Elementen van motivering zijn
De combinatie van de snelle technologische evolutie en de relatief trage digitalisering van de werking van de lokale besturen heeft ertoe geleid dat onze interne communicatie niet mee geëvolueerd is met wat de organisatie vandaag nodig heeft.
Lokale besturen zijn complexe organisaties. Het is dan ook niet vanzelfsprekend om je weg te vinden in deze complexiteit. Informatie is een basisgrondstof voor de werking van een lokaal bestuur. Vroeger was de kennis was stabiel, het personeelsbestand was stabiel en er was tijd genoeg om ze over te dragen. Nu is de kennis en de personeelsbezetting zo veranderlijk dat het verzamelen en ontsluiten van de kennis van de medewerkers essentieel is.
Toegankelijkheid van kennis, informatie en gegevens is de enige manier om de weg te vinden in de complexiteit of om complexiteit te reduceren. De efficiëntie en effectiviteit van onze werking hangt af van de beschikbaarheid, vindbaarheid en toegankelijkheid van informatie.
Er zijn vier types interne informatie die elk hun functie hebben:
1. kennisdelen – expliciete kennis verzamelen, vernieuwen en ontsluiten.
2. samenwerken - de impliciete kennis ter beschikking stellen door het netwerk van medewerkers in kaart te brengen en de samenwerking aan te moedigen. Hier ligt ook de link met personeelsbeleid – competentie- en talentmanagement.
3. verbinden - het motiveren en (ver)binden van medewerkers via sociale informatie, de informatie die de medewerker nodig heeft om graag te werken en zich thuis te voelen;
4. sturen - het richten van de organisatie en het versterken van de identificatie via beleidsinformatie, de informatie die de medewerker nodig heeft om te weten waarom hij iets doet.
Op onze fileserver staan op dit moment 2.576.990 bestanden. Dit zijn uiteraard enkel de gewone werkdocumenten (I:\ J:\, K:\ …), alles wat toepassingspecifiek is, zit verspreid in over de verschillende toepassingsservers. Op het huidige intranet staat nu een kleine duizend bestanden. Deze informatie nauwelijks gestructureerd. Er is geen integratie tussen platformen waar we informatie aanbieden.
Hierdoor is er van kennisdelen, samenwerken, verbinden en sturen nauwelijks spraken. We faciliteren de organisatie en werking ernstig onvoldoende.
Het nieuwe intranet/digitale werkplek moet één plek zijn voor kennisdeling en samenwerking, voor motivatie en sturen.
We willen een duidelijk plan over hoe we die vier functies van interne informatie kunnen aanbieden aan de medewerkers en het bestuur en op welke plaats we welke informatie verzamelen en ontsluiten op een manier die aansluit bij wat de gebruiker nodig heeft. We willen daarbij de mogelijkheden van (bestaande) platformen maximaliseren en integreren.
Deze oefening staat los van de technologie. Het toekomstige intranet moet dus niet noodzakelijk de technologie van internet/website volgen.
Het intern digitaal landschap vereenvoudigen zodat we kennis gemakkelijker kunnen delen
Kennis toegankelijk maken
Nieuwe organisatievormen faciliteren (projectmanagement, hybride organisatie),
Mogelijkheden voor grootschalige interactie.
We willen betrokkenheid, motivatie, identificatie en wij-gevoel creëren.
Interne en extern verbinden.
De visie en missie van de organisatie een duidelijkere plaats geven zodat iedereen ze kent
De doelstellingen uit het meerjarenplan meer onder de aandacht brengen.
1. behoeften van de gebruikers actualiseren
2. De structuur van de informatie vormgeven
3. De structuur invoeren, zoveel als mogelijk via bestaande platformen
4. Bedrijfsafspraken maken over het gebruik van de platformen
Stappen 1 en 2 behoren tot deze opdracht.
De externe dienstverlening is nog te ontwikkelen zonder informatiearchitectuur omdat dat in veel gemeenten hetzelfde is. De interne werking is echter overal anders. Zowel de behoefte van de werknemers als de mate van digitalisering, de investeringen in organisatie en werking, de organisatiecultuur, de organisatiestructuur, de bestuurscultuur, … Dat maakt elk lokaal bestuur uniek. Ook in procesmanagement wordt beklemtoond dat de organisatie en werking moet gebaseerd zijn op ‘het DNA’ van de organisatie.
Om de doelen die we gesteld hebben te bereiken, moeten we een goed concept hebben en een duidelijke manier om dat te bereiken. Dat is een complexe puzzel. De elementen van de puzzel zijn zeer divers en hebben elk op zich een grote complexiteit en techniciteit. De beweging die we gaan maken, is complex omdat we volgende elementen moeten samenbrengen
Behoefte van de gebruiker naar inhoud
De behoefte van de gebruiker naar gebruiksvriendelijkheid
De beschikbare informatie structureren
De blinde vlekken op het vlak van informatie vinden en invullen
De informatie onderling verbinden
Technologie om informatie te verzamelen en te ontsluiten kiezen
Elk element maximaliseren, wat we ter beschikking hebben zo efficiënt mogelijk gebruiken zodat we eruit halen wat er in zit aan mogelijkheden.
Dit is een opdracht die diepgaande expertise vraagt op het vlak van
Gerichte bevraging van de gebruikers
Sterk analytisch vermogen om informatie te structureren en te verbinden
technische mogelijkheden en kanalen die beschikbaar zijn
deze drie zaken te vertalen naar een concept
dat nu in te voeren is op een manier die haalbaar is voor de organisatie
voldoende flexibel en uitbreidbaar en aanpasbaar is voor de toekomst
dat de doelen van de organisatie bereikt
Dit vraagt expertkennis van het weefsel van het intranet zelf als van de elementen die er in ondergebracht moeten worden.
Als we een beroep doen op bedrijven die zelf een platform hebben, dan wordt het intranet ontwikkelend naar dat platform. Wij willen een oplossing die onze manier van werken faciliteert, zoals voor al onze software. De oplossing moet ontwikkeld worden in functie van onze behoeften en onze doelstellingen.
We zochten een technologie-onafhankelijke informatiearchitect om behoeften en doelstellingen in kaart te brengen, de informatie te structureren en advies te geven over de te gebruiken technologie/apps.
We contacteerden 3 aanbieders voor bovenstaande opdracht:
1. Craftzing cvba
2. Internet Architects
3. User Benefit bvba
Hieronder een samenvatting van de voorstellen. De volledige voorstellen en offertes vind je als bijlage. De uitgebreide voorstellen en offertes vind je als bijlage.
De informatie en kennis binnen onze organisatie is verspreid en weinig gestructureerd over diverse platformen. Er zijn weinig mogelijkheden om samen te werken en informatie wordt voornamelijk top down aangeboden. Er is geen integratie tussen de platformen waar informatie aangeboden wordt. Stad Geel wil een digitale werkplek voor medewerkers ontwikkelen die kennisdelen en samenwerking mogelijk maakt en waar informatie op een duidelijke manier gestructuurd is. We streven naar een overzichtelijk digitaal landschap met mogelijke integratie tussen de verschillende toepassingen (efficient en kostenbesparend).
Vooraleer we starten met de ontwikkeling van een digitale werkplek willen we de behoeften van de medewerkers in kaart brengen en de informatie op een duidelijke en overzichtelijke manier structureren. We doen hiervoor beroep op een informatiearchitect om de behoeften in kaart te brengen en een 'plan' op te maken om de informatie in onze digitale werkplek te structureren. We contacteerden 3 aanbieders voor deze opdracht. Hieronder een samenvatting van de voorstellen. De volledige voorstellen en offertes vind je als bijlage.
Craftzing | Internet Architects | User Benefits | |
Voorziene stappen: | 1. Analyse huidige toestand, gebruikersonderzoek & strategiebepaling | 1. Analyse huidige toestand, gebruikersonderzoek & strategiebepaling | 1. Analyse huidige toestand, gebruikersonderzoek & strategiebepaling (ontwikkeling intranetvisie) |
Gebruikersonderzoek (kwalitatief onderzoek d.m.v. workshops) | Interne analyse: strategiebepaling | toptakenonderzoek | |
Workshop met doelgroepen en bepalen van de meerwaarde | Externe analyse: huidige toestand d.m.v. tevredenheidsonderzoek en toptakenanalyse | maturiteitsonderzoek | |
Bepalen interactiepunten van de gebruikers: wanneer komen ze met welke informatie in aanraking via welk platform | Bepalen kerntaken | opmaak 'informatiehuis' | |
2. Informatiearchitectuur en concept | 2. Informatiearchitectuur en concept | 2. Informatiearchitectuur en concept | |
Bepalen algemeen concept | Informatiearchitectuur (vervolgtraject - niet inbegrepen in de prijs) | opmaak boomstructuur en navigatieschema's | |
Creatie digitaal landschap (informatiearchitectuur): onder de vorm van schema's, wireframes (getekende plannen) | Ontwikkeling concept (vervolgtraject -niet in de prijs inbegrepen) | Opmaak van klikbare wireframes | |
3. Begeleiding implementatie - niet inbegrepen | 3. Begeleiding implementatie niet inbegrepen | 3. Begeleiding implementatie | |
Pluspunten: | Betrokkenheid van gebruikers | Betrokkenheid van gebruikers | Betrokkenheid van gebruikers |
Ervaring met Office 365 | |||
Ervaring bij andere lokale besturen | Ervaring bij andere lokale besturen | ||
Begeleiding bij implementatie | |||
Goedkoopste aanbieder | |||
Prijs: | 24 000 euro | 35450,58 euro | 23 760 euro (optie1 - opvolging ontwikkelaar -ontwikkelingskosten niet inbegrepen) |
25 960 euro (optie 2 - opvolging implementatie bij eigen implementatie) |
Het college van burgemeester en schepenen gunt de opdracht voor het uitwerken van een strategie en concept voor de digitale interne communicatie van de stad Geel aan de firma User Benefit bvba, Overhemstraat 19, 3320 Hoegaarden voor de prijs van 31.412 euro inclusief btw.