De Kempense Buurtkar sluit nauw aan bij meerdere doelstellingen en acties in de huidige meerjarenplanning.
Deelname aan het project zal voor Geel een zinvolle uitbreiding betekenen van het dienstverleningsaanbod op punt van zorg voor senioren en mensen met verminderde mobiliteit. Bovendien biedt de Kempense Buurtkar ook mogelijkheden om een nieuw aanbod te realiseren afgestemd op mensen met minder financiële mogelijkheden. De buurtkar kan immers ook worden ingezet als mobiele sociale kruidenier, en winkelwaren aanbieden aan sociale tarieven voor gebruikers die daar aanspraak op kunnen maken.
De buurtkar is een concreet aanknopingspunt om het Geelse buurtzorgnetwerk te versterken en verder uit te bouwen. We voorzien systematische aanwezigheid van de buurtkar in een viertal deeldorpen. Die momenten grijpen we dan aan om ook met het eigen dienstverleningsaanbod aanwezig te zijn voor burgers die de weg naar het sociaal huis nog niet hebben gevonden of voor wie de bereikbaarheid van de dienstverlening in het sociaal huis toch minder goed is.
Het project Kempense Buurtkar sluit aan bij zowel het nieuwe woonzorgdecreet, dat woonzorgcentra en vooral lokale dienstencentra oplegt zich meer te richten op buurtzorg, als bij het decreet inzake geïntegreerd breed onthaal. Met inzet van de deskundige buurtzorg en het dienstencenturm Luysterbos, samen met beschikbare en nieuw aan te trekken vrijwilligers kunnen we 'outreachend' mensen bereiken met vragen rond zorg, welzijin en gezondheid en hen verder schakelen naar burenhulp of professionele hulp door eigen of externe organisaties. Ook de lijn met vermaatschappelijking van de zorg wordt zo duidelijk.
De Kempense Buurtkar is opgevat als een vast, regulier aanbod. Na de projectmatige opstart willen we het aanbod verduurzamen en verder ontwikkelen. Dit is geen vrijblijvende aangelegenheid. Ook met, en zeker na de projectsubsidie blijft er een financiële inspanning noodzakelijk om de buurtkar operationeel te maken en te houden. De inbreng van financiële middelen wordt verdeeld over de deelnemende gemeenten, dit in verhouding tot het gebruik dat ze maken van de buurtkar. In de huidige financiële planning is nog ruimte voor bijkomende gemeenten, waardoor de kost per gemeente eventueel nog zou kunnen dalen. Maar hoe dan ook moet er worden gezocht naar lokale middelen. Voor Geel werd een minimale deelname vooropgesteld. Per maand zou de buurtkar vier keer Geel aandoen. Na de opstartfase met subsidies moet de jaarlijkse kost hiervoor worden geraamd op 17.500 euro. Deze kost wordt voor een belangrijk deel bepaald door het inzetten van betaalde medewerkers (0.8 vte coördinator en 1.5 chauffeur; aan te werven door Welzijnszorg Kempen). Deze kost willen we in de meerjarenplanning voorzien via verschuivingen vanuit bestaande ramingen onder de beleidsdoelstelling zorg. Het initiatief "Kempense Buurtkar" zouden we onderbrengen onder het Geels buurtzorgnetwerk "Geel Bu(u)rt".
De coronacrisis vormt voor het lokaal bestuur een zware financiële uitdaging. Toch heeft diezelfde crisis de moeilijkheden verbonden aan een verminderde mobiliteit en aan sociaal isolement -nog eens- erg duidelijk naar voorgebracht. Initiatieven die deze moeilijkheden voor een deel verhelpen zullen de komende jaren alleen nog maar aan belang winnen.
Eventuele goedkeuring van de subsidiëring door Leader zal pas gebeuren in het najaar.
Daarna kunnen de concrete voorbereidingen van start gaan. Deze zijn enerzijds algemeen voor het project en zullen gebeuren door WZK en de werkgroep. Andere voorbereidingen betreffen de lokale inbedding in het aanbod van het sociaal huis.
Effectief uitrijden van de buurtkar is voorzien tegen september 2021.
Welzijnszorg Kempen maakte eerder dit jaar het voornemen bekend om het idee van een Kempense Buurtkar, een mobiele winkelwagen, verder uit te werken als een project voor LEADER Kempen en vroeg naar interesse bij de gemeenten van het werkingsgebied.
Het lokaal bestuur van Geel gaf principieel akkoord om deel te nemen aan de voorbereidingen van het opzet.
Een werkgroep met afvaardiging vanuit zes gemeenten kwam intussen tot een projectvoorstel om in te dienen bij LEADER, met hierbij ook een zo accuraat mogelijke inschatting van de projectkosten, niet enkel voor de opstartfase maar ook voor de blijvende/recurrente kost van een buurtkar.
Het projectvoorstel en de kostenraming zijn toegevoegd als bijlagen bij dit dossier.
De doelstellingen van het project werden omschreven als volgt:
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist deel te nemen aan het LEADERproject "De Kempense Buurtkar" zoals dat door Welzijnszorg Kempen wordt ingediend.
Deze deelname is echter afhankelijk van de goedkeuring van de subsidieaanvraag door LEADER KempenZuid.
Het College neemt kennis van de projectaanvraag in voorbereiding en van de daarbij horende financiële meerjarenplanning (zie bijlagen bij dit dossier).