Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_GR_00306 - Goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 en kennisname budget 2020 Het Eepos

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, Greet Daems, Gareth Van der Velde, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle

Afwezig

Patrick Graux

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer
2019_GR_00306 - Goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 en kennisname budget 2020 Het Eepos 2019_GR_00306 - Goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 en kennisname budget 2020 Het Eepos

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Het Eepos is als OCMW-vereniging van publiek recht onderworpen aan het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 omtrent beleids- en beheerscyclus gemeenten, provincies en OCMW's.

Het Eepos diende een meerjarenplan en budget volgens de regels van de beleids- en beheerscyclus op te maken.

De omzendbrief BB 2013/6 dd. 07/06/2013 van minister Geert Bourgeois die stelt het meerjarenplan van publiekrechtelijke OCMW-verenigingen onderworpen is aan goedkeuring door de gemeenteraad en dat van het budget kennisgeving moet gedaan worden aan de gemeenteraad, voor zover dat budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan.

De vraag van Eepos om dit punt te agenderen op de gemeenteraad.

Aanleiding en context

Het Eepos is een vereniging die is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen de OCMW's van Laakdal en Geel. Het heeft een eigen raad van bestuur en algemene vergadering bestaande uit OCMW-raadsleden van de beide gemeenten.

Het Eepos is een vereniging onderworpen aan het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het Eepos engageerde zich dan ook om een meerjarenplan op te maken volgens de regels van de BBC. In dit meerjarenplan zijn de belangrijkste beleidsopties van Het Eepos (met hun financiële consequenties) vervat voor de periode 2020-2025.

In vergadering van 3 december 2019 verleende de algemene vergadering van Het Eepos zijn goedkeuring aan het meerjarenplan 2020-2025 en aan het budget 2020.

In het meerjarenplan 2020-2025 zijn volgende beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties opgenomen:

  • BD 001 Het Eepos speelt in op het veranderende zorglandschap.
    1.1. Het Eepos participeert in diverse, vernieuwende (interne en/of externe) initiatieven die het dienstverleningsaanbod voor personen met een beperking in onze regio kunnen verrijken.
    1.1.1. Het Eepos staat open voor vernieuwende initiatieven en projecten, zowel intern als extern (bij voorkeur in samenwerking met andere organisaties).
    1.1.2. Het Eepos participeert in het project ‘Toontjeshuizen’ teneinde aangemelde ouderinitiatieven op vlak van wonen te ondersteunen.
    1.1.3. Het Eepos werkt samen met ’t pASSt vzw uit Geel teneinde het dienstverlenings-aanbod voor normaal begaafde personen met ASS in de regio te verbreden en verdiepen.
    1.1.4. Het Eepos ondersteunt het project ‘Varennest’ in Laakdal (ouderinitiatief met nadruk op kleinschaligheid, rustige omgeving en aanbod op maat).
    1.1.5. Het Eepos participeert in het samenwerkingsverband ArTuSa teneinde de krachten van diverse vergunde zorgaanbieders in het arrondissement te bundelen.
    1.1.6. Het Eepos werkt samen met de Geelse Huisvesting rond het opstarten van een inclusief woonproject voor personen met een verstandelijke beperking in het project Wijdbosch in Geel.
    1.1.7. Het Eepos actualiseert de doelstellingen en de organisatie m.b.t de dagbesteding voor personen met een beperking.
    1.1.8. Het Eepos onderzoekt de mogelijkheden rond meer intersectorale samenwerking met diverse diensten, in het bijzonder OCMW-diensten en/of thuiszorgdiensten.
    1.2. Het Eepos ontwikkelt een visie en praktijk op de financiering van een hedendaagse vergunde zorgaanbieder, waarbij sociaal ondernemerschap én sociaal-maatschappelijke dienstverlening hand in hand gaan.
    1.2.1. Het Eepos rekent de (handicapspecifieke) ondersteuningskosten aan in het kader van de persoonsvolgende financiering, op een manier die zowel financieel als sociaal verantwoord is, zowel t.a.v. zorgvragers, zorgaanbieder en subsidiërende overheid.
    1.2.2. Het Eepos ontwikkelt een aanrekening van woon- en leefkosten, dat zowel financieel als sociaal verantwoord is, zowel t.a.v. zorgvragers, zorgaanbieder en subsidiërende overheid.
  • BD 002 Het Eepos draagt via zijn werking en zijn zorg- en ondersteuningsaanbod bij tot een versterking van de levenskwaliteit van de persoon met een beperking en vertrekt hierbij vanuit de behoefte van de persoon met een beperking en vanuit de zelfregie door de persoon met een beperking en zijn omgeving.
    2.1. Het Eepos maakt de omslag van een aanbodsgerichte dienstverlening naar een persoonsgerichte dienstverlening.
    2.1.1. Het Eepos stelt bij elke aanmelding en intake de zorgnoden van de persoon met een beperking centraal, en ontwikkelt een werkwijze om deze zorgnoden te formuleren los van de gekende zorgvormen.
    2.1.2. Het Eepos bewaakt het evenwicht tussen enerzijds het maximaal ingaan op de individuele zorgvragen en anderzijds de mogelijkheden en draagkracht van de organisatie en zijn medewerkers, en houdt hierbij ook rekening met de maatschappelijke en persoonlijke relevantie van de gestelde zorgvragen.
    2.1.3. Het Eepos maakt voor elke cliënt met een dienstverleningsovereenkomst van onbepaalde duur een handelingsplan waarbij ‘kwaliteit van leven’ op een zeer concrete manier wordt gehanteerd als leidraad bij de geboden ondersteuning.
    2.1.4. Het Eepos stimuleert bij zijn medewerkers een visie en begeleidershouding die gebaseerd is op een (individuele) persoonsgebonden dienstverlening i.p.v. een (collectieve) aanbodsgerichte dienstverlening.
    2.1.5. Het Eepos zorgt voor een goede communicatie en wederzijds overleg t.a.v. cliënten/zorgvragers, o.a. ook door gebruik te maken van de mogelijkheden van een digitaal cliëntendossier.
    2.2. Het Eepos bouwt mee aan het wederzijdse respect en begrip en de constructieve samenwerking tussen enerzijds de zorgen, noden en mogelijkheden van de gebruikers en anderzijds de zorgen, noden en mogelijkheden van de zorgaanbieder(s).
    2.2.1. Het Eepos onderzoekt of en hoe het collectieve gebruikersoverleg meer inhoudelijk vorm kan krijgen.
    2.2.2. Het Eepos besteedt bij communicatie t.a.v. de eigen zorgvragers en bij individueel gebruikersoverleg aandacht aan een “samenwerkende” houding met wederzijds begrip.
    2.2.3. Het Eepos promoot bij externe contacten met personen en diensten en bij maatschappelijk debat ter zake het belang van een “samenwerkende” houding met wederzijds begrip.
  • BD 003 Het Eepos versterkt de interne werking om continuïteit in zorg en ondersteuning te bieden.
    3.1. Het Eepos streeft naar tevreden medewerkers en een beperkt personeelsverloop.
    3.1.1. Het Eepos volgt de ontwikkelingen rond personeelsverloop, ziekteverzuim en tevredenheid van medewerkers regelmatig op.
    3.1.2. Het Eepos ontwikkelt een welzijnsbeleid t.a.v. zijn medewerkers.
    3.1.3. Het Eepos ontwikkelt een onthaalbeleid t.a.v. nieuwe medewerkers.
    3.2. Het Eepos organiseert op efficiënt wijze het interne overleg.
    3.2.1. Het Eepos evalueert periodiek de bestaande interne overlegorganen.
    3.2.2. Het Eepos stuurt de organisatie en/of werking van de interne overlegorganen bij op basis van de periodieke evaluatie.
  • BD 004 Het Eepos beschikt over competente medewerkers.
    4.1. Het Eepos beschikt over medewerkers die optimaal beantwoorden aan de opgestelde functieprofielen. Zij beschikken in het bijzonder over een hedendaagse visie betreffende het ondersteunen van personen met een beperking.
    4.1.1. Het Eepos maakt duidelijke functieprofielen zodat medewerkers weten wat belangrijk is in de uitoefening en beoordeling van de eigen functie, in het bijzonder op vlak van visie en houding.
    4.1.2. Het Eepos organiseert een permanente en/of periodieke ondersteuning en evaluatie betreffende het functioneren van alle medewerkers.
    4.1.3. Het Eepos organiseert voldoende en degelijke (interne en/of externe) vorming en intervisie voor alle medewerkers.
  • BD 005 Het Eepos beschikt over kwaliteitsvolle en aangepaste infrastructuur en materiële middelen.
    5.1. Het Eepos zorgt – in samenspraak met de OCMW’s als eigenaars van de gebouwen – voor het tijdig en degelijk onderhoud en/of vernieuwing van de beschikbare infrastructuur.
    5.1.1. Het Eepos voorziet – in samenspraak met de OCMW’s als eigenaars van de gebouwen – voor voldoende budgetten om de
    infrastructuur te onderhouden en/of te vernieuwen.
    5.1.2. Het Eepos voert onderhouds-, herstellings- en vernieuwingswerken tijdig en degelijk uit.
    5.2. Het Eepos maakt op een efficiënte wijze gebruik van de mogelijkheden van digitalisering.
    5.2.1. Het Eepos voorziet – in samenwerking met de ICT-dienst van de stad Geel – een degelijke en betrouwbare ICT-omgeving in alle gebouwen en voor alle relevante medewerkers en werkvormen.
    5.2.2. Het Eepos zorgt – in samenwerking met een externe partner – voor de uitbouw van een degelijk en vlot te gebruiken digitaal cliëntendossier.
    5.2.3. Het Eepos maakt gebruik van diverse (sociale) media voor de informatie-doorstroming en de bekendmaking van de werking tegenover de eigen zorgvragers en andere geïnteresseerden.
  • BD 006 Het Eepos is financieel leefbaar.
    6.1. Het Eepos zet de beschikbare middelen optimaal in.
    6.1.1. Het Eepos laat zich bij aanmeldingen en intakes niet enkel leiden door beschikbare subsidiëring, maar zoekt naar een gezond evenwicht tussen het bieden van zorg en het voeren van een gezond financieel beleid.
    6.1.2. Het Eepos geeft jaarlijks een toelichting t.a.v. het bestuur en de gebruikers- en werknemersvertegenwoordiging, betreffende de ingezette middelen voor personeel en werking.
    6.1.3. Het Eepos maakt een meerjarenplanning en -begroting op per bestuurslegislatuur en legt jaarlijks een budget en jaarrekening ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering en de toezichthoudende overheden.

Een vertaling van deze beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties naar budgetten resulteert in volgend gecumuleerd budgettair resultaat voor de planperiode 2020-2025:

  Exploitatie Investeringen Gecumuleerd budgettair resultaat
2020 +6 698,00 -72 500,00 +316 968,00
2021 -29 417,00 0,00 +287 551,00
2022 -63 049,00 0,00 +224 502,00
2023 -70 980,00 0,00 +153 522,00
2024 -73 734,00 0,00 +79 788,00
2025 -78 594,00 0,00 +1 194,00

 

In dezelfde algemene vergadering werd het budget 2020 goedgekeurd.
Het totale exploitatietekort voor 2020 wordt geraamd op 0,00 euro.
Voor het dienstjaar 2020 dienen er bijgevolg in toepassing van art. 10 van de statuten van Het Eepos, luidend als volgt: "De eventuele exploitatieverliezen van de vereniging worden voor twintig procent gedragen door het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Geel en voor twintig procent door het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Laakdal. De resterende zestig procent wordt verdeeld a rato van het aantal inwoners" geen financiële middelen te worden gereserveerd.

De gemeenteraad wordt verzocht om:

  1. goedkeuring te verlenen aan het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van Het Eepos
  2. kennis te nemen van het budget 2020 van Het Eepos

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2020-2025 van Het Eepos goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2020 van Het Eepos.