Terug
Gepubliceerd op 04/06/2019

2019_CBS_01507 - Rooilijnen Stad Geel 2020-2040 - Principiële goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/06/2019 - 13:30 Bureel algemeen directeur
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2019_CBS_01507 - Rooilijnen Stad Geel 2020-2040 - Principiële goedkeuring 2019_CBS_01507 - Rooilijnen Stad Geel 2020-2040 - Principiële goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Argumentatie

De stad Geel beschikt momenteel over een beperkt aantal rooilijnplannen. Deze zijn digitaal terug te vinden in het GIS-systeem onder de tab: plannenregister. Momenteel zijn deze plannen enkel ingescand, de rooilijn zelf is niet gedigitaliseerd. De originele plannen zijn beschikbaar op de GIS-cel.

Het gaat om gewestelijke (rubriek 2.41) en gemeentelijke rooilijnplannen (rubriek 2.43):

plan_id

rubriek

dat_goed

naam

2.41_00004_00001

2.41

10/10/1932

Turnhout-Mol

2.41_00007_00001

2.41

29/06/1912

Gasthuisstraat

2.41_00008_00001

2.41

05/10/1911

Stationsstraat

2.41_00001_00001

2.41

16/08/1873

Turnhout-Diest

2.43_00011_00001

2.43

03/05/1982

Djepstraat

2.43_00012_00001

2.43

12/11/2001

Meerhoutseweg

2.43_00014_00001

2.43

24/06/2010

Leukaard

2.43_00001_00001

2.43

22/04/1959

Lichtaart-Olen

2.43_00002_00001

2.43

28/08/1968

Waterstraat

2.43_00003_00001

2.43

23/03/1935

Fabriekstraat

2.43_00004_00001

2.43

24/05/1939

Rozendaal

2.43_00005_00001

2.43

17/12/1939

Fehrenbachstraat

2.43_00008_00001

2.43

12/01/1966

Tongerlo-Geel

2.43_00010_00001

2.43

11/12/1974

Dr.-Peetersstraat

2.43_00013_00001

2.43

21/03/2006

Winkelom RW nr25 deel II

2.43_00009_00001

2.43

07/01/1972

Asterstraat

2.43_00007_00001

2.43

12/08/1958

Geel-Elsum-Larum-Olen

Naast de goedgekeurde rooilijnplannen zijn er nog andere documenten die de rooilijn kunnen aangeven. (BPA’s, RUP’s, goedgekeurde verkavelingen, onteigeningsplannen,…)

Om discussies met de private partij omtrent de private/openbare eigendomsgrenzen in de toekomst te vermijden in kader van onteigeningen voor het aanleggen van een fietspad, voetpad of nieuwe wegenis, zou het opportuun zijn dat de stad Geel tegen 2040 zou beschikken over een digitaal archief met rooilijnplannen, zodat er reeds een verwijzing naar de plannen kan gebeuren. Indien er geen rooilijnplan ter beschikking is wordt meestal de zichtbare rooilijn: afsluiting/haag, ... als grens genomen, wat meestal niet de effectieve rooilijn is.

De rooilijnplannen kunnen dan te allen tijde geraadpleegd worden en blijven hun wettelijke karakter omtrent de grens openbaar/privé behouden zolang er geen wijzigend rooilijnplan werd opgemaakt. Het opmaken van rooilijnplannen is dan ook een goede investering. Van deze plannen kan uiteraard niet afgeweken worden.

Op basis van de huidige toestand wordt de nieuwe toestand ingetekend. Mogelijke probleemzones (bv. waar een haag in het nieuw aan te leggen voetpad zit) worden onderzocht. Op basis van plannen (bouwvergunning, verkaveling) en door de eigenaar te contacteren wordt getracht in deze gevallen een goede oplossing te vinden. Blijft er discussie, dan wordt er een landmeter aangesteld.

Rooilijnplannen zullen de (openbare) werken dus sterk verduidelijken. Indien er akkoord gegaan wordt de rooilijnplannen op te stellen, is het best om deze te plannen conform de werkzaamheden die kortelings zouden plaatsvinden. Bv. eerst opmaken bij projecten waarbij er sprake is van onteigeningen: aanleggen straat, fietspad, voetpad, ... Dit zodat de stad zich op correcte plannen kan baseren en correcte plannen aan het studiebureau kan overmaken.

Tegen 2040 zou de stad Geel digitaal opgemeten kunnen zijn in kader van rooilijnplannen. Deze investering hiervoor zouden we begroten op 50 000EURO/jaar.

Aanleiding en context

Een rooilijn is de gewenste grens tussen het openbaar domein en de aangrenzende private gronden. Een rooilijn is dus niet per definitie de grens tussen de openbare weg en een privaat perceel. De rooilijn kan vóór of achter een haag, muur, afsluiting op het privaat perceel lopen of door het midden van de voortuin.

Wanneer de rooilijn door een privaat perceel loopt, kan de betrokken overheid (in dit geval stad Geel) in de toekomst het gedeelte tussen de rooilijn en het openbaar domein onteigenen.

Een rooilijnplan is een plan waarop de volgende zaken zijn aangeduid: de aansluiting met de bestaande wegen, de kadastrale percelen, de ligging van een eventuele nieuwe weg, de afstanden van de weggrenzen tot gebouwen en andere vaste punten. Rooilijnplannen worden niet enkel vastgesteld om nieuwe wegen te verwezenlijken, maar ook om de bestaande toestand van het openbaar domein vast te leggen.

Wanneer er geen rooilijnplan beschikbaar is, is de rooilijn de bestaande perceelsgrens of een rooilijn vastgelegd volgens een vroegere wetgeving. Er zijn gewestelijke rooilijnplannen die de rooilijnen aan gewestwegen vastleggen en gemeentelijke rooilijnplannen die dat doen voor rooilijnen aan gemeentewegen. De rooilijn is dus niet hetzelfde als de bouwlijn. De bouwlijn bepaald de grens waar een constructie mag opgericht worden. Vaak is de voortuin de zone tussen de rooilijn en de bouwlijn.

Wanneer een privaat perceel getroffen wordt door een rooilijn, houdt dit in dat de rooilijn over het perceel loopt en niet grenst aan de openbare weg. Indien nodig kan de rooilijn verworven worden door een onteigening. Dit deel van het privaat perceel (afgescheiden door de rooilijn en grenzend aan de openbare weg) wordt dan onteigend.

De Belgische wetgeving staat elke overheid toe om te onteigenen. Dat kan de staat zijn, de provincie, de intercommunales, een stad/gemeente, een overheidsinstelling of elke andere organisatie die door de wet gemachtigd is om te onteigenen. Onteigening is alleen mogelijk in het algemeen belang, onder bepaalde voorwaarden en in overeenstemming met het nationaal en internationaal recht. Als de grond wordt onteigend, wordt alles wat erop vaststaat eigendom van de desbetreffende overheid. Onteigening kan alleen plaatsvinden wanneer het algemeen belang aantoonbaar is.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om de stad Geel digitaal op te meten in kader van rooilijnplannen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om alle rooilijnplannen van de stad Geel te voorzien tegen 2040.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om voor de opmaak van de rooilijnplannen een investering te voorzien van 50 000EURO/jaar.