Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_GR_00274 - Belasting op afleveren van administratieve stukken

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, Greet Daems, Gareth Van der Velde, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle

Afwezig

Patrick Graux

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00274 - Belasting op afleveren van administratieve stukken
Goedgekeurd

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, Greet Daems, Gareth Van der Velde, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle
Stemmen voor 24
Evelien Lievens, Nadine Laeremans, Benny Eyckmans, Griet Smaers, Fonsy Bellinckx, Vera Celis, Ben Van Looveren, Brigitte Kempen, Ivan Wartel, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Bart Julliams, Marleen Verboven, Griet Ceusters, Griet Verhesen, Lea Neyens, Tom Corstjens, Luc Verguts, Petra Gyesbreghs, Pieter Cowé, Pieter Verhesen, Rosa Van Cleempoel, Timmy Vanuytsel, Luc Van Laer
Stemmen tegen 5
Noël Devos, Greet Bakelants, Elhasbia Zayou, Dirk Kennis, Tinne Van Gelder
Onthoudingen 3
Greet Daems, Gareth Van der Velde, Lieselotte Thys
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00274 - Belasting op afleveren van administratieve stukken 2019_GR_00274 - Belasting op afleveren van administratieve stukken

Motivering

Aanleiding en context

Het aantal vreemdelingen en personen van buitenlandse herkomst die zich in Geel vestigen neemt toe. Afhankelijk van de nationaliteit en het statuut vergt de opstart en opvolging van een vreemdelingendossier een andere administratieve aanpak.

De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, hevelt de  bevoegdheid van de minister van Justitie om te beslissen over verzoeken tot voornaamsverandering via Ministerieel Besluit over naar de ambtenaren van de burgerlijke stand met inwerkingtreding op 1 augustus 2018.

De beslissing van het college en burgemeester en schepenen van 15 juli 2019.

Argumentatie

De afgifte van allerlei administratieve stukken brengt financiële lasten met zich mee. Om deze kosten terug te vorderen van de aanvrager is het wenselijk een belasting in te voeren, waarbij rekening wordt gehouden met de financiële toestand van de stad.

Er wordt meer en meer vastgesteld dat vreemdelingen een verblijfsprocedure opstarten, maar nalaten deze te finaliseren waardoor de procedure eindigt in een weigering van het verblijfsrecht. Er worden veelvuldig opeenvolgende verblijfsprocedures opgestart om alsnog een verblijfsrecht te verkrijgen. Telkens dient het vreemdelingendossier volledig opnieuw opgebouwd te worden. Hierdoor wordt de werkdruk aanzienlijk verhoogd en wordt het afsprakensysteem extra belast aangezien voor elk contact met de burger een afspraakmoment nodig is. Bijgevolg is het aangewezen hiervoor een belasting in te voeren.

Deze belasting wordt vermeld in artikel 2 puntje 13.
De verhoging van het tarief is afhankelijk van het aantal aanvragen en wordt verantwoord door de toenemende vraag naar het opstarten van opeenvolgende verblijfsprocedures en de bijkomende belasting van de vreemdelingendienst en het afsprakensysteem.

In het verleden was de voornaamsverandering een bevoegdheid van FOD Justitie. Sedert 01/08/2018 werd deze bevoegdheid overgeheveld naar de ambtenaren van de burgerlijke stand.

Juridische grond

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.

De Wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (Vreemdelingenwet).

Het KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (Vreemdelingenbesluit).

Het KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.

De algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters, gecoördineerde versie van 31 maart 2019.

De wet van 18/06/2018 en de omzendbrief van FOD Justitie van 11/07/2018 betreffende de overheveling van de voornaamsverandering naar de ambtenaren van de burgerlijke stand.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 vestigt de stad een  belasting op het afleveren van administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd. Dit reglement geldt niet voor het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan een betaling van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente, ingevolge een wet, een algemeen of provinciaal reglement.

Artikel 2

1. op de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen vanaf de leeftijd van 12 jaar:

5 EUR gemeentebelasting, verhoogd met de kosten aangerekend door de Federale Overheid, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure.

2. op de afgifte van een elektronische vreemdelingenkaart voor vreemdelingen vanaf de leeftijd van 12 jaar:

5 EUR gemeentebelasting, verhoogd met de kosten aangerekend door de Federale Overheid, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure.

2a. op de afgifte van een identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar:

2 EUR gemeentebelasting, verhoogd met de kosten aangerekend door de Federale Overheid, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure.

3. op de afgifte van een Kids-eID:

De kosten aangerekend door de Federale Overheid, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure.

4. voltrekken van huwelijk:

30 EUR voor een huwelijk op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag. 60 EUR voor een huwelijk op zaterdag.

5. op de afgifte van een duplicaat van een trouwboekje:

15 EUR voor een duplicaat van een trouwboekje

6. op de afgifte van elektronisch rijbewijs of voorlopig elektronisch rijbewijs:

5 EUR gemeentebelasting, verhoogd met de kosten aangerekend door de Federale Overheid.

7. op de afgifte van een internationaal rijbewijs:

4 EUR gemeentebelasting, verhoogd met de kosten aangerekend door de Federale Overheid. 

8. op de afgifte van een reispas:

10 EUR gemeentebelasting, verhoogd met de kosten aangerekend door de Federale Overheid, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure.

8a. op de afgifte van een reispaspoort voor Belgen en voor Belgen op doorreis:

10 EUR gemeentebelasting, verhoogd met de kosten aangerekend door de Federale Overheid, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure.

8b. op de afgifte van een reisdocument voor niet-Belgen:

10 EUR gemeentebelasting, verhoogd met de kosten aangerekend door de Federale Overheid, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure.

9. op de afgifte van een attest van immatriculatie:

5 EUR voor een attest van immatriculatie.

10. op de heraanvraag van een PIN.code en PUK-code:

5 EUR per heraanvraag.

11. voor de aflevering van een conformiteitsattest ingevolge de Vlaamse regelgeving betreffende de woonkwaliteit:

Het conformiteitsattest kost maximaal 62,50 EUR (verhoogd met 12,50 EUR per kamer vanaf de zesde kamer en met een maximum van 1250 EUR).

12. voor een verandering van de voorna(a)m(en):

150 EUR voor een gewone voornaamsverandering.

15 EUR voor een voornaamsverandering van transgenders.

0 EUR voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken.

13. op de afgifte van een bijlage 15bis, 19, 19ter, of 41bis van het KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen:

eerste afgifte: 30 EUR per bijlage
tweede afgifte: 60 EUR per bijlage
derde afgifte: 90 EUR per bijlage
vierde afgifte: 120 EUR per bijlage
vijfde afgifte: 150 EUR per bijlage
Er geldt een plafond van 150 EUR per persoon

Artikel 3

De belasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het document.

Artikel 4

Worden van de belasting vrijgesteld:

  • de attesten van verlies;
  • de stukken die in uitvoering van een wet of gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
  • de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen. De behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
  • de machtigingen betreffende godsdienstige of politieke manifestaties;
  • de machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
  • de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden;
  • er is een vrijstelling voor bescheiden welke sommige personen nodig hebben wanneer ze voor een betrekking solliciteren;
  • al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het leefloon is. De belanghebbende personen zelf dienen het bewijs te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn;
  • alle akten of getuigschriften, opgemaakt en afgeleverd voor de uitvoering van de wet betreffende het herstel van zekere schade, veroorzaakt aan private goederen door natuurrampen maar beperkt tot de termijn voor het rechtsgeldig indienen van het schadedossier;
  • het conformiteitsattest voor nieuw in te huren woningen door SVK Zuiderkempen;
  • het conformiteitsattest dat ambtshalve wordt afgelverd door het lokaal bestuur.

Artikel 5

De personen of instellingen aan wie niet onmiddellijk het gevraagde stuk kan worden afgeleverd moeten het bedrag van de belasting in bewaring geven in handen van de financieel directeur die er een kosteloos betalingsbewijs van aflevert. Het in bewaring gegeven bedrag zal van ambtswege als een verworven contantbelasting worden geboekt op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk.

Artikel 6

De particulieren of privé-instellingen die wensen dat hun de gevraagde documenten per post toegezonden worden, moeten het bedrag van de verzendingskosten vooraf aan de betrokken dienst overmaken.

Artikel 7

De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen hierover gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Latere aanvullingen en wijzigingen zijn eveneens van toepassing.