De financiële toestand van de stad;
De stadsdiensten moeten regelmatig sluikstortafval opruimen en verwijderen wat extra kosten met zich meebrengt;
Het is billijk om in geval van sluikstorten aan de overtreders een vergoeding te vragen voor het opruimen en verwijderen van het sluikstortafval om zo de gemaakte kosten terug te vorderen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 vestigt de stad een op het opruimen en verwijderen van sluikstortafval.
Het sluikstortafval zal worden opgeruimd en verwijderd tegen betaling door de sluikstorter(ster) of de voor hem/haar verantwoordelijke persoon van een belasting die wordt berekend op basis van volgende tarieven:
- gebruik van voertuigen: 50,00 euro per uur/per voertuig;
- inzet personeel: 20,00 euro werkuur;
- verwerkingskost: alle stort- en verwerkingskosten (inclusief vervoer), die moeten betaald worden voor het illegaal gestort materiaal, met een minimum van 30 euro per kubieke meter of per fractie van een m³;
- administratiekost: forfaitair 50,00 euro supplementair aan de aangerekende totale kosten.
- Het minimum totaal bedrag zal 125 EUR per geval bedragen.
Bij gebrek aan contante betaling wordt de belasting ingekohierd.
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en de eventuele latere wijzigingen.