Terug
Gepubliceerd op 06/11/2019

2019_RMW_00082 - Toekenning aanvullend pensioen (2de pensioenpijler) aan het contractueel aangestelde personeel van WZC Wedbos dat ressorteert onder het federaal gezondheidsakkoord - Goedkeuren

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 04/11/2019 - 21:30 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Smaers, Brigitte Kempen, Noël Devos, Pieter Cowé, Benny Eyckmans, Petra Gyesbreghs, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Timmy Vanuytsel, Pieter Verhesen, Evelien Lievens, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Nadine Laeremans, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Vera Celis, Luc Van Laer, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Ivan Wartel, Lea Neyens, Griet Ceusters, Patrick Graux, Tinne Van Gelder, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Elhasbia Zayou, Greet Bakelants, Francois Mylle

Afwezig

Greet Daems, Gareth Van der Velde

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Griet Smaers
2019_RMW_00082 - Toekenning aanvullend pensioen (2de pensioenpijler) aan het contractueel aangestelde personeel van WZC Wedbos dat ressorteert onder het federaal gezondheidsakkoord - Goedkeuren 2019_RMW_00082 - Toekenning aanvullend pensioen (2de pensioenpijler) aan het contractueel aangestelde personeel van WZC Wedbos dat ressorteert onder het federaal gezondheidsakkoord - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

Bij toepassing van de 2de pensioenpijler op het voltallig contractueel aangestelde OCMW-personeel wordt een korting op de responsabiliseringsbijdrage ten belope van 50% van de totaalkost van de 2de pensioenpijler toegekend.

Juridische grond

De wet van 23 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.

Het sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 9/12/2009.

Wet van 30 maart 2018 met betrekking tot het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als niet vastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen.

Aanleiding en context

In toepassing van het federaal gezondheidsakkoord stelde de OCMW-raad vast welke functies van de OCMW-personeelsleden, tewerkgesteld in het woonzorgcentrum Wedbos, vallen onder het toepassingsgebied van het federaal gezondheidsakkoord (publieke sector)  van 18 juli 2005: verpleegkundig en verzorgend personeel, kinesitherapeuten, ergotherapeuten, maatschappelijk assistenten tewerkgesteld in zorgteams, diensthoofden en adjunct-diensthoofden die rechtstreeks hogervermelde personeels­groepen omkaderen en logistiek assistenten (toekomst).

Net zoals voor het stadspersoneel is het OCMW via een groepsverzekering voor de  tweede pensioenpijler van het contractueel personeel  sinds 1 januari 2010  aangesloten bij de tijdelijke handelsvennootschap DIB-Ethias.  De pensioentoelage werd bepaald op 2% van het pensioengevend jaarloon en werd met ingang van 1 oktober 2015 opgetrokken naar 3 %.

Op advies van de vereniging voor steden en gemeenten (VVSG) werd het personeel van de “federaal gefinancierde” gezondheidssectoren (o.a. woonzorgcentra en ziekenhuizen) in principe (voorlopig) niet opgenomen. In het federaal zorgakkoord – publieke sector van 18 juli 2005 werd nl. voorzien in specifieke plannen voor een tweede pensioenpijler voor contractanten en in financiering hiervoor. Er moest eerst duidelijkheid komen over de uitvoering van dit punt uit het federaal zorgakkoord om te vermijden dat er voor deze sector twee parallelle initiatieven naast elkaar ontstaan. Bovendien hadden we op dit ogenblik geen enkele garantie dat de OCMW’s die voor hun rusthuispersoneel in dat systeem zouden stappen, hiervoor de voorziene federale financiering zouden krijgen.

Aangezien er nu -bij toepassing van de 2de pensioenpijler op het voltallig contractueel aangestelde OCMW-personeel-, in toepassing van de wet van 30 maart 2018  een korting op de responsabiliseringsbijdrage ten belope van 50% van de totaalkost van de 2de pensioenpijler wordt toegekend, kan het eerder ingenomen standpunt terug in vraag worden gesteld.

De beslissing om hiervan te kunnen genieten moet op korte termijn genomen worden aangezien na medio december 2019 geen aansluitingen voor 2019 meer zullen geaccepteerd worden.

Voor het dienstjaar 2019 wordt geen minimumpercentage opgelegd en kan het bestuur de bijdrage 2de pensioenpijler dus vrij bepalen. Voor het dienstjaar 2020 dient een verplichte bijdrage van 2% betaald te worden. Vanaf het dienstjaar 2021 bedraagt het verplicht bijdragepercentage 3%.

De bovengrens voor de financiële incentive is vastgesteld op 6% pensioenbijdrage.

Op basis van de prognoses van de FPD (Federale Pensioendienst) en de huidige kost (92.838,00 euro) kunnen we, bij gelijkblijvend beleid, volgende simulatie maken:

bij toepassing van 0,10 %

Jaar (%)

Respo

Respo

- 1/2 2de pijler

Verschil

Meerkost

2de pijler WZC

VOORDEEL

2019 (0,10%)

451 606

404 297

47 309

1 780

45 529

2020 (2%)

539 226

475 005

64 221

35 604

28 617

2021 (3%)

620 173

547 051

73 122

53 406

19 716

2022 (3%)

846 593

773 471

73 122

53 406

19 716

2023 (3%)

1 116 384

1 043 262

73 122

53 406

19 716

2024 (3%)

1 267 768

1 194 646

73 122

53 406

19 716

Voor de jaren 2020 e.v. moeten we geen verdere simulatie meer maken aangezien de bijdragepercentages hier door FPD vastgelegd zijn op minimum 2% voor 2020 en 3% voor de volgende jaren.

We maken hier dus nog een simulatie voor 1%, 2% en 3%, toegepast voor het dienstjaar 2019.

bij toepassing van 1%

Jaar (%)

Respo

Respo

- 1/2 2de pijler

Verschil

Meerkost

2de pijler WZC

VOORDEEL

2019 (1%)

451 606

396 286

55 320

17 802

37 518

bij toepassing van 2%

Jaar (%)

Respo

Respo

- 1/2 2de pijler

Verschil

Meerkost

2de pijler WZC

VOORDEEL

2019 (2%)

451 606

387 385

64 221

35 604

28 617

 bij toepassing van 3%

Jaar (%)

Respo

Respo

- 1/2 2de pijler

Verschil

Meerkost

2de pijler WZC

VOORDEEL

2019 (3%)

451 606

378 484

73 122

53 406

19 716

2020 (3%)

539 226

466 104

73 122

53 406

19 716

Er is echter een belangrijke keerzijde aan deze korting: ze wordt namelijk niet gefinancierd door extra middelen vanuit de Schatkist, maar door de lokale besturen zelf, nl. zij die geen korting op de responsabiliseringsbijdrage genieten omdat ze geen of een onvoldoende hoge bijdrage voor hun tweede pensioenpijler betalen.
Dit maakt dat de duurtijd van deze kortingsmaatregel onzeker is terwijl het engagement tot toepassing voortdurend is. Bovendien zal de kost, tengevolge de maximalisatie van de contratuele aanstellingen, jaarlijks stijgen.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad beslist om de contractuele personeelsleden die vallen onder het toepassingsgebied van het federaal gezondheidsakkoord (publieke sector)  van 18 juli 2005 via een groepsverzekering voor de tweede pensioenpijler aan te sluiten vanaf 1 januari 2019.

De pensioentoelage wordt bepaald op:

  • 0,10% van het pensioengevend jaarloon voor de periode 01/01/2019 - 31/12/2019.
  • 2% van het pensioengevend jaarloon voor de periode 01/01/2020 - 31/12/2020.
  • 3% van het pensioengevend jaarloon vanaf 01/01/2021.