Samenstelling
Aanwezig
Luc Van Laer,
Vera Celis,
Nadine Laeremans,
Griet Smaers,
Marleen Verboven,
Bart Julliams,
Brigitte Kempen,
Pieter Verhesen,
Noël Devos,
Rosa Van Cleempoel,
Ben Van Looveren,
Luc Verguts,
Elhasbia Zayou,
Ivan Wartel,
Pieter Cowé,
Marlon Pareijn,
Benny Eyckmans,
Tinne Vangeel,
Greet Bakelants,
Lea Neyens,
Patrick Graux,
Evelien Lievens,
Greet Daems,
Petra Gyesbreghs,
Timmy Vanuytsel,
Lieselotte Thys,
Dirk Kennis,
Fonsy Bellinckx,
Griet Ceusters,
Francois Mylle
Afwezig
Griet Verhesen,
Tinne Van Gelder,
Gareth Van der Velde,
Ivo Bollen,
Tom Corstjens,
Anne Depoorter
Secretaris
Francois Mylle
Voorzitter
Luc Van Laer
2019_IP_00042 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Fietsostrade Rauwelkoven en Groenstraat versus Zeggetis: welke inspraak?
Motivering
Indiener(s)
Greet Daems
Gericht aan
Ben Van Looveren
Tijdstip van indienen
do 20/06/2019 - 22:25
Toelichting
Onlangs was er 1 van de ondertussen beruchte infoavonden van stad Geel, ditmaal over de aanleg van de fietsostrade in Rauwelkoven en de Groenstraat. Ik zeg berucht, want er is een vast stramien bij openbare werken in Geel: onder het mom van "inspraak" wordt er een infoavond georganiseerd waarop aan de buurt wordt uitgelegd wat er gaat gebeuren. Vragen worden half beantwoord of genegeerd en van participatie, om samen met de buurt tot een voorstel te komen, is helemaal geen sprake.
Omdat er tal van vragen onbeantwoord zijn gebleven bij de buurtbewoners, wil ik daar graag langs deze weg alsnog een antwoord op krijgen:
- Zijn er andere opties onderzocht, naast de voorgestelde herinrichting? Zo ja, graag hiervan de plannen en de redenen waarom deze niet weerhouden zijn. Andere opties die kunnen bestudeerd worden in samenspraak met de buurt zijn alvast:
- Het stuk van de Groenstraat van Rauwelkoven tot Groenhuis enkelrichting maken;
- Een ander tracé voor de fietsostrade;
- Ontsluiting, al dan niet met parkeermogelijkheden, langs de achterzijde van de huizen.
- Waar moeten de bewoners van de Groenstraat parkeren? Doordat zij 2m of meer moeten afgeven, verliezen zij ruimte om te parkeren aan hun oprit. Op de infoavond is gezegd dat zij op straat mogen parkeren, maar in het licht van de infosessie over mobiliteit die we hebben mogen volgen op 17 juni lijkt me dat een heel slecht idee.
- Waarom wordt de strook naast de spoorweg (tussen spoorweg en afrastering) opgetrokken van 2,5m naar 3,5m? Zijn er plannen om dit langs heel het spoortracé te vergroten?
- Wat gebeurt er met de vrachtwagenparking aan de Eendenstraat? Met de huidige plannen, in het bijzonder het kruispunt aan de spoorwegovergang Groenstraat/Rauwelkoven, zou deze niet meer bereikbaar zijn langs de Groenstraat (of zouden de vrachtwagens in een mum van tijd de infrastructuur stuk rijden).
- Van oprit tot spoorweg wordt dit stuk van de Groenstraat (what's in a name) een betonvlakte van 16m breed. Is er geen mogelijkheid om dit op een groenere, aangenamere manier aan te kleden?
- Waarom is stad Geel hier degene die onteigent, terwijl de fietsostrade een project van de provincie is?
Daarnaast heb ik nog enkele vragen:
- Via welk (raam)contract is Avlop aangesteld als keurder van regenwaterleidingen voor stad Geel?
- Wat zijn de plannen van stad Geel met de Groenstraat binnen het totaalbeeld van de Geelse mobiliteit? Als de Groenstraat enkel een ontsluitingsfunctie krijgt, geeft dit namelijk ook al meer marge om de weginplanning bij te sturen.