Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2020055739
Dossiernummer gemeente: 202000360
De gemeente Geel heeft op 17/07/2020 een aanvraag omgevingsproject ontvangen voor het inrichten van een revalidatietuin, rokershoek, bijkomende fietsenstalling, bijkomende parkeerplaatsen voor bezoekers. De aanvraag werd op volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
de heer Jan Flament
J.B.-Stessensstraat 2 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: J.B.-Stessensstraat 2, J.B.-Stessensstraat 4 te 2440 Geel
Kadastrale ligging: Afdeling 13008, sectie H, perceel 1399M, 1495B
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978
bestemming: woongebieden
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
bestemming: gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut
Ruimtelijk uitvoeringsplan Wijdbosch goedgekeurd op 31/05/2012
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
De aanvraag betreft het inrichten van een revalidatietuin, rokershoek, bijkomende fietsenstalling, bijkomende parkeerplaatsen voor bezoekers
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag betreft volgende elementen:
De nieuwe verhardingen worden voorzien voor:
Volgens het RUP Wijdbosch mag maximaal 40% verhard worden in waterdoorlatende materialen. Na de werken zal het aandeel verhardingen 38% bedragen.
Een gedeelte van voortuin tussen het ziekenhuis en de straat wordt heraangelegd. Het grasperk wordt vervangen door een variërende en kleurenrijke plantenzone. Er komen zitelementen langsheen en wandelpaadje. Het voorplein wordt zo opgewaardeerd.
De huidige fietsenstalling wordt opgebroken en lichtjes verplaatst. De luifel wordt herbruikt. De bijkomende fietsenstallingen zijn in openlucht, maar zo ingericht dat er later kan aangesloten worden op de luifel.
Ter hoogte van de inkom komt een rokerszone. Een deel van de beplanting (monotoon heestermassief) moet hiervoor verdwijnen. De constructie bestaat uit een metalen frame met transparant glas. Door het plaatsen van metalen profielen en wapeningsnetten kunnen klimplanten het geheel overgroeien zodat er een nieuwe groene zone ontstaat. De beplanting wordt gevarieerder in soorten en hoogtes.
De revalidatietuin wordt ingericht in het parkje achter het ziekenhuis. Het betreft het inrichten van een functionele buitenruimte als aanvulling op de mogelijkheden binnen de afdeling revalidatie. De tuin bevat een verharde oppervlakte met meerdere functies:
Rond de revalidatietuin wordt de groenaanleg n de huidige sfeer behouden. Bestaande bomen blijven behouden, er komen enkele bijkomende beplantingstypes en een wadi.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 26/08/2020 t.e.m. 24/09/2020. Er werden 0 bezwaren ingediend.
Op 20/08/2020 werd advies gevraagd aan Dienst Openbare Werken en Verkeer ivm mobiliteit en trage wegen.
///
Planologische toets
In de gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen zijn woongelegenheden toegestaan voor zover die noodzakelijk is voor de goede werking van de inrichtingen (artikel 17 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Onder 'gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen' dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (J.B.-Stessensstraat).
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.
Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend.
Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.
Mer-screening
///
Natuurtoets
///
Erfgoed-/archeologietoets
///
Mobiliteit
///
Toegankelijkheidstoets
///
Decreet grond- en pandenbeleid
///
Scheidingsmuren
///
Milieuaspecten
///
Goede ruimtelijke ordening
De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 26/08/2020 t.e.m. 24/09/2020.
Resultaat: er werden 0 bezwaren ingediend.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van volgende adviezen:
Het advies van Dienst Openbare Werken en Verkeer ivm de trage wegen afgeleverd op 28/08/2020 is:
De trage verbinding die loopt vanaf Laar naar J.b. Stessensstraat nabij sociaal huis blijft behouden. Vanaf dezelfde locatie heeft het bestuur vraag naar een nieuwe trage verbinding langs achterkant terrein of padje tussen ziekenhuis en woningen aan Laar dat uitkomt ongeveer aan Gasthuisstraat tussen schoolterrein en parking ziekenhuis. Indien deze verbinding gerealiseerd dient te worden wordt de realisatie hiervan best in de vergunning opgelegd. Deze verbinding aanleggen over de groenstrook grenzend aan het schoolterrein impliceert bijna laatste stuk onverhard terrein en groen te verharden wat gezien de voorschriften van het RUP zone V3 niet mogelijk lijkt en ook weinig wenselijk is. Ook vraagt dit mogelijk het verlies van enkele parkeerplaatsen. Een alternatieve trage verbinding kan voorzien worden door de bestaande private wegen en parking zo aan te leggen dat deze veilig en aangenaam wordt voor fiets- en voetgangers. Dit vraagt doordachte keuzes vanuit het ziekenhuis om conflicten met ambulances en parkerende voertuigen te vermijden.
Het advies van Dienst Openbare Werken en Verkeer ivm mobiliteit afgeleverd op 25/09/2020 is:
Gunstig advies mits opmerkingen
De extra parkeerplaatsen en terreininrichting voldoen aan het parkeervademecum. Enkel wat betreft parkeerplaatsen 1 en 12 willen we de opmerking meegeven dat een verbreding van 30-40 cm aangewezen kan zijn indien er aan de zijkant een borduur of verhoging wordt aangelegd. Deze extra breedte maakt het manoeuvreren iets gemakkelijker. Als alles gelijkgronds wordt aangelegd is een verbreding geen noodzaak.
Uitbreiding fietsenstalling : principieel OK. Wat betreft de oriëntering van de fietsenstallingen: de rij fietsen aan de kant van de straat komen elk quasi rechtstreeks uit op de stoep, dit betekent 4 * 6 = 24 mogelijke conflictpunten met voetgangers. Kan niet onderzocht worden om de stallingen 90° te draaien zodat er slechts een beperkt aantal toegangen via de stoep zijn (~huidige oriëntering)? Worden er ook fietsenstallingen voorzien voor bakfietsen of fietsen met aanhangwagen?
Geen opmerkingen over wandelpad, revalidatietuin en rokersruimte
Besluit
De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met voorwaarden.
Voorwaarden
De werken dienen uitgevoerd volgens de goedgekeurde plannen.
Graag onderzoeken of het mogelijk is om trage verbinding te voorzien over de bezoekersparking richting Gasthuisstraat (uitkomende tussen schoolterrein en parking ziekenhuis), zoals opgenomen in het advies van Dienst Openbare Werken en Verkeer ivm trage wegen:
Een alternatieve trage verbinding kan voorzien worden door de bestaande private wegen en parking zo aan te leggen dat deze veilig en aangenaam wordt voor fiets- en voetgangers. Dit vraagt doordachte keuzes vanuit het ziekenhuis om conflicten met ambulances en parkerende voertuigen te vermijden.
Het advies van Dienst Openbare Werken en Verkeer ivm mobiliteit moet gevolgd worden:
De extra parkeerplaatsen en terreininrichting voldoen aan het parkeervademecum. Enkel wat betreft parkeerplaatsen 1 en 12 willen we de opmerking meegeven dat een verbreding van 30-40 cm aangewezen kan zijn indien er aan de zijkant een borduur of verhoging wordt aangelegd. Deze extra breedte maakt het manoeuvreren iets gemakkelijker. Als alles gelijkgronds wordt aangelegd is een verbreding geen noodzaak.
Uitbreiding fietsenstalling : principieel OK. Wat betreft de oriëntering van de fietsenstallingen: de rij fietsen aan de kant van de straat komen elk quasi rechtstreeks uit op de stoep, dit betekent 4 * 6 = 24 mogelijke conflictpunten met voetgangers. Kan niet onderzocht worden om de stallingen 90° te draaien zodat er slechts een beperkt aantal toegangen via de stoep zijn (~huidige oriëntering)? Worden er ook fietsenstallingen voorzien voor bakfietsen of fietsen met aanhangwagen?
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De werken dienen uitgevoerd volgens de goedgekeurde plannen.
Graag onderzoeken of het mogelijk is om trage verbinding te voorzien over de bezoekersparking richting Gasthuisstraat (uitkomende tussen schoolterrein en parking ziekenhuis), zoals opgenomen in het advies van Dienst Openbare Werken en Verkeer ivm trage wegen:
Een alternatieve trage verbinding kan voorzien worden door de bestaande private wegen en parking zo aan te leggen dat deze veilig en aangenaam wordt voor fiets- en voetgangers. Dit vraagt doordachte keuzes vanuit het ziekenhuis om conflicten met ambulances en parkerende voertuigen te vermijden.
Het advies van Dienst Openbare Werken en Verkeer ivm mobiliteit moet gevolgd worden:
De extra parkeerplaatsen en terreininrichting voldoen aan het parkeervademecum. Enkel wat betreft parkeerplaatsen 1 en 12 willen we de opmerking meegeven dat een verbreding van 30-40 cm aangewezen kan zijn indien er aan de zijkant een borduur of verhoging wordt aangelegd. Deze extra breedte maakt het manoeuvreren iets gemakkelijker. Als alles gelijkgronds wordt aangelegd is een verbreding geen noodzaak.
Uitbreiding fietsenstalling : principieel OK. Wat betreft de oriëntering van de fietsenstallingen: de rij fietsen aan de kant van de straat komen elk quasi rechtstreeks uit op de stoep, dit betekent 4 * 6 = 24 mogelijke conflictpunten met voetgangers. Kan niet onderzocht worden om de stallingen 90° te draaien zodat er slechts een beperkt aantal toegangen via de stoep zijn (~huidige oriëntering)? Worden er ook fietsenstallingen voorzien voor bakfietsen of fietsen met aanhangwagen?