Terug
Gepubliceerd op 01/07/2019

2019_GR_00166 - Arbeidsreglement stedelijke basisscholen - versie mei 2019 - Goedkeuren

Gemeenteraad
wo 26/06/2019 - 20:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Patrick Graux, Evelien Lievens, Greet Daems, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle

Afwezig

Griet Verhesen, Tinne Van Gelder, Gareth Van der Velde, Ivo Bollen, Tom Corstjens, Anne  Depoorter

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer
2019_GR_00166 - Arbeidsreglement stedelijke basisscholen - versie mei 2019 - Goedkeuren 2019_GR_00166 - Arbeidsreglement stedelijke basisscholen - versie mei 2019 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De stedelijke basisscholen zijn wettelijk verplicht om voor hun personeel een arbeidsreglement en algemene afspraken rond evaluatie en functiebeschrijvingen uit te werken en op regelmatige basis te actualiseren.

Argumentatie

Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe. Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het stedelijk basisonderwijs, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Het decreet rechtspositie laat voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het nieuwe arbeidsreglement werd onderhandeld met het lokaal overlegcomité (ABOC) op 27 mei 2019.

Juridische grond

De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de artikelen 56 en 187 die stellen dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de aanstelling en ontslag van het personeel.
De beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2017 waar de bevoegdheidsverdeling tussen het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad werden gedefinieerd ingevolge het nieuwe decreet lokaal bestuur;
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, met zijn laatste wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1992 betreffende de verdeling van betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de toekenning van een wachtgeld of wachtgeldtoelage betreffende, met zijn laatste wijzigingen.
Omzendbrief BA 2000/08 betreffende de toepassing van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en de OCMW's - gecoördineerde onderrichtingen, met zijn laatste wijzigingen.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, met zijn laatste wijzigingen.
Het protocol van akkoord dd. 13 juni 2019 in het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement, toegevoegd als bijlage, voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de stedelijke basisscholen, goed.