Terug
Gepubliceerd op 11/09/2020

2020_CBS_02646 - Omgevingsvergunning - Het verkavelen in 4 loten voor vrijstaande eengezinswoningen (202000172 joh), gelegen ST.-Kristoffelstraat, kadastraal afdeling 3, sectie L, nummer 334A - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/09/2020 - 13:00 Bureel AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_02646 - Omgevingsvergunning - Het verkavelen in 4 loten voor vrijstaande eengezinswoningen (202000172 joh), gelegen ST.-Kristoffelstraat, kadastraal afdeling 3, sectie L, nummer 334A - Vergunning 2020_CBS_02646 - Omgevingsvergunning - Het verkavelen in 4 loten voor vrijstaande eengezinswoningen (202000172 joh), gelegen ST.-Kristoffelstraat, kadastraal afdeling 3, sectie L, nummer 334A - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 05/10/2020 (bindende eindtermijn, 60 dagen verlenging door nooddecreet verrekend)


 

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2020041954

Dossiernummer gemeente: 202000172

 

De gemeente Geel heeft op 31/03/2020 een aanvraag tot een omgevingsproject ontvangen voor het verkavelen in 4 loten voor vrijstaande eengezinswoningen. De aanvraag werd op 23/04/2020 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Jan Vermeiren 

Statiestraat 119 te 2070 Zwijndrecht

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: St.-Kristoffelstraat te 2440 Geel

Kadastrale ligging: afdeling 3, sectie L, perceel 334A

 

Verslag

 

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978 

bestemming: woongebieden met landelijk karakter

 

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - parkeervoorzieningen
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening

 

  1. Historiek
  • Verkavelingsvergunning (OS): 1533 (0), Nieuwe verkaveling - Vergunning is vervallen

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen, verkavelen van gronden

De aanvraag betreft het verkavelen van een perceel grond in 4 loten voor een vrijstaande eengezinswoning.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 03/05/2020 t.e.m. 01/06/2020. Er werden 0 bezwaren ingediend.

 

  1. Adviezen

Op 23/04/2020 werd advies gevraagd aan Fluvius.

Op 23/04/2020 werd advies gevraagd aan Telenet.

Op 23/04/2020 werd advies gevraagd aan Pidpa.

Op 23/04/2020 werd advies gevraagd aan Proximus.

Op 23/04/2020 werd advies gevraagd aan de Vlaamse milieumaatschappij.

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

 

Planologische toets

Woongebieden met landelijk karakter zijn in hoofdzaak bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven. Zowel bewoning als landbouw zijn bijgevolg de hoofdbestemmingen van het gebied, en beide bestemmingen staan er op gelijke voet.

 

Wegenis

Het perceel is gelegen langs 2 gemeentewegen.

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.

Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend.

Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
 3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt deels in een risicozone. De Vlaamse milieumaatschappij heeft geen advies gegeven in deze aanvraag zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 03/05/2020 tot 01/06/2020.

Resultaat: er werden 0 bezwaren ingediend.

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van volgende adviezen:

Uit het advies van Fluvius, afgeleverd op 08/06/2020, blijkt dat er kosten verbonden zijn aan de aanleg/uitbreiding van de nutsleidingen.

Het advies van Telenet, afgeleverd op 24/04/2020, is gunstig.

Het advies van Pidpa, afgeleverd op 24/04/2020, is gunstig.

Het advies van Proximus, afgeleverd op 14/05/2020, is voorwaardelijk gunstig.

Door de Vlaamse milieumaatschappij werd op 28/04/2020 gemeld dat ze geen advies geven.

 

Besluit

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

 

De verkaveling dient te worden uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde, in rood aangepaste, verkavelingsplan.

De strook voor bijgebouwen is gelegen op 10 m na de maximale achtergevelbouwlijntot op 3 m van de achterste perceelsgrens en de grens met het agrarisch gebied.

De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften, opgesteld door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, dienen te worden toegepast.

De aanvraag is deels gelegen in een risico-overstromingsgebied. De verkavelaar dient op de 4 loten (al dan niet gezamenlijk) een aansluitklare oplossing te voorzien om wateroverlast nu en  naar de toekomst toe te vermijden. De verkaveling kan pas van kracht gaan als deze oplossing voorzien is en mee wordt opgenomen in de verkavelingsakte. Deze oplossing dient te worden uitgewerkt in overleg met de dienst openbare werken van stad Geel.

De houder van de vergunning dient de verkaveling uit te rusten met voorzieningen van openbaar nut. Deze omvatten water, gas, elektriciteit en alle beschikbare TV- en telefonie infrastructuur met inbegrip van de universele dienstverlener tot in de woning

De verkavelaar heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Iveka voor elektriciteit en/of aardgas, inzake verkavelingen strikt na te leven.  Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.iveka.be.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Proximus dd. 14/05/2020 waarin volgende voorwaarden zijn opgenomen:

 - Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.

- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.

- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het formulier als bijlage ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com.

- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.

- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via netwerkstudie.a22@proximus.com

Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het het advies van Fluvius dd. 08/06/2020 met kenmerk 343788 waaruit blijkt dat er kosten verbonden zijn aan de aanleg/uitbreiding van de nutsleidingen

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de verkavelaar.

 

 

 


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
 

 De verkaveling dient te worden uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde, in rood aangepaste, verkavelingsplan.

De strook voor bijgebouwen is gelegen op 10 m na de maximale achtergevelbouwlijntot op 3 m van de achterste perceelsgrens en de grens met het agrarisch gebied.

De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften, opgesteld door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, dienen te worden toegepast.

De aanvraag is deels gelegen in een risico-overstromingsgebied. De verkavelaar dient op de 4 loten (al dan niet gezamenlijk) een aansluitklare oplossing te voorzien om wateroverlast nu en  naar de toekomst toe te vermijden. De verkaveling kan pas van kracht gaan als deze oplossing voorzien is en mee wordt opgenomen in de verkavelingsakte. Deze oplossing dient te worden uitgewerkt in overleg met de dienst openbare werken van stad Geel.

De houder van de vergunning dient de verkaveling uit te rusten met voorzieningen van openbaar nut. Deze omvatten water, gas, elektriciteit en alle beschikbare TV- en telefonie infrastructuur met inbegrip van de universele dienstverlener tot in de woning

De verkavelaar heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Iveka voor elektriciteit en/of aardgas, inzake verkavelingen strikt na te leven.  Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.iveka.be.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Proximus dd. 14/05/2020 waarin volgende voorwaarden zijn opgenomen:

 - Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.

- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.

- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het formulier als bijlage ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com.

- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.

- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via netwerkstudie.a22@proximus.com

Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het het advies van Fluvius dd. 08/06/2020 met kenmerk 343788 waaruit blijkt dat er kosten verbonden zijn aan de aanleg/uitbreiding van de nutsleidingen

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de verkavelaar.