Het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil aangeboden moet worden in daartoe voorziene grijze container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd. Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van ondergrondse huisvuilcontainer(s) de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele grijze huisvuilcontainer maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de ondergrondse container. Het aangeboden huisvuil wordt niet gewogen maar geregistreerd per volume aan de hand van de toegangspas voor 30 of 60 liter. Dit volume refereert naar de schuifgroottes die in de ondergrondse huisvuilcontainer is voorzien. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de bijhorende schuif open.
Het thuiscomposteren van het gft heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Bijgevolg heeft elke inwoner van de stad Geel de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis-aan-huisinzameling van gft. In dit laatste geval dient het gft, zoals bij huisvuil, aangeboden te worden in daartoe voorziene groene container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.
Daarnaast wordt grof vuil tevens huis-aan-huis ingezameld, gewogen en geregistreerd binnen het DIFTAR-systeem.
Tot slot worden verschillende afvalstoffen huis-aan-huis, via wijkinzameling of selectief via het recyclagepark ingezameld.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders. Dit gebeurt aan de hand van een vaste en een variabele contantbelasting. De variabele contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de afvalstof en in functie van het aangeboden gewicht of volume. Hierdoor kan de stad Geel deels het principe “de vervuiler betaalt” toepassen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Een vaste contantbelasting is verschuldigd voor:
Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden huisvuil en gft en grof vuil/steenpuin/snoeihout is een contantbelasting voor de ingezamelde hoeveelheden afval verschuldigd. De verrekening gebeurt per kilogram of per volume, met de mogelijkheid voor de aanrekening van een bijkomende aanrijkost. Bij de vaststelling van de kilogramtarieven wordt er rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA. Deze kunnen jaarlijks geïndexeerd worden. Gezien wegen niet mogelijk is bij de ondergrondse huisvuilcontainer, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief op basis van een 30- of 60-liter zak. Deze volumetarieven zijn gebaseerd op het kilogramtarief en worden omgerekend volgens de tabel in bijlage 5.1.4. van het VLAREMA. Deze manier van kostenaanrekening wordt gelijk geacht aan het weegsysteem. De omrekeningtabel stelt dat een huisvuilzak van 60 liter gelijk aan 7,5 kilogram huisvuil. Een huisvuilzak van 30 liter wordt bijgevolg gelijkgesteld aan 3,75 kilogram huisvuil.
Tot slot zijn er specifieke contantbelastingen voorzien voor:
Bij de vaststelling van de contantbelastingen in dit reglement is de financiële toestand van de stad Geel in acht genomen. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.;
Het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.
Het stadsbestuur wil een belasting heffen om de financiële noden te lenigen die het gevolg zijn van de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.
De beslissing van de gemeenteraad van 6 november 1995 en 4 december 2006 houdende beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging IOK Afvalbeheer voor de activiteiten inzake afvalbeheer, zoals verwoord in artikel 4 van de statuten van IOK Afvalbeheer.
De beslissing van de gemeenteraad van 4 december 2006 houdende participatie in het DIFTAR project van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 november 2006 om vanaf 1 juli 2007 het DIFTAR-systeem in te voeren bij de huis-aan-huis inzameling van restafval, GFT en grof vuil.
Dit reglement vervangt het reglement “Belasting op ophaling en verwerking van afval” goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019.
Definities
§1. Op de afvalstoffen vermeld in dit reglement zijn de definities van het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval van toepassing.
§2. Aansluitpunt: een adres dat geregistreerd staat in het DIFTAR-systeem.
§3. Container: een mobiel inzamelrecipiënt dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement.
§4. Ondergrondse container: een inzamelrecipiënt die vast onder de grond is geplaatst en die gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement.
§5. Toegangspas: een digitale kaart waarmee toegang wordt verleend tot een ondergrondse container.
Basis
De stad Geel heft voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 een belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.
Belastingplichtige
De contantbelastingen in artikel 5 zijn per aansluitpunt hoofdelijk verschuldigd door:
Grondslag - toekenningsregels
Het huisvuil wordt aangeboden in een grijze container, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een ondergrondse huisvuilcontainer. In dit laatste geval wordt er per aansluitpunt één toegangspas voor 30 of 60 liter ter beschikking gesteld.
Het gft wordt aangeboden in een groene container.
Grof vuil wordt los aangeboden.
De containers en/of toegangspassen worden in opdracht van de stad Geel via IOK Afvalbeheer ter beschikking gesteld en blijven eigendom van IOK Afvalbeheer. Ze bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. Ze behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:
Gemotiveerde afwijkingen op deze toekenningsregels worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.
Tarief
§1. Vaste kost:
Per aansluitpunt is een vaste contantbelasting van 3,60 euro per maand verschuldigd voor:
§2. Containerkosten:
Voor onderstaande containers is een contantbelasting verschuldigd, die per maand wordt verrekend:
Type container | Tarief per maand |
40 liter container: gft | 1,17 euro voor de eerste container en 0 euro per bijkomende container |
120 liter container: gft | 1,17 euro voor de eerste container en 1,17 euro per bijkomende container |
1.100 liter container: gft | 3,60 euro voor de eerste container en 3,60 euro per bijkomende container |
1.100 liter container: huisvuil | 3,60 euro voor de eerste container en 3,60 euro per bijkomende container |
ondergrondse container: huisvuil | 35 euro per container |
ondergrondse container: papier | 35 euro per container |
ondergrondse container: glas | 35 euro per container |
ondergrondse container: PMD | 35 euro per container |
§3. Slotkosten:
Voor het gebruik van een slot is een eenmalige contantbelasting van 35,00 euro per container verschuldigd.
§4. Variabele kosten:
Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een contantbelasting verschuldigd, die na elke aanbieding wordt verrekend. Deze verrekening gebeurt per kilogram of per volume, met de mogelijkheid voor de aanrekening van een bijkomende aanrijkost:
| Tarief |
container: huisvuil | 0,24 euro per kilogram |
container: gft | 0,10 euro per kilogram |
ophaling (op afroep): grof vuil | 0,24 euro per kilogram, en 10,00 euro aanrijkost per ophaalbeurt |
ondergrondse container: huisvuil | 0,90 euro per aanbieding van de toegangspas van 30 liter |
1,80 euro per aanbieding van de toegangspas van 60 liter |
Alle bedragen worden na elke aanbieding afgerond op 2 cijfers na de komma.
§5. Vervangings- of herstellingskosten:
Voor de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas is een contantbelasting verschuldigd:
| Tarief | ||||
40 liter container | 120 liter container | 240 liter container | 1.100 liter container | ondergrondse container | |
wiel met wielas | / | 4,39 euro | 4,44 euro | / | / |
deksel met dekselas | 6,93 euro | 3,38 euro | 4,69 euro | / | / |
beugel | 4,09 euro | / | / | / | / |
romp | 22,31 euro | 20,91 euro | 26,16 euro | / | / |
slot | 35,00 euro | 35,00 euro | 35,00 euro | 35,00 euro | / |
elektronische gegevensdrager | 7,34 euro | 7,34 euro | 7,34 euro | 7,34 euro | / |
container | 33,34 euro | 28,68 euro | 35,30 euro | 242,99 euro | / |
toegangspas | / | / | / | / | 5,00 euro |
De vervangings- of herstellingskosten zijn niet verschuldigd wanneer de containergebruiker of de houder van een toegangspas het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werd veroorzaakt door zijn nalatigheid.
§6. Omruilingskosten:
De omruiling naar een ander containerformaat is éénmalig gratis bij wijziging van de gezinssituatie of bij aanmelding van nieuwe containergebruikers.
Voor een omruiling om andere redenen is een contantbelasting van 10,00 euro per container verschuldigd.
§7. Indexering:
De kilogramtarieven, vermeld in artikel 5 §4, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.
De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:
Het zo verkregen getal wordt naar beneden afgerond op 2 cijfers na de komma.
De kilogramtarieven worden enkel geïndexeerd indien een even tarief na afronding op 2 cijfers na de komma bereikt wordt.
De volumetarieven, vermeld in artikel 5 §4, worden niet zelfstandig geïndexeerd maar worden, in geval van tariefwijziging van de kilogramtarieven, eveneens aangepast volgens de omrekensleutel in VLAREMA bijlage 5.1.4.
De aanrijkost voor een ophaling op afroep, vermeld in artikel 5 §4, wordt niet geïndexeerd.
Vrijstellingen
Voor dit reglement zijn vrijgesteld:
Studenten (personen met een inschrijvingsbewijs van de hogeschool/universiteit of die jonger zijn dan 18 jaar) die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn op het adres van een vergunde studentenwoning.
Wijze van innen – contantbelasting
De contantbelastingen in artikel 5 worden geïnd via een provisie die vooraf te betalen is.
De betalingsuitnodigingen voor de provisie worden door IOK Afvalbeheer verzonden, in opdracht van de financieel directeur van de stad Geel.
Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:
| Bedrag van de eerste betalingsuitnodiging |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container | 80,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1 100 liter | 260,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere ondergrondse containers | 1.800,00 euro |
Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:
| Drempelbedrag |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container | 10,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1.100 liter | 50,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere ondergrondse containers | 200,00 euro |
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek van de belastingplichtige:
| Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging |
afvalhistoriek < 3 maanden | bedrag van de eerste betalingsuitnodiging + negatieve saldo van de provisie |
afvalhistoriek > 3 maanden | bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik van het DIFTAR-systeem voor 1 jaar |
In geval van afmelding naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting,… wordt het resterende bedrag van de provisie teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige.
De afmelding moet uitdrukkelijk door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger gebeuren.
Na afmelding worden de containers en/of de toegangspas voor verder gebruik geblokkeerd.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd op de provisie, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
Procedure
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.
Bezwaren
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Als deze vormvereisten niet nageleefd worden, dan is het bezwaar nietig.
De belastingplichtige dient het bezwaar in binnen een termijn van drie maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van het aanslagbiljet.
Als de belastingplichtige wil gehoord te worden, dan moet hij daar uitdrukkelijk om vragen in zijn bezwaar.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Bekendmaking
Een afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IOK Afvalbeheer en OVAM.
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.