Niet bediende haltes in basisbereikbaarheid:
Door wijziging in het openbaar vervoer aanbod zullen een aantal haltes waar nu nog regulier aanbod was, niet meer bediend gaan worden binnen het Kernnet of Aanvullend Net. Verder te bekijken of de haltes binnen het Vervoer op Maat nog wel bediend zullen kunnen worden. Het gaat om volgende haltes:
Voorstel van te schrappen haltes:
Dit gaat over haltes waar in de toekomst wel nog bediening zal zijn van het Kernnet of Aanvullend Net, maar waar door het lage potentieel (weinig op- en afstappers op dit ogenblik) en waar er zich een aanvaardbaar alternatief (op wandelafstand) in halte bevindt.
Het alternatief wordt op de fiche in bijlage telkens aangeduid op het plan.
De Lijn stelt voor volgende haltes te schrappen:
Deze haltes werden eveneens gescreend door de Dienst Openbare Werken & Verkeer. Met uitzondering van volgende haltes kan de dienst akkoord gaan met voorliggend voorstel:
Vraag vanuit Stad Geel om te onderzoeken of het verbeteren van de halteinfrastructuur een meerwaarde kan betekenen voor volgende haltes:
Dit aangezien het aanbod langs Meerhoutseweg zou stijgen door uitbreiding van een Kernnet lijn.
Verder te onderzoeken:
halteinfrastructuur langsheen bereikbaarheidsas en Havermarkt (pendel Thomas More/KUL en ander aanbod binnen Vervoer op Maat).
De afgelopen maanden werd vanuit de Vervoerregio Kempen het Kernnet en het Aanvullend Net van het openbaar vervoernetwerk voor de ganse Kempen uitgewerkt. Het uitgangspunt hierbij wordt basisbereikbaarheid waarin eerder de focus ligt op het optimaal bereikbaar maken van diverse attractiepolen dan eerder het op zeer korte afstand voorzien van haltes aan de vertreklocatie zoals het binnen basismobiliteit voorzien was. Dit betekent dat De Lijn graag het aantal haltes (waar momenteel weinig op- of afstappers zijn of waar een alternatief voorhanden is) wil verminderen om beter te kunnen inzetten op het beter bereikbaar maken van diverse attractiepolen.
De Lijn werkte een eerste voorstel uit tot wijziging in haltes. Het betreft enkel de haltes op of gerelateerd aan lijnen van het kernnet, aanvullend net en functioneel net. Per gemeente werd een plan met aanduiding van alle haltes en een feedbackfiche opgemaakt. Omdat het Vervoer op Maat nog in uitwerking is, wordt nog geen uitspraak gedaan over die haltes die momenteel enkel door de belbus worden bediend.
De voorgestelde wijzigingen werden gescreend door de dienst Openbare Werken & Verkeer en aangevuld in de feedbackfiche. De feedback van de steden en gemeentes wordt door De Lijn onderzocht zodat tegen 15 oktober 2020 een definitief voorstel kan worden voorgelegd. Streefdoel is de bepaling van de haltes van het nieuwe net op de Vervoerregioraad van 16 november 2020 af te ronden.
Het College van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van het eerste voorstel van De Lijn m.b.t. aanpassing van de te bedienen haltes binnen het Kernnet en Aanvullend Net inzake openbaar vervoeraanbod.
Het College van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van de oplijsting van haltes die niet meer bediend zullen worden binnen het Kernnet en Aanvullend Net i.k.v. basisbereikbaarheid. Het College vraagt wel om binnen de Vervoerregio Kempen te onderzoeken hoe deze haltes binnen het Vervoer op Maat nog wel maximaal kunnen blijven bediend worden.
Het College van Burgemeester en Schepenen gaat akkoord met het voorstel van De Lijn om volgende haltes te schrappen wegens het bestaan van een aanvaardbare, alternatieve halte:
Het College van Burgemeester en Schepenen gaat niet akkoord met het schrappen van volgende haltes en stelt voor volgende haltes te behouden:
Het College van Burgemeester en Schepenen vraagt De Lijn de verbetering van halteinfrastructuur verder te onderzoeken voor de haltes op: