Uit een mail van Bart Wolput op 22 juni 2020:
De prijs hangt af van welke modules jullie verder wensen te gebruiken. Sowieso staat een gepersonaliseerde ondersteuning en support bij ons centraal om er echt het maximum uit te kunnen halen.
Er zijn 4 modules :
1) Impactdays platform zoals jullie nu gebruiken
2) Give a day slimme vrijwilligersmatcher om burgers te matchen met vrijwilligersvacatures van alle organisaties en gemeentelijke diensten zoals www.giveaday.be/antwerpen. Elke organisatie beheert zo zelf zijn vrijwilligers en vacatures.
3) De give a day vrijwilligersmanager voor elke organisatie en gemeentelijke dienst voor slim beheer van vrijwilligers, contracten en onkostenvergoedingen. Zo krijg je een mooi overzicht van de vrijwilligers binnen de gemeenten en kan je ook gemakkelijker alle administratie harmoniseren en alle onkostennota’s exporteren voor de financiële dienst. We werken hiervoor ook samen met Partena Sociaal Secretariaat.
4) De give a day slimme burenmatcher, waar buren zichzelf matchen tussen vraag en aanbod. Deze werkt goed samen met het impactdays platform. Bv. wanneer er geen match is tussen de buren, kan vanuit buurtgerichte zorg een gemeentelijke matchmaker een match verzorgen vanuit de vrijwilligerspoules uit impactdays.
Dus voor de partnerbijdrages hanteren we volgende bijdrages exclusief BTW
• Module 1: 0.075€/inwoner/jaar
• Module 1+2: 0.12€/inwoner/jaar
• Module 1+2+3: 0.15€/inwoner/jaar
• Module 1+2+3+4: 0.24€/inwoner/jaar
In module 2 zitten er ook 2 vormingen ter plaatse in aan organisaties en vrijwilligerscoördinatoren elk jaar plus 3 mandagen support, dat je kan inruilen voor extra vormingen, support, campagne ondersteuning, technische kleine aanpassingen,… We zorgen altijd voor een goede kick-off, waar we alle betrokkenen de tools optimaal leren inzetten. Ik heb in bijlage nog eens de korte en een lange presentatie gezet.
De partnerbijdrages zijn gebaseerd op onze kosten en billijke verdeling onder de partnergemeentes. Omdat we een not-for-profit zijn kunnen we de prijzen laag houden en tegelijk een continue doorontwikkelde en up to date platforms aanbieden. De partnerbijdrages herinvesteren we opnieuw in doorontwikkelingen van functionaliteiten gewenst door de partners, activerende lokale campagnes, beleidsondersteuning van de gemeentes, trainingen van onze vrijwilligersacademie, etc. Kortom, alles om een continue schwung te brengen in de buurtgerichte zorg en vrijwilligerswerk.
Op 16 juni 2020 organiseerde Give A Day een online overleg rond de mogelijkheden voor een duurzame samenwerking tussen stad Geel en Give A Day rond hun digitale toepassingen rond vrijwilligersmanagement. Bart Wolput, Community Director van Give A Day gaf toelichting bij de 4 digitale modules die Give A Day op haar platform mogelijk maakt. Tijdens de voorbije maanden, maakte de stad Geel gebruik van module 1, Impact Days. Tijdens dit overleg waren dienst communicatie, dienst organisatie ontwikkeling, dienst sociale zorg, dienst gelijke kansen en sectormanager vrije tijd vanuit de stad Geel vertegenwoordigd.
Op 09 juli 2020 volgde nog een online overleg tussen Eric Bergs (sociale zorg), Ilse Daniëls en Tine Lommelen (werk) rond het autonoom vrijwilligerswerk (niet van toepassing hier) en de toekomst van GeelZorgt. Sepp Van der Veken was uitgenodigd, maar diende zich te verontschuldigen. Uit de terugkoppeling van Tine (Eric en Ilse met verlof) kwam het standpunt bij Ilse en Eric naar voor om nu niet voor een structurele overeenkomst te kiezen met Give A Day met daaraan verbonden consequenties vanuit volgende overwegingen:
- Er is een vrije markt van vergelijkbare platformen (waarvan er al enkele aan de stad Geel gepresenteerd zijn). Als we structureel in zee gaan met een platform, is het raadzaam de markt te verkennen en voor het platform te kiezen dat het best aansluit bij de behoeften van de stad Geel.
- Er is op dit moment onvoldoende organisatiebrede coördinatie rond vrijwilligerswerking (wel opgenomen in MJP 2020 - 2025) om ons nu al financieel te binden aan één organisatie of aanbieder of om de markt vanuit concrete noden van de stad Geel te onderzoeken.
Vanuit dienst gelijke kansen kan aangevuld worden dat de wijze waarop het ImpactDays - platform de voorbije maanden gebruikt is als matching tool, ook kan met de mogelijkheden die de stedelijke website nu al biedt. In de praktijk hebben we enkel gebruik gemaakt van het platform als communicatiemasker voor Gelenaars die zich wilden engageren. We hebben geen gebruik gemaakt van back office toepassingen. Deze hebben we zelf georganiseerd via een digitaal formulier op de website en een Excel bestand. Enerzijds omdat we door het snelle opzet er niet voor gekozen hebben vrijwilligers te vormen rond het platform, maar een eenvoudige Excel te gebruiken. Daarnaast hebben we niet gekozen voor een automatische koppeling tussen hulpvrager en -aanbieder, maar hebben we deze koppeling zelf actief beheert (vooral om veiligheidsredenen en om Corona - context zelf telkens te duiden). Om een verdere dienstverlening mogelijk te maken is het digitale platform Impact Days voor ons niet essentieel, maar moeten we wel maximaal gebruik maken van de mogelijkheden die de stedelijke website ons biedt.
Het college van burgemeester en schepenen weigert zich op dit moment financieel te verbinden met Give A Day voor het verdere gebruik van het platform Impact Days. Het draagt de diensten van het Sociaal Huis op om te functionaliteit van Impact Days te integreren in de stedelijke website, in samenwerking met de dienst communicatie.