Delegatie
Elke delegatie van bevoegdheden gebeurt schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De delegatie ontslaat de algemeen directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.
Mogelijkheden van het decreet
Volgens artikel 170 van het decreet lokaal bestuur staat hij aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en is hij bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer. Deze bevoegdheid kan hij conform hetzelfde artikel toevertrouwen aan andere personeelsleden.
Volgens artikel 171 van het decreet lokaal bestuur staat de algemeen directeur in voor het organisatiebeheersingssysteem, overeenkomstig de artikelen 217 tot en met 220 decreet lokaal bestuur. Deze bevoegdheid kan hij conform artikel 220 decreet lokaal bestuur toevertrouwen aan andere personeelsleden.
Volgens artikel 277, §3 van het decreet lokaal bestuur woont de algemeen directeur de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst bij en is hij verantwoordelijk voor het opstellen en bewaren van de notulen ervan. Deze bevoegdheid kan hij conform hetzelfde artikel toevertrouwen aan andere personeelsleden.
Gedelegeerde bevoegdheid
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 21 oktober 2019 de aanstellingsbevoegdheid van het contractueel personeel dat aangesteld wordt in een vervangingsovereenkomst of in een contract van bepaalde duur tot maximum twee jaar gedelegeerd naar de algemeen directeur.
Delegatiebesluit van de algemeen directeur
Op 04/11/2019 heeft de algemeen directeur volgende bevoegdheden gedelegeerd:
Artikel 170 decreet lokaal bestuur
Artikel 171 decreet lokaal bestuur
Artikelen 217 tot en met 220 decreet lokaal bestuur
Op 25 juni 2018 werd de heer François Mylle aangesteld in de functie van algemeen directeur van de stad Geel.
De gemeenteraad heeft op 30/09/2019 beslist over de delegatie van bevoegdheden op het vlak van personeelsbeleid.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 21/10/2019 het begrip dagelijks personeelsbeheer gedefinieerd.
Op 04/11/2019 heeft de algemeen directeur een aantal bevoegdheden gedelegeerd.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het delegatiebesluit van de algemeen directeur naar de adjunct algemeen directeur.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de algemeen directeur van 04/11/2019 waarbij hij volgende bevoegdheden delegeert:
De adjunct algemeen directeur rapporteert twee keer per jaar over de toepassing van deze delegatie.
Dit besluit vervangt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 augustus 2018.