Samenvatting van het actieplan (bijlage 1)
Visie:
Autodelen draagt bij tot de modal shift. Zo kan de groei van het autobezit afgeremd worden en tegengegaan worden met als doel een meer leefbare en empathische stad te bekomen.
Autodelers zorgen door hun bewust verplaatsingsgedrag voor een meer leefbare omgeving met meer plaats voor zwakke weggebruikers en een vlottere verkeersdoorstroming. Het biedt ook kansen om basisbereikbaarheid voor iedere burger in de praktijk te brengen. Autodelen draagt bij in realisatie van de klimaatdoelstellingen en het streven naar zero-emissie voor vervoer. Dit door steeds meer en meer te gaan inzetten op een hernieuwbare en minder schadelijke vorm van energie. Stad Geel heeft hierbij een hoger ambitieniveau dan de vooropgestelde uitdaging door Europa (via Burgemeestersconvenant) om de CO²-uitstoot terug te dringen.
Omgevingsanalyse Stad Geel:
Sinds 1997 is er een toename in aantal personenwagens met 44%. Deze stijging is sterker dan de bevolkingsgroei wat betekent dat het gemiddeld wagenbezit per gezin gestegen is. Wat betreft CO²-uitstoot neemt deze sinds 2015 af.
Autodeelinitiatieven:
Stand van zaken autodelen in Geel:
In Geel zijn nog geen aanbieders actief met eigen vloot. Er zijn wel 3 particuliere wagens die worden gedeeld door 14 Geelse gezinnen. Via 3 online platformen worden tevens 4 wagens gedeeld.
Voorstel van doelstellingen uit het Geelse autodeelactieplan:
Adviezen (bijlagen 2 t.e.m. 4):
Het Autodeelactieplan opgemaakt door Autodelen.net werd bestudeerd en geadviseerd door de diensten:
De adviezen vindt u terug als bijlage.
De secundaire maar ook lokale wegen rondom het Geelse stadscentrum raken meer en meer verzadigd. Files en overvolle wegen leiden steevast tot economische verliezen (file-uren), verkeersonveiligheid vooral voor zwakke weggebruikers, een daling van de leefbaarheid langs drukke verkeersaders en een toename van sluikverkeer langs wegen die niet ontworpen werden om zeer grote intensiteiten te verwerken. De bevoegde wegbeheerders werken aan doorstromingsbevorderende maatregelen.
We stellen echter ook vast dat de groei van het aantal wagens sterker is dan de bevolkingsgroei. Om een halt toe te roepen aan het almaar groeiende wagenpark, wil het bestuur inzetten op meer duurzame verplaatsingsvormen en combimobiliteit. In het meerjarenplan 2020-2025 worden een reeks maatregelen voorgesteld die kunnen bijdragen tot een meer duurzaam mobiliteitsbeleid.
Eén van die maatregelen is het inzetten op autodelen.
Wat is autodelen?
Bij autodelen maken meerdere personen/gezinnen gebruik van één of meer wagens. Het principe hierbij is eenvoudig: de wagen wordt enkel gebruikt wanneer iemand hem nodig heeft. Wanneer persoon A de wagen niet nodig heeft, kan hij worden gebruikt door persoon B of C.
Waarom autodelen?
Op 18 februari 2019 gaf het college van burgemeester en schepenen opdracht aan de organisatie Autodelen.net om een Autodeelactieplan op maat van de Stad Geel uit te werken met het oog op de uitrol van een Autodeelproject op haar grondgebied en dit op korte termijn. Dit Autodeelactieplan wordt nu voorgelegd aan het bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het autodeelactieplan van autodelen.net;
Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de Dienst Mobiliteit om een bestek uit te schrijven om de meest geschikte aanbieder van deelwagens met eigen vloot te zoeken voor uitrol van een autodeelsysteem op grondgebied Geel;
Het college van burgemeester en schepenen gelast de dienst Mobiliteit met de verdere uitrol van het autodeelproject dat onderdeel vormt van implementatie van Mobipunten en hiervoor het projectdossier voor te bereiden;
Het college van burgemeester en schepenen gelast de dienst Mobiliteit om samen met de dienst Communicatie om op korte termijn een behoeftepeiling rond autodelen uit te voeren bij de burgers. De resultaten hiervan worden voorgelegd aan het college;