Aanpak communicatie
Boodschap
Samen met het managementteam werd per beleidsdoelstelling bepaald welke boodschappen de 'rode draad' in de communicatie over het meerjarenplan (naar de inwoners) vormen. Nadien kregen de leden van het Mat de kans om over de beleidsdoelstellingen heen prioriteiten toe te kennen. Rangschikking van de belangrijkste punten. We houden hierbij rekening met de ideeën die werden ingezonden tijdens het participatietraject.
Top 10:
Geel biedt materiele of financiële hulp aan de financieel meest kwetsbaren (5)
Mogelijk maken van innovatieve woonvormen zodat betaalbaar wonen gerealiseerd wordt (4)
Samenwerking met sociale huisvestingspartners zodat ook aanbod sociale woningen stijgt (4)
Herbruikbare bekers op eigen evenementen en ondersteuning verenigingen (3)
Geel gaat voor groene energie (pv-panelen, windmolen) (3)
Groen geel (3)
We stellen onze dienstverlening ter beschikking op het moment en de plaats dat het de inwoners best past (3)
We informeren onze inwoners via de weg die hij het liefst gebruikt (3)
Geel pakt sluikstorten actief aan. Geel controleert en ruimt elk gemeld sluikstort op binnen de daaropvolgende werkdag. (2)
Geel promoot en ondersteunt innovatie (2)
Geel werkt aan biodiversiteit, aandacht voor duurzaam groen (link met openbare ruimte) (2)
Verbetering fietsparkeren: betere en meer fietsenstallingen aan openbare gebouwen en voor evenementen – elk jaar 500.000 euro voor fietsmaatregelen (2)
We leggen verschillende dorpspleinen aan: Sint-Dimpna, Winkelomheide, Stelen en vergroenen Havermarkt (2)
Tal van verbeteringen weg- en rioleringswerken (Pas, Schuttershof, Tessenderloseweg, Elsum, Drijhoek, Kabienstraat, Gemeenteheide, Acaciastraat, Bremstraat, Wijdbos, Velleke, Europawijk …) (2)
Nieuwe Axion - uitbreiding (2)
Uitbreiding materiële medewerking (nieuw mobiel podium, podiumelementen, zitstelling …) (2)
We blijven evenementen organiseren, ook in deeldorpen (2)
We organiseren meer inspraak (2)
Geel bestrijdt gezinsarmoede (2)
Geel zet in op een betere samenwerking tussen lokale dienstencentra en de lokale welzijnsactoren (2)
Geel faciliteert de toename van betaalbare opvang voor kinderen van 0-3 jaar (2)
Financiën:
Soberheid & efficiëntie: financieel evenwicht zonder verhoging belastingen (3)
Gemiddeld 5 miljoen netto investeringen per jaar (2)
Kanalen
Animatievideo
Deze lijst stellen we ter beschikking van het bureau dat de animatievideo opmaakt. In deze video moet de centrale boodschap zijn:
We werkten samen met onze inwoners/medewerkers aan het meerjarenplan – de stad heeft rekening gehouden met onze ideeën
We zetten een aantal van bovenstaande boodschappen in kijker. De keuze wordt gemaakt in overleg met het ontwerpbureau. Het is belangrijk dat we de boodschappen ook kunnen visualiseren. Mogelijk kunnen we aantal zaken clusteren
Suggesties dienst communicatie
'Groen Geel': groene energie + aanleg duurzaam groen + herbruikbare bekers
'Geel fietsstad': meer fietsenstallingen en fietszones
Aandacht voor meest kwetsbare (Barmhartige stad)
Meer sociale woningen
Innovatief wonen -= betaalbaar wonen
'Proper Geel': pakt sluikstorten actief aan. Geel controleert en ruimt elk gemeld sluikstort op binnen de daaropvolgende werkdag.
Samen naar 2025: We blijven inzetten op participatie
Andere communicatiekanalen
Bovenstaande oefening doen we opnieuw op het volgende beleidsoverleg zodat ook het bestuur haar accenten kan leggen.
Het volgende beleidsoverleg is echter te laat om de onderwerpen door te geven voor het filmpje, vandaar de vraag om nu die onderwerpen al goed te keuren.
Stad Geel wil de komende jaren nog participatie organiseren en wil haar inwoners en organisaties betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid. Een eerste stap is de samenstelling van het meerjarenplan, samen met inwoners, medewerkers, adviesraden, organisaties. Zowel medewerkers als burgers kregen de kans om ideeën en acties te formulieren (participatieronde Zeggetis). Tijdens een aantal planningsdagen werd dit verder uitgewerkt tot een eerste versie van het meerjarenplan. Op maandag 16 december wordt het meerjarenplan 2020-2025 voorgelegd aan de gemeenteraad. Na goedkeuring starten we met de uitvoering van het communicatieplan.
Het college van burgemeester en schepen beslist dat de highlights die in het bestuursakkoord aan bod zijn gekomen ook dienen vertaald te worden in de communicatie van het meerjarenplan en met name in de opname van die acties die daar mee in verband staan: belangrijke thema's hierbij zijn levenskwaliteit, veiligheid en duurzaamheid. ook het thema kindvriendelijke stad is een belangrijk thema dat aan dient te komen binnen de belangrijkste acties.
Het College van burgemeester en schepenen geeft opdracht om de highlights in die zin verder te aan te vullen en te accentueren.
Het College van burgemeester en schepenen vraagt om de deadline voor de animatievideo over het meerjarenplan, kte verschuiven tot na de oefening die het College zal maken ivm highlights meerjarenplan aanstaande vrijdag.