Dagelijks personeelsbeheer
Het college van burgemeester en schepenen moet opnieuw definiëren wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer valt.
Aanstellingsbevoegdheid
Artikel 57 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de aanstellingsbevoegdheid geheel of gedeeltelijk kan delegeren naar de algemeen directeur. Onder aanstellingsbevoegdheid valt volgens artikel 56, §3, 2° van het decreet lokaal bestuur ‘het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel, met behoud van de toepassing van de bevoegdheid van de gemeenteraad, vermeld in artikel 41, tweede lid, 6°, van dit decreet en de gevallen waarin die bevoegdheid door of krachtens de wet of het decreet aan de gemeenteraad is opgedragen.’ Concreet houdt de aanstellingsbevoegdheid in:
Artikel 41 decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 15 februari 2018.
Artikel 57 decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 15 februari 2018.
Artikel 56, §3, 2° decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 15 februari 2018.
Het besluit van 6/3/2017 van de gemeenteraad dat de bevoegdheid voor het vaststellen van het begrip dagelijks personeelsbeheer delegeert naar het college van burgemeester en schepenen.
Bij het aantreden van een nieuwe raad moeten de bestuursorganen opnieuw beslissen over de delegatie van bevoegdheden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 laat toe dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd kan worden verklaard om het begrip dagelijks personeelsbeheer vast te stellen.
De gemeenteraad heeft op 30/9/2019 de bevoegdheid tot het definiëren van het begrip dagelijks personeelsbeheer gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen delegeert ook een gedeelte van haar aanstellingsbevoegdheid.
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de definitie van dagelijks personeelsbeheer. Het omvat de volgende zaken:
1.1. Goedkeuring functiebeschrijvingen
1.2. Indiensttreding: datum indiensttreding, tewerkstellingsplaats, eedaflegging
1.3. Opdrachthouderschap
1.4. Opdracht tot permanentieplicht
1.5. Toestemming dienstreizen met meest geschikte vervoermiddel
1.6. Allerlei individuele verlofaanvragen zoals verlof voor deeltijdse prestaties wegens ziekte,
onbetaald verlof
1.7. Loopbaanonderbreking, zorgkrediet en andere tijdelijke loopbaanmaatregelen
1.8. Verlof voor opdracht
1.9. De individuele weddevaststelling
1.10. Uitlenen van personeel aan een gebruiker, zonder overdracht van werkgeversgezag
1.11. Individuele toewijzing van de bevoegdheid van een personeelslid om elektrische
toestellen te bedienen
2.1. Individuele opvolging van de coaching en feedback
2.2. Aanduiding van de evaluatoren
2.3. Vormingsaanvragen
2.4. Concrete invulling van het recht en de plicht op vorming
3.1. Interne organisatie van de cyclus van coaching en feedback
3.2. Andere zaken zoals voorzien in de rechtspositieregeling
4.1. Goedkeuren van dienstroosters en noteren van prestaties
4.2. Vastleggen van vakantieperiodes binnen de grenzen bepaald door de raad/college van
burgemeester en schepenen
4.3. Vastleggen van het aantal VTE mensen met een arbeidshandicap dat overeenkomt met ten
minste 2% van het totale aantal personeelsleden (VTE)
5.1. Maatregelen van inwendige orde
Volgens artikel 170, tweede lid van het decreet lokaal bestuur is de algemeen directeur bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden.
Het college van burgemeester en schepenen behoudt haar aanstellingsbevoegdheid voor contracten van onbepaalde duur en langdurige vervangingsovereenkomsten.
Het college van burgemeester en schepenen delegeert de aanstellingsbevoegdheid van het contractueel personeel dat aangesteld wordt in een vervangingsovereenkomst of in een contract van bepaalde duur tot maximum twee jaar naar de algemeen directeur.
De algemeen directeur dient één keer per jaar aan het college van burgemeester en schepenen te rapporteren over de toepassing van deze delegatie. Als vorm van rapportage wordt er afgesproken met het college van burgemeester en schepenen dat er via leesrechten in vergaderbeheer permanente toegang is om de agenda en de besluiten algemeen directeur ten alle tijde kunnen nalezen.
Dit besluit vervangt alle vorige besluiten die over dagelijks personeelsbeheer en aanstellingsbevoegdheid genomen zijn.