleg wensen te bespreken, wordt dit dossier door de voorzitter van de raad van bestuur op de agenda geplaatst van het algemeen comité.
Gelet op de specifieke sectoroverschrijdende doelstelling van dit orgaan, zal de conferentie van de burgemeesters van alle deelnemende gemeenten de rol van dit algemeen comité vervullen.
Het algemeen comité kent vanuit haar doelstelling een open agendabepaling zodat zowel de raad van bestuur als de deelnemers zelf gekozen agendapunten ter bespreking kunnen aanbrengen. De verslagen van de raad van bestuur en de algemene vergadering worden ter kennisgeving overgemaakt aan het algemeen comité.
Het algemeen comité duidt in haar schoot een voorzitter aan.
Gelet op de specifieke sectoroverschrijdende doelstelling van het algemeen comité, zullen de burgemeesters van de deelnemende gemeenten deel uitmaken van dit algemeen comité.
Artikel 443 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de leden van het algemeen comité en de adviescomités worden benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers.
In de statutenwijziging die eenparig werd goedgekeurd door de algemene vergadering van 27 juni jl. en daarna werd goedgekeurd door Minister Homans op 22 augustus 2019, wordt voorzien in de oprichting van 1 adviescomité.
Artikel 44 – Adviescomité
Volgend adviescomité wordt opgericht:
Adviescomité milieu
De voorzitter van de raad van bestuur kan een comité om advies verzoeken in het kader van besluitvorming van de raad van bestuur. Ook de deelnemers kunnen op dit adviescomité agendapunten aanbrengen in de specifieke beleidsdomeinen.
Het adviescomité milieu wordt respectievelijk samengesteld uit uitvoerende mandatarissen (burgemeesters/schepenen) tot wiens bevoegdheid milieu behoort.
Het adviescomité heeft een open agendabepaling binnen het specifieke domein waarvoor ze worden opgericht.
Elk adviescomité duidt in haar schoot een voorzitter aan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgelegd in functie van de benoeming op de algemene vergadering:
De voordracht van de burgemeester in het algemeen comité
De voordracht van de schepen met de bevoegdheid (leef)milieu in het adviescomité milieu
Mandaat te geven om tot benoeming van de leden van deze comités over te gaan.
De goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur behoort tot de bevoegdheid van de algemene vergadering.
Het huishoudelijke reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd in functie van de besluitvorming op de algemene vergadering.
Voorgesteld wordt om Ernst & Young bedrijfsrevisoren, aangeduid na onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking met als voorwerp de aanstelling van een bedrijfsrevisor als commissaris, te benoemen als commissaris.
Dit agendapunt werd reeds opgenomen in de agenda van 27 juni 2019.
Tijdens de zitting van de algemene vergadering van 27 juni werd de vraag gesteld of het niet verplicht is om de persoon die de rol van commissaris vervult nominatief te vermelden en ook de vergoeding die hiervoor betaald wordt.
Na onderzoek is gebleken dat deze vermeldingen dienen te gebeuren.
Aan de gemeenteraad wordt ter bevestiging volgende besluitvorming voorgelegd:
De benoeming van Ernst & Young Bedrijfsrevisoren, Borsbeeksebrug 26, 2600 Berchem met als vaste vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar. Deze opdracht wordt verdeeld in 4 deelopdrachten. De vergoeding voor deelopdracht 1 (IOK Afvalbeheer) bedraagt 32.670 euro incl. btw.
De gemeenteraad keurt de motiveringsnota in het verlengingsdossier IOK Afvalbeheer, met daarin het activiteitenprogramma 2019-2024, de evaluatierapporten en de financiële meerjarenplanning, goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel van statutenwijziging (artikel 7) houdende de verlenging voor 18 jaar, goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de benoeming van mevrouw Martine Taelman als bestuurder bij IOK Afvalbeheer ter vervanging van mevrouw Marianne Verhaert goed.
De gemeenteraad beslist om de burgemeester, Vera Celis, voor te dragen in het algemeen comité en mandaat te geven om de leden van het algemeen comité op voordracht van de gemeenten te benoemen.
De gemeenteraad beslist om schepen van (leef)milieu, Bart Julliams, voor te dragen in het adviescomité milieu en mandaat te geven om de leden van het adviescomité milieu op voordracht van de gemeenten te benoemen.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur goed.
De gemeenteraad beslist om de benoeming van Ernst & Young Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger Christof Oris tot commissaris te bevestigen voor een periode van 3 jaar. Deze opdracht wordt verdeeld in 4 deelopdrachten. De vergoeding voor deelopdracht 1 (IOK Afvalbeheer) bedraagt 32.670 euro incl. btw.
De gemeenteraad mandateert gemeentelijk vertegenwoordiger Lea Neyens aan de vergadering deel te nemen en te stemmen overeenkomstig deze beslissing, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.