Terug
Gepubliceerd op 17/10/2019

2019_CBS_01814 - Huisvesting diensten lokaal bestur - Aankoop 2 casco kantoorruimtes, 2 bergingen en 2 autostaanplaatsen - Geelvink - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 01/07/2019 - 13:30 Bureel algemeen directeur
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Marlon Pareijn, Rob Testelmans

Afwezig

Tom Corstjens, Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2019_CBS_01814 - Huisvesting diensten lokaal bestur - Aankoop 2 casco kantoorruimtes, 2 bergingen en 2 autostaanplaatsen - Geelvink - Goedkeuren 2019_CBS_01814 - Huisvesting diensten lokaal bestur - Aankoop 2 casco kantoorruimtes, 2 bergingen en 2 autostaanplaatsen - Geelvink - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

Onderhandelingen met de firma Immpact nv geven na goedkeuring op hun raad van bestuur het volgende resultaat:

 

  • aankoop van de 2 casco units aan een bedrag van € 630.000,00 excl. kosten en btw inclusief 2 bergingen en 2 dubbele autostaanplaatsen.

  • Grondwaarde werd vastgelegd op € 250.000,00 (stad is vrijgesteld van registratierechten).

  • Dus de waarde van de 2 casco units met de 2 bergingen en 2 autostaanplaatsen € 380.000,00. (excl. btw, te recupereren).

 

Immpact duidt notaris Eerens aan voor dit dossier.

Dienst patrimonium stelt voor om ook notaris Eerens aan te stellen om de aankoopakte te faciliteren.

 

Dienst patrimonium stelt voor om de inrichting met een technisch bestek verder te laten ontwerpen door architectenbureau GAB en Studiebureau Heedfeld beide volgens de huidige raamcontracten.

 

Volgend tijdspad wordt vooropgesteld:

 

  • Augustus en september 2019: detailontwerp met aftoetsing bij dienst financiën en dienst ICT

  • September en oktober 2019: opmaak technisch bestek

  • November 2019: publicatie

  • Januari 2019: ontvangen offertes

  • Februari 2020: sluiting opdracht

  • April 2020: start van de werken

  • Augustus 2020: einde van de werken

 

Gezien de beschikbare oppervlakte in de 2 ruimtes is het aangewezen om samen met dienst financiën op deze nieuwe locatie nog een 2de dienst te huisvesten. Dienst patrimonium stelt na overleg met de adjunct-financieel directeur en algemen directeur voor om de dienst ICT gezien de fiscale voordelen die zij bieden in de aankoop van de casco units en hun ruimtebehoeften. Uit de eerste inrichtingsplannen blijkt dat ze met hun huidige personeelsbezetting iedereen in functie van de behoefte een werkplek kunnen geven. Overleg hierover vond ook plaats met de beide diensten. 

 

Dienst patrimonium stelt ook voor om in te gaan op het voorstel van Immpact nv om hun projectleider aan te stellen voor het mee coördineren indien nodig van de noodzakelijke werken in de gemeenschappelijke delen van het gebouw aan een kost van € 75,00 per uur excl. BTW. Dit is onder meer interessant voor werken waarbij toestemming aan de gemeenschap van eigenaars dient gevraagd te worden.

 

Gezien de nood om personeel te huisvesten op het stadhuis en gezien het traject om bijkomende kantoorruimte te zoeken, worden de ruimtes te Geelvink ingeschat als een goede aankoop om het personeel van de stad en het OCMW te huisvesten. Daarom is het aangewezen om in te gaan op het tegenbod van Immpact nv. Momenteel zijn er op vastgoedmarkt in het centrum van Geel niet onmiddellijk andere of betere opties aanwezig.


Aanleiding en context

Tijdens zitting van 17 januari 2019 werd principiële goedkeuring gegeven tot het opstarten van de herhuisvesting van dienst financiën buiten het stadhuis en de daaropvolgende wijziging van huisvesting van verschillende diensten binnen het stadhuis.

Het college van burgemeester en schepen gaf opdracht aan sectormanager Stijn Valgaeren in samenwerking met dienst patrimonium en de waarnemend financieel directeur om een optie te nemen tot aankoop/huurkoop en de overeenkomst met de nv Immpact voor te bereiden.

Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de ingeschatte investeringskost van € 1.070.940,00. Daarnaast staat een nog te bepalen fiscale optimalisatie en een wederverkoopbedrag van ingeschat € 918.760 euro. Het college gaf opdracht aan de financieel manager (nu adjunct financieel directeur) om de fiscale optimalisatie verder uit te werken tegen begin februari 2019.

 

Algemene omschrijving aankoop casco winkelunits te Geel Vink (Meuldersplein)

 

De ontwikkelaar Immpact van Geel Vink biedt 2 nieuwbouw casco aaneengesloten ruimtes te koop van respectievelijk 228m² en 218m² die ideaal zijn om “services” in te huisvesten. De destijds verleende stedenbouwkundige vergunning laat toe om er stadsdiensten te huisvesten. Een functiewijziging is aan te vragen, maar vergunbaar op basis van informatie van de stedelijke dienst Wonen en Leefomgeving. Bij elke van de ruimtes is het aangewezen om in richting van dooverkoop ook een ondergrondse berging en ondergrondse autostaanplaats te voorzien. De bergingen zullen functioneel ook gebruikt worden door de diensten. 

Na een gebruik van enkele jaren kunnen de ruimtes terug te koop worden aangeboden om de investering te recupereren, of de ruimtes kunnen ingezet worden voor bv. incubatie van startende ondernemingen. In ieder geval heeft de basisinrichting zeker zijn waarde bij verkoop of verder gebruik. De aanleg van Meuldersplein en bijkomende ontwikkeling biedt ook mogelijkheden.

 

De 2 gelijkvloerse ruimtes zijn momenteel gescheiden door een muur, maar die kan eenvoudig verwijderd worden. Het gebouw is ontworpen door architectenbureau Crepain-Binst. Er is veel lichtinval. De ruimtes zijn bepleisterd, maar er dient nog een volledige inrichting te gebeuren met een valse vloer en een vals plafond. Een kitchenette en toiletten dienen nog voorzien te worden. Leidingen voor elektriciteit, water, ventilatie en riolering zitten klaar.

 

De adjunct- financieel directeur achtte een huurkoop fiscaal/financieel minder ineteressant dan een koopformule.  Daarom werd hier niet op dorgegaan.

 

De firma LSG - Stef Geukens en Paul Heyns werden beiden gevraagd om de ruimtes te schatten voor aankoop. Er is een verschil tussen beide schattingsverslagen van €14 000 - . Op basis van beide schattingsverslagen werd een bod uitgebracht naar Immpact nv op de 2 casco ruimtes, 2 bergingen en 2 dubbele autostaanplaatsen voor een bedrag van € 575.000,00 excl. kosten. De onderhandelingsmarge van € 35.000,00 tot een bedrag € 610.000,00 werd toegepast.

Na een eerste bod van 575.000 euro en een tweede bod van 595.000 euro stelde Immpact, die een initiële vraagprijs van 745.000 euro had een derde partij aan om zelf een markt(her)schatting te doen. Op basis van de uitkomst van deze schatting (660.000 euro) is een akkoord gevonden op een bedrag met een finaal tegenvoorstel dat Immpact deed aan 630.000 euro. Dit bedrag valt tussen de schattinsgbedragen van beide schatters in en kan dus aanvaard worden.

 

Sectormanager grondgebonden zaken stelt voor in te gaan op dit voorstel van akkoord.

 

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Adviezen

Financiƫn Stad Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het resultaat van de onderhandelingen die volgens de beslissing van 17/01/2019 gevoerd werden met de firma Immpact nv voor een bedrag van € 630.000,00 voor de 2 casco ruimtes inclusief 2 bergingen en 2 dubbele autostaanplaatsen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het tegenbod van Immpact nv en keurt de aankoop goed van de 2 casco ruimtes inclusief 2 bergingen en 2 dubbele autostaanplaatsen voor een bedrag van € 630.000,00. De stad zal hieromtrent begin juli een aankoopbelofte ondertekenen en machtigt hiervoor de algemeen directeur (of plaatsvervanger) en de burgemeester.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen duidt Notaris Eerens aan om de authentieke akte te verlijden.

Artikel 4

De burgemeester en de algemeen directeur worden afgevaardigd voor de ondertekening van de notariële akte.

Artikel 5

De hypotheekbewaarder wordt ontslaan van het nemen van ambtshalve van inschrijving van onderhavige akte.

Artikel 6

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de dienst patrimonium om de inrichting verder te laten uitwerken door architectenbureau GAB en studiebureau Heedfeld met de opmaak van een gedetailleerd technisch bestek.

Artikel 7

Het college van burgemeester en schepenen beslist om dienst financiën en dienst ICT te huisvesten op deze nieuwe locatie.

Artikel 8

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan dienst patrimonium om indien nodig de projectleider van Immpact nv aan te stellen voor bouwwerken waarbij de gemeenschap van eigenaars dient aangesproken te worden.

Artikel 9

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de projectelider van de dienst patrimonium (Sam Lievens) om een functiewijziging (bouwverguninng) in te dienen voor deze gebouwen na ondertekening van de akte.