Terug
Gepubliceerd op 19/11/2019

2019_IP_00055 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Vervoersregio Kempen: hoe beoordeelt de stad Geel de voorstellen van De Lijn?

Gemeenteraad
ma 04/11/2019 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Patrick Graux, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle

Afwezig

Greet Daems, Gareth Van der Velde

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer
2019_IP_00055 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Vervoersregio Kempen: hoe beoordeelt de stad Geel de voorstellen van De Lijn? 2019_IP_00055 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Vervoersregio Kempen: hoe beoordeelt de stad Geel de voorstellen van De Lijn?

Motivering

Indiener(s)

Dirk Kennis

Gericht aan

Marlon Pareijn

Tijdstip van indienen

di 29/10/2019 - 10:49

Toelichting

In de Vervoersregio Kempen deed De Lijn eind september een eerste voorstel voor de toekomstige organisatie van het busvervoer in de betrokken steden en gemeenten. Deze openbare vervoersmaatschappij kreeg de voorbije jaren heel wat besparingen te slikken. Ook de nieuwe Vlaamse Regering is niet geneigd om die tendens om te draaien. Daardoor ziet De Lijn zich verplicht tot een zg. efficiëntieoefening die geen goed nieuws brengt voor de busgebruikers in de regio. Er is sprake van het afschaffen van bepaalde lijnen en/of het versimpelen van trajecten, waardoor bepaalde 'uithoeken' niet langer worden bediend.

De gemeentebesturen werd gevraagd tegen eind oktober hun opmerkingen op dit voorstel kenbaar te maken en ik ga ervan uit dat ook Geel dat inmiddels heeft gedaan. Daarom:

- wat is de impact van het voorstel van De Lijn op het openbaar vervoer in, van en naar Geel?

- wat is het standpunt van het stadsbestuur?

 

De voorzitter: Dan gaan we verder met interpellatie twee, ook van Dirk Kennis, de vervoersregio Kempen. Dirk?

De heer Kennis: Ja, het is al eens ter sprake gekomen, een aantal gemeenteraden geleden, die vervoersregio is ondertussen lichtelijk uit de startblokken aan het komen hebben we de indruk. Er was een vergadering dacht ik eind september, 23 september, waarop De Lijn een inzage heeft gegeven in haar ideale scenario. Ondertussen dacht ik is het ook zover dat, was het 28 oktober, dat de gemeenten tijd hadden om hun opmerkingen bij dat voorstel kenbaar te maken en ik had aan schepen Pareijn graag gevraagd wat er in die boodschap, de Geelse boodschap aan de vervoersregio heeft gestaan in verband met de plannen van De Lijn.

De voorzitter: Schepen Pareijn.

De heer Pareijn: Dank u wel voorzitter en dank u wel Dirk. Ja, ik zat een beetje verveeld moet ik eerlijk toegeven, met uw vraag, want vanuit de vervoersregio werd effectief gevraagd om nog niet te communiceren over het voorstel dat nu op tafel ligt, want daar moet eigenlijk nog volop onderhandeld worden, dus dat is nog volop work in progress en dan uiteindelijk het finaal resultaat zal afhangen van de input van andere gemeentes. Verder wil ik ook eventjes aanhalen dat de huidige wijzigingen budgetneutraal zijn, maar het is zeker en vast niet bereikbaar neutraal, of neutraal qua bereikbaarheid, en er worden inderdaad zoals je zegt bepaalde lijnen geschrapt ten voordele van andere lijnen die dan weer versterkt worden, dat is natuurlijk het rechtstreekse gevolg van het Vlaamse decreet. Maar ik wil toch in zekere mate ingaan op uw vragen, maar ik heb me wel te houden aan de voornaamste wijzigingen en prioriteiten van het stadsbestuur. Het is inderdaad zoals je zegt dat De Lijn in september een voorstel heeft gedaan voor het, wat betreft het kernnet en het aanvullend net, je weet dat het openbaar vervoer bestaat uit een gelaagd model van netwerken die eigenlijk elkaar aanvullen, dus je hebt het treinnet, je hebt het kernnet, je hebt het aanvullend net en je hebt het vervoer op maat. Vervoer op maat, daar heeft totaal nog niet over gegaan, dus dat zal in de toekomst nog besproken moeten worden, maar het kernnet en het aanvullend net is dus zeker en vast nu wel aan de orde. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen wat betreft de stad Geel? Ik ga vier belangrijke of toch wel structurele wijzigingen eventjes aangeven. Eerst en vooral de lijn Geel-Leuven, dus er wordt hier voorgesteld om de bus niet meer langs Zammel te laten rijden, maar wel een omrijdbeweging in te voeren via Oevel, omdat dit een hoger potentieel zou hebben volgens De Lijn. Er wordt ook expliciet de verbinding tussen Aarschot en Leuven, dus het vervolg, niet op Geels grondgebied, maar wel het verlengde van die lijn, dat wordt toegewezen aan het aanvullend net, dus dat wil zeggen dat eigenlijk de vervoersregio daar een uitspraak over moet doen. Dus dat moet nog, dat akkoord moet bekomen worden in de vervoersregio, maar voorlopig zit dat nog wel steeds in het voorstel, maar het wordt nadrukkelijk wel op tafel gelegd. Dan de lijn Geel-Herentals, die lijn zou gewoon verdwijnen omwille van de verbinding tussen Geel, Olen en Herentals die er ook reeds bestaat met de trein, dus dat is ook een rechtstreeks gevolg van dat nieuwe decreet. Dan de lijn Geel-Mol, deze verdwijnt ook wegens de treinparallelliteit. Uit onderzoek van de lijn blijkt dat de meeste reizigers meerijden tussen stationsomgeving Mol en stationsomgeving Geel, wat wij natuurlijk als Geels bestuur enorm betreuren, dat die twee lijnen zouden verdwijnen. Dan de lijn Geel-Diest, dat is de huidige 19, die heeft verschillende varianten. Er is een voorstel om te werken met een gestroomlijnde versie van lijn 19, hierbij, dus de kernen van Laakdal worden hierbij minder aangedaan, bijvoorbeeld Vorst-Meerlaar wordt niet meer bediend dan, wel nog Eindhout, Vorst en Veerle, maar dit heeft uiteindelijk weinig impact voor Geel zelf of hoe dat de bediening is op het Geels grondgebied, bijvoorbeeld Winkelomheide wordt hier nog altijd bij bediend. Vroeger was bij deze lijn, zat daar ook Tessenderlo bij, nu Tessenderlo wordt vanuit Geel niet meer bediend via deze lijn, maar hier is wel een alternatief voor uitgewerkt, namelijk de verbinding Geel-Meerhout-Tessenderlo. Dat zijn eigenlijk de vier grote wijzigingen denk ik die dat in dat voorstel van De Lijn op tafel liggen. Wij hebben met het college ons daarover gebogen en er wordt aan elke gemeente gevraagd om drie prioriteiten te geven en dit zijn onze drie prioriteiten. Ten eerste vragen wij aan De Lijn dat er meer bereikbaarheid is van de Campus Thomas More KU Leuven, we zien dat er heel veel studenten met de auto vanuit de buurgemeentes naar school gaan en wij geven hier de suggestie om de lijn 490, 510 en 306, om daar toch een keer naar te kijken, we hebben ook de cijfers opgevraagd bij KU Leuven Thomas More, en daaruit blijkt ook dat er heel wat pendelaars zijn vanuit die omliggende gemeentes met de auto, dus op die manier hopen we dat we die parking van Thomas More wat kunnen ontlasten, dit is trouwens ook een voorwaarde van agentschap voor wegen en verkeer, om te gaan investeren in het stukje ring tussen IOK en laten we eens zeggen de brug over de spoorweg, dus daar is agentschap voor wegen en verkeer echt voorstander van om daar iets aan te veranderen om de parking Thomas More KUL. Dan ten tweede, de centrumlus in Geel realiseren, dus wij willen een centrumlus graag realiseren, want als je weet hoe dat de lijnen 15b en 84 hoe dat die momenteel loopt, dan weet je dat Bel en Larum dreigen te verdwijnen, wat wij dus nogmaals ten zeerste betreuren. Over de Belbus is nog geen uitspraak gedaan, maar wij vragen als stad Geel om dat geld dat vroeger dus gespendeerd werd aan misschien de Belbus, maar daar is nog geen duidelijkheid over, dat dat gaat naar een stadslijn of naar een stadsnet zoals bijvoorbeeld ook nu in Mol en in Turnhout een is en waarbij dat we dan eventueel de verbinding kunnen realiseren, nog steeds met larum en met Bel, zodat elk deeldorp in Geel wel een bushalte in de toekomst zal hebben. En dan een derde zeer belangrijke prioriteit voor ons als Geels bestuur is de busverbinding tussen Aarschot en Leuven, dat die wel effectief behouden blijft. En ik heb gemerkt dat ik daar toch al wel wat steun, ik heb dat ook gehoord op de vervoersregio, dat daar toch wel wat steun is van andere gemeentes.

De voorzitter: Is dat voldoende Dirk?

De heer Kennis: Ja, ongeveer. Ik denk zelfs dat dat in orde komt met die lijn naar Leuven hoor. Ook vanuit Westerlo en zo is er flink wat druk over geweest. Voor de rest valt het mij wel op dat u uw drie prioriteiten, je hebt de problemen die er zijn, dus de lijnen die worden geschrapt, en uw prioriteiten die vangen die eigenlijk niet op. Als u bijvoorbeeld zegt, wij willen dat er een centrumlijn komt, met eventueel de Belbus, ik vrees dat men dat gaat interpreteren als vervoer op maat, valt dat niet onder…, ik denk dat dat naar het vierde niveau zal worden geschoven en dat dan de stad Geel daar zelf ook helemaal voor verantwoordelijk zal zijn om eventueel te kiezen voor een Belbus of voor een ander systeem, dus dat, ik twijfel eraan of u daarmee tegemoet gaat kunnen komen aan het feit dat die lijnen naar Larum, de 15b, en naar Bel, worden drooggelegd. Uw andere prioriteit zijnde Thomas More, wat een goede prioriteit is, maar ik zie dan ook niet hoe dat je daarmee de problemen die door het schrappen van die lijn, van andere lijnen worden ontstaan, kunt compenseren, begrijp je wat ik bedoel? Je hebt een probleem, die lijn en die lijn worden geschrapt, die dorpen komen zonder te zitten en dit zijn onze prioriteiten, maar uw prioriteiten die liggen op een ander vlak denk ik. Of…

De heer Pareijn: Neen, ik denk niet dat onze prioriteiten op een ander vlak liggen, want wij wensen dat elk deeldorp nog wel bereikbaar is met het openbaar vervoer en als wij dus die stadslijn kunnen verbinden tot Bel en Larum, dan komen we daar toch aan tegemoet.

De heer Kennis: Ja, maar dat zou best kunnen dat die stadslijn als vervoer op maat aanzien zal worden, denkt u dat niet?

De heer Pareijn: Dat zou kunnen, dat zou kunnen ja.

De heer Kennis: Dan wordt het een ander verhaal, dan houdt de lijn daar zijn handen af.

De heer Pareijn: Klopt. Daarom had ik ook het specifiek over de Belbus, hierin betrek.

De heer Kennis: Maar voor de rest heb ik een antwoord gehad, dank u.

De voorzitter: Oké, ja, Lieselotte?

Mevrouw Thys: Ja, nog een kleine vraag omdat voor de lijn 306 dus, die zou dan afgeleid worden via Oevel en op welke manier moeten dan de studenten uit Oosterlo en Zammel denk ik dan, richting Leuven en Brussel geraken?

De heer Pareijn: Dus ja, die hebben dan de keuze, ofwel rijden die naar het op- en afrittencomplex Geel-west, waar de bus nog steeds zal passeren, daar gaat die dus richting Oevel rijden, ofwel richting Westerlo moet die dan gaan, dat is het voorstel van de lijn.

Mevrouw Thys: Ja, allee, het is een beetje, dat is de zoveelste keer, ik weet dat daar mijn studententijd ook op een bepaald moment is gebeurd, dat plots mijn bus langs een andere kant begon te rijden, daar zijn wel echt redelijk wat studenten die in Oosterlo en Zammel opstappen en misschien dat daar misschien in de gesprekken als we dan toch over Thomas More, dat heeft dan toch, dat is een studentenlijn die dat je dan ook wilt leggen, misschien dat daar met de KUL over in gesprek kan gaan, kan gegaan worden, dat er toch ook, of dat er op die specifieke momenten, dat zijn vrijdagavonden en zondag allee bon, dat je dan misschien toch ook nog een extra lijn kan hebben om die studenten toch op hun kot of terug thuis te kunnen krijgen, dat kan met een aantal extra bussen, dat moet niet elke keer, elke dag, dat daar extra bussen moeten rijden, maar…

De heer Pareijn: Ja, misschien nog eventjes zeggen, Lieselotte, waarom heeft De Lijn daarvoor gekozen, dus ze hebben eigenlijk proberen heel dat plaatje te objectiveren, dus door een bepaalde parameter, ze noemden dat ‘intrinsiek potentieel’, waarbij ze gaan kijken van ja, welke lijn heeft eigenlijk in de toekomst het meeste potentieel en om uiteindelijk zo veel mogelijk reizigers te bereiken. Ze hebben dat gedaan op het Vlaams verkeersmodel en daaruit is ook gekomen dat als die lijn zo zou rond, omgelegd worden, dat er qua afstand, dus een klein beetje verder, maar qua tijd speelt het geen rol en ze zouden meer bezoekers kunnen bereiken, of bezoekers, reizigers kunnen bereiken, dus dat is eigenlijk een beetje de reden waarom dat wordt omgelegd, maar ik zal uw vraag meenemen.

Mevrouw Thys: Ja, het is, ja, ik denk dat het dan gewoon vanuit het lokaal bestuur moet zijn om een beetje te ijveren voor de eigen burgers, dat die toch ook…

De heer Pareijn: Maar er komt nog steeds een buslijn door Oosterlo en Zammel, dat is dan niet de 306 dat is…

Mevrouw Thys: Ja, maar dat is op niet de juiste tijdstippen, dus dan kan er misschien ook gekeken worden naar tijdstippen, we kunnen daar flexibel in zijn, maar dat brengt gewoon een enorme druk op ouders en zo met zich mee en kunnen we misschien best vermijden…

De heer Pareijn: Klopt, maar gezegd, tijdens bepaalde tijdstippen, dat ze dan toch Zammel en Oosterlo willen aandoen, daar wil men dus van af, dus nu in het huidige vervoersnet heb je heel veel mogelijke alternatieven bij bijvoorbeeld lijn 19, je hebt verschillende trajecten dat die lijn 19 rijdt. Ze willen eigenlijk naar een duidelijke lijn, zodat dat ook transparanter is naar de reizigers, dus het zal bijzonder moeilijk zijn om dat te realiseren, maar ik neem het mee.

Mevrouw Thys: Oké, dank u.

De voorzitter: Goed?