Terug
Gepubliceerd op 11/02/2020

2020_CBS_00234 - Autodeelactieplan - Autodelen.net - Kennisname en principiële goedkeuring en bepaling vervolgtraject - Principiële goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/01/2020 - 13:00 Bureel AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_00234 - Autodeelactieplan - Autodelen.net - Kennisname en principiële goedkeuring en bepaling vervolgtraject - Principiële goedkeuring 2020_CBS_00234 - Autodeelactieplan - Autodelen.net - Kennisname en principiële goedkeuring en bepaling vervolgtraject - Principiële goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Samenvatting van het actieplan (bijlage 1)

Visie:

Autodelen draagt bij tot de modal shift. Zo kan de groei van het autobezit afgeremd worden en tegengegaan worden met als doel een meer leefbare en empathische stad te bekomen.

Autodelers zorgen door hun bewust verplaatsingsgedrag voor een meer leefbare omgeving met meer plaats voor zwakke weggebruikers en een vlottere verkeersdoorstroming. Het biedt ook kansen om basisbereikbaarheid voor iedere burger in de praktijk te brengen. Autodelen draagt bij in realisatie van de klimaatdoelstellingen en het streven naar zero-emissie voor vervoer. Dit door steeds meer en meer te gaan inzetten op een hernieuwbare en minder schadelijke vorm van energie. Stad Geel heeft hierbij een hoger ambitieniveau dan de vooropgestelde uitdaging  door Europa (via Burgemeestersconvenant) om de CO²-uitstoot terug te dringen.  

Omgevingsanalyse Stad Geel:

Sinds 1997 is er een toename in aantal personenwagens met 44%. Deze stijging is sterker dan de bevolkingsgroei wat betekent dat het gemiddeld wagenbezit per gezin gestegen is. Wat betreft CO²-uitstoot neemt deze sinds 2015 af.

Autodeelinitiatieven:

  • Aanbieders met eigen vloot: Verscheidene aanbieders stellen hun wagenpark ter beschikking van haar geregistreerde leden. De vloot kan uit verschillende modellen bestaan. De gebruiker betaalt aan de organisatie voor het gebruik van de wagen per kilometer en/of tijd. Onderscheid wordt gemaakt naar de ophaal- en terugbrenglocatie van de deelwagen:
    • Autodeelsystemen met vaste standplaatsen: ‘station based’;
    • Autodeelsystemen waarbij de wagen in een bepaalde afgebakende zone moet worden terug geplaatst: ‘homezone based’;
    • Autodeelsystemen waarbij de wagen op een andere plaats in de stad achtergelaten wordt dan waar deze werd opgehaald: ‘Free floating’ Dit kan in een vast station zijn ‘pool stations’ of binnen een afgebakende zone op een willekeurige plek: ‘operational area’;
    • Kostendelend autodelen tussen particulieren:  Eén of meerdere private wagens worden door verschillende buurtbewoners gebruikt waarbij de reële kosten worden doorgerekend per gereden kilometer. De wagen is in eigendom van één lid van de groep of kan ook in mede-eigendom worden gekocht;
    • Peer-to-peer autodelen: Eigenaars kunnen hun privévoertuig ter beschikking stellen en deze op een online platform registreren waar gebruikers de wagen kunnen huren;

Stand van zaken autodelen in Geel:

In Geel zijn nog geen aanbieders actief met eigen vloot. Er zijn wel 3 particuliere wagens die worden gedeeld door 14 Geelse gezinnen. Via 3 online platformen worden tevens 4 wagens gedeeld.

Voorstel van doelstellingen uit het Geelse autodeelactieplan:

  • Er komt één aanspreekpunt voor autodelen;
  • Geel zet in op uitrol van mobipunten waar een autodeelsysteem onderdeel van uitmaakt. Focus ligt hier op Geel-Centrum. Tegen 2024 wordt ook bekeken in welke deelkernen aanbod kan worden voorzien;
  • Autodelen moet op een duurzame manier worden aangepakt: De deelwagens dienen zoveel mogelijk aangedreven te worden door hernieuwbare energie. Voldoende laadpalen op zowel de mobipunten, openbare parkings als bij nieuwbouwprojecten (meergezinswoningen) moeten worden voorzien;
  • Door in te zetten op autodelen wil het bestuur een verdere groei van het wagenbezit tegengaan. Om een duidelijk voelbaar resultaat te verkrijgen, zijn in totaal minstens 36 deelwagens nodig;
  • Tegen 2024 moet 50% van de deelwagens elektrisch aangedreven worden;
  • Gedeelde mobiliteit wordt een speerpunt bij ruimtelijke planning. Aanpassing bouwverordening en verplichting tot het voorzien van parkeerplaatsen op het privéterrein op aanbod deelwagens. Ook het parkeerbeleid moet op het autodelen worden afgestemd;
  • Communicatie- en incentivecampagnes zorgen voor actieve promotie van het autodeelactieplan;
  • Stadsbestuur maakt als promotor zelf ook gebruik van de autodeelwagens of kan zelf wagens ter beschikking stellen als deelwagen.

Adviezen (bijlagen 2 t.e.m. 4):

Het Autodeelactieplan opgemaakt door Autodelen.net werd bestudeerd en geadviseerd door de diensten:

  • Wonen en leefomgeving
  • Planologie
  • Mobiliteit

De adviezen vindt u terug als bijlage.

Aanleiding en context

De secundaire maar ook lokale wegen rondom het Geelse stadscentrum raken meer en meer verzadigd. Files en overvolle wegen leiden steevast tot economische verliezen (file-uren), verkeersonveiligheid vooral voor zwakke weggebruikers, een daling van de leefbaarheid langs drukke verkeersaders en een toename van sluikverkeer langs wegen die niet ontworpen werden om zeer grote intensiteiten te verwerken. De bevoegde wegbeheerders werken aan doorstromingsbevorderende maatregelen.

We stellen echter ook vast dat de groei van het aantal wagens sterker is dan de bevolkingsgroei. Om een halt toe te roepen aan het almaar groeiende wagenpark, wil het bestuur inzetten op meer duurzame verplaatsingsvormen en combimobiliteit. In het meerjarenplan 2020-2025 worden een reeks maatregelen voorgesteld die kunnen bijdragen tot een meer duurzaam mobiliteitsbeleid.

Eén van die maatregelen is het inzetten op autodelen. 

Wat is autodelen?

Bij autodelen maken meerdere personen/gezinnen gebruik van één of meer wagens. Het principe hierbij is eenvoudig: de wagen wordt enkel gebruikt wanneer iemand hem nodig heeft. Wanneer persoon A de wagen niet nodig heeft, kan hij worden gebruikt door persoon B of C.

Waarom autodelen?

  • Een privévoertuig is niet voor iedereen betaalbaar/haalbaar. Autodelen biedt deze mensen de mogelijkheid om zich af en toe met de wagen te verplaatsen.
  • Autodeelwagens kunnen een aantal privévoertuigen vervangen wat ten goede komt in de vermindering van het aantal files, uitstoot, parkeerdruk op het openbaar domein;
  • Autodelen kan voor bezitters van een privévoertuig die een beperkt aantal kilometers per jaar afleggen, een volwaardig alternatief betekenen waarbij hoge (vaak vaste) kosten kunnen worden teruggedrongen. Je betaalt als autodeler louter het gebruik en niet de belasting op inverkeerstelling, de jaarlijkse verkeersbelasting, verzekering, onderhoud, keuring, schoonmaak, herstellingen…
  • Als autodeler kan je een wagen reserveren in functie van je behoefte: bv. een kleine stadswagen voor individuele verplaatsingen naar de winkel, een grotere wagen voor een familiebezoek met het ganse gezin, een bestelwagen voor een bezoek aan het recyclagepark enz… De mogelijkheden zijn legio;
  • Autodeelwagens zijn zeer recente wagens dewelke bijdragen tot een verjonging van het totale wagenpark in de stad waardoor uitstoot ook steeds verder wordt terug gedrongen;
  • Autodelers gaan doorgaans bewuster om met hun verplaatsingen en kiezen doorgaans voor het meest geschikte vervoersmiddel. Zij rijden vaak minder kilometers waardoor CO² en andere uitstoot worden beperkt;

Op 18 februari 2019 gaf het college van burgemeester en schepenen opdracht aan de organisatie Autodelen.net om een Autodeelactieplan op maat van de Stad Geel uit te werken met het oog op de uitrol van een Autodeelproject op haar grondgebied en dit op korte termijn. Dit Autodeelactieplan wordt nu voorgelegd aan het bestuur.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het autodeelactieplan van autodelen.net;

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de Dienst Mobiliteit om een bestek uit te schrijven om de meest geschikte aanbieder van deelwagens met eigen vloot te zoeken voor uitrol van een autodeelsysteem op grondgebied Geel;

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen gelast de dienst Mobiliteit met de verdere uitrol van het autodeelproject dat onderdeel vormt van implementatie van Mobipunten en hiervoor het projectdossier voor te bereiden;

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen gelast de dienst Mobiliteit om samen met de dienst Communicatie om op korte termijn een behoeftepeiling rond autodelen uit te voeren bij de burgers. De resultaten hiervan worden voorgelegd aan het college;