1. VREEMDELINGENZAKEN
A. Invoering retributie/belasting op het afleveren van een bijlage 15bis, 19, 19ter of 41bis van het KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
De behandeling van het stijgende aantal vreemdelingendossiers wordt niet alleen complexer, maar ook tijdrovender.
Meer en meer stellen wij vast dat vreemdelingen een verblijfsprocedure opstarten, maar nalaten deze te finaliseren waardoor de procedure eindigt in een weigering van het verblijfsrecht. Er worden veelvuldig opeenvolgende verblijfsprocedures opgestart om alsnog een verblijfsrecht te verkrijgen. Telkens dient het vreemdelingendossier volledig opnieuw opgebouwd te worden.
Het spreekt voor zich dat het opstarten en weigeren van opeenvolgende verblijfsprocedures de werkdruk voor de vreemdelingendienst verhoogt. Daarnaast wordt ook het afsprakensysteem extra belast, aangezien voor elk contact met de burger een afspraakmoment nodig is.
Het invoeren van een belasting/retributie is een mogelijkheid om de vreemdeling te responsabiliseren en aan te zetten de verblijfsprocedure ernstig te nemen om zo een vlottere afhandeling te bereiken. Enkel op deze manier worden de vreemdelingenbalies en het afsprakensysteem niet onnodig belast, wat leidt tot een vlottere service voor alle Geelse burgers.
De dienst burgerzaken stelt volgende tarieven voor voor het afleveren van de bijlagen 15bis, 19, 19ter en 41bis van het KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen:
- eerste afgifte: 30 euro per bijlage
- tweede afgifte: 60 euro per bijlage
- derde afgifte: 90 euro per bijlage
- vierde afgifte: 120 euro per bijlage
- vijfde afgifte: 150 euro per bijlage
Met een plafond van 150 euro per persoon.
De verhoging van het tarief is afhankelijk van het aantal ingediende aanvragen en kan verantwoord worden door de toenemende vraag naar het opstarten van opeenvolgende verblijfsprocedures en de bijkomende belasting van de vreemdelingendienst en het afsprakensysteem. De verhoging dient een voldoende responsabiliserend effect te hebben om zijn doel te bereiken en bij te dragen tot een vlottere afhandeling.
De gemeente Mol hanteert een gelijkaardig systeem van verhogingen met 30 euro per aanvraag, er is geen plafond voorzien.
De stad Turnhout rekent 20 euro per bijlage aan.
Overzicht van de procedures waarvoor een gemeentelijke retributie/belasting voorgesteld wordt om op te starten, bovenop de eventueel van toepassing zijnde retributie die DVZ heft:
Bijlage 15bis:
Bijlage 41bis:
Bijlage 19:
Bijlage 19ter:
Opmerking : Deze procedures worden bij voorkeur opgestart op de Belgische ambassade in het land van herkomst. Wanneer men zich aanbiedt met een visumtype D (lang verblijf), worden de bijlagen niet afgeleverd en wordt geen retributie door de gemeente aangerekend.
B. Invoering retributie/belasting op het afleveren van een identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar
Het identiteitsbewijs voor kinderen onder de twaalf jaar is een document dat afgegeven wordt op verzoek van de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent over het niet-Belgische kind.
De gemeente waar het kind op het ogenblik van dit verzoek in de registers is ingeschreven, dient dit document uit te reiken. Het identiteitsbewijs wordt door de gemeente aangemaakt en onmiddellijk afgeleverd.
Conform artikel 10 van het KB betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar en de algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters, kan de gemeente voor het afleveren van een identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen een bedrag van 2 euro aanrekenen.
De retributie van 2 euro is redelijk en verantwoord.
De gemeente Mol rekent eveneens 2 euro aan voor het afleveveren van een identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar.
2. BURGERZAKEN
A. Voltrekken huwelijk
De tarieven die van toepassing zijn op het voltrekken van een huwelijk bedragen momenteel 30 euro voor een huwelijk op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag en 60 euro voor een huwelijk op zaterdag.
Voor een huwelijk wordt een ceremonie gehouden in de trouwzaal, waarbij een schepen en administratief medewerker van burgerzaken aanwezig zijn. De gemeenschapswacht begeleidt de trouwstoet. Er worden rode lopers gelegd, de zaal wordt versierd met een bloemstuk. Het bruidspaar krijgt een cadeau (streekproducten).
Dit staat in contrast met de tarieven die van toepassing zijn voor het afsluiten van een wettelijke samenwoonst, welke 20 euro bedraagt. De registratie gebeurt aan het loket burgerzaken, het koppel krijgt een bewijs van de registratie mee.
Om de toegepaste tarieven meer in verhouding tot de prestaties te brengen stelt de dienst burgerzaken voor om de tarieven voor het voltrekken van een huwelijk aan te passen als volgt:
40 euro voor een huwelijk op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag en 80 euro voor een huwelijk op zaterdag.
B. Begraafplaatsen
Het college van burgemeester en schepenen keurde dd 14/01/2019 in 2019_CBS_00085 de uitbesteding van ontgravingen goed. In hetzelfde besluit geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om een aanpassing te doen van de retributies zodat deze kostendekkend zijn.
Momenteel kost een opgraving van een kist/urn uit volle grond 625 euro. Van dit bedrag gaat 312,5 euro naar de grafdelvers, in de vorm van een toeslag. De overige 312,5 euro is voor geleverde diensten/prestaties.
Een ontgraving van een graf met 1 persoon in volle grond uitgevoerd door de firma AAG Nys kost:
- ontgraving: 550 euro excl. btw (665,5 euro incl. btw)
- herbegraven: 120 euro excl. btw (145,2 euro incl. btw)
Het voorstel is om de kosten voor het afschermen van de werfzone: 850 euro excl. btw (1028,5 euro incl. btw) niet door te rekenen aan de aanvragers. Het afschermen zal ofwel door de grafdelvers uitgevoerd worden, ofwel zullen deze kosten door stad Geel gedragen worden.
Om de kosten van een ontgraving kostendekkend te maken, is het voorstel om de tarieven als volgt aan te passen:
- een opgraving van een kist/urn uit volle grond : 670 euro
- voor de herbegraving : 150 euro
De personeelskosten (een grafdelver verzorgt het toezicht op de ontgraving, de dienst burgerzaken handelt het dossier administratief af) zijn daarbij niet in rekening gebracht. De kosten voor het afschermen van de begraafplaats zijn daarbij niet inbegrepen.
De bepalingen van het gemeentedecreet.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
Wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebeid, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (Vreemdelingenwet).
Koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebeid, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (Vreemdelingenbesluit).
Koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
Algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters, gecoördineerde versie van 31 maart 2019.
Dit jaar nog worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd en ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. De financiële dienst vraagt aan de diensten een screening te doen van alle belastingen en retributies die op de dienst van toepassing zijn.
De dienst burgerzaken stelt volgende aanpassingen voor:
1. VREEMDELINGENZAKEN
Het aantal vreemdelingen en personen van buitenlandse herkomst die zich in Geel vestigen nemen toe. Afhankelijk van de nationaliteit en het statuut vergt de opstart en opvolging van een vreemdelingendossier een andere administratieve aanpak.
De dienst burgerzaken stelt voor een belasting/retributie in te voeren:
- voor het afleveren van de bijlagen 15bis, 19, 19ter en 41bis van het KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.
- op het afleveren van een identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar
2. BURGERZAKEN
De dienst burgerzaken stelt voor de belasting/retributie aan te passen:
- voor het voltrekken van een huwelijk
- voor opgravingen en verplaatsen van graven
Gunstig advies. Er ontstaat nog geen verbintenis, dus is er geen nood aan een visum.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht om het belastingreglement van 1 oktober 2018, hetwelk de belasting op het afleveren van administratieve stukken vaststelt, aan te passen vanaf het ogenblik dat het nieuwe belastingreglement van kracht wordt en voor de gemeenteraad te brengen als volgt:
Artikel 2 van het voornoemde belastingreglement wordt aangepast en onderstaande punten worden toegevoegd:
2a. op de afgifte van een identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar:
2 EUR per identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar.
4. Voltrekken van huwelijk
30 EUR voor een huwelijk op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag. 60 EUR voor een huwelijk op zaterdag
13. op de afgifte van een bijlage 15bis, 19, 19ter of 41bis van het KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen:
- eerste afgifte: 30 EUR per bijlage
- tweede afgifte: 60 EUR per bijlage
- derde afgifte: 90 EUR per bijlage
- vierde afgifte: 120 EUR per bijlage
- vijfde afgifte: 150 EUR per bijlage
Er geldt een plafond van 150 EUR per persoon.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht om het belastingreglement "Belasting op opgravingen, verplaatsingen van graven en urnen en op begraving, asverstrooiing en bijzetting in columbarium voor personen vreemd aan de gemeente" aan te passen vanaf het ogenblik dat het nieuwe belastingreglement van kracht wordt en voor de gemeenteraad te brengen met volgende wijzigingen:
- de kosten voor een opgraving van een kist/urn uit volle grond bedraagt 670 euro
- de kosten voor een voor een herbegraving na opgraving bedraagt 150 euro