Zowel tijdens de centrumraad van het dienstencentrum als bij individuele cliëntencontacten gaven burgers herhaaldelijk aan dat
het huidige reglement voor de mantelzorgpremie heel wat beperkingen in zich heeft. Bijvoorbeeld
alleen als de zorgbehoevende inwonend is kan er aanspraak gemaakt worden. In het reglement staan
ook voorwaarden die door de maatschappelijk werker/deskundige maar zeer moeilijk te controleren zijn, zoals de
spaargelden van mensen.
Daarnaast benadrukt de Vlaamse overheid ook zeer sterk het belang van de mantelzorg in het nieuwe woornzorgdecreet dat wellicht op 1 januari 2020 effectief van kracht zal worden. Hetzelfde gebeurt bij de hervorming van de eerstelijnszorg: mantelzorg wordt als 0-delijnszorg naar voor geschoven als een essentieel onderdeel bij een zorgcontinuüm voor elke persoon met een zorg- of ondersteuningsnood (PZON). Het is duidelijk dat lokale besturen krachtig gaan moeten inzetten op mantelzorg en het ondersteunen van de mantelzorgers.
In een samenleving gekenmerkt door vergrijzing is dat niet verwonderlijk. Uitgaven voor de pensioenen en voor de ziekte- en invaliditeitsverzekering gaan torenhoog en een vermaatschappelijking van de zorg, met een subsidiaire inzet van de diverse vormen van zorg uit het continuüm, is onvermijdelijk.
Mantelzorg wordt doorgaans voorgesteld als een erg positief gebeuren, als een conrete uiting van onze waarden en ideologie. Terecht, maar toch kan zorg voor een zorgbehoevende ook erg zwaar wegen. Depressies en andere psychische problemen komen bij mantelzorgers beduidend méér voor dan bij het geheel van de bevolking.
Het ondersteunen van de mantelzorgers en erkentelijkheid tonen voor hun inzet horen er bij als we willen zorgen voor het welzijn van onze burgers.
Omdat het reglement voor de mantelzorgtoelage niet meer aangepast leek aan de maatschappelijke context werd een aanpassing van dat reglement voorbereid. Concreet was het expliciet de bedoeling om een duidelijk signaal te geven over het belang dat Geel hecht aan de mantelzorg door in ieder geval meer mantelzorgers recht te geven op de lokale mantelzorgpremie. Daarom werden de toekenningsvoorwaarden minder streng gemaakt. Voortaan kan de premie worden verkregen onafgezien van het inkomen van de aanvrager. Ook de voorwaarde dat zorgbehoevende en mantelzorger onder één dak moeten wonen is niet meer van kracht. Door deze versoepelingen zullen naar schatting bij het nieuwe reglement ongeveer 1200 mantelzorgers in aanmerking komen voor de premie. Bij de oude regeling waren er jaarlijks maar ongeveer 200 begunstigden.
Om er voor te zorgen dat de premie wordt toegekend in die situaties waar dat het meest is aangewezen werd anderzijds het criterium van de zorgbehoefte strenger gemaakt. De zorgbehoevende moet voortaan erkend zijn als een zwaar zorgbehoevende binnen de Vlaamse sociale bescherming. Ofwel moet er een attest kunnen worden voorgelegd vanwege de FOD sociale zekerheid met erkenning van een handicap met minstens 12 punten (zes punten bij minderjarigen). Dit belangrijke criterium wordt dus steeds ingeschat door professionele externe diensten, die juist dat als kerntaak hebben. Op die manier wordt ook de administratieve last bij het behandelen van de aanvragen sterk verminderd.
Ook bij de overige bepalingen van het nieuwe reglement werd gestreefd naar vereenvoudiging. Voortaan kunnen mantelzorgers op elk moment een aanvraag indienen. Zij kunnen dat echter maar één keer per kalenderjaar. Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan kan de premie worden toegekend. Dat gebeurt los van hoe lang de zorg al werd verstrekt of nog zal verder lopen. De premie is niet opgevat als een “vergoeding a rato van prestaties”. Het is louter een concrete waardering van de actuele inzet van de mantelzorger en een incentive om die inzet ook in de toekomst vol te houden. De aanvraag kan vlot gebeuren via de stedelijke website. Het aanvraagformulier zal door de grote meerderheid gemakkelijk kunnen worden ingevuld. Als ze daar voor kiezen kunnen burgers de premie ook persoonlijk aanvragen in het sociaal huis.
De aanpassingen van het reglement over de stedelijke mantelzorgpremie werden al aangevat in de loop van 2017. Door de bestuurswissel kan deze materie nu pas ter goedkeuring worden voorgelegd. Voorstel is om ingang van het versoepelde reglement niet meer uit te stellen en in te laten gaan vanaf 1 september 2019. De nodige overgangsbepalingen werden voorzien.
Het vernieuwde reglement en het vernieuwde aanvraagformulier zijn toegevoegd als bijlagen die deel uit maken van dit besluit.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het vernieuwde reglement over de stedelijke mantelzorgpremie zoals dat is toegevoegd in de bijlagen bij dit besluit.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat eveneens akkoord met het vernieuwde aanvraagformulier voor het verkrijgen van de stedelijke mantelzorgpremie zoals dat is toegevoegd in de bijlagen bij dit besluit.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat het vernieuwde reglement integraal van kracht wordt vanaf 1 september 2019.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de Geelse burgers worden geïnformeerd over het bestaan, de toekenningsvoorwaarden en de aanvraagprocedure van de stedelijke mantelzorgpremie via alle aangewezen informatiekannalen en -dragers.