Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_GR_00272 - Retributie voor administratieve prestaties

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, Greet Daems, Gareth Van der Velde, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle

Afwezig

Patrick Graux

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00272 - Retributie voor administratieve prestaties
Goedgekeurd

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, Greet Daems, Gareth Van der Velde, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle
Stemmen voor 31
Evelien Lievens, Nadine Laeremans, Benny Eyckmans, Griet Smaers, Fonsy Bellinckx, Vera Celis, Noël Devos, Ben Van Looveren, Brigitte Kempen, Ivan Wartel, Greet Bakelants, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Elhasbia Zayou, Bart Julliams, Gareth Van der Velde, Marleen Verboven, Griet Ceusters, Griet Verhesen, Lea Neyens, Tom Corstjens, Dirk Kennis, Lieselotte Thys, Luc Verguts, Petra Gyesbreghs, Pieter Cowé, Pieter Verhesen, Rosa Van Cleempoel, Timmy Vanuytsel, Tinne Van Gelder, Luc Van Laer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Greet Daems
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00272 - Retributie voor administratieve prestaties 2019_GR_00272 - Retributie voor administratieve prestaties

Motivering

Aanleiding en context

Het behandelen, samenstellen en afleveren van vergunningen, attesten en meldingen brengen een aanzienlijke administratieve kost mee voor de stad.

De stedelijke diensten leveren op vraag van belanghebbenden welbepaalde administratieve prestaties, zoals het uitvoeren van opzoekingswerk, het maken van kopieën van bestuursdocumenten en het uitvoeren en afleveren van drukwerk.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen.

Argumentatie

Het is billijk om een vergoeding te vragen aan personen waarvoor welbepaalde administratieve  prestaties geleverd worden.

De financiële toestand van de stad vereist dat het noodzakelijk is dat de gemaakte kosten worden verhaald op de gebruiker van de geleverde prestatie of geleverde dienst.

Juridische grond

Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt er een retributie gevestigd voor de administratieve prestaties.

Voor de volgende prestaties gelden deze tarieven: 

 

Voor wat?

Soort

Prijs

Voorwaarden

Afleveren van organisatiegids voor evenementen

 

2 EUR

 

Afleveren van plan van de gemeente met straatnamenlijst

 

1,25 EUR

 

Kopiëren of inscannen  en opsturen bouwplannen

 

 

 

  • Afleveren van bijzonder plan van aanleg 1/1000

Per A4-formaat

0,15 EUR per blad

 

  • Afleveren van rooilijnplannen verordende voorschriften

Volledig plan

15 EUR + 1,25 EUR/m²

 

 

Voor wat?

Soort

Prijs

Voorwaarden

Inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de stedelijke diensten

Per aanvraag per perceel of groep aaneengesloten percelen

60 EUR

  • Niet louter het laten inzien van, het uitleg geven over of afschrift afleveren van bestuursdocumenten
  • Ruim opzoekingswerk (meer dan 1 uur)
  • Vereist samenstellen van een dossier over specifieke zaken of eigendommen

Stedenbouwkundige vergunning

Eenvoudige samenstelling dossier

30 EUR

 

Stedenbouwkundige vergunning

Uitgebreide samenstelling dossier

50 EUR

 

Volledig plan tot A0-formaat

 

15 EUR eerste plan

7 EUR volgende plannen

 

Volledig plan

 

36 EUR

 

Gedeelten van plan

 

4 EUR

 

Verkavelingsvergunning

Zonder wegenaanleg

50 EUR

 

Verkavelingsvergunning

Met wegenaanleg

100 EUR

 

Verkavelingsvergunning

Voor een wijziging

50 EUR

 

Signalisatievergunning

 

15 EUR

 

Afleveren van een digitale kopie of kopie op papier

Voor A4 zwart/wit

Voor A4 kleur

Voor A3 zwart/wit

Voor A3 kleur

0,05 EUR

0,75 EUR

0,12 EUR

1,50 EUR

 

Afleveren van een digitale kopie of kopie op papier voor bestuursdocumenten

Voor A4-formaat

Voor A3-formaat

0,05 EUR

0,10 EUR

 

drukkerijtarieven

Papier A4 wit

0,02 EUR/stuk

 

 

Papier A4 kleur

0,03 EUR/stuk

 

 

Papier A4 wit en kleur 160gr

0,07 EUR/stuk

 

 

 

Papier A3 wit

0,03 EUR/stuk

 

 

Papier A3 kleur

0,08 EUR/stuk

 

 

Papier A3 wit en kleur 160-250 gr

0,12 EUR/stuk

 

 

 

Stencil A4

0,41 EUR/stuk

 

 

Stencil A3

0,82 EUR/stuk

 

 

Metaal B3

4,08 EUR/stuk

 

 

Verzamelen

0,03 EUR/stuk

 

 

Plooien

0,01 EUR/stuk

 

 

Nieten

0,03 EUR/stuk

 

 

Lijmen

2,02 EUR/stuk

 

 

Inbinden + mica

1,61 EUR/stuk

 

Genealogische opzoekingen

 

25 EUR per uur

Voor opzoekingen welke door de personeelsleden zelf dienen te gebeuren

 

 

Voor wat?

Soort

Prijs

Voorwaarden

Opzoekingen door het archiefpersoneel ten behoeve van derden

 

25 EUR per uur

Te betalen per begonnen uur

Afleveren van reproducties door archiefpersoneel voor derden

A4-formaat

0,10 EUR per blad

 

Afleveren van reproducties door archiefpersoneel voor derden

A3-formaat

 

0,20 EUR per blad

 

 

 

 

 

Microfilm

0,50 EUR per blad

 

 

Inscannen foto of document + verzenden via e-mail

3 EUR per beeld

 

 

 

Inscannen foto of document + diskette of CD-rom

1 EUR per diskette of CD-rom

 

 

 

Outprint A4 – zwart-wit

0,10 EUR per blad

 

 

Outprint A4 – kleur

0,75 EUR per blad

 

Bij inschrijving per studierichting in de muziek- en tekenacademie

Leerling die het volledig tarief moet betalen

 

12 EUR per leerling

 

 

 

 

 

 

Leerling met een verminderd tarief

6 EUR per leerling

Besluit Vlaamse Regering dd. 07/07/93, gewijzigd door besluit Vlaamse Regering dd. 08/06/99 art.2 en art.3

Ter beschikking stellen van muziekinstrumenten aan leerlingen van de stedelijke muziekacademie

Voor het eerste schooljaar

 

 

35 EUR per instrument

 

 

 

 

 

Voor het tweede schooljaar

 

50 EUR per instrument

 

35 EUR per instrument blijft behouden wanneer in een gezin twee of meer kinderen een instrument gebruiken

 

Voor het derde en volgende schooljaar

100 EUR per instrument

 

Registratie en afleveren van een verklaring van wettelijke samenwoonst

 

20 EUR

Verhoogd met de kosten van de gerechtsdeurwaarder bij het éénzijdig beëindigen van wettelijke samenwoonst

Opmaken, controleren en afleveren van een dossier voor de aanvraag van de Belgische nationaliteit

 

100 EUR

 

 

  

Artikel 2

Voor de verkoop van alle hiervoor niet genoemde producten en goederen, zoals souvenirs, streekproducten, informatieve elementen enz. door de diensten, op verzoek van de bevolking, zal de werkelijke kostprijs aangerekend worden.

Dit is de kostprijs van de materialen en vervaardiging en/of de aankoopprijs van de goederen of producten, de behandeling en het vervoer hiervan en alle heffingen en belastingen daarop verschuldigd.

Artikel 3

De retributie wordt geïnd op het ogenblik van de prestatie (afgifte van het betrokken stuk, bij de bekomen dienstverlening…). Het bewijs van betaling blijkt uit een ontvangstbewijs, afgeleverd door de financieel directeur.

De personen of instellingen die aan de retributie onderworpen zijn en die een verzoek doen tot het bekomen van een dienstprestatie of stuk(ken), moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de retributie vooraf betalen als het gevraagde niet onmiddellijk bij de aanvraag kan verstrekt worden.

Wanneer de kostprijs niet van tevoren of onmiddellijk kan bepaald worden, zal de prestatie vergoed worden door het betalen van de achteraf toegezonden factuur. De retributie is dan betaalbaar binnen de dertig dagen na toezending van de rekening.

Artikel 4

De particulieren, privé-instellingen die wensen dat hun de gevraagde inlichtingen, of de gevraagde stukken per post toegezonden worden, behoudens wat betreft de bestuursdocumenten, moeten het bedrag van de verzendingskosten betalen boven het bedrag van de retributie. Het bedrag van de verzendingskosten moet vooraf aan de stad betaald worden. De verzendingskosten worden altijd aangerekend, ook als de afgifte van het stuk of de stukken kosteloos is.

Artikel 5

De retributies worden niet geïnd voor inlichtingen en stukken gevraagd door het rijk, de provincie, de gemeenten, de OCMW's en stichtingen van studiebeurzen.

De retributies worden eveneens niet geïnd voor inlichtingen en stukken, opgemaakt en afgeleverd voor de uitvoering van de wet “betreffende het herstel van zekere schade, veroorzaakt aan private goederen door natuurrampen”. Deze vrijstelling is beperkt tot de termijn voor het rechtsgeldig indienen van het schadedossier.

Artikel 6

Bij gebrek aan vrijwillige betaling zal de inning van de retributie gebeuren volgens de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.