Een gedragen organisatiemodel is goed:
- voor het mentaal welzijn van onze maatschappelijk werkers (momenteel enorm onder druk, groot ziekteverzuim met mentale problematiek)
- betere dienstverlening
- minder kwetsbare dienstverlening
- voor de hulpvrager
Als bijlage werd een detail van de methodologie toegevoegd.
In het kader van het minder kwetsbaar maken van onze sociale dienst, door kleine teams, werd al snel duidelijk dat een vernieuwd organisatiemodel te overwegen valt. Daarnaast stellen de leidinggevenden ook vast dat het zinvol lijkt sommige medewerkers te verplaatsen van specialisatie in het kader van hun draagkracht, ... Echter als leidinggevenden in dialoog gaan met de betrokken medewekers hieromtrent, lijkt het of ze dit niet kunnen / willen zien.
Domoderefontiro heeft met hun traject binnen de financiële dienst aangetoond dat zij via een andere benadering van diepte-interviews medewerkers hun talenten kunnen ontdekken, in de verf zetten en benutten. Dergelijke gesprekken zouden ook door de leidinggevenden kunnen gevoerd worden, maar door de dichtheid van diensthoofd, hoofddeskundige en sectormanager Burger en Welzijn, leert de ervaring dat vaak de cruciale info ter voorbereiding van een gedragen organisatiemodel mist.
Het CBS gunt de diepte-interviews Sociale Dienst aan Domoderefontiro.