Terug
Gepubliceerd op 19/11/2019

2019_CBS_02969 - Delegatie van bevoegdheden - Dagelijks personeelsbeheer, organisatiebeheersingssysteem en aanstellingsbevoegdheid - Kennisname

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/11/2019 - 13:00 Bureel algemeen directeur
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2019_CBS_02969 - Delegatie van bevoegdheden - Dagelijks personeelsbeheer, organisatiebeheersingssysteem en aanstellingsbevoegdheid - Kennisname 2019_CBS_02969 - Delegatie van bevoegdheden - Dagelijks personeelsbeheer, organisatiebeheersingssysteem en aanstellingsbevoegdheid - Kennisname

Motivering

Argumentatie

Delegatie

Elke delegatie van bevoegdheden gebeurt schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De delegatie ontslaat de algemeen directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.

Mogelijkheden van het decreet

Volgens artikel 170 van het decreet lokaal bestuur staat hij aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en is hij bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer. Deze bevoegdheid kan hij conform hetzelfde artikel toevertrouwen aan andere personeelsleden.

Volgens artikel 171 van het decreet lokaal bestuur staat de algemeen directeur in voor het organisatiebeheersingssysteem, overeenkomstig de artikelen 217 tot en met 220 decreet lokaal bestuur. Deze bevoegdheid kan hij conform artikel 220 decreet lokaal bestuur toevertrouwen aan andere personeelsleden.

Volgens artikel 277, §3 van het decreet lokaal bestuur woont de algemeen directeur de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst bij en is hij verantwoordelijk voor het opstellen en bewaren van de notulen ervan. Deze bevoegdheid kan hij conform hetzelfde artikel toevertrouwen aan andere personeelsleden.

Gedelegeerde bevoegdheid

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 21 oktober 2019 de aanstellingsbevoegdheid van het contractueel personeel dat aangesteld wordt in een vervangingsovereenkomst of in een contract van bepaalde duur tot maximum twee jaar gedelegeerd naar de algemeen directeur.

Delegatiebesluit van de algemeen directeur

Op 04/11/2019 heeft de algemeen directeur volgende bevoegdheden gedelegeerd:

  • Naar de adjunct algemeen directeur: het dagelijks personeelsbeheer, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau in zitting van 21/10/2019.
  • Naar de adjunct algemeen directeur: het organisatiebeheersingssysteem.
  • Naar de adjunct algemeen directeur: het bijwonen van de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst en het opstellen en bewaren van de notulen ervan. In geval van verhindering van de algemeen directeur en verhindering van de adjunct algemeen directeur en omwille van de continuïteit van de werking kan en zal de sectormanager burger en welzijn of het diensthoofd van de sociale dienst de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst bijwonen en de notulen ervan opstellen en bewaren (in deze volgorde op te nemen).
  • Naar de adjunct algemeen directeur: de aanstellingsbevoegdheid van het contruactueel personeel dat aangesteld wordt in een vervangingsovereenkomst of in een contract van bepaalde duur tot maximum twee jaar.

Juridische grond

  • Artikel 170 decreet lokaal bestuur

  • Artikel 171 decreet lokaal bestuur

  • Artikelen 217 tot en met 220 decreet lokaal bestuur

Aanleiding en context

Op 25 juni 2018 werd de heer François Mylle aangesteld in de functie van algemeen directeur van de stad Geel.

De gemeenteraad heeft op 30/09/2019 beslist over de delegatie van bevoegdheden op het vlak van personeelsbeleid.

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 21/10/2019 het begrip dagelijks personeelsbeheer gedefinieerd.

Op 04/11/2019 heeft de algemeen directeur een aantal bevoegdheden gedelegeerd.

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het delegatiebesluit van de algemeen directeur naar de adjunct algemeen directeur.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de algemeen directeur van 04/11/2019 waarbij hij volgende bevoegdheden delegeert:

  • Naar de adjunct algemeen directeur: het dagelijks personeelsbeheer, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau in zitting van 21/10/2019.
  • Naar de adjunct algemeen directeur: het organisatiebeheersingssysteem.
  • Naar de adjunct algemeen directeur: het bijwonen van de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst en het opstellen en bewaren van de notulen ervan. In geval van verhindering van de algemeen directeur en verhindering van de adjunct algemeen directeur en omwille van de continuïteit van de werking kan en zal de sectormanager burger en welzijn of het diensthoofd van de sociale dienst de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst bijwonen en de notulen ervan opstellen en bewaren (in deze volgorde op te nemen).
  • Naar de adjunct algemeen directeur: de aanstellingsbevoegdheid van het contruactueel personeel dat aangesteld wordt in een vervangingsovereenkomst of in een contract van bepaalde duur tot maximum twee jaar.

De adjunct algemeen directeur rapporteert twee keer per jaar over de toepassing van deze delegatie.

Artikel 2

Dit besluit vervangt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 augustus 2018.