De financiële toestand van de stad.
De evaluatie van het bestaande reglement op de algemene bedrijfsbelasting na de eerste toepassing ervan heeft aan het licht gebracht dat een verdere vereenvoudiging mogelijk én wenselijk is. Vooral de vestiging van de belasting voor de kleinste bedrijven, met een laag verbruik, stelt relatief veel problemen voor alle betrokkenen met in verhouding een te laag rendement. Ook voor sommige grotere bedrijven blijkt dit nog geen volwaardig alternatief te zijn voor drijfkracht. Daarom wordt gestreefd naar een verdere uitzuivering van het reglement en bijsturing van de belastingschalen. Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
De belasting op drijfkracht is een belasting op het geïnstalleerd vermogen en omwille van economische wetmatigheden en verschuivingen binnen het bestaande weefsel is deze belasting niet meer 100% in overeenstemming met de huidige economische realiteit.
De visie van de stad om het toepassingsgebied van de belasting op drijfkracht te beperken en een nieuwe bedrijfsbelasting in te voeren die, naast een ecologische component, ook een directe link heeft met het economisch gebeuren en beter aansluit bij het huidig economisch weefsel van onze stad;
Elektriciteit is een energievorm die algemeen en noodzakelijkerwijze van toepassing is voor alle
bedrijven en alle sectoren en bovendien beantwoordt aan deze voorwaarden.
Teneinde aan de vraag naar elektriciteit te voldoen worden er doorgaans niet-hernieuwbare fossiele
(olie, gas, steenkool) brandstoffen en kernenergie gebruikt.
Opdat ontwikkeling duurzaam zou zijn, is het vooral van belang dat de economische groei wordt losgekoppeld van de groei van het verbruik van niet-hernieuwbare energiebronnen. De elektriciteitswet van 29 april 1999, zoals gewijzigd, betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt via een "federale bijdrage " geheven ter financiering van welbepaalde financieringsdoeleinden, zoals de kosten verbonden aan de regulering van en de controle op de elektriciteitsmarkten die een ander doel nastreeft dan onderhavige algemene bedrijfsbelasting, aangezien deze ontvangsten dienen voor de financiering van de in het stadsbudget voorziene initiatieven voor de realisatie van algemene en specifieke beleidsdoelstellingen.
Het geldend technisch reglement van de VREG "Distributie Elektriciteit Vlaams Gewest".
Het invoeren van de algemene bedrijfsbelasting zet de belastingplichtigen ertoe aan om te innoveren en andere productieprocessen te ontwikkelen op basis van een efficiënter elektriciteitsverbruik. Het elektriciteitsverbruik wordt via de meetapparatuur van de distributienetbeheerder op een eenvoudige en controleerbare wijze geregistreerd en bijgevolg zal het gebruik ervan als basis van heffing leiden tot een belangrijke administratieve vereenvoudiging.
Art 170 § 4 van de grondwet;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt er een jaarlijkse algemene bedrijfsbelasting gevestigd.
Belastingplichtigen
a.Bedrijven waarvoor de belasting van toepassing is
De belasting wordt gevestigd ten laste van de personen (natuurlijke- en rechtspersonen, onder om het even welke juridische vorm) die als hoofd- en/of bijkomende activiteit op het grondgebied van de stad Geel een economische activiteit in de ruimste zin van het woord uitoefenen, inbegrepen de nijverheids-, landbouw-, tuinbouw-, of handelsactiviteiten, de patrimoniumvennootschappen, de burgerlijke vennootschappen, de vzw's, de rechtspersonen in vereffening en de beoefenaars van een vrij beroep waarvoor het elektriciteitsverbruik door de distributienetbeheerder continu wordt gemeten (telemeting), maandelijks wordt opgenomen of een contract met een elektriciteitsleverancier als professionele klant met jaarlijkse meteropname (een beroepsactiviteit uitoefenen met een capaciteit van minder dan 56 kVa) hebben afgesloten. Ieder die houder is van een ondernemingsnummer en voldoet aan bovenstaande criteria aangaande opname van elektriciteitsverbruik wordt vermoed een beoefenaar van een belastbare activiteit te zijn.
De algemene bedrijfsbelasting is verschuldigd afzonderlijk per vestiging op het grondgebied van de stad Geel en door de belastingplichtige gebruikt voor de bedrijfsexploitatie. Onder vestiging wordt verstaan: iedere bedrijfsexploitatie waarin de belastingschuldige een economische activiteit in de ruimste zin van het woord uitoefent, voorzien van een meter met een EAN-nummer voor het elektriciteitsverbruik; worden eveneens geacht te beschikken over een belastbare vestiging, zij die hun beroeps- en/of bedrijfsactiviteit geheel of gedeeltelijk uitoefenen alwaar zij niet hoofdelijk verblijven en/of gedomicilieerd zijn.
b.Bedrijven waarop de belasting niet van toepassing is
-Bedrijven die een energiebeleidsovereenkomst met de Vlaamse regering hebben afgesloten, die in de loop van het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar niet werd beëindigd, kunnen jaarlijks een aanvraag doen bij het stadsbestuur van Geel om buiten de toepassing te vallen van de algemene bedrijfsbelasting.
-Elektriciteitsproducenten die als economische hoofdactiviteit de productie van elektriciteit hebben met een vestiging op het grondgebied van de stad Geel vallen buiten de toepassing van de algemene bedrijfsbelasting op elektriciteitsverbruik. Onder vestiging wordt verstaan: iedere bedrijfsexploitatie waarin een economische hoofdactiviteit voor de productie van elektriciteit in ruimste zin van het woord wordt uitgeoefend.
Belastbare basis
De algemene bedrijfsbelasting wordt gevestigd op basis van het elektriciteitsverbruik tijdens het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar (telegemeten en maandgemeten) of op basis van de jaarlijkse meteropname in het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar.
Groep: kWh van...tot.... Aanslagvoet voor de groep
0 - 40 000 kWh 0,00 EUR
40 001 - 50 000 kWh 150,00 EUR
50 001- 100 000 kWh 250,00 EUR
100 001- 150 000 kWh 500,00 EUR
150 001- 200 000 kWh 750,00 EUR
200 001- 250 000 kWh 1 000,00 EUR
250 001- 500 000 kWh 2 000,00 EUR
500 001- 1 000 000 kWh 5 000,00 EUR
1 000 001- 2 500 000 kWh 10 000,00 EUR
2 500 001- 5 000 000 kWh 20 000,00 EUR
5 000 001- 20 000 000 kWh 30 000,00 EUR
20 000 001- 30 000 000 kWh 40 000,00 EUR
30 000 001- 40 000 000 kWh 50 000,00 EUR
40 000 001- 50 000 000 kWh 100 000,00 EUR
50 000 001- 100 000 000 kWh 500 000,00 EUR
100 000 001 en meer 1 000 000,00 EUR
Vrijstellingen
Er wordt aan de belastingplichtigen volledige vrijstelling verleend voor:
-het elektriciteitsverbruik van vestigingen toebehorende aan lokale openbare besturen;
-het elektriciteitsverbruik van vestigingen toebehorende aan secundair- en basisonderwijsinstellingen; -het elektriciteitsverbruik van vestigingen die genieten van een onvoorwaardelijke vrijstelling van onroerende voorheffing op grond van bijzondere wetten, o.a. de wet waarbij ze zijn opgericht.
Aangifte
Elke belastingplichtige is verplicht per vestiging een aangifte te doen binnen de gestelde termijn vermeld in het begeleidend schrijven:
-op een aangifteformulier dat door de stad ter beschikking wordt gesteld, tenzij de belastingplichtige aan de stad de volmacht geeft om het elektriciteitsverbruik rechtstreeks bij de distributienetbeheerder op te vragen en de gegevens door de distributienetbeheerder ter beschikking worden gesteld. Voor de aangifte geldt de datum van de poststempel of de datum van het ontvangstbewijs als referentiedatum voor de tijdige aangifte van de belasting. Indien de aangifte niet tijdig gebeurt, wordt een aangetekend herinneringsaangifteformulier gestuurd met het verzoek de aangifte alsnog in te dienen voor de erin vermelde datum.
De belastingplichtigen die geen aangifteformulier hebben ontvangen, zijn verplicht om ten laatste op 30 september van het aanslagjaar spontaan de nodige gegevens aan het stadsbestuur te bezorgen. Op eenvoudig verzoek van de aangestelde ambtenaren zijn de belastingplichtigen verplicht om de bewijsstukken (o.a. kopie van de elektriciteitsfacturen en het elektriciteitscontract), behorende bij de aangifte, over te maken.
Ambsthalve vaststelling
Bij gebrek aan aangifte of in geval van laattijdige, onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve ingekohierd worden.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, wordt de belastingplichtige hiervan verwittigd via een aangetekende brief.
De belastingplichtige beschikt over 30 kalenderdagen, te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van de aangetekende brief om schriftelijk te reageren. De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar, te rekenen vanaf 1 januari van het aanslagjaar. Die termijn van drie jaar wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen. Als een belasting ambtshalve is gevestigd, moet de belastingplichtige het bewijs leveren van de juistheid van de door hem ingeroepen elementen. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 10%. Het bedrag van de belastingverhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.
Decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
De vestiging en de invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen hierover gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Latere aanvullingen en wijzigingen zijn eveneens van toepassing.