Terug
Gepubliceerd op 13/08/2019

2019_CBS_01998 - Samenwerking Thomas More - Interieurvormgeving - Bibliotheek Geel wordt onderwerp van bachelorproef ikv opleiding Interieurvormgeving Thomas More - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 12/08/2019 - 15:00 Bureel algemeen directeur
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2019_CBS_01998 - Samenwerking Thomas More - Interieurvormgeving - Bibliotheek Geel wordt onderwerp van bachelorproef ikv opleiding Interieurvormgeving Thomas More - Goedkeuren 2019_CBS_01998 - Samenwerking Thomas More - Interieurvormgeving - Bibliotheek Geel wordt onderwerp van bachelorproef ikv opleiding Interieurvormgeving Thomas More - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

De studenten van de professionele bachelor Interieurvormgeving (3-jarige opleiding aan de Thomas More Hogeschool) werken in het laatste jaar van hun opleiding aan een bachelorproef. Die start met een vraag uit de realiteit: een maatschappelijk vraagstuk dat zich moet vertalen in een interieurconcept of -ontwerp voor een reële klant. 

Na een kennismaking met de opleidingscoördinator en één van de lectoren die de afstuderende interieurvormgevers die kiezen voor de 'studio conceptontwikkeling' blijkt dat onze vraag rond het integreren van de verschillende functies van de bibliotheek perfect past in het opzet van hun bachelorproef en dat we hier de handen in elkaar kunnen slaan. 

Concreet wil dat zeggen: 

  • Een 14-tal studenten voert (voor een stuk gezamenlijk) kort onderzoek naar de vraag van de bibliotheek: welke visie willen we uitdragen, waar zitten de knelpunten voor ons, ... Ze spreken daarvoor onder andere met de bibliothecaris, met medewerkers en (bij voorkeur) ook met bezoekers en het bestuur. 
  • De studenten werken eerst in kleine groepjes en later individueel verder aan de ontwikkeling van een visie op het interieurontwerp voor de bibliotheek. Ze presenteren als eindproduct een visietekst en een maquette die dat tastbaar maakt. 

De rol van de bibliotheek is beperkt: 

  • De bibliothecaris en stafmedewerkers maken een briefing op van de vraag die ze wil stellen aan de studenten en zet de krijtlijnen uit voor de studenten (zomer 2019).
  • De bibliothecaris stelt de maatschappelijke vraag en het project voor aan de studenten bij de start van het academiejaar. 
  • De bibliotheek maakt (in beperkte mate) tijd vrij voor medewerkers om de studenten te woord te staan in hun onderzoeksfase. 
  • De bibliothecaris geeft doorheen het academiejaar af en toe feedback of suggesties, antwoorden op vragen van de studenten etc. Deze momenten worden door de opleidingscoördinator vooraf gecommuniceerd en zijn beperkt in tijd. 
  • De bibliothecaris (eventueel in combinatie met andere betrokkenen) is aanwezig bij de voorstelling en de bespreking van de eindresultaten (juni 2020) 

Er zijn geen financiële middelen nodig voor de realisatie van deze samenwerking en voor de oplevering van de concepten.

De return is groot: 

  • Kleinschalig onderzoek naar het gebruik van ruimte in de bibliotheek. We krijgen zicht op (misschien wel verdoken) knelpunten of kansen in de bibliotheek. 
  • Een 14-tal afgewerkte concepten en ontwerpen waarin onze vraag en de expertise van de studenten gecombineerd worden. Extra interessant daarbij is dat de studenten een groep zijn die met andere ogen kijkt naar de bibliotheek en daar andere kansen zouden kunnen zien dan wij zien, dat ze de volledige bib meenemen in hun conceptontwikkeling en dat ze vertrekken vanuit onderzoek en een aantal richtlijnen/krijtlijnen die wij voor hen uitzetten (denk aan: beschikbare ruimte, aandeel boeken die een plaats moeten krijgen, vergaderzalen en balie, ...). De kans dat we concepten kunnen meenemen naar de toekomst is daardoor groot. 

Fasering

Het project loopt gedurende 1 schooljaar en doorloopt verschillende fasen: 

  1. Voorstelling van de vraag voorzien in september 2019 
  2. Onderzoek naar het gebruik van ruimte + plaatsbezoeken 
  3. Ontwerpfase en terugkoppeling  
  4. Afgewerkte concepten opleveren voorzien in juni 2020 

Aanleiding en context

De bibliotheek (van Geel) combineert in haar openbare ruimte verschillende functies. De twee belangrijkste functies zijn:

  1. De functie van kennisoverdracht/kennis ter beschikking stellen in de vorm van de collectie
  2. De functie van ontmoetingsplaats, die ook vanuit de hogere overheid zo opgelegd wordt (als ontmoetingsruimte, plaats om levenslang en levensbreed te leren, gemeenschapsvorming, ...).

In de biliotheek creëren we ontmoeting tussen de bezoeker en de collectie (door de collectie op een prikkelende, wisselende en inspirerende manier te presenteren) en tussen de bezoekers onderling (door de verblijfwaarde en belevingswaarde van de bibliotheek te vergroten). Die ontmoetingen zijn spontaan of georganiseerd, variëren van klein (tussen twee bezoekers) tot groot (lezingen, workshops, leeskastelen, ...). 

Ook in het interieur en in de inrichting van onze biblitoheek voel je de spanning tussen die twee velden: we willen voldoende ruimte voor de collectie, om die prikkelend te kunnen presenteren, maar willen onze ruimte ook gebruiken voor het organiseren en faciliteren van ontmoeting. De ontmoetingsfunctie van de bibliotheek is in de voorbije jaren sterk gegroeid. Hier en daar zie je dat ook in de bibliotheek: het leescafé draait op volle toeren, de 'Tribuun' is geïnstalleerd, de stille ruimte wordt in de blokperiode goed gebruikt door studenten van Thomas More en de bib organiseert heel wat mooie lezingen op het grasplein. Ook tussen de boeken, in de inkomhal en op ons terras (bijvoorbeeld) willen we die ontmoeting meer zichtbaar maken. Maar elke ontmoeting - gefaciliteerd door goed geplaatste elementen zoals zetels, tafels, zitzakken, ... - heeft ruimte nodig en daar voelen we de spanning met de nodige ruimte voor de collectie. 

We voelen daarom de noodzaak om de inrichting van de bibliotheek vanuit een helikopterperspectief te bekijken: welke functies zijn er, geven we elke doelgroep een plaats, welke groepen/acties/... kunnen we combineren door slim om te springen met onze beschikbare ruimte? Om daarop een antwoord te kunnen formuleren, zoeken we naar expertise en die hebben we zelf niet in huis. We zien daarom veel potentieel in een samenwerking met de opleiding interieurvormgeving van de Thomas More Hogeschool. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de bibliotheek van Geel een samenwerking mag aangaan met de opleiding Interieurvormgeving van de Thomas More Hogeschool. De bibliotheek stelt de maatschappelijke vraag rond flexibel ruimtegebruik en het combineren van functies in de bibliotheek als onderwerp voor de bachelorproef in het academiejaar 2019-2020.