Door de aankoop van het e-loket kan het overgrote deel van aanvragen/verlengingen van de parkeerkaarten volledig digitaal afgehandeld worden.
Voor de kaarten met 1 nummerplaat moet bovendien ook geen fysieke kaart meer uitgereikt worden aangezien de handterminals van de parkeerwachters rechtstreeks gelinked zijn met de backoffice en zij zo kunnen zien of een geldige parkeerkaart gekoppeld is aan de nummerplaat. Voor de parkeerkaarten die meerdere nummerplaten bevatten moet nog wel een fysieke kaart uitgereikt worden aangezien de parkeerwachter op terrein niet kan controleren of de andere wagen(s) al dan niet geparkeerd staan op openbaar domein.
Het e-loket kan door de gebruiker ook gebruikt worden voor het consulteren/betalen of betwisten van de retributiebonnen.
Het e-loket maakt het hele parkeergebeuren voor de gebruikers dus veel klant- en gebruiksvriendelijker. Bovendien verkleint de werklast voor het klantencontactcentrum.
Het aanvragen/verlengen van parkeerkaarten verloopt nu via het klantencontactcentrum. Mensen kunnen hun aanvraag reeds digitaal indienen maar voor het betalen en afhalen moet men nog steeds een afspraak maken en langskomen.
Indigo heeft een e-loket ontwikkeld waardoor de afhandeling in de meeste gevallen volledig digitaal kan verlopen. De mogelijkheden van het e-loket zijn de volgende:
Het college van burgemeester en schepenen keurt de aankoop goed van het digitaal loket van Indigo voor het bedrag van €500/jaar excl BTW.