In vele straten zijn er parkeerstroken zonder dat de parkeerplaatsen individueel afgebakend zijn. Wij krijgen meldingen dat mensen soms asociaal parkeren in deze parkeerstroken waardoor deze niet optimaal benut. Mensen vragen dan om de parkeerplaatsen af te bakenen zodat er binnen de lijnen moet geparkeerd worden.
Oa vanuit de Veldstraat, Heilige Geeststraat en Kollegestraat zijn deze vragen gekomen. In de Veldstraat staan er bovendien vaak werkbusjes geparkeerd, volgens sommigen zelfs zonder werkvergunning en/of bewonerskaart.
Als de stad parkeerplaatsen gaat afbakenen, is zij gehouden aan het parkeervademecum, wat betekent dat langsparkeerplaatsen 6 meter lang moeten zijn om gemakkelijk in- en uitrijden en parkeren mogelijk te maken.
Stel dat er in de huidige toestand een parkeerstrook is van 15 meter. Als mensen in deze situatie parkeren, dan kunnen er meestal 3 auto's parkeren. Bestuurders moeten echter steeds rekening houden met een afstand van 1 meter tot een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, zowel voor als achter.
Gaan we echter in deze strook van 15 meter de parkeerplaatsen afbakenen, dan komen we uit bij 2 parkeerplaatsen van 6 meter en 3 meter "verloren ruimte"; dit betekent dus een verlies van parkeermogelijkheden.
Voor volgende straten hebben we de oefening gedaan en komen we tot volgende resultaat:
- Kollegestraat (deel enkelri): -3 parkeerplaatsen (23 ->20 )
- Heilige Geeststraat : -4 parkeerplaatsen (16 -> 12)
- Veldstraat: - 3 parkeerplaatsen (12 ->9 )
We verliezen in deze relatief korte straten toch een behoorlijke parkeercapaciteit. Bijkomend stelt zich de vraag wat we met de restruimtes doen: extra groen of extra fietsparkeervoorzieningen, maar in volledig ingerichte straten is dit moeilijk esthetisch in te passen.
Bovendien is de parkeerdruk in deze straten sowieso al hoog en betekent een verlies aan parkeercapaciteit een verschuiving van de parkeerdruk naar de omliggende straten.
De verkeersdienst stelt voor om pas over te gaan tot afgebakende parkeerplaatsen bij een herinrichting van een straat of bij aanpassing groen. Enkel dan kan dmv een doordachte inplanting van parkeerplaatsen, groen, fietsparkeren, straatmeubilair,... een optimaal georganiseerd parkeeraanbod verkregen worden.
Op COM van december heeft politie advies gegeven om de individuele parkeerplaatsen niet af te bakenen. Best wordt wel voor elke parkeerstrook nagegaan of er door gewijzigde inritten of doorgangen een aanpassingen van de parkeerstrook in zijn geheel noodzakelijk is, bv begin of einde van de strook aanpassen of de strook ergens onderbreken.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om in woonstraten wel over te gaan tot het afbakenen van individuele parkeerplaatsen in de straten Kollegestraat, Heilige Geestraat en Veldstraat. Het afbakenen gebeurt ook bij herinrichtingsprojecten. Tussentijds wordt bij wijzigingen aan inritten of doorgangen wel nagegaan of een afgebakende parkeerstrook moet aangepast worden.