Terug
Gepubliceerd op 17/10/2019

2019_IP_00050 - Interpellatie van raadslid Lieselotte Thys: Charter Werftransport - geen woorden maar daden

Gemeenteraad
ma 30/09/2019 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Patrick Graux, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, Greet Daems, Gareth Van der Velde, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle

Afwezig

Marleen Verboven, Greet Bakelants, Lea Neyens

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer
2019_IP_00050 - Interpellatie van raadslid Lieselotte Thys: Charter Werftransport - geen woorden maar daden 2019_IP_00050 - Interpellatie van raadslid Lieselotte Thys: Charter Werftransport - geen woorden maar daden

Motivering

Indiener(s)

Lieselotte Thys

Gericht aan

Marlon Pareijn

Tijdstip van indienen

di 24/09/2019 - 21:36

Toelichting

Het voorstel van Open Vld uit 2016 met betrekking tot het opstellen van een herenakkoord tussen de stad Geel, de transportsector en industrie om zwaar vrachtverkeer te weren in schoolomgevingen tijdens de begin- en einduren van de scholen vond eerder dit jaar navolging toen de stad het Charter Werftransport samen met de Bouwunie, de Confederatie Bouw en FEMA ondertekende en hierover ook met de gepaste trots communiceerde. Het was een stap in de goede richting en onze fractie heeft publiekelijk haar steun uitgesproken voor deze beslissing van het stadsbestuur.

Op maandag 16 september 2019 tussen 7u30 en 8u45 trokken we met een delegatie van onze werkgroep mobiliteit naar Sint-Dimpna om het zware vrachtverkeer te tellen. Iets wat we regelmatig zullen herhalen de volgende jaren. Tot onze grote verbazing en ontsteltenis moesten we tijdens onze telling vaststellen dat er vrachtwagens, bestelwagens met aanhang en kleinere graafmachines/tractoren van de Stad Geel zich op het Sint-Dimpnaplein waagden. Ze draaiden zowel van uit het Laar en de Billemontstraat de Gasthuisstraat in.

Met de geest van het eerder vermelde charter indachtig geeft de stad hiermee een ongelooflijk verkeerd signaal en draagt zij zelf actief bij aan de onveiligheid én de ongezonde lucht in Sint-Dimpna. Onze fractie vindt dit dan ook volstrekt onaanvaardbaar en eist een verantwoordig van de bevoegde schepen(en).

Daarom de volgende vragen:

  • Waarom waren er op maandag 16 september 2019 bij aanvang van de schooldag vrachtwagens, camionettes met aanhang en graafmachines van de Stad Geel te zien op het kruispunt van Sint-Dimpna?
  • Is er vanuit het stadbestuur duidelijk gecommuniceerd naar de stadsdiensten om bij de aanvang en aan het einde van de schooldag schoolomgevingen ten alle tijden te vermijden met werftransport? Zijn zij expliciet op de hoogte gesteld
  • Zo ja, hoe en wanneer gebeurde deze communicatie?
  • Welke stappen zal de schepen ondernemen om er voor te zorgen dat de stadsdiensten zich in de toekomst houden aan de gemaakte afspraken?

 

De voorzitter: De volgende interpellatie, Lieselotte Thys over het Werftransport.

Mevrouw Thys: Nog zoiets dat we gewoon hadden moeten doen. Het voorstel van Open VLD uit 2016 met betrekking tot het opstellen van ereakkoord tussen de stad, de transportsector en de industrie, om zwaar vrachtverkeer te weren in de buurt van schoolomgevingen, tijdens de begin- en de einduren van de scholen, vond eerder dit jaar navolging toen de stad, het Charter Werftransport samen met de bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA, als ik het juist uitspreek, ondertekenden en hierover ook met de gepaste trots communiceerde. Het was zeker een stap in de goede richting en onze fractie heeft publiekelijk haar steun uitgesproken voor deze beslissing van het stadsbestuur. Echter, op maandag 26 september 2019, tussen 7:30 en 8:45 uur, trokken we met een delegatie van onze werkgroep mobiliteit van Open VLD Geel naar Sint-Dimpna, om het zware vrachtverkeer in kaart te brengen. Iets wat we regelmatig zullen herhalen de volgende jaren. En ja, oprecht tot onze grote verbazing en ontsteltenis, moesten we tijdens onze telling vaststellen dat er vrachtwagens, bestelwagens met aanhang en kleinere graafmachines/tractoren van de stad Geel, zich op het Sint-Dimpna kruispunt waagden. Ze draaiden zowel vanuit het Laar en de Billemontstraat de Gasthuisstraat in, met de geest van het eerder vermelde Charter indachtig, geeft de stad hiermee een ongelofelijk verkeerd signaal, en draagt zij zelf actief bij aan de onveiligheid en de ongezonde lucht in Sint-Dimpna. Onze fractie vindt het dan ook volstrekt onaanvaardbaar en eist een verantwoording van de gevoegde schepen. Daarom de volgende vragen, waarom waren er op die maandag 16 september, bij aanvang van die schooldag, vrachtwagens, camionnettes met aanhang en graafmachines van de stad, te zien op het kruispunt van Sint-Dimpna? Is er vanuit het stadsbestuur duidelijk gecommuniceerd naar de staddiensten in de geest van het Charter, om bij de aanvang en aan het einde van de schooldag, schoolomgevingen te allen tijden te vermijden met werftransport? Zijn zij dus expliciet op de hoogte gesteld? Zo ja, hoe en wanneer gebeurde deze communicatie? En dan de voorlopig laatste vraag, welke stappen zullen de schepenen ondernemen om ervoor te zorgen dat de stadsdiensten zich in de toekomst houden aan de gemaakte afspraken?

De voorzitter: Schepen Pareijn.

De heer Pareijn: Dank u wel voorzitter. Lieselotte, het klopt inderdaad op 16 september was er dus inderdaad een opdracht voor de stedelijke werkplaats, om een parkeerplaats aan de Pallo aan te passen. Wat is er op die moment, of in die morgen allemaal gepasseerd, daar aan de school van het Sint Dimpna Lyceum, dat is een camionnette met aanhanger, vrachtwagen en een laad-graafcombinatie. Misschien ook even meegeven dat op dat moment de Collegestraat straat ook was afgesloten, daar was iemand bezig met de nutsleidingen aan te pakken, dus dat was een externe organisatie. Nu het werftransport, dat werd besproken op het sectoroverleg grondgebonden zaken, en op de teamvergadering van de dienst openbare werken en verkeer, namelijk op 4 juli 2019. En sindsdien is het Charter dan ook toegepast in onze communicatie met de aannemers, dus het gaat dan over vergunningen, het gaat dan over werfvergadering en zo verder. Nu ik weet niet dat jezelf het Charter goed hebt gelezen. Wat het doel eigenlijk is van het Charter, ik ga het een keer voorlezen, letterlijk: ‘Dit Charter is van toepassing op alle werven met bouwvergunning,’ dus op alle werven met bouwvergunningen, ‘en elke hinderlijke inname op openbaar domein, in de buurt van scholen.’ Dus ik denk dat het verkeer dat daar passeerde, voor geen enkel van deze twee categorieën in aanmerking komt. Bovendien staat er bij het Charter Werftransport bij het puntje 4, dat het Werftransport zoveel mogelijk gebruik maakt van het hoger wegennet. Dus eigenlijk het Werfcharter gaat al niet over hetgeen wat wij met de stad hebben gedaan. Dus eigenlijk is dit al naast kwestie, maar ik geef het toch maar eventjes mee, dat het hoger wegennet, ook al willen we dat misschien niet als stad, maar is nog steeds de Gasthuisstraat. We gaan dus zeker dit Werfcharter, waarvoor dus bedoeld, trouwens ook het enige waar we het dus kunnen hard bij maken, gaan we toepassingen bij vergunningen, en we zijn ook trouwens bezig met de dienst openbare werken met een moederbestek, waar dat het Werfcharter dan in de toekomst ook systematisch wordt geïmplementeerd. Maar dus nogmaals, een vergunning is eigenlijk het enige waar we dingen in kunnen afdwingen. Als er in Dessel of in Retie, als daar Werftransport moet zijn, dat kunnen wij als Geel zijnde niet tegenhouden.

Mevrouw Thys: Maar ik heb het hier heel duidelijk over stadsvoertuigen.

De heer Pareijn: Klopt. Klopt. Maar dat is in de geest van het Werfcharter, ik lees nogmaals, dit Charter is van toepassing op alle werven met een bouwvergunning, dus een aanpassing …

Mevrouw Thys: Neemt u hier nu echt zelf genoegen mee, met dit antwoord? Zijn de vrachtwagens van de stad zelf, die echt om 8:30 uur, wanneer dat de basisschool opent, om 8:40 uur uit het Laar komt. Dan moet ge mij nu echt het verklaren hoe dat ge dit gewoon met een straight face kunt uitleggen hier.

De heer Pareijn: Lieselotte, nogmaals, ik lees letterlijk voor uit het Charter, ik zal het een derde keer doen.

Mevrouw Thys: U kan meer doen dan die Charters.

De heer Pareijn: Ja maar mag ik nu ook even iets zeggen, want jij bent precies altijd aan het woord. En ik was zelfs nog niet klaar met mijn antwoord, dus even rustig. Absoluut onaanvaardbaar, laat mij dan ook even mijn uitleg doen. Dit Charter, ik ga dat nog eens duidelijk voorlezen Lieselotte: ‘Dit Charter is van toepassing op alle werven met bouwvergunning’. Dit was geen bouwvergunning voor de stad Geel. En elke hinderlijke inname van het openbaar domein in de buurt van een school. Wat dat het ook niet is. Maar ik begrijp ergens wel uw interpellatie. Dus nogmaals, het is niet voor ons van toepassing, u bent eigenlijk op appelen aan het schieten, terwijl het over peren gaat. Maar wij willen als stad zeker en vast wel de voorbeeldrol opnemen, en wij gaan bekijken hoe dat we in de toekomst kunnen omgaan met de eigen stadsvoertuigen, van de stedelijke werkplaats, hoe we hiermee kunnen omgaan in de toekomst.

Mevrouw Thys: In de geest van het Charter had dat al moeten gebeuren, en zouden de stadsdiensten al op de hoogte moeten zijn, dat er geen werfverkeer, of zwaar verkeer van de stad, in de buurt van die scholen komt, aan het begin en het einde van de school. Dat is de geest van het Charter, dat is de geest van het Charter. Niet, ik kan lezen, wat dat er in het charter staat.

De heer Pareijn: Blijkbaar niet.

Mevrouw Thys: Maar de geest van het Charter is dat we proberen, dat we proberen om het zware vrachtverkeer weg te krijgen uit die stadskern, uit die dorpskern.

De heer Pareijn: Ja, Lieselotte, dat klopt, dat staat er ook in. Maar er staat ook expliciet bij, waarvoor dat het doel is. Het doel is voor alle werven waar er een bouwvergunning voor is, dat is hier niet het geval. Maar ik wil het nog even opnemen …

Mevrouw Thys: Een kwartier later en er was geen probleem meer.

De heer Pareijn: Ja, klopt. Maar dus, het was niet van toepassing, dus we waren het al aan het implementeren. Maar het is niet voor het werkverkeer van de stad.

Mevrouw Thys: Neem hier alsjeblieft de verantwoordelijkheid op die dat je hebt.

De heer Pareijn: Lieselotte, ik heb al gezegd dat ik mijn verantwoordelijkheid ga opnemen.

De heer Van Looveren: We gaan dat bekijken Lieselotte, we willen daar een voorbeeldrol in opnemen. Maar hier koudweg zeggen dat morgen geen enkele camionnette van de stad, in geen enkele schoolomgeving mag komen, dat is ook niet realistisch. Dus we gaan dat rustig bekijken hoe dat we dat vormgeven. We willen die voorbeeldrol opnemen. Maar iedere morgen moord en brand gaan staan spreken als er ergens een camion komt, dat is ook wel beetje te vergaand. We gaan dat doen, maar we moeten dat wel goed doen. Want anders sta je hier morgen terug, en we gaan echt niet, geen enkel van ons manschappen, we zijn met heel veel mensen op de stedelijke werkplaatsen, we gaan die echt wel niet immobiel maken gedurende twee uur van de dag. Maar we gaan wel proberen om met de grotere toestellen te vermijden om in die drukke schoolomgevingen te komen, dat gaan we doen.

De voorzitter: Dank u wel Ben.