Decreet lokaal bestuur
Statuten van IOK
Op dinsdag 5 november 2019 om 18.30 uur vindt in het kantoorgebouw van IOK (zaal Kamperfoelie) een buitengewone algemene vergadering van IOK plaats.
De agenda van de algemene vergadering van 5 november 2019 van IOK bevat volgende agendapunten:
1. Verlenging IOK
2. Vervanging bestuurder
3. Samenstelling adviescomités/algemeen comité
4. Goedkeuring huishoudelijk reglement raad van bestuur
5. Bevestiging aanstelling commissaris-revisor
6. Varia
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) d.d. 26 juli 2019 ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 5 november 2019.
De als bijlage gevoegde motiveringsnota, de financiële meerjarenplanning, de evaluatierapporten 2013-2018, 2007-2012 en 2001-2006 kaderen in het decretaal voorziene onderzoek door de deelnemers, waarin naast een uitgebreide motivering tot verlenging en grondige evaluatie, ook bijzondere aandacht wordt besteed aan de financiële meerjarenplanning en begroting.
De motiveringsnota bevat hiernavolgende hoofdstukken.
1. Consultatie van de stakeholders
2. Algemeen kader
3. Evaluatie 2001-2018
4. Missie en visie
5. Strategische doelstellingen tot 2037
6. Activiteitenprogramma 2019-2024
7. Statuten
8. Besluit
9. Bijlagen
Met de evaluatierapporten 2013-2018 en het activiteitenprogramma 2019-2024 wordt tevens invulling gegeven aan de evaluatie en het ondernemingsplan voor de komende zes jaar, zoals voorzien in artikel 459 van het decreet lokaal bestuur. Het hoofdstuk VI van de motiveringsnota bevat het activiteitenprogramma 2019-2024 met daarin een ondernemingsplan en een financiële meerjarenplanning (inclusief begroting).
De gemeenteraad neemt kennis van het mailbericht d.d. 17 september 2019 vanwege de voorzitter van de Conferentie van Kempense Burgemeester Ward Kennes met als bijlage het document ter ondersteuning van gemeenten bij de verlenging intergemeentelijk samenwerkingsverband inzake streekontwikkeling van VVSG dd. 30 augustus 2019.
Het voorstel van statutenwijziging houdt de verlenging van de duurtijd met 18 jaar ingaand op 10 november 2019.
Het decreet lokaal bestuur vraagt dat gemeenteraadsbeslissingen tot toetreding aan of verlenging van een intergemeentelijk samenwerkingsverband gebaseerd zijn op een onderzoek, in voorkomend geval vergelijkend, van diverse beheersvormen die zich mogelijkerwijs aandienen. Dit betreft evenwel geen voorafgaande overheidsopdracht.
Wat dienstverlenende verenigingen betreft is het niet evident om een vergelijkend onderzoek te doen over mogelijke verschillende beheersvormen, aangezien zich in feite geen diverse beheersvormen aanbieden. De dienstverlening die wordt aangeboden door de streekontwikkelingsintercommunales vindt zijn grond in wettelijke of decretale regelgeving en het aanbieden van gemeenschappelijk personeel is een activiteit die zich bij uitstek binnen de gemeentelijke bevoegdheid afspeelt. Bijkomend is de gemeente steeds vrij om al dan niet te kiezen voor de specifieke dienstverlening van zijn dienstverlenende vereniging. Een gemeente heeft immers de keuze deze dienstverlening ook zelf uit te oefenen. Voor de wettelijk of decretaal opgelegde taken waarbij de gemeente of het intergemeentelijk samenwerkingsverband als actor wordt genoemd, is de gemeente steeds vrij te kiezen deze zelf uit te voeren, via zijn verlengstuk of door een combinatie van beide te maken. En als het over dienstverlening gaat die niet wettelijk of decretaal aan de gemeente als actor is toegewezen, kan de gemeente ook de keuze maken (een deel van) de activiteiten via een overheidsopdracht uit te besteden en uit te voeren in nauwe samenwerking met marktspelers.
Als gevolg van de decretale onverenigbaarheid van federaal parlementslid en bestuurder bij een dienstverlenende vereniging kan mevrouw Marianne Verhaert niet langer zetelen als bestuurder bij IOK.
De vergadering van formateurs voorzien in artikel 17 van de IOK-statuten stellen voor om mevrouw Martine Taelman als bestuurder te benoemen; wat gevolgd werd door een voordacht vanuit de gemeenteraad van Grobbendonk op 27 juni 2019.
Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid van de oprichting van een algemeen comité om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen.
In de statutenwijziging die eenparig werd goedgekeurd door de algemene vergadering van 27 juni en en die daarna werd goedgekeurd door Minister Homans op 22 augustus 2019, wordt voorzien in de oprichting van dit algemeen comité.
Artikel 42 – Algemeen comité
Een algemeen comité zal de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers faciliteren en stroomlijnen en zorgen voor de informatiedoorstroming.
Wanneer de raad van bestuur of één of meerdere deelnemers een dossier in functie van deze verbinding of dit overleg wensen te bespreken, wordt dit dossier door de voorzitter van de raad van bestuur op de agenda geplaatst van het algemeen comité.
Gelet op de specifieke sectoroverschrijdende doelstelling van dit orgaan, zal de conferentie van de burgemeesters van alle deelnemende gemeenten de rol van dit algemeen comité vervullen.
Het algemeen comité kent vanuit haar doelstelling een open agendabepaling zodat zowel de raad van bestuur als de deelnemers zelf gekozen agendapunten ter bespreking kunnen aanbrengen. De verslagen van de raad van bestuur en de algemene vergadering worden ter kennisgeving overgemaakt aan het algemeen comité.
Het algemeen comité duidt in haar schoot een voorzitter aan.
Gelet op de specifieke sectoroverschrijdende doelstelling van het algemeen comité, zullen de burgemeesters van de deelnemende gemeenten deel uitmaken van dit algemeen comité.
Artikel 443 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de leden van het algemeen comité en de adviescomités worden benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers.
In de statutenwijziging die eenparig werd goedgekeurd door de algemene vergadering van 27 juni jl. en daarna werd goedgekeurd door Minister Homans op 22 augustus 2019, wordt voorzien in de oprichting van 3 adviescomités.
Artikel 43 – Adviescomités
Volgende adviescomités worden opgericht:
Adviescomité milieu
Adviescomité ruimtelijke ordening
Adviescomité intercommunaal centrum voor geweldbeheersing.
De voorzitter van de raad van bestuur kan een comité om advies verzoeken in het kader van besluitvorming van de raad van bestuur. Ook de deelnemers kunnen op deze adviescomités agendapunten aanbrengen in de specifieke beleidsdomeinen.
De adviescomités milieu en ruimtelijke ordening worden respectievelijk samengesteld uit uitvoerende mandatarissen (burgemeesters/schepenen) tot wiens bevoegdheid milieu en ruimtelijke ordening behoren.
Het adviescomité intercommunaal centrum voor geweldbeheersing wordt vanuit haar specifieke doelstelling samengesteld uit 1 burgemeester en 1 korpschef (of haar/zijn plaatsvervanger) per politiezone die van deze dienstverlening gebruik maakt.
De adviescomités hebben een open agendabepaling binnen het specifieke domein waarvoor ze worden opgericht.
Elk adviescomité duidt in haar schoot een voorzitter aan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgelegd in functie van de benoeming op de algemene vergadering:
De voordracht van de burgemeester in het algemeen comité
De voordracht van de schepen met de bevoegdheid (leef)milieu in het adviescomité milieu
De voordracht van de schepen met de bevoegdheid ruimtelijke ordening in het adviescomité ruimtelijke ordering.
Mandaat te geven om tot benoeming van de leden van het algemeen comité, het adviescomité milieu, het adviescomité ruimtelijke ordening (alle op voordracht van de gemeenten) en het adviescomité intercommunaal centrum voor geweldbeheersing (op voordracht van de politiezones) over te gaan.
De goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur behoort tot de bevoegdheid van de algemene vergadering.
Het huishoudelijke reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd in functie van de besluitvorming op de algemene vergadering.
Voorgesteld wordt om Ernst & Young bedrijfsrevisoren, aangeduid na onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking met als voorwerp de aanstelling van een bedrijfsrevisor als commissaris, te benoemen als commissaris.
Dit agendapunt werd reeds opgenomen in de agenda van 27 juni 2019.
Tijdens de zitting van de algemene vergadering van 27 juni werd de vraag gesteld of het niet verplicht is om de persoon die de rol van commissaris vervult nominatief te vermelden en ook de vergoeding die hiervoor betaald wordt.
Na onderzoek is gebleken dat deze vermeldingen dienen te gebeuren.
Aan de gemeenteraad wordt ter bevestiging volgende besluitvorming voorgelegd:
De benoeming van Ernst & Young Bedrijfsrevisoren, Borsbeeksebrug 26, 2600 Berchem met als vaste vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar. Deze opdracht wordt verdeeld in 4 deelopdrachten. De vergoeding voor deelopdracht 2 (IOK) bedraagt 32.670 euro incl. btw.
De gemeenteraad keurt de motiveringsnota in het verlengingsdossier IOK, met daarin het activiteitenprogramma 2019-2014, de evaluatierapporten en de financiële meerjarenplanning.
De gemeenteraad keurt het voorstel van statutenwijziging (artikel 5) houdende de verlenging voor 18 jaar, goed.
De gemeenteraad keurt de benoeming van mevrouw Martine Taelman als bestuurder bij IOK ter vervanging van mevrouw Marianne Verhaert goed.
De gemeenteraad beslist om de burgemeester, Vera Celis, voor te dragen in het algemeen comité en mandaat te geven om de leden van het algemeen comité op voordracht van de gemeenten te benoemen.
De gemeenteraad beslist om schepen van (leef)milieu, Bart Julliams, voor te dragen in het adviescomité milieu en mandaat te geven om de leden van het adviescomité milieu op voordracht van de gemeenten te benoemen.
De gemeenteraad beslist om schepen van ruimtelijke ordening, Bart Julliams, voor te dragen in het adviescomité ruimtelijke ordening en mandaat te geven om de leden van het adviescomité ruimtelijke ordening op voordracht van de gemeenten te benoemen.
De gemeenteraad beslist om mandaat te geven om de leden van het adviescomité ICG op voordracht van de politiezones te benoemen.
Het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om de benoeming van Ernst & Young Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger Christof Oris tot commissaris te bevestigen voor een periode van 3 jaar. Deze opdracht wordt verdeeld in 4 deelopdrachten. De vergoeding voor deelopdracht 2 (IOK) bedraagt 32.670 euro incl. btw.
De gemeenteraad mandateert gemeentelijk vertegenwoordiger Ben Van Looveren aan de vergadering deel te nemen en te stemmen overeenkomstig deze beslissing, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.