Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_GR_00318 - Tweede pensioenpijler OFP Provant - Goedkeuren

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, Greet Daems, Gareth Van der Velde, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle

Afwezig

Patrick Graux

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer
2019_GR_00318 - Tweede pensioenpijler OFP Provant - Goedkeuren 2019_GR_00318 - Tweede pensioenpijler OFP Provant - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

Tussen het statuut van de vastbenoemde personeelsleden en deze aangeworven in contractueel dienstverband bestaan enkele fundamentele verschillen. Zeker naar de toekenning van de pensioenrechten toe zijn deze verschillen duidelijk merkbaar. Het wettelijk pensioen van een contractuele medewerker kan tot de helft lager zijn dan het overheidspensioen van een vastbenoemde collega. Dit is niet rechtvaardig, omdat beide personeelscategorieën hetzelfde werk doen en er reeds jaren geen onderscheid meer wordt gemaakt naar jobinhoud of naar wat de werkgever van hen verwacht.

De vraag stelt zich dan ook welke initiatieven er moeten worden ondernomen inzake de pensioenregeling van deze contractuele medewerkers.

In 2010 werd ervoor geopteerd om een tweede pensioenpijler voor de contractuele personeelsleden te voorzien. Een bijdragevoet van 2 % werd voorzien en er werd ingestapt in het systeem van DIB-ethias Lokale contracten (EThias NV in samenwerking met Dexia verzekering).

In 2015 werd door de respectievelijke beslissingsorganen van stad en ocmw de bijdragevoet verhoogd naar 3% met ingang van 1 oktober 2015. 

Het systeem van DIB Ethias  Lokale contracten) werkt met een Defined Contribution of vaste bijdrage plan. Dit systeem heeft zijn nadelen.

Met deze bijdragevoet is er eerder een kloofdichting voor de lagere niveaus maar minder voor de hogere niveaus. Hierdoor is het dan ook moeilijker om hogere profielen aan te trekken. We kunnen dan ook moeilijk over een kloofdichting spreken en zijn dan ook niet concurrentieel met de privé-sector of met andere lokale besturen die nog wel statutairen aanwerven en benoemen. Bovendien wordt het principe van statutaire aanstellingen in lokale besturen nu ook verlaten.

Om aan deze nadelen tegemoet werd een overzicht gemaakt van de voor-en nadelen van de verschillende systemen : DIB ethias lokale contracten (huidig plan), OFP Provant.

In bijlage wordt op een overzichtelijke manier een overzicht gemaakt van de verschillen in systemen tussen Ehtias Belins en tussen OFP provant.

In diezelfde bijlage wordt ook op een overzichtelijke manier weergegeven hoeveel rente een contractueel personeelslid zal ontvangen op de leeftijd wanneer hij/zij op pensioen gaat. Het systeem van OFP Provant geeft in alle gevallen van de vergelijking, (en in de lagere en in de hogere loonschalen, en bij jonge medewerkers die instappen en bij oudere medewerkers die instappen), een veel voordeliger rent die wordt uitbetaald op de leeftijd van 65 jaar als in het systeem van Ethias-Bellin. De verschillen zijn significant, dit scheelt meer dan de helft.

Op basis van deze analyse wordt voorgesteld om Geel voortaan aan te sluiten bij het OFP Provant.

Volgende belangrijke voordelen worden ook nog onderscheiden:

o   Bestaand programma, professioneel beheerd

o   Mogelijkheid tot diversificatie mbt kloofdichting (15-30-50-75-100)

o   Rendement van de pensioenfondsformule

o   Beheerskosten gedragen door provincie

o   Transparantie

o   Bijna geen administratie voor personeelsdienst

o   Defined benefit / Vaste uitkeringsregeling

Er is ook een nadeel aan het systeem van OFP Provant, met name dat in een system van gegarandeerd voordeel (systeem van Defined benefit), de werkgever het risico neemt voor engagementen in de toekomst.

OFP Provant heeft dit risico maximaal ingeperkt op de volgende manier:

 

    • De berekeningswijze van de bijdrage : het OFP past de aggregate – cost methode toe : dit wil zeggen dat de actuariële (berekeningen in de toekomst) op een heel prudentiële manier  gebeuren Toekomstige loonstijgingen, indexen, etcetera worden maw meegenomen.

    • De basisparameter in de berekening is ook erg laag : OFP gaat er van uit dat ze een lange termijn rendement van 4 % halen, terwijl ze in de realiteit met het fonds nog op 6 % zitten. Voor 2019 zitten ze op dit moment op ongeveer 15% rendement, het is dus een heel erg goed beursjaar, dat echter nog niet gedaan is, en ook vorig jaar is er de laatste twee maanden van het jaar nog ruim 5 % afgegaan. Als deze goede prestatie echter aanhoudt voor de laatste twee maanden stijgt ons gemiddelde percentage nog ruimer boven de vooropgestelde 4%.

    • Waarom kan OFP Provant 15 % halen, en worstelt Ethias met de belofte van 1,75 % ? Omdat Ethias als verzekeringsmaatschappij moet voldoen aan de Solvency II richtlijn die verzekeringsmaatschappijen dwingt om zich zeer streng in te dekken. Pensioenfondsen moeten dat niet in dezelfde mate.

    • Voor pensioenfondsen wordt deze indekking afgedekt door een zogenaamde ORA, een ‘own risk assessment’, het verplicht voortdurend in vraag stellen van het risico, en hieruit conclusies trekken. Dit is opgelegd door het FSMA, de controleur van OFP Provant, tot op heden door een driejaarlijkse ALM-studie (Asset Liability – welk geld moet je hebben wanneer, om steeds aan je verplichtingen te kunnen voldoen). Volgende jaar is de eerste echte ORA gepland.  

    • Zeer belangrijk tenslotte is dat OFP Provant structureel hogere rendementen kan realiseren omdat zij geen kosten in rekening brengen. De buffer van 30 miljoen euro neemt alle beheerskosten van het fonds ten laste, of het nu gaat om boekhouding, revisoraat, externe consultancy  of organisatie van het fonds. Ook dit verkleint het risico danig : bij negatieve rendementen zak je immers minder diep, bij positieve rendement ga je hoger. 

Aansluiten betekent instappen in het “OFP PROVANT” (Organisme voor de Financiering van Pensioenen), een open multiwerkgeversfonds.  In zitting van 26 juni 2008 keurde de provincieraad van Antwerpen de oprichting van dit “OFP PROVANT” goed. Het betreft hier een tweede pensioenpijler opgericht binnen de contouren van de WAP, de wet op de aanvullende pensioenen. Deze wet laat toe om “sectoraal” op te treden, om met andere woorden een fonds op te zetten waarbij andere werkgevers in de sector kunnen aansluiten. Het provinciebestuur richtte enerzijds dit OFP op voor de financiering van de tweede pijler voor het eigen personeel, maar meent in deze ook haar intermediaire rol ten aanzien van de andere lokale besturen en intercommunales van de provincie te moeten spelen door ook hen de mogelijkheid te bieden om hierop in te tekenen.

Het provinciebestuur van Antwerpen doet hierbij een voorstel waarbij wordt voorgesteld in te stappen in een open pensioenfonds, met name het “OFP PROVANT”. Deze keuze gepaard gaat met het lidmaatschap van dit OFP. Het “OFP PROVANT” biedt wederzijds exclusieve diensten aan aan de leden, en dat het “OFP PROVANT” niet voor derden werkt;

Deze opdracht aan het “OFP PROVANT” kan als een ‘in house’ opdracht beschouwd worden in de zin van de Rondzendbrief LNE/2007/1 van 14 september 2007 en dat de wetgeving op de overheidsopdrachten in deze zin niet speelt;

Het provinciebestuur van Antwerpen heeft het “OFP PROVANT” voorzien van een basiskapitaal dat zal dienen als buffer tegen beursschommelingen, als ‘asset pool’, en als rendementsbasis tot financiering van de overheadkosten.

Naar aanleiding hiervan werd er een concreet voorstel ontvangen tot instap, waarbij er een mogelijkheid tot participatie wordt geboden op 5 niveaus, met name aan 100%, 75%, 50%, 30% of 15%. Deze percentages stemmen vanuit werknemersstandpunt overeen met de respectievelijke dichting van de pensioenkloof tussen een vergelijkbaar contractueel en statutair personeelslid, bekeken over een volledige pensioenloopbaan van 45 jaar.

OFP Provant maakte een eerst raming van de verschillende instapniveau’s welke overeenstemmen met de onderstaande percentages op de jaarlijkse contractuele salarismassa  en de bijdrage werd berekend. :

             0,75 – 1% bij participatie aan 15%

             1,5 – 2% bij participatie aan 30%

             3 – 4% bij participatie aan 50%

             4,5 – 6% bij participatie aan 75%

             6 – 8% bij participatie aan 100%

 

Concreet betekent dit voor een participatie aan 40 %

- voor stad Geel : 2,74%, hetzij een bijdrage van 193.283,75 € per jaar

- voor OCMW Geel : 2,73%, hetzij een bijdrage van 75.823,69 € per jaar

- voor AGB sport : 2.678%, hetzij een bijdrage van 39.351,06  € per jaar

 

Concreet betekent dit voor een participatie aan 45 %

- voor stad Geel : 3,09%, hetzij een bijdrage van 217.444,21 € per jaar

- voor OCMW Geel : 3,07%, hetzij een bijdrage van 85.301,65 € per jaar

- voor AGB sport : 8,58%, hetzij een bijdrage van 44.269,94  € per jaar

Bij een toetreding van het personeel van het WZC tot de tweede pensioenpijler heeft dit geen noemenswaardige verschillen in de bijdragevoet. Enkel de loonmassa en bijgevolg ook de bijdrage is een heel stuk groter.

Elk contractueel personeelslid  zal worden aangesloten aan het Plan vanaf de eerste dag van indiensttreding en zal vanaf die datum een Actieve Aangeslotene zijn.

Een instap in het OFP PROVANT impliceert dat Geel vanaf het jaar van aansluiting elk jaar geld opzij zet om voor ieder contractueel personeelslid de uitbetaling van een aanvullende rente mogelijk te maken bij pensionering. Besturen kunnen hun participatie bij een instap op een lager niveau jaarlijks evalueren, teneinde op termijn eventueel te kunnen doorgroeien naar een hoger percentage. Bij een participatie aan 100% betekent dit dat wie vandaag in een contractuele loopbaan begint te werken, over 45 jaar van eenzelfde pensioen kan genieten als wie een hele loopbaan als vastbenoemde werkte.

Instappen in OFP PROVANT betekent dat het aanvullend pensioenstelsel van de DIB Ethias lokale besturen via de opdrachtencentrale RSZPPO per 1 januari 2020 beëindigd dient te worden. Het is aangewezen dat alle individueel opgebouwde reserves binnen het DIB Ethias lokale besturen-plan blijven aangezien de rente voor alle stortingen tot 1 januari 2020  XXX % bedraagt en alle stortingen erna 1,75 %, welke voor de personeelsleden interessanter is aangezien deze intrestvoet niet behouden wordt bij overname hiervan door de OFP PROVANT

De bedragen blijven hier dan ook op staan totdat het personeelslid de pensioengerechtigde leeftijd verkrijgt.

Alle personeelsleden van stad en OCMW, inclusief WZC worden aangesloten onder dit Pensioenplan.

Juridische grond

Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur.

Aanleiding en context

De gemeenteraad van 20 december 2010 voerde een aanvullend pensioenstelsel in voor zijn contractuele personeelsleden vanaf 1 januari 2011. Zij ging akkoord met het kaderreglement tweede pensioenpijler contractanten dat op 9 december 2009 op het Vlaamse Comité C1 onderhandeld werd.

De pensioentoelage bedraagt 2% van het pensioengevend jaarloon. Er werd een aanbesteding georganiseerd in de zin van artikel 2,4° van de wet van 15 juni 2006 om in deze een overheidsopdracht uit te schrijven en te beslissen over de gunning aan een verzekeringsinstelling die belast zal worden met de uitvoering van de pensioentoezegging voor de contractanten (tweede pensioenpijler). 

Het college van burgemeester en schepenen van 10 oktober 2011 wees de opdracht toe met gunning aan de tijdelijke handelsvennootschap DIB-Ethias Lokale Contractanten.

De OCMW-raad van 14 december 2010 keurde hetzelfde goed, maar het WZC-personeel was hiervan uitgesloten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om per 1 januari 2020 lid te worden van het “OFP PROVANT”, Organisme voor de Financiering van Pensioenen van de contractuele medewerkers van de publieke werkgevers in de provincie Antwerpen. Het protocol van de representatieve vakorganisaties is in bijlage toegevoegd.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het pensioenplan (pensioenreglement) goed, met de optie de pensioenkloof over een volledige loopbaan te dichten voor 40%, met ingang van 1 januari 2020.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst met het “OFP PROVANT” goed.

Artikel 4

De gemeenteraad mandateert Tom Corstjens om op te treden als vaste vertegenwoordiger van de gemeente binnen de Algemene Vergadering van het “OFP PROVANT”.

Artikel 5

De financiële gevolgen zijn:

De kostprijs op jaarbasis van dit initiatief zal bij benadering bedragen voor een participatie aan 40 %:

- voor stad Geel: 2,74%, hetzij een bijdrage van 193.283,75 euro per jaar

- voor AGB sport: 2.678%, hetzij een bijdrage van 39.351,06 euro per jaar. Omwille van het overgaan van het personeel van AGB Sport naar stad Geel dient dit bedrag te worden toegevoegd aan de uitgave van stad Geel.

- voor OCMW Geel: 2,73%, hetzij een bijdrage van 75.823,69 euro per jaar

- voor OCMW Geel: dient omwille van de beslissing van het vast bureau van 25 oktober 2019 de bijdrage voor de tweede pensioenpijler voor de medewerkers van het WZC te worden toegevoegd aan dit bedrag, met name 35.604,00 euro. (rekening houdend met 2% voor contractuelen voor WZC in 2020)

Deze berekening zal exact worden gemaakt door de centrale actuaris van het “OFP PROVANT".

Deze kost kan binnen het goedgekeurd meerjarenplan worden opgevangen.

Artikel 6

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend pensioenstelsel van de DIB Ethias lokale besturen via de opdrachtencentrale RSZPPO per 1 januari 2020 te beëindigen. De individueel opgebouwde reserves binnen het DIB Ethias lokale besturen-plan zullen niet worden overgedragen en blijven bij Belfius staan totdat het personeelslid de pensioengerechtigde leeftijd verkrijgt.