Terug
Gepubliceerd op 27/10/2020

2020_CBS_03029 - Aanbrengen Regenboogzebrapad - aanvraag vanuit holebivereniging - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 19/10/2020 - 13:00 Bureel AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_03029 - Aanbrengen Regenboogzebrapad - aanvraag vanuit holebivereniging - Goedkeuren 2020_CBS_03029 - Aanbrengen Regenboogzebrapad - aanvraag vanuit holebivereniging - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

Eerst en vooral dient een geschikte locatie te worden gevonden. Het bestuur stelt zelf de bestaande voetgangersoversteek voor t.h.v. de Werft, gelegen tussen stadhuis en het cultureel centrum aan de ene straatzijde en de Ecodroom aan de andere straatzijde. Dit is  een voetgangersoversteek die zeer dicht tegen het stadhuis is gelegen waarmee meteen duidelijk is dat het bestuur de nodige aandacht vestigt op de holebi- en transgendergemeenschap. De locatie kan als goed bevonden worden. Op basis van deze voorgestelde locatie werd een advies door de dienst Openbare Werken & Verkeer en de lokale politiezone geformuleerd.

Advies dienst Openbare Werken & Verkeer

Er bestaan verschillende varianten om een regenboogzebrapad te realiseren. We bespreken de varianten met hun voor- en nadelen.

  1. De witte vlakken van een zebrapad worden vervangen door vlakken uitgevoerd in de kleuren van de regenboog (type Utrecht, zie bijlage). Daar in het MB van 11 okt. 1976 de afmetingen en plaatsingsvoorwaarden staan beschreven hoe een voetgangersoversteek moet ingericht worden m.b.t. de witte vlakken en de tussenafstanden, lijkt het niet aangewezen om de witte vlakken te vervangen door gekleurde vlakken. De wegcode zegt immers dat verkeerslichten, borden en markeringen door alle weggebruikers in acht moeten worden genomen indien deze regelmatig zijn inzake vorm en kleuren. Dit impliceert dat het vervangen van de witte door gekleurde vakken betekent dat de voetgangersoversteek niet meer als dusdanig kan worden beschouwd. Het gemotoriseerd verkeer is niet meer verplicht om te stoppen en voetgangers zijn niet meer verplicht om binnen de afstand van 20m verplicht gebruik te maken van de oversteekplaats.
  2. De witte vlakken van een zebrapad blijven behouden en de tussenruimte wordt voorzien van een gekleurde laag (type Oudenburg, zie bijlage). Hierbij blijft de voetgangersoversteek weliswaar voldoen aan het MB van 11 okt. 1976 maar bestaat de mogelijkheid dat door de opvallende kleuren verwarring ontstaat bij de weggebruikers en het zebrapad niet meer als dusdanig wordt herkend. Dit kan met zich teweegbrengen dat auto's niet meer gaan stoppen of dat voetgangers geen gebruik meer gaan maken van het zebrapad.
  3. De witte vlakken van een zebrapad blijven behouden en de tussenruimte wordt voorzien van een gekleurde laag waarbij de gekleurde stroken alternerend verder uitlopen dan de witte markeringen (type Gent, zie bijlage). Hierdoor ontstaat de suggestie van een gevleugeld zebrapad. Van de 3 varianten is dit de meest duidelijke dat het een zebrapad betreft. We dienen ons er toch steeds van te vergewissen dat door het kleurgebruik enige verwarring kan ontstaan waardoor het zebrapad niet meer als dusdanig herkend wordt. Dit kan enige conflicten tussen doorgaand fiets- en autoverkeer en overstekende voetgangers met zich meebrengen.

Algemeen kan gesteld worden dat de dienst Openbare Werken & Verkeer ongunstig advies verleent om een bestaand zebrapad om te vormen tot een regenboogzebrapad wegens de mogelijke verwarring die kan ontstaan bij de weggebruikers. Verkeersborden en markeringen zijn er met als doel de verkeerssituatie ter plaatse te verduidelijken en een bepaald gedrag van de weggebruikers op te leggen. Dit kan enkel wanneer de borden en markeringen ondubbelzinnig en eenvormig worden aangebracht. Verwarring en onduidelijkheid moeten te allen tijde vermeden worden daar deze snel aanleiding kunnen geven tot verkeersconflicten. Ook het juridisch aspect mag niet uit het oog worden verloren. Als niet aan de voorwaarden van het MB van 11 okt. 1976 en de Belgische wegcode wordt voldaan, riskeert de wegbeheerder aansprakelijk te worden gesteld bij ongevallen met gerechtelijk gevolg. Praktisch moet ook worden gesteld dat de eigen diensten niet in de mogelijkheid zijn (gekleurde) markeringen in eigen beheer aan te brengen. Dit zal moeten uitbesteed worden. Gezien het geen standaard verkeerskleuren zijn, zal het aanbrengen van dergelijke markeringen een relatief hoog kostenplaatje met zich meebrengen want maatwerk is vereist. De dienst Openbare Werken & Verkeer vraagt dan ook niet in te gaan op het verzoek van de vereniging en op een andere manier duidelijk te maken dat het bestuur de holebi- en transgendergemeenschap, aanvaardt, respecteert en ondersteunt. Dit kan o.a. door het aanbrengen van vlaggen/banners/gekleurde stroken op en rond het stadhuis en/of andere openbare gebouwen maar bij voorkeur buiten de rijbaan en openbare weg.. 

Advies lokale politiezone  

In het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens staat duidelijk beschreven hoe een oversteekplaats voor voetgangers er moet uitzien. Dit gaat enkel over de witte vlakken en hun afmetingen en tussenafstanden. Er wordt niet geschreven over de kleuren van de ondergrond en tussenvlakken.

In dat opzicht kunnen wij geen negatief advies geven op het voorstel om de kleuren aan te brengen bij de oversteekplaats.

Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 (wegcode) zegt dat de weggebruikers de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht moeten nemen wanneer deze regelmatig naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dat reglement zijn aangebracht.

Door deze kleuren aan te brengen gaan we verwarring scheppen bij de weggebruikers. Er zullen voetgangers zijn, vooral kinderen, die enkel nog aandacht hebben voor de kleuren en niet voor het aankomende verkeer. Dit kan gevaarlijke situaties tot gevolg hebben. Ook de voertuigbestuurders zullen meer aandacht hebben voor de kleuren – en dit niet verwachten – dan voor de voetgangers die de intentie hebben om over te steken en waarvoor zij als bestuurders voorrang aan moeten verlenen.

Wij hebben dit hier met een aantal collega’s besproken en zijn van mening dat de kleuren de verkeersveiligheid niet ten goede komen, maar eerder verwarring gaan scheppen en onduidelijk gaan zijn voor de weggebruikers.

Er andere manieren zijn om de holibi-gemeenschap duidelijk te maken dat zij respect en steun krijgen van het stadbestuur.

Advies dienst Gelijke Kansen

Het is o.i. belangrijk dat een lokaal bestuur zich uit spreekt voor de sociale inclusie van o.a. LGBTI+ en zich uit spreekt tegen alle mogelijke vormen van discriminatie en sociale uitsluiting.

Het visualiseren van dat standpunt via de regenboogkleuren (zoals de stad dat al doet met de regenboogvlag tijdens Pride Week) is één van de manieren om dat te bewerkstelliggen. De wijze waarop dat gebeurt lijkt ons minder essentieel. Als dat via wegmarkeringen gebeurt, is het misschien meer zinvol om een bredere strook in ogenschouw te nemen, eerder dan de focus op een zebrapad. Maar uiteraard zijn ook andere manieren (via vb. openbare gebouwen) perfect mogelijk. 

Idealiter worden de regenboogkleuren meer geduid opdat de betekenis breder gekend is. Dat kan perfect via vb. een banner. Die zou echter ontworpen en gemaakt moeten worden, aangezien er bij ons weten geen pasklare mogelijkheden voorhanden zijn vanuit de koepelorganisaties.

Aanleiding en context

Holebi- en transgendervereniging Limburg vzw vraagt Stad Geel om een duidelijk signaal te geven dat de stad open staat voor diversiteit en garant staat voor acceptatie van de holebi- en transgendergemeenschap. Dit signaal kan gegeven worden door het aanbrengen van een zogenoemd regenboogzebrapad. Op verschillende locaties in België en Nederland werden er al dergelijke zebrapaden gerealiseerd en dit in verschillende uitvoeringsvarianten, de ene al duidelijker dan de andere.

Het bestuur is de aanvraag van de vereniging zeker genegen en is bereid een duidelijk signaal te geven. Daarom ook het verzoek aan de dienst Openbare Werken & Verkeer om de mogelijkheden te bekijken.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om wel in te gaan op de vraag van de Holebi- en transgendervereniging Limburg vzw om een bestaande voetgangersoversteek ter hoogte van Ecodroom om te vormen tot een regenboogzebrapad.

Het college van burgemeester en schepenen kiest hierbij voor optie 3:

  • De witte vlakken van een zebrapad blijven behouden en de tussenruimte wordt voorzien van een gekleurde laag waarbij de gekleurde stroken alternerend verder uitlopen dan de witte markeringen (type Gent, zie bijlage). Hierdoor ontstaat de suggestie van een gevleugeld zebrapad. Van de 3 varianten is dit de meest duidelijke dat het een zebrapad betreft.