Dit is de eerste concrete vraag die we zo tegenkomen, maar aangezien we steeds meer inzetten op doorstroomtrajecten (en dus binnen trajecten van functie/tewerkstellingsplaats veranderen) en meer samenwerken met diverse werkgevers, zullen we gelijkaardige vragen vaker krijgen. Indien het gaat over een andere werkgever (bijvoorbeeld cliënt stroomt door van Kringwinkel naar privé-werkgever), dan wordt een nieuwe terbeschikkingsovereenkomst aangemaakt met de nieuwe plaats/locatie van tewerkstelling zodat dit ook woon-werk-verkeer is. Helaas is dit voor Sabine geen optie aangezien werkgever (Kringwinkel Zuiderkempen) niet veranderde.
Er zijn twee manieren om hiernaar te kijken;
1. ofwel is plaats van tewerkstelling Geel en telt de dagelijkse verplaatsing naar Kasterlee als dienstverplaatsing (en dus ten laste van de werkgever). Dit zou - in het geval van Sabine - betekenen dat zij in 2019 recht zou hebben op een onkostenvergoeding voor dienstverplaatsing van +/-1862 euro (incl verplaatsing naar Balen voor opleiding). Na onderhandeling met Kringwinkel blijkt dat zij van mening zijn dat dit bedrag volledig ten laste ligt van het OCMW als werkgever (zie mail van Hade Cuppens, HR manager Kringwinkel in bijlage)
2. Ofwel beschouwen we de Kringwinkel in Kasterlee als nieuwe tewerkstellingsplaats aangezien zowel Sabine als wij akkoord waren met dit traject en zijn wij niet verplicht om voor woon-werkverkeer met de wagen tussen te komen.
Wij stellen voor om - indien tewerkstellingsplaats wijzigt binnen dezelfde werkgever op vraag van werkgever of van dienst werk - dit te beschouwen als de nieuwe tewerkstellingslocatie en op basis daarvan eventuele terugbetaling in de onkosten voor openbaar vervoer/fiets te voorzien. Eventuele dienstverplaatsingen vanuit de nieuwe tewerkstellingslocatie in opdracht van de werkgever zullen ten laste liggen van de werkgever. (Dit moet - na goedkeuring - nog aangepast worden in de samenwerkingsovereenkomst art60)
Aangezien voor Sabine openbaar vervoer en fiets geen optie is, stellen we voor om haar maandelijks het bedrag van een abonnement openbaar vervoer van 66 euro per maand te betalen.
De aanleiding van dit dossier is de situatie van Sabine Scheyvaert. Zij werkt sinds 12/6 bij Kringwinkel Zuiderkempen in de winkel van Geel als medewerker huisraad en speelgoedafdeling. Na enkele moeilijke weken heeft ze haar weg gevonden in de Kringwinkel en nam zij steeds meer taken op. In december 2018 behaalt zij haar ervaringsbewijs als monitor/begeleider in de sociale economie. Gezien haar ambitie, inzet en behaalde ervaringsbewijs stelt Kringwinkel Zuiderkempen haar voor om haar in een opleidingstraject naar teamleider op te nemen wat inhoudt dat zij eerst enkele weken opleiding zal volgen in Kringwinkel van Balen en vervolgens tewerkgesteld zal worden als teamleider in de Kringwinkel van Kasterlee. Aangezien dit een mooi traject is en ook wij overtuigd zijn van de meerwaarde hiervan voor Sabine, neemt zij dit aanbod aan.
Sabine woont in Winkelomheide, haar plaats van tewerkstelling zoals opgenomen in de terbeschikkingstelling is Kringwinkel van Geel. De Kringwinkel van Kasterlee ligt op een kleine 20 km van haar woonplaats, terwijl de Kringwinkel van Geel op 6 km van haar woonplaats ligt.
Fysiek is zij omwille van rugproblemen niet in staat om die afstand van 20 km af te leggen met de (elektrische) fiets.
Openbaar vervoer is niet haalbaar (geen busverbindingen op de uren waarop zij die nodig heeft, tenzij met grote omweg).
De tewerkstelling van Sabine bij kringwinkel Kasterlee is een beslissing van de kringwinkel zelf geweest.
Leerwerknemers vallen nog steeds onder de algemene regels van het lokaal bestuur. Wij betalen geen onkosten voor woon-werkverkeer met de wagen. Ze kan wel volledige betaling krijgen onder de vorm van een fietsvergoeding of een abonnement van het openbaar vervoer voor dit traject.
Ik begreep uit het gesprek dat jullie het eerder zien als dienstverplaatsing (waarbij er wel een terugbetaling kan zijn van de gereden kilometers met de wagen), hoewel het strikt genomen daar niet onder valt. Bij een dienstverplaatsing vertrek je vanuit de standaard werkplaats naar een ander adres.
Als jullie dit willen beschouwen als dienstverplaatsing, kan je eventueel een akkoord sluiten met de medewerker om een deel te vergoeding. Maar let heel erg op met welk precedent je hiermee schept naar de anderen en naar de toekomst.
Ons advies: beschouw het als woon-werkverkeer en kijk of er mogelijkheden zijn dat zij met het openbaar vervoer (of fiets) kan gaan. Dat kan wel volledig vergoed worden.
Het vast bureau keurt volgende werkwijze goed: Indien tewerkstellingsplaats wijzigt binnen dezelfde werkgever op vraag van werkgever of van dienst werk zal deze plaats beschouwd worden als de nieuwe tewerkstellingslocatie en op basis daarvan eventuele terugbetaling in de onkosten voor openbaar vervoer/fiets voorzien door het OCMW. Eventuele dienstverplaatsingen vanuit de nieuwe tewerkstellingslocatie in opdracht van de werkgever zullen ten laste liggen van de werkgever.
Het vast bureau keurt goed dat Sabine Scheyvaert, leerwerknemer bij Kringwinkel Zuiderkempen, gedurende de resterende periode van art60 bij de Kringwinkel Zuiderkempen een bedrag van 66 euro per maand terugbetaald krijgt voor verplaatsing woon-werkverkeer.