Terug
Gepubliceerd op 15/10/2019

2019_CBS_02659 - Vervoerregio Kempen: feedback lokaal bestuur Geel op voorstel De Lijn - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 14/10/2019 - 13:00 Bureel algemeen directeur
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2019_CBS_02659 - Vervoerregio Kempen: feedback lokaal bestuur Geel op voorstel De Lijn - Goedkeuren 2019_CBS_02659 - Vervoerregio Kempen: feedback lokaal bestuur Geel op voorstel De Lijn - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

1          KN: Turnhout – Geel (490)

  • Route, amplitude en aansluitingen blijven zo goed als ongewijzigd t.o.v. de huidig situatie

    • Op zaterdag rijdt de bus een uur langer

    • In de spitsuren gaan we naar een kwartierfrequentie

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Vraag van Geel om deze lijn niet langs Holven te laten rijden, maar via de ring om zo Thomas More/KULeuven te bedienen en daarna via De Leunen naar het ziekenhuis te rijden.

2          KN/AN: Geel – Aarschot – Leuven (306)

  • Belangrijkste verschillen met de huidige lijnen

    • Industrie in Nijverheidsstraat (Westerlo), Oevel, Tongerlo wordt opgenomen in de route (omwille van hoog intrinsiek potentieel)

    • De bus rijdt niet verder dan Leuven, niet meer tot Brussel (alternatief tot Brussel: trein)

    • Ondanks de trein parallelliteit blijft de busverbinding tussen Aarschot en Leuven bestaan in het voorstel

    • Het traject tussen Aarschot en Leuven wordt toegewezen aan het aanvullend net (wegens trein parallelliteit). Dit wil zeggen dat de vervoerregio de keuze heeft om dit te behouden of niet in het voorstel.

    • Deze bus gaat niet naar Gasthuisberg, voor deze verbinding moet je overstappen aan het station in Leuven. Dit is nu ook al zo.

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Vanuit Geel wensen we dat het traject tussen Aarschot en Leuven als busverbinding blijft behouden. Er vertrekken veel reizigers vanuit Geel/Kempen naar Leuven, voor het reizigerscomfort is het beter om in Aarschot geen overstap naar trein te voorzien tot in Leuven voor dit laatste stukje.

    • Geel wenst dat deze buslijn het centrum inrijdt via de westelijke ring en bereikbaarheidsas en Thomas More/KULeuven bedient

3          Geel – Herentals (15b)

  • Deze lijn verdwijnt omwille van de verbinding tussen Geel, Olen en Herentals met de trein.

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Deze lijn passeert ook via Larum centrum. Hier is geen alternatief voor.

    • Als verbindingen vanuit Larum en Bel toch zouden verdwijnen en de belbus ook, dan vraagt stad Geel om het geld dat hier vroeger aan gespendeerd werd naar de stad Geel te laten komen om vervoer op maat te kunnen organiseren. cfr. Stadsnet Turnhout en Mol.

4          KN/AN: Geel – Laakdal – Diest

  • De huidige lijn 19 heeft veel varianten. Er is een voorstel om te werken met een gestroomlijnde versie van lijn 19. De kernen van Laakdal worden minder aangedaan (bv Vorst Meerlaar wordt niet meer bediend, wel Eindhout, Vorst en Veerle). Dit heeft weinig impact voor Geel. De kern van Winkelomheide wordt bediend. Tessenderlo wordt vanuit Geel niet meer bediend met deze lijn, maar hier is een alternatief voor, namelijk KN: Geel – Meerhout – Tessenderlo.

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Geen

5          KN: Geel – Meerhout – Tessenderlo

  • De verbinding tussen Geel en Tessenderlo blijft behouden maar wordt eenduidiger voor de reiziger

  • Na navraag bij de stedelijke werkplaats blijkt dat er niemand met de bus naar het werkt komt. Vroeger twee personen, maar die zijn op pensioen.

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Geen

6          KN: Geel – Westerlo – Heist-op-den-Berg – Mechelen (510)

  • Deze verbinding blijft bestaan

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Vraag van Geel om deze lijn langsheen Thomas More/KU Leuven te laten rijden

7          Geel – Mol (84)

  • Deze lijn verdwijnt tussen Geel en Mol , wegens train parallelliteit. Ze rijdt wel nog van Mol naar Lommel, Pelt en Hamont.

  • Uit onderzoek van De Lijn blijkt dat de meeste reizigers meerijden tussen stationsomgeving Mol en stationsomgeving Geel.

  • De Lijn stelt voor om voor tussenliggende kernen zoals Ezaart en Bel een oplossing te zoeken binnen vervoer op maat.

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Volgens een telling die De Lijn heeft uitgevoerd is het aantal opstappers vanuit Bel voor lijn 84 laag. Volgende factoren verklaren volgens ons dit lage aantal:

      • De afstand tussen het centrum van Bel en de halte bedraagt 2 km. Dit is te ver om te stappen.

      • De bus stopt slechts sporadisch aan deze halte

      • De halte aan de Molseweg is onveilig om te wachten op de bus

    • We vragen een halte in Bel-centrum om een verbinding tussen Bel en Geel centrum te maken.

    • Als verbindingen vanuit Larum en Bel toch zouden verdwijnen en de belbus ook, dan vraagt stad Geel om het geld dat hier vroeger aan gespendeerd werd naar de stad Geel te laten komen om vervoer op maat te kunnen organiseren. cfr. Stadsnet Turnhout en Mol.

8          Functioneel net

8.1        FN: Lijn Geel industrie – Olen – Herentals

  • Het  huidig aanbod blijft behouden

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Geen

8.2        FN: Lijn Europese school – Geel

  • Het  huidig aanbod blijft behouden

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Geen

8.3        FN: Lijn Geel – Dessel – Witgoor – Retie

  • Belangrijkste attractiepolen

    • Scholen Geel

    • Europese school

  • Wijzigingen

    • Aftakkingen naar Oud-Turnhout en Arendonk kunnen eventueel komen te vervallen

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Geel vraagt of de verbinding met Arendonk kan behouden blijven, omwille van de scholieren die van Arendonk naar Geel komen

    • Geel ondersteunt de vraag van Retie om de scholen van Geel beter bereikbaar te maken voor scholieren die van Retie komen

8.4        FN: Lijn Geel – Westerlo – Blauberg – Aarschot

  • Het  huidig aanbod blijft behouden

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Geen

8.5        FN: Lijn station Geel – campus Thomas More Geel

  • Het  huidig aanbod blijft behouden

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Frequentie hoeft volgens ons niet verhoogd te worden

      • op voorwaarde dat enkele streeklijnen (490, 306 en 510) ook via Thomas More passeren waardoor de pendelbus minder druk zal zijn en

      • op voorwaarde dat er wordt geïnvesteerd via vervoer op maat in het fietsdeelsysteem.

    • Het CBS vraagt op 16/9 om met deze bus ook het ziekenhuis te bedienen. (was dit de vraag?)

 

8.6        FN: Lijn Vosselaar – Gierle – Tielen – Lichtaart – Geel

  • Het  huidig aanbod blijft behouden

  • Opmerkingen vanuit Geel

    • Geen

9          Bediening attractiepolen

9.1        Thomas More – KU Leuven: campus Geel

 

30% van de studenten van Thomas More (absoluut aantal: 4.604) komt vanuit de volgende gemeentes, dit is zonder de kotstudenten:

  • Turnhout (208 studenten)

  • Mol (193 studenten)

  • Westerlo (176 studenten)

  • Lommel (134 studenten)

  • Herentals (128 studenten)

  • Kasterlee (115 studenten)

  • Tessenderlo (97 studenten)

  • Arendonk (89 studenten)

  • Olen (88 studenten)

  • Lille (84 studenten)

  • Balen (84 studenten)

 

30% van de studenten van KU Leuven  (absoluut aantal: 379) komt vanuit de volgende gemeentes, dit is zonder de kotstudenten:

  • Mol (26 studenten)

  • Kasterlee (17 studenten)

  • Lommel (14 studenten)

  • Herentals (13 studenten)

  • Olen (13 studenten)

  • Westerlo (11 studenten)

  • Turnhout (10 studenten)

  • Retie (10 studenten)

 

Geel vraagt dat de streeklijnen die langs deze gemeentes passeren ook halt houden aan Thomas More/KULeuven:

  • Kasterlee: 490

  • Westerlo: 510 en 306

  • Turnhout: 490

Volgens het nieuwe voorstel van De Lijn moeten de studenten komende van Mol, Lommel, Herentals en Olen naar de campus rijden met de trein + pendel naar campus.

 

Geel ondersteunt de vraag van Retie om vanuit Retie een verbinding met Thomas More Geel  te voorzien.

9.2        Ziekenhuis

Meer dan 50% van de patiënten komt vanuit de volgende gemeentes:

  • Geel

  • Westerlo

  • Mol

  • Laakdal

  • Meerhout

  • Tessenderlo

  • Balen

 

Meer dan 60% van de personeelsleden komt vanuit de volgende gemeentes:

  • Geel

  • Mol

  • Balen

  • Westerlo

  • Meerhout

  • Tessenderlo

  • Laakdal

 

Geel vraagt dat de streeklijnen die langs deze gemeentes passeren ook halt houden aan het ziekenhuis:             

  • Westerlo: 306 - 510

  • Tessenderlo: Geel - Meerhout - Tessenderlo

  • Laakdal: 19 Geel – Laakdal - Diest

Voor de mensen die van Meerhout, Mol en Balen komen is er momenteel geen lijn die halteert aan het ziekenhuis. Geel vraagt dat De Lijn bekijkt hoe we hier aan kunnen tegemoet komen.

10     Treinnet

Samen met feedback op het voorstel van De Lijn vraagt de vervoerregio ook input met betrekking tot het treinnet.

Opmerkingen vanuit Geel

  • Geel vraagt een hogere frequentie naar Brussel

  • Geel vraagt om na te kijken of de versterkingsbussen die rijden in de spitsuren allemaal moeten afgestemd worden op de treinregeling. Uitgezonderd pendel Thomas More/KULeuven – station.

11     Visie Geel

11.1    Centrumlus

  • Geel wenst dat een centrumlus de volgende attractiepolen bedient (de centrumlus rijdt telkens in dezelfde richting):

    • Station – De Leunen – Thomas More/KU Leuven – Havermarkt – ziekenhuis – St Dimpna

  • Geel wenst dat het budget van de belbus die nog in Geel rijdt, wordt gebruikt om de centrumlus in Geel centrum te realiseren.

  • Geel vraagt minder drukte in het centrum van Geel wat betreft busverkeer. Dit wil niet zeggen dat de bussen minder moeten rijden, maar wel dat bv. de Nieuwstraat en de Stationsstraat meer vermeden worden

11.2    Visie op mobipunten

Dit is een uittreksel uit het subsidiedossier thematische projectsubsidie) dat beschrijft op welke manier Geel mobipunten wil realiseren.

Geel heeft een uitgestrekt grondgebied (110km²) met een verstedelijkt centrum en daarrond 9 deeldorpen. Om van die deeldorpen of andere gemeenten naar het centrum te rijden zijn er een aantal knooppunten aan het einde van de vaak lange toegangswegen zoals de N19, N19-G/Dr. Van de Perrestraat, N71, N118, N126, Larumseweg en Koning Albertstraat. Deze knooppunten vormen het startpunt van dit project.

Het projectgebied, het centrumgebied van Geel, omvat zo’n 6km². Dit gebied kan in twee onderscheiden delen opgesplitst worden. Aan de buitenkant, aan de rand van het stadscentrum liggen in de verschillende windrichtingen 6 knooppunten, of hubs zo je wil, met een regionale uitstraling:

- NMBS-station Geel (Dr. Van de Perrestraat)

- Algemeen Ziekenhuis St. Dimpna (N71 – N118 -R14)

- De innovatiecampus/ Thomas More (N19g – Larumseweg)

- de intercommunale IOK (N19)

- zone Sanofi/Cipal (N126)

- Sportterreinen De Leunen. (N19g -R14)

Elk van deze hubs zijn een plaats waar je van buiten Geel aankomt, veelal met de wagen of het openbaar vervoer. Deze plaatsen zijn goed voor dagelijks duizenden bewegingen met fiets, bus, auto of trein.

Binnen het stadscentrum, in het kerngebied, zijn er ook een aantal plaatsen die als hub fungeren binnen en buiten dit kerngebied en hebben een lokale uitstraling. Deze plaatsen zijn: het stadspark, parking de Nieuwstraat, CC De Werft, Openbaar zwembad, de Bogaard (en het Openbaar Psychiatrisch ziekenhuis). Dit zijn niet toevallig veelal openbare plaatsen met dagelijks enkele honderden bezoekers en omvat het kernwinkelgebied van de stad Geel.

De zes hubs aan de buitenrand vormen als het ware de toegangspoorten tot het kerngebied van Geel. Hier kom je met het openbaar vervoer of met je (deel)wagen toe. Het project heeft vervolgens als doel dat je hier de switch maakt van gemotoriseerd vervoer naar een (deel)fiets om je weg te vervolgen naar de binnenrand, het kerngebied. Het project gaat daarom op de locaties van de hub telkens een mobipunt realiseren om de switch tussen wagen en bus naar fiets maximaal aan te moedigen (=multihub).

In het andere deel van het projectgebied, het kerngebied van de stad, zullen eveneens mobipunten worden gerealiseerd op de zes hubs van de binnenrand. Maar terwijl de focus van de buitenrand multimodaal is, is deze van het kerngebied gericht op de fietser. De mobipunten zullen daar enkel uitgerust worden voor de (deel)fietser (=fietshub).

12     Prioriteitstelling

De vervoerregio vraagt om aan te geven welke de drie meest prioritaire vragen zijn vanuit het gemeentebestuur.

Voorstel:

  • Meer lijnen aan Thomas More/KULeuven laten halteren: 490, 510 en 306

  • De centrumlus in Geel realiseren

  • De busverbinding tussen Aarschot en Leuven behouden

19 Geel – Laakdal - Diest

Aanleiding en context

Op 3 september 2019 gaf De Lijn tijdens een tweede uitgebreide ambtelijke werkgroep toelichting bij hun voorstel van ontwerp voor het kernnet (KN) en aanvullend net (AN). Het voorstel heeft enkele belangrijke consequenties voor de lijnvoering in onze regio.

Op 16 september 2019 formuleerde het CBS een aantal bemerkingen bij het voorstel van De Lijn.

De Lijn heeft gevraagd aan elk gemeentebestuur om ten laatste 26 oktober alle opmerkingen op het voorstel van De Lijn te bezorgen.

Kan het CBS ook bepalen op welke manier we omgaan met vragen van de gemeenteraad over dit onderwerp?

  • De vervoerregio vraagt om enkel over het proces te communiceren en niet inhoudelijk te communiceren over het nieuwe voorstel

  • Er zijn reeds leden van de GR die informeel de vraag gesteld hebben of de GR inzage kan krijgen in het voorstel van  De Lijn en de reactie daarop van het lokaal bestuur

 

In dit dossier bespreken we elke lijn uit het voorstel van De Lijn en bekijken we wat de belangrijkste verschillen zijn met de huidige situatie.

Voor de bijlages zie Themaschijf (N) – Vervoerregio Kempen – map met bestandsnaam 20191014_geel nieuw net:

  • Fiches per lijn van het nieuwe voorstel van De Lijn

  • Overzichtsplan

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het CBS formuleert volgend advies bij het voorstel van De Lijn.

KN: Turnhout – Geel (490)

  • Vraag van Geel om deze lijn niet langs Holven te laten rijden, maar via de ring om zo Thomas More/KULeuven te bedienen en daarna via De Leunen naar het ziekenhuis te rijden.

KN/AN: Geel – Aarschot – Leuven (306)

  • Vanuit Geel wensen we dat het traject tussen Aarschot en Leuven als busverbinding blijft behouden. Er vertrekken veel reizigers vanuit Geel/Kempen naar Leuven, voor het reizigerscomfort is het beter om in Aarschot geen overstap naar trein te voorzien tot in Leuven voor dit laatste stukje.

  • Geel wenst dat deze buslijn het centrum inrijdt via de westelijke ring en bereikbaarheidsas en Thomas More/KULeuven bedient

Geel – Herentals (15b)

  • Deze lijn passeert ook via Larum centrum. Hier is geen alternatief voor.

  • Als verbindingen vanuit Larum en Bel toch zouden verdwijnen en de belbus ook, dan vraagt stad Geel om het geld dat hier vroeger aan gespendeerd werd naar de stad Geel te laten komen om vervoer op maat te kunnen organiseren. cfr. Stadsnet Turnhout en Mol.

KN/AN: Geel – Laakdal – Diest

  • Geen opmerkingen

KN: Geel – Meerhout – Tessenderlo

  • Geen opmerkingen

Geel – Mol (84)

  • Volgens een telling die De Lijn heeft uitgevoerd is het aantal opstappers vanuit Bel voor lijn 84 laag. Volgende factoren verklaren volgens ons dit lage aantal:

    • De afstand tussen het centrum van Bel en de halte bedraagt 2 km. Dit is te ver om te stappen.

    • De bus stopt slechts sporadisch aan deze halte

    • De halte aan de Molseweg is onveilig om te wachten op de bus

  • We vragen een halte in Bel-centrum om een verbinding tussen Bel en Geel centrum te maken.

  • Als verbindingen vanuit Larum en Bel toch zouden verdwijnen en de belbus ook, dan vraagt stad Geel om het geld dat hier vroeger aan gespendeerd werd naar de stad Geel te laten komen om vervoer op maat te kunnen organiseren. cfr. Stadsnet Turnhout en Mol.

FN: Lijn Geel industrie – Olen – Herentals

  • Geen opmerkingen

FN: Lijn Europese school – Geel

  • Geen opmerkingen

FN: Lijn Geel – Dessel – Witgoor – Retie

  • Geen opmerkingen

FN: Lijn Geel – Westerlo – Blauberg – Aarschot

  • Geen opmerkingen

FN: Lijn station Geel – campus Thomas More Geel

  • Frequentie hoeft volgens ons niet verhoogd te worden

    • op voorwaarde dat enkele streeklijnen (490, 306 en 510) ook via Thomas More passeren waardoor de pendelbus minder druk zal zijn en

    • op voorwaarde dat er wordt geïnvesteerd via vervoer op maat in het fietsdeelsysteem.

  • Geel vraagt om met deze bus ook het ziekenhuis te bedienen. (was dit de vraag?)

FN: Lijn Vosselaar – Gierle – Tielen – Lichtaart – Geel

  • Geen opmerkingen

Bediening Thomas More – KU Leuven: campus Geel (attractiepool)

  • Geel vraagt dat de streeklijnen die langs deze gemeentes passeren ook halt houden aan Thomas More/KULeuven:

    • Kasterlee: 490

    • Westerlo: 510 en 306

    • Turnhout: 490

  • Volgens het nieuwe voorstel van De Lijn moeten de studenten komende van Mol, Lommel, Herentals en Olen naar de campus rijden met de trein + pendel naar campus.

  • Geel ondersteunt de vraag van Retie om vanuit Retie een verbinding met Thomas More Geel  te voorzien.

 

Bediening ziekenhuis (attractiepool)

  • Geel vraagt dat de streeklijnen die langs deze gemeentes passeren ook halt houden aan het ziekenhuis:     

    • Westerlo: 306 - 510

    • Tessenderlo: Geel - Meerhout - Tessenderlo

    • Laakdal: 19

  • Voor de mensen die van Meerhout, Mol en Balen komen is er momenteel geen lijn die halteert aan het ziekenhuis. Geel vraagt dat De Lijn bekijkt hoe we hier aan kunnen tegemoet komen.

 

Treinnet

  • Geel vraagt een hogere frequentie naar Brussel

  • Geel vraagt om na te kijken of de versterkingsbussen die rijden in de spitsuren allemaal moeten afgestemd worden op de treinregeling. Uitgezonderd pendel Thomas More/KULeuven – station.

Centrumlus

  • Geel wenst dat een centrumlus de volgende attractiepolen bedient (de centrumlus rijdt telkens in dezelfde richting):

    • Station – De Leunen – Thomas More/KU Leuven – Havermarkt – ziekenhuis – St Dimpna

  • Geel wenst dat het budget van de belbus die nog in Geel rijdt, wordt gebruikt om de centrumlus in Geel centrum te realiseren.

  • Geel vraagt minder drukte in het centrum van Geel wat betreft busverkeer. Dit wil niet zeggen dat de bussen minder moeten rijden, maar wel dat bv. de Nieuwstraat en de Stationsstraat meer vermeden worden

Visie op mobipunten

Geel heeft een uitgestrekt grondgebied (110km²) met een verstedelijkt centrum en daarrond 9 deeldorpen. Om van die deeldorpen of andere gemeenten naar het centrum te rijden zijn er een aantal knooppunten aan het einde van de vaak lange toegangswegen zoals de N19, N19-G/Dr. Van de Perrestraat, N71, N118, N126, Larumseweg en Koning Albertstraat. Deze knooppunten vormen het startpunt van dit project.

Het projectgebied, het centrumgebied van Geel, omvat zo’n 6km². Dit gebied kan in twee onderscheiden delen opgesplitst worden. Aan de buitenkant, aan de rand van het stadscentrum liggen in de verschillende windrichtingen 6 knooppunten, of hubs zo je wil, met een regionale uitstraling:

- NMBS-station Geel (Dr. Van de Perrestraat)

- Algemeen Ziekenhuis St. Dimpna (N71 – N118 -R14)

- De innovatiecampus/ Thomas More (N19g – Larumseweg)

- de intercommunale IOK (N19)

- zone Sanofi/Cipal (N126)

- Sportterreinen De Leunen. (N19g -R14)

Elk van deze hubs zijn een plaats waar je van buiten Geel aankomt, veelal met de wagen of het openbaar vervoer. Deze plaatsen zijn goed voor dagelijks duizenden bewegingen met fiets, bus, auto of trein.

Binnen het stadscentrum, in het kerngebied, zijn er ook een aantal plaatsen die als hub fungeren binnen en buiten dit kerngebied en hebben een lokale uitstraling. Deze plaatsen zijn: het stadspark, parking de Nieuwstraat, CC De Werft, Openbaar zwembad, de Bogaard (en het Openbaar Psychiatrisch ziekenhuis). Dit zijn niet toevallig veelal openbare plaatsen met dagelijks enkele honderden bezoekers en omvat het kernwinkelgebied van de stad Geel.

De zes hubs aan de buitenrand vormen als het ware de toegangspoorten tot het kerngebied van Geel. Hier kom je met het openbaar vervoer of met je (deel)wagen toe. Het project heeft vervolgens als doel dat je hier de switch maakt van gemotoriseerd vervoer naar een (deel)fiets om je weg te vervolgen naar de binnenrand, het kerngebied. Het project gaat daarom op de locaties van de hub telkens een mobipunt realiseren om de switch tussen wagen en bus naar fiets maximaal aan te moedigen (=multihub).

In het andere deel van het projectgebied, het kerngebied van de stad, zullen eveneens mobipunten worden gerealiseerd op de zes hubs van de binnenrand. Maar terwijl de focus van de buitenrand multimodaal is, is deze van het kerngebied gericht op de fietser. De mobipunten zullen daar enkel uitgerust worden voor de (deel)fietser (=fietshub).

Artikel 2

Het CBS bepaalt de volgende drie prioriteiten: 

  • Meer lijnen aan Thomas More/KULeuven laten halteren: 490, 510 en 306

  • De centrumlus in Geel realiseren, in combinatie met de verbinding tussen de deeldorpen en het centrum.

  • De busverbinding tussen Aarschot en Leuven behouden

Artikel 3

Het CBS beslist om op de volgende manier om te gaan met vragen van de gemeenteraad over dit onderwerp (aanvullen)