Voor Geel wordt de ondersteuning verleend door Els Maes. Zij is eveneens de Coördinator Kempens Woonplatform.
Het Kempens Woonplatform werkt met een hele dienst rond het woonbeleid waardoor er veel kennis voorhanden is over de verschillende aspecten van wonen: ze kunnen snel beroep doen op de juridische dienst van IOK voor een bijkomende interpretatie van wetteksten; ze hebben goede contacten met Wonen Vlaanderen in Antwerpen en Brussel, en met de VMSW; ze zijn op de hoogte van de organisaties die werken rond wonen en sociaal welzijn; ...
Het wegvallen van de ondersteuning van het Kempens Woonplatform zou betekenen dat er bij de stad minstens één voltijdse medewerker met het woonbeleid moet bezig zijn. Deze persoon zal bovendien nooit dezelfde kennis kunnen vergaren als het team van het Kempens Woonplatform.
Deelname aan het Kempens Woonplatform wordt momenteel betaald met een deel van de inkomsten van de bouw- en verkavelingsbelasting. Een deel van deze inkomsten zijn immers voor Wonen bestemd.
Het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 16 november 2018, over het lokaal woonbeleid;
Het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, inzonderheid op artikel 28, zoals gewijzigd;
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, zoals gewijzigd;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd;
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 maart 2008 en d.d. 30 maart 2009 om toe te treden tot Kempens Woonplatform en de beslissingen van de gemeenteraad d.d. 29 maart 2012, 3 november 2014, 2 maart 2015 en 29 maart 2018 om verder deel te nemn aan het project 'Kempens Woonplatform', ter onderstening van het lokaal woonbeleid;
De beslissing van de minister d.d. 29 mei 2009, 22 augustus 2012, 20 januari 2017, 18 augustus 2015 en 24 juli 2018 om de gevraagde subsidies toe te kennen aan het project Kempens Woonplatform sinds 1 november 2009 tot en eindigend op 31 december 2019;
Het feit dat een nieuwe subsidieaanvraag kan ingediend worden voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025; dat deze aanvraag uiterlijk 6 maanden voor de geplande startdatum moet ingediend worden, zijnde uiterlijk 30 juni 2019; dat subsidies verkregen kunnen worden voor de verplichte activiteiten en dat deze tot maximaal twee derden aangevuld kunnen worden door het inzetten op aanvullende activiteiten;
De bilaterale bespreking met betrekking tot het aanvraagdossier voor de verlenging van Kempens Woonplatform d.d. 13 december 2018, waarbij de krijtlijnen van het project besproken werden;
De beslissing van de raad van bestuur van IOK, dd. 19 maart 2019 om de werking van Kempens Woonplatform verder op te splitsen in 4 werkingsgebieden;
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 25 februari 2019, met betrekking tot onder meer een eerste selectie van aanvullende activiteiten in voorbereiding van een ontwerpdossier dat tijdens het verkennend overleg, dd. 5 april 2019 besproken werd met Wonen-Vlaanderen.
Na het verkennend overleg met Wonen-Vlaanderen, dd. 5 april 2019 werden er nog een aantal aanpassingen doorgevoerd om in te spelen op de geformuleerde opmerkingen, zoals opgenomen in het ontwerpdossier dat werd overgemaakt dd. 15 april 2019;
Het Kempens Woonplatform zal het aanvraagdossier verder finaliseren op basis van onderstaande standpunten en de repliek die nog vanuit Wonen-Vlaanderen zal overgemaakt worden op het verslag van het verkennend overleg in functie van definitieve goedkeuring door de raad van bestuur van IOK in mei 2019 en door de gemeenteraad in juni 2019;
IOK wenst, in samenwerking met gemeenten, OCMW’s en andere woonactoren, met het projectvoorstel voor de verlenging van Kempens Woonplatform, het woonbeleid op maat voor elk van de deelnemende gemeenten verder uit te werken. Hierbij zal de centrale kenniscel rond wonen behouden blijven, maar wordt het engagement van het lokale bestuur gevraagd om het project te ondersteunen met een lokale equipe;
Het subsidieproject Kempens Woonplatform werd in november 2009 opgestart ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in 25 gemeenten. In 2015 werd dit verlengd voor 3 jaar. Begin 2018 nog eens voor een priode van 14 maanden. Momenteel loopt deze overgangsperiode tot einde 2019. Vanaf 2020 start de volgende subsidieperiode, die loopt tot einde 2025. De subsidies worden verkregen voor de verplichte activiteiten die tot maximaal twee derden aangevuld kunnen worden door het inzetten op aanvullende activiteiten. De voorbije weken werd de verlenging van Kempens Woonplatform besproken in de verschillende gemeenten (half december in Geel met Inne Verellen en Ben Van Looveren).
Sinds 1 november 2018 is Geel ingestapt in de geïntegreerde dienstverlening van IOK, zijnde:
- Kempens Woonplatform
- Leegstand en verwaarlozing
- Conformiteitsonderzoeken
De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage zal maximaal dezelfde grootteorde bedragen dan hetgeen begroot voor 2019, zijnde 22.000 euro. Op basis van de eerste principiële beslissingen zal een verdere verfijning gemaakt worden van de gemeentelijke bijdrage.
Het Kempens Woonplatform vraagt een 2de beslising van het college van burgemeester en schepenen betreffende de verdere deelname om zo hun subsidiedossier verder te kunnen uitwerken.
Aanvullende activiteiten
Elke deelnemende gemeente zal moeten inzetten op 3 Vlaamse beleidsprioriteiten, met name:
de gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod, afhankelijk van de woonnoden;
de gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
de gemeente informeert, adviseert en begeleidt de inwoners met vagen over wonen.
Er zijn een hele reeks verplichte activiteiten per beleidsdoelstelling vastgelegd. Voor gemeenten die ingestapt zijn in een IGS-project is het aantal verplichte activiteiten nog uitgebreider.
Daarnaast kan elke gemeente optioneel inzetten op een aantal aanvullende activiteiten.
Op 5 april 2019 werd het ontwerpdossier, met de selectie van aanvullende activiteiten door elke gemeente, besproken worden op een verkennend overleg met Wonen-Vlaanderen. Op aansturen van Wonen-Vlaandren werd binnen de bestuursorganen van IOK beslist om Kempens Woonplatform op te splitsen in 4 werkingsgebieden. Geel zal vanaf 1 januari 2020 behoren tot het werkingsgebied van KWP Zuid Centraal.
Specifiek voor Geel was de opmerking van Wonen Vlaanderen waarom de activiteit rond het betrekken van lokale partners in het woningkwaliteitsbeleid niet werd meegenomen. Hoewel er in Geel al een samenwerking bestaat met lokale partners zoals wijkagenten, brandweer, maatschappelijke werkers, ... mogen we deze activiteit toch opnieuw meenemen. In de voorgestelde beslissing van het college wordt deze activiteit extra opgenomen.
Voor de activiteit rond het kamerreglement werd gevraagd om op te nemen om hoeveel kamers het gaat. Er werd ook expliciet gevraagd of er begeleiding voorzien wordt voor de kamers bewoond door niet-studenten. Tot slot werd ook gevraagd een evaluatiemoment in te bouwen van het kamerreglement. Kempens Woonplatform heeft de zaken betreffende het kamerreglement al aangepast.
In bijlage zit het ontwerpdosier voor de verlenging.
Vlaamse tussenkomst
Een project kan, in functie van de uitvoering van een basispakket aan activiteiten, aanspraak maken op een basissubsidie, welke bepaald wordt door het aantal deelnemende gemeenten, aantal huishoudens, aantal gemeenten met een beperkt aantal huishoudens … binnen het project. Dit basisbedrag kan verder aangevuld worden door het inzetten op de aanvullende activiteiten. Indien een bepaalde aanvullende activiteit niet door elke gemeente gekozen wordt, zal er een verdeelsleutel worden toegepast om het percentage aanvullende subsidies te berekenen.
Op basis van de 1ste principiële standpunten in de gevraagde collegebeslissing kan Kempens Woonplatform een verdere financiële calculatie maken van enerzijds de mogelijke Vlaamse tussenkomst en van anderzijds de gemeentelijke bijdrage. Vandaag is het niet evident om al een inschatting te maken van de uiteindelijke kostprijs van een verdere participatie van Kempens Woonplatform. Indien uitgegaan wordt van de huidige participatie aan de 3 woongerelateerde dienstverleningen, de huidige 2 werkingsgebieden, 25 % bijkomende subsidies op basis van aanvullende activiteiten en een capaciteitsuitbreiding voor de dienstverlening conformiteitsonderzoeken, zal de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage maximaal dezelfde grootteorde bedragen dan hetgeen begroot werd voor 2019 voor het pakket van de afgenomen woongerelateerde dienstverleningen.
Beslissingstraject
Het nieuwe subsidiedossier moet uiterlijk 30 juni 2019 worden ingediend, wat maakt dat de timing erg strak is:
In voorbereiding van het subsidiedossier voor de verlenging van Kempens Woonplatform dat in juni ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad neemt het college van burgemeester en schepenen kennis van volgende zaken:
- door de verdere deelname aan Kempens Woonplatform engageert de gemeente zich om mee uitvoering te geven aan de verplichte activiteiten, zoals beschreven in het besluit lokaal woonbeleid en zoals schematisch opgenomen in het overgemaakte ontwerpdossier. Dit pakket aan verplichte activiteiten geeft invulling aan de volgende Vlaamse beleidsprioriteiten:
* De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden;
* De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
* De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.
- De gemeente zal met ondersteuning van Kempens Woonplatform minstens tweemaal per jaar een lokaal woonverleg organiseren;
- De Vlaamse tussenkomst die verkregen zal worden voor de werking van Kempens Woonplatform zal procentueel in mindering gebracht worden volgens het gemeentelijk aandeel van de kostprijs van de afgenomen woongerelateerde dienstverleningen (zijnde Kempens Woonplatform, de intergemeentelijke dienstverlening leegstand en verwaarlozing en de intergemeentelijke dienstverlening conformiteitsonderzoeken) van de gemeente Geel in de totale kostprijs.
Onder voorbehoud van een goedkeuring door de bevoegde ministers van 4 subsidiedossiers voor het werkingsgebied Kempens Woonplatform, kan de werkingskost voor 1 jaar voor de hierboven vermelde dienstverleningen na aftrek van de Vlaamse tussenkomst geraamd worden op dezelfde grootteorde als het bedrag dat voor 2019 in het tarievendossier werd voorzien voor de afgenomen woongerelateerde dienstverleningen.
In afwijking van het overgemaakte ontwerpdossier, beslist het college van burgemeester en schepenen bijkomend volgende aanvullende activiteiten ook op te laten nemen voor de gemeente:
- De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woonkwaliteitsbeleid.
Het project wordt begeleid en ondersteund door de stuurgroep waarin minstens elke deelnemende gemeente vertegenwoordigd is (art. 25 van het besluit lokaal woonbeleid). Het college van burgemeester en schepenen schuift volgende vertegenwoordigers naar voor:
- effectieve vertegenwoordiger: schepen van woonbeleid, met name Ben Van Looveren
- plaatsvervanger: schepen voor sociaal beleid, met name Griet Smaers
Het college van burgemeester en schepenen neemt er kennis van dat Kempens Woonplatform op basis van bovenstaande standpunten en op basis van de repliek van Wonen-Vlaanderen op het verslag van het verkennend overleg het verlengingsdossier inhoudelijk en financieel verder uitwerkt. Het finaal subsidiedossier zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de raad van bestuur van IOK, waarna het dossier definitief ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad in de loop van juni 2019.