Terug
Gepubliceerd op 04/12/2020

2020_CBS_03405 - Partnership promotiecampagne Kempen 2021 - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 30/11/2020 - 13:00 Bureel AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_03405 - Partnership promotiecampagne Kempen 2021 - Goedkeuren 2020_CBS_03405 - Partnership promotiecampagne Kempen 2021 - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

Voor 2021 stelt Toerisme Kempen volgende concrete acties voor waaraan de verschillende gemeenten kunnen deelnemen:

Libelle voorjaars- en najaarscampagne:

 Motivatie voor samenwerking met Libelle:

    - Libelle is het grootste lifestyle magazine van België
    - Libelle heeft een gigantisch groot bereik
    - Libelle lezers gaan vaker dan de gemiddelde Belg op reis, midweek en weekends
    - Libelle lezers hebben een grote interesse in wandelen en fietsen
    - Libelle lezers vertoeven graag in de natuur (62%)
    - Libelle lezers zijn fan van streekproducten

 Voorstel inhoud voorjaarscampagne Libelle:

    2x Toerisme Kempen katern (8p) in Libelle voor de volledige oplage
    Hoofdthema's zijn genieten, culinair, streekproducten, outdoor, water,...

    Online redactioneel dossier (geschreven door Libelle redactie) over de Kempen op Libelle.be online gedurende 1 maand

    Per partner (= gemeente):

        - 1 inspirerende video van 2 minuten met host (vrij van rechten)
        - 1 artikel voor in de katern in samenspraak met de deelnemende partner
        - 1 redactioneel artikel per partner

 Voorstel inhoud najaarscampagne Libelle:

    Uitscheurbare wandelkaartjes in Libelle magazine voor de volledige oplage

    Per partner:
        - 1 wandeling
        - 1/8ste kaartje (recto = kaart, verso = uitleg)

    Online redactioneel dossier (geschreven door Libelle redactie) over wandelen in de Kempen op Libelle.be
        - online gedurende 1 maand
        - 1 artikel per partner (gemeente)

 Kostprijs deelname aan campagnes Libelle:

    - voorjaarscampagne: € 4.000 incl. BTW
    - najaarscampagne: € 2.500 incl. BTW

Wandelmagazine:

Motivatie voor samenwerking met Wandelmagazine:

    - Is het oudste wandeltijdschrift van Nederland
    - Lezers ontvangen driemaandelijks een magazine vol wandelinspiratie over Nederland, België, Duitsland en rest van Europa
    - Oplage: 6000 exemplaren
    - ± 12.250 lezers
    - 25.000 unieke bezoekers per maand
    - 4800 mailadressen

Inhoud samenwerking met Wandelmagazine:

    - Redactionele special "Kempen" met 16 of 24 pagina's special (afhankelijk van aantal partners)
    - Redactionele inhoud op basis van fieldwork door redactie van Wandelmagazine
    - 5.000 exemplaren doordruk voor distributie via kempen.be

 Kostprijs deelname aan campagne Wandelmagazine:

    - € 850 incl. BTW

June:

 - Motivatie voor samenwerking met June:

    - Online travel en lifestyle magazine
    - Schrijven over dingen die het leven aangenaam maken, reizen en eten
    - Genieten en jezelf verwennen als rode draad
    - 25000 unieke bezoekers per maand
    - 13000 Facebook fans
    - 3750 Instagram volgers
    - > 6000 mailadressen

Inhoud samenwerking met June:

    - Thema = culinair

    - Artikel gebaseerd op fieldwork: voorbereiding => bezoek + fotografie => copy + eindredactie

    - Het artikel:

        - staat minstens 48u op homepage
        - is volledig SEO-proof
        - is inclusief € 50 FB en/of IG-boost
        - blijft minstens 2 jaar online

 Kostprijs deelname aan campagne June:

    - € 500 incl. BTW

Aanleiding en context

In samenwerking met de gemeenten van de provincie Antwerpen werkt Toerisme Kempen jaarlijks een gezamenlijke promotiecampagne uit. Doelstelling hierbij is om het imago verder uit te bouwen, de toerist te inspireren en te informeren over de Kempen, en de samenwerking met media en routeplatformen te verankeren in de promotie.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om in 2021 deel te nemen aan volgende promotiecampagnes van Toerisme Kempen zodat het toeristisch aanbod van Geel mee opgenomen wordt:

- Libelle voorjaarscampagne: € 4.000 incl. BTW

- Libelle najaarscampagne: € 2.500 incl. BTW

- Campagne Wandelmagazine: € 850 incl. BTW

- Campagne June: € 500 incl. BTW

De totale inbreng voor stad Geel hiervoor bedraagt € 7.850 incl. BTW. De nodige financiële middelen  worden voorzien in het budget 2021 van dienst toerisme en stadsanimatie.