De beslissing van de gemeenteraad van 06 november 1995 en 4 december 2006 houdende beheersoverdracht en opdracht aan de intergemeentelijke vereniging IOK Afvalbeheer voor de activiteiten inzake afvalbeheer, zoals verwoord in artikel 4 van de statuten van IOK-Afvalbeheer.
De beslissing van de gemeenteraad van 4 december 2006 houdende participatie in het DIFTAR project van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 november 2006 om vanaf 1 juli 2007 het DIFTAR-systeem in te voeren bij de huis-aan-huis inzameling van restafval, GFT en grof vuil.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders deels via een vast belastingbedrag en deels via een contantbelasting, die gedifferentieerd wordt in functie van de afvalsoort en in functie van het aangeboden gewicht of volume.
De invoering van een gedifferentieerde contantbelasting, naast een vast belastingbedrag, op basis van 60/40 verhouding (60 % ten laste van belastingplichtige en 40 % ten laste van gemeente), laat de gemeente toe om het principe van "de vervuiler betaalt" toe te passen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie aan hergebruik en tenslotte aan recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Het huisvuil en GFT worden opgehaald via het DIFTAR-systeem, waarbij via een ingebouwde chip een geautomatiseerde registratie plaats vindt van de opgehaalde hoeveelheid.
De stad beschikt tevens over ondergrondse verzamelcontainers, nl. ondergrondse bergsystemen voor aanbieding van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, waar via een digitale kaart, de aanmeldkaart, toegang verleend wordt tot het systeem en een registratie plaats vindt van de hoeveelheid aangeboden huisvuil.
Deze ondergrondse containers bieden het voordeel dat de gebruikers zich onmiddellijk en altijd van hun afval kunnen ontdoen. Hiertegenover staat wel dat aan de installatie van deze ondergrondse verzamelcontainers een hogere kost verbonden is.
Het inzamelen, verwijderen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen weegt in sterke mate op de stedelijke budgettaire toestand.
De financiële toestand van de stad vereist dan ook dat diverse belastingen worden geheven waarbij een rechtmatige verdeling van de belastingdruk wordt nagestreefd. Het bestaan van een gedifferentieerde
contantbelasting laat de stad toe grotendeels het principe “de vervuiler betaalt’ toe te passen, waarbij in eerste instantie prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie een hergebruik en tenslotte aan recyclage van huishoudelijke afvalstoffen.
Er is geen onderscheid in het tarief tussen het aangeboden huisvuil of het gebruik van een vulsluis waarbij rekening is gehouden met de bepalingen van VLAREMA.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
In het besluit tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen van 17 februari 2012 (Belgisch Staatsblad 23 mei 2012), VLAREMA genoemd, worden de steden opgelegd om rekening te houden met diverse kosten bij het bepalen van het bedrag en de voorwaarden van de bijdrage in de kosten van huishoudelijk afvalbeheer. Tevens wordt een minimale en maximale tarifering voor bepaalde afvalfracties vastgelegd.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26.
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.
Er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een jaarlijkse belasting gevestigd op het ophalen en verwerken van diverse fracties huishoudelijk afval en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het Diftar-systeem.
Onder huisvuil of restafval wordt verstaan:
De afvalstoffen die als huisvuil zijn omschreven in het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, en hiermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Onder GFT wordt verstaan:
De afvalstoffen die als gft-afval zijn omschreven in het Vlarema en het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, en hiermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Onder grof vuil wordt verstaan:
De afvalstoffen die als grof vuil zijn omschreven in het Vlarema
Onder ondergrondse verzamelcontainer wordt verstaan:
Het permanent voorziene ondergrondse bergsysteem dat door meerdere aansluitpunten wordt gebruikt voor
de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en dat beschikbaar wordt gesteld door middel van een aanmeldkaart.
Onder aanmeldkaart wordt verstaan:
Een digitale kaart die ter beschikking wordt gesteld van een aansluitpunt en die de houder van de kaart toegang verleent tot een ondergrondse verzamelcontainer.
De belasting is verschuldigd door:
-de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister en die geïnitialiseerd is als ophaalpunt en per afzonderlijk ophaalpunt van huisvuil en/of GFT als dusdanig gekend is als afvalproducent gebruik makend van container(s) voorzien van een elektronische gegevensdrager en/of gebruik makend van ondergrondse verzamelcontainers door middel van een aanmeldkaart, verder omschreven als “gezin” uitgezonderd gezinnen die aangesloten zijn op een ondergronds molok-inzamelsysteem voor afval en uitgezonderd studenten (personen met een inschrijvingsbewijs van de hogeschool of die jonger zijn dan 18 jaar) die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn op het adres van een vergund studentenhuis;
-de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister en die geïnitialiseerd is als ophaalpunt van huisvuil en/of GFT als dusdanig gekend is als afvalproducent gebruik makend van container(s) voorzien van een elektronische gegevensdrager en/of gebruik makend van ondergrondse verzamelcontainers door middel van een aanmeldkaart, verder omschreven als “gezin”;
-ieder natuurlijk persoon en rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die geïnitialiseerd is als ophaalpunt van huisvuil en/of GFT als dusdanig gekend is als afvalproducent gebruik makend van container(s) voorzien van een elektronische gegevensdrager en/of gebruik makend van ondergrondse verzamelcontainers door middel van een aanmeldkaart, verder omschreven als “bedrijf”;
-verenigingen, scholen, gemeenschapshuizen, rusthuizen, kerkfabrieken, openbare en semiopenbare instellingen,… die geïnitialiseerd zijn als ophaalpunt van huisvuil en/of GFT als dusdanig gekend zijn als afvalproducent gebruik makend van container(s) voorzien van een elektronische gegevensdrager en/of gebruik makend van ondergrondse verzamelcontainers door middel van een aanmeldkaart.
Voor aansluitpunten waar geen ondergrondse verzamelcontainer voor huisvuil ter beschikking wordt gesteld, wordt het huisvuil aangeboden in grijze container(s) die door de stad via IOK Afvalbeheer ter beschikking worden gesteld. GFT wordt steeds aangeboden in groene container(s) die eveneens door de stad via IOK Afvalbeheer ter beschikking worden gesteld. Deze containers zijn eigendom van IOK Afvalbeheer. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. De containers behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:
Zowel voor GFT als voor huisvuil is het maximaal toekenbaar volume voor een gezin en een bedrijf 240 liter.
Voor huisvuil: het standaard volume voor de container is 120 liter of 240 liter.
Mits afdoende motivering kan hier van afgeweken worden als volgt:
de nodige containers van 40 liter voor aansluitpunten met specifieke bewoning:
appartement of studio; aanéénsluitende bebouwing; serviceflats; bejaardenwoning; studentenkamer.
verder dan 150 meter afgelegen van de reguliere ophaalronde.
een container van 1100 liter voor de volgende aansluitpunten:
gemeenschapshuizen en rusthuizen
jeugd-, cultuur-,sport- en andere verenigingen
kerkfabrieken
scholen
openbare en semi-openbare instellingen
Voor GFT: het standaardvolume voor de container is 120 liter.
Mits afdoende motivering kan hier van afgeweken worden als volgt:
de nodige containers van 40 liter voor aansluitpunten met specifieke bewoning:
appartement of studio; aanéénsluitende bebouwing; serviceflats; bejaardenwoning; studentenkamer.
verder dan 150 meter afgelegen van de reguliere ophaalronde
een container van 1100 liter voor de volgende aansluitpunten:
gemeenschapshuizen en rusthuizen
jeugd-, cultuur-,sport- en andere verenigingen
kerkfabrieken
scholen
openbare en semi-openbare instellingen
Grof vuil kan los worden aangeboden.
Voor aansluitpunten waar een ondergrondse verzamelcontainer ter beschikking wordt gesteld, wordt 1 aanmeldkaart per aansluitpunt ter beschikking gesteld die toegang verleent tot deze ondergrondse verzamelcontainer. Deze aanmeldkaart is een elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker gekend is.
Afwijkingen op deze toekenningsregels kunnen enkel mits motivering door de aanvrager worden toegestaan door het college van burgemeester en schepenen.
De eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie zal worden opgestuurd door IOK Afvalbeheer in opdracht van de financieel directeur vanaf de initiatiedatum.
De eerste betalingsuitnodiging bedraagt 80 EUR per aansluitpunt voor aansluitpunten met inzamelrecipiënten van 40 L, 120L of 240 L en/of aansluitpunten die door middel van een aanmeldkaart gebruik kunnen maken van een ondergrondse verzamelcontainer.
Per aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 L bedraagt het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging 260 EUR.
Per aansluitpunt met één of meerdere ondergrondse verzamelcontainers voor restafval bedraagt het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging 1800 EUR.
De hierna gedefinieerde contantbelastingen in de artikelen 6, 7, 8, 9 en 10 worden in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
Van zodra het drempelbedrag is overschreden wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verstuurd door IOK Afvalbeheer in opdracht van de financieel directeur.
Het drempelbedrag bedraagt 10 EUR per aansluitingspunt voor aansluitpunten met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een aanmeldkaart voor de ondergrondse verzamelcontainer.
Per aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 L bedraagt het drempelbedrag 45 EUR.
Per aansluitpunt met één of meerdere ondergrondse verzamelcontainers voor restafval bedraagt het drempelbedrag 200 EUR.
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging zal berekend worden voor het geraamde gebruik van het Diftar-systeem voor het volgende jaar gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging berekend volgens artikel 4.
Een vaste belasting is verschuldigd door alle belastingplichtigen vermeld in artikel 2:
Dit vast belastingbedrag per aansluitpunt bedraagt 3,60 EUR per maand en wordt verrekend op de provisie.
Voor de terbeschikkingstelling van een GFT-container van 40L of 120L is een bijkomende belasting verschuldigd van 1,50 EUR per maand die eveneens wordt verrekend op de provisie. Dit bedrag verhoogt niet indien de belastingplichtige beschikt over meerdere containers van 40L. Dit bedrag verhoogt met 1,50 EUR per container per maand, verrekend op de provisie, indien de belastingplichtige beschikt over meerdere GFT-containers van 120L.
Voor de terbeschikkingstelling van een grote container van 1100 liter (zowel beschikbaar voor restafval als voor GFT) is een bijkomende belasting ten bedrage van 3,60 EUR per container per maand verschuldigd die wordt verrekend op de provisie.
Voor de terbeschikkingstelling van een ondergrondse verzamelcontainer voor restafval is een bijkomende belasting ten bedrage van 150 EUR per ondergrondse verzamelcontainer voor restafval per maand verschuldigd die wordt verrekend op de provisie.
Naast de in voorgaand artikel vermelde belasting is een contantbelasting per kilogram gewogen gewicht verschuldigd voor de ophaling en verwerking van het aangeboden afval. De contantbelasting per kilogram gewogen gewicht wordt na elke lediging of ophaling in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie en is vastgesteld op:
0,22 EUR per kilogram aangeboden huisvuil;
0,11 EUR per kilogram aangeboden GFT;
0,22 EUR per kilogram aangeboden grof vuil.
Voor de ophaling van grof vuil wordt vanaf de 2de ophaalbeurt per kalenderjaar een aanrijkost van 10 euro per ophaalbeurt in mindering gebracht van de provisie.
Voor de lediging van de ondergrondse verzamelcontainer, de verwijdering en verwerking van het aan een ondergrondse verzamelcontainer aangeboden huisvuil, is een contantbelasting per volume verschuldigd.
De contantbelasting per volume wordt na elke storting in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie en is vastgesteld op:
0,825 EUR per aanbieding van huisvuil in de vulsluis van 30 liter.
1,65 EUR per aanbieding van huisvuil in de vulsluis van 60 liter.
Alle bedragen worden per lediging, ophaling of storting afgerond op 2 cijfers na de komma.
Bij vervanging of herstelling van containers en/of elektronische gegevensdrager en/of onderdelen die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt voor de vervanging of herstelling volgende contantbelasting aangerekend:
40 L 120 L 240 L 1100 L
wiel met wielas nvt 5 EUR 5 EUR nvt
deksel met dekselas 7 EUR 4 EUR 5 EUR nvt
beugel 5 EUR nvt nvt nvt
romp 23 EUR 21 EUR 27 EUR nvt
slot 35 EUR 35 EUR 35 EUR 35 EUR
chipwissel 8 EUR 8 EUR 8 EUR 8 EUR
vervanging 34 EUR 29 EUR 36 EUR 243 EUR
Voor de vervanging van een aanmeldkaart, wegens verlies, beschadiging of vernietiging, wordt een contantbelasting aangerekend van 5 EUR per aanmeldkaart.
Deze bedragen worden in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie op het ogenblik van vervanging en/of herstelling.
Deze contantbelastingen zijn niet verschuldigd wanneer de containerhouder en/of houder van een aanmeldkaart het bewijs kan leveren dat het verlies of de beschadiging van de container of de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege
Bij omruiling van een container op vraag van de containergebruiker, wordt een contantbelasting van 10,00 EUR aangerekend. Dit bedrag wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie op het ogenblik van uitvoering.
Bij nieuwe containergebruikers of bij wijziging van de gezinssituatie waardoor een ander volume aan inzamelrecipiënten wenselijk is, zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de containergebruiker verzoekt om een container met slot, dan wordt een contantbelasting van 35 EUR aangerekend. Deze contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie op het ogenblik van de ingebruikname van de container met slot.
De afmelding van een referentiepersoon van een gezin, bedrijf, vereniging, school, gemeenschapshuis, rusthuis, kerkfabriek, openbare en semi-openbare instelling,… naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting of gelijkaardige omstandigheid moet door de belastingplichtige uitdrukkelijk gebeuren. Pas dan wordt het Diftar-systeem afgesloten en wordt het, na afrekening van de verschuldigde belastingen, nog beschikbare bedrag van de voorafbetaling door IOK Afvalbeheer in opdracht van de financieel directeur teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige. De containers en/of de aanmeldkaart worden voor verder gebruik geblokkeerd.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen hierover gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Een afschrift van dit reglement zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan IOK Afvalbeheer, OVAM en de afdeling Handhaving - Milieu-inspectie van het Departement Omgeving.