De stad Geel neemt regelmatig initiatieven in verband met handelsondersteunende projecten in het stadscentrum.
Het jaarlijks budget van de stad Geel voorziet eveneens uitgaven voor kernversterkende initiatieven voor het handelsgebeuren in het centrum.
Het is de bedoeling dat de inspanningen van de stad om de centrumfunctie te versterken en meer uitstraling te geven meegefinancierd worden.
Het is redelijk om de belasting te beperken tot de delen van de stad Geel die zullen genieten van de materiële en immateriële investeringen.
De kernversterkende investeringen komen hoofdzakelijk de middenstand, horeca en dienstensector ten goede.
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en de afbakening van het multifunctioneel centrumgebied enerzijds en de situering van het reservegebied voor grootschalige ontwikkeling anderzijds.
De commerciële vestigingen in deze gebieden die in beperktere mate mee zullen genieten van de kernversterkende maatregelen.
Het is aldus redelijk verantwoord om op basis van deze objectieve afbakening drie tariefzones te bepalen.
De resultaten van enerzijds het strategisch-commercieel Plan Centrum Geel uitgevoerd door vzw SPK in 2006 en anderzijds de visievorming omtrent de toekomstige ontwikkeling van het detailhandelapparaat in het kader van het stadsvernieuwingsproject in Geel, uitgevoerd door WES in 2011.
De onderkenning in deze studies van het handelscentrum, zoals beschreven in de betreffende gemeenteraadsbeslissing, en dit handelscentrum zal in de toekomst moeten verruimd worden tot een belevingszone waarin de toestemming voor handel en diensten centraal staat afgewisseld met kleinstedelijke functies. Hierdoor wordt een onderkomen geboden voor branches die bijdragen tot het aantrekkelijk maken van Geel voor het shoppen.
Het is verantwoord om de vrije beroepen vrij te stellen van deze belasting daar deze geen onmiddellijk voordeel halen uit specifieke acties ter versterking van het centrum en hun klantenbestand niet direct zullen zien toenemen omwille van de materiële en immateriële investeringen in het gebied.
Het feit dat de omvang van de etalages van commerciële vestigingen grotendeels het commercieel profiel en de uitstraling van de zaak bepalen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 heft de stad Geel een belasting, genoemd promotaks, op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven en commerciële dienstverstrekkers, gelegen in het handelscentrum van de stad Geel.
Kantoren met een loketfunctie, hierna diensten genoemd, worden als commerciële dienstverstrekkers beschouwd. Hieronder worden onder meer verstaan: de bankkantoren, verzekeringsmakelaars en – agenten, reisbureaus, interimkantoren…
Als vrije beroepen worden aanzien: elke zelfstandige beroepsactiviteit, die dienstverlening of levering van goederen omvat welke geen daad van koophandel of ambachtsbedrijvigheid is, zoals bedoeld in de wet op het ambachtsregister en die niet bedoeld wordt in de wet op de handelspraktijken.
Overheidsdiensten zijn niet belastbaar.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar de commerciële vestiging uitbaat die in het handelscentrum, zoals beschreven in de betreffende gemeenteraadsbeslissing, ligt.
De belasting is niet verschuldigd:
wanneer de natuurlijke of rechtspersoon gedurende het aanslagjaar slechts 30 dagen of minder heeft kunnen uitbaten;
door de uitbaters van vrije beroepen;
door overheidsdiensten;
door sociale dienstverleners.
Aan de handelszaken met een totaal aan etalage of inloopwinkel van minder dan 10 m² wordt een korting toegestaan van 25% op de voor het in artikel 5 bedoeld tarief, waaronder de handelszaak valt.
Als etalage wordt bedoeld het voorste gedeelte van een winkel, dat van buitenaf zichtbaar is en ook bedoeld is voor de voorbijganger die zich (nog) buiten de winkel bevindt en de functie heeft om te laten zien wat de aard is van de winkel, welke goederen er verkocht worden en gericht is op het marktsegment (doelgroep waarop de onderneming zich richt).
Een inloopwinkel bestaande uit louter glas en eveneens bedoeld om de voorbijganger te attenderen op het assortiment wordt eveneens in rekening genomen voor het bepalen van de m² etalage.
De gebiedsomschrijving van het handelscentrum, zoals beschreven in de betreffende gemeenteraadsbeslissing, wordt opgedeeld in drie zones: A, B en C.
Het belastingtarief voor de publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen bedraagt:
Zone A: 500 EUR
Zone B: 350 EUR
Zone C: 150 EUR
De belasting is ondeelbaar en verschuldigd voor het hele jaar.
De vestiging en de invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen hierover gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Latere aanvullingen en wijzigingen zijn eveneens van toepassing.